Oud fc Allochtoon autochtoon 44 Kan een mantelzorger terugvallen op een wijkverpleegkundige? Daarover wil ik zeker met de regering in gesprek 10 VERDIEPING SOCIAAL EN CULTUREEL PLANBUREAU 6 T^V aar zat ik er niet ver naast", zegt 1 Schnabel, doelend op zijn voor- 3^/ spelling dat de pensioenleeftijd zou gaan stijgen. „Het leek me ook in die tijd al onafwendbaar." 44 Het debat is veranderd, het wordt niet meer ver zwegen; de problemen zijn niet opgelost, maar ze staan op de agenda Als je kijkt naar de werkloosheid en de criminaliteitscijfers, dan zijn die naar verhouding te hoog; dat is zorgelijk Met de vrijwilligheid is het wel iets anders gegaan: 67 is de nieuwe pensioenleeftijd, of we nou willen of niet. Kleurde het integra tievraagstuk in de jaren nul het maatschap pelijke debat, in de jaren '10 is een belang rijke rol weggelegd voor de positie van ouderen. Ze worden gepakt, vindt soPlus. Jongeren aan de andere kant verwijten de ouderen alleen maar oog te hebben voor hun eigen belangen. Hebben we een nationaal genera tieconflict? Schnabel: „Ik denk dat het vooral door de politiek en de media als een gevecht tussen generaties wordt afgeschilderd. Het wordt erg dik aangezet. Dat vind ik niet verstan dig. In de samenleving speelt het op die manier ook geen enkele rol. Ouderen wil len hun kinderen niet tekortdoen, en jonge ren willen hun ouders en grootouders niet aan de bedelstaf helpen." Desondanks blazen vooral ouderen op aller lei manieren flink van de toren. Logisch, volgens Schnabel. „Zij voelen zich be dreigd. Hun pensioenen worden gekort, ze maken na ontslag geen kans meer op de ar beidsmarkt Wat zeker leek, is niet meer ze ker. Dat is een harde constatering." Maar of ouderen het nu echt slecht heb- I Paul Schnabel (rechts) heeft inmiddels afscheid genomen van het SCP, een van de belangrijkste adviesorganen van Ne derland. Zijn opvolger is Kim Putters, nu nog hoogleraar Zorgmanage- ment in Rotterdam, foto Phil Nijhuis Voor het integratievraagstuk waren veel regels ingeruimd in het bewus te interview uit 2000. Niet voor niets: twee maanden eerder schreef Schna bel een beroemd opiniestuk in de Volks krant. De multiculturele samenleving is een il lusie, was de titel. Samen met Het multicul turele drama, een stuk van publicist Paul Scheffer, vormde het het startschot voor een discussie over de Nederlandse identi teit die ongekende hoogten bereikte. Als je beide artikelen met de kennis van 2013 leest, valt het vooral op dat veel van wat toen controversieel was, nu onderdeel is van de heersende moraal. Niemand schrikt er meer van als iemand zegt dat de Marokkaanse jeugd gemiddeld crimineler is dan de Nederlandse: De multiculturele samenleving als doel is verdwenen. Schnabel: „De onderstroom, die er altijd al was, is bovenstroom geworden. De proble men zijn lang onderschat en ontkend, en dat is natuurlijk heel dom. Dat heeft men sen heel boos gemaakt. Als je in bepaalde wijken woont, dan is de overlast van met name Marokkaanse en Antilliaanse jon gens gewoon heel groot. Dat was ook toen evident. Maar die mensen vonden geen ge hoor." Juist daardoor is het debat zo ongekend scherp gevoerd, denkt Putters. „Misschien was het niet eens het onderwerp zelf dat zo explosief was, maar vooral de misken ning van mensen die er last van hadden." Anno 2013 is het vuur er wel een beetje uit. Schnabel: „Neem het Marokkanendebat dat op verzoek van de PW plaatsvond (begin april). Dat is helemaal mislukt. De politiek heeft er geen zin meer in. Dat zou een aan tal jaren geleden heel anders zijn geweest. Het leeft niet meer." Putters: „Het debat is veranderd, het wordt niet meer verzwegen. Niet dat de problemen opgelost zijn, maar ze staan wel op de agenda." Wat resteert, is een enigszins diffuus beeld. Aan de ene kant meisjes met (of zon der) hoofddoekjes die in toenemende mate de pleinen van hogeschool en universiteit kleuren. Aan de andere kant de jongens die rotzooi trappen en een steeds prominent ere rol in de georganiseerde criminaliteit vervullen. Welke kant gaat het uit? Schnabel: „Het lost zich voor een groot deel vanzelf op. Integratie en immigratie zijn tijdskwesties. Er zijn altijd groepen die apart blijven, die de aansluiting niet vin den. Maar je kunt niet zeggen dat 'de Mar- rokanen' de aansluiting niet vinden. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die dat wel perfect hebben gedaan. Dat je al leen maar denkt: O God. Hoe schrijf ik die naam? Maar er is ook een groep die geïso leerd blijft. Als dat de eerste generatie is, is dat een beetje tragisch, maar gebeurt er ver der niks, als dat de tweede generatie is, heb je er echt last van. En als het de derde gene ratie is, heb je er heel veel last. Dan zet het zich voort." Kim Putters over het allochtonendebat anno 2013 Paul Schnabel in 2000 over met name Marokkaanse en Antilliaanse jongeren Kim Putters over de toekomst van de (mantel)zorg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 10