32 ZEELAND OVERZICHTSTENTOONSTELLING De Zeeuwse beeldhouwer, tekenleraar en houtsnijder Pieter Puype (1874-1942) was letterlijk beeldbepalend voor Apeldoorn. Het CODA Museum eert de kunstenaar met een overzichtstentoonstelling. Nieuw licht op Pieter Puype door David Levie APELDOORN - Een conservator van Het Loo, die (me de) een expositie bepleit én samenstelt voor CODA Museum. Kunsthistoricus Paul Rem vindt het niets bijzonders. Zijn werk voor Paleis Het Loo heeft er niet onder geleden en de verhoudingen tussen Loo en CODA zijn van dien aard dat deze twee musea elkaar als het even kan de bal toespelen en een plek je onder de zon gunnen. Pieter Puype is voor Rem niet nieuw. Een jaar of tien geleden boog hij zich samen met zijn echtge note, de kunsthistorica Geertje Waanders, al eens over Apeldoorns bekendste beeldhouwer, die later opdrachten zou krijgen van de Oranjes en dankzij burgemeester Henri T\itein Nolthenius in Apel doorn een carrière kon maken. „Tbtein Nolthenius, die eerder burgemeester van Vlissingen was, kende de jonge, getalenteerde Puype uit Zeeland", vertelt Rem. „Hij zag wat in de ze kunstenaar en hij zorgde er voor dat hij aan ver schillende toonaangevende kunstacademies in Am sterdam kon studeren. Eenmaal burgemeester van Apeldoorn haalde Hi- tein Nolthenius Puype naar zijn nieuwe stand plaats, want er was werk aan de winkel. Grafmonu menten voor bekende Apeldoorners, herdenkings- banken, borstbeelden van jubilerende 'captains of industry', monumenten ter ere van het Oranjehuis; het waren zichtbare tekenen van een jonge stad van allure en met prestige. En Tlitein Nolthenius zag dat Puype de aangewezen man was om aan die stads-glorie vorm te geven." In de ogen van Rem had Tutein Nolthenius aan Puype een goede. „In Amsterdam had hij in de klas sieke, i9de-eeuwse trant zijn opleiding gehad aan de beste academies. Zo wist hij precies waaraan een officieel portret moest voldoen. Vaak beeldde hij mensen af van de zijkant (en profil) en niet zel den werd de kop in een medaillon geplaatst, zoals op een antiek muntstuk of bij een heersersportret uit de klassieke oudheid. Dat blijkt al bij Puype's eerste opdracht van Tutein Nolthenius: de portret ten van koning Willem III en koningin Emma voor de Naald voor Het Loo. Het zijn echte vorsten-por- tretten." „Als eerste gemeente in Nederland werd in Apel doorn een monument voor koning Willem I ge plaatst", vervolgt Paul Rem. „Dit jaar herdenken wij 200 jaar koninkrijk. Precies honderd jaar geleden, in 1913, herdachten wij een eeuw bevrij ding van de Fransen. Reden om de eerste Oran je-koning, die zoveel voor Apeldoorn heeft bete- Puype's eerste opdracht in Apeldoorn: de portretten van koning Willem III en koningin Emma voor de Naald voor het Loo.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 32