Het Lee uwe rt je I Zomerseizoen opent met een echte i I 18 ZEELAND zeeland in de vorige eeuw CONCERTSERIE Met het concert 'Storie di Napoli' werd gistermiddag in Veere het zomerprogramma van MuziekPodium Zeeland ingezet. Dit is zonder twijfel een van de mooiste concertlocaties in den lande." EP Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is de foto genomen? We zijn be nieuwd naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossing naar:redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzen ders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. Een heel gemakkelijke raadkaartü" vindt Ina Walhout - de Meulmees- ter. En ze heeft gelijk. De Lionstraat (of Leon- straat) werd deze keer wel door heel veel inzenders herkend en bijna iedereen wist ook de oude Arnemuidse naam te noemen: 'het Leeuwertje'. Kees Stevense schrijft dat de Lionstraat, Leonstraat of Het Leeuwertje vermoedelijk is ver noemd naar Jan Leeuwen, die lang geleden in die straat een brouwerij dreef. Ook de gereformeerde kerk werd door veel mensen herkend. In de oorlog deed het gebouw dienst als schoollokaal. Het werd in 1968 gesloopt. „Van de Lionstraat van de foto is niets meer over", schrijft Sien van Belzen -Schuit. „Het is nu een straat met mooie, moderne huizen en op de plaats van de kerk staat nu het clubhuis van de duivenvereniging Voorwaarts". Alle grootouders van Lieven van Belzen woonden in de straat. Zijn opa Grootjans stond bekend als 'Sterke Kees', opa, Van Belzen had als bijnaam Lieven Meinard. „Het leuke aan deze foto is dat waar de vrouw bij de voordeur staat het ouderlijk huis is van mijn vader." Ad Poortvliet her kent familie op de foto. „De vrouw is zeer waarschijnlijk de oma van mijn vader." Ook F. Poortvliet herkent de vrouw in de deuropening. Het is zijn oma, Mevrouw Bliek. Hij weet zich te herinneren dat in 1926 Wilhelmina de straat be zocht nadat er Arnemuidse vis sers verdronken waren. Ina Walhout - de Meulmeester herinnert zich dat de straat vroe ger uitkwam op de Westdijk- straat en daarom flink omhoog liep. Nu komt de Lionstraat uit op de Burgemeester Hackstraat. „Op de foto kun je niet zien dat de straat behoorlijk hellend af loopt naar beneden schrijft Hanny Dekker- van de Gruiter: „Als kinderen hadden we daar het grootste plezier als het ge sneeuwd had en wij met de sleet je naar beneden gingen." De winnaars zijn: Sien van Belzen - Schuit, Arnemuiden; F. Poortvliet, Kleverskerke/Arnemuiden; Lieven van Belzen, Middelburg. Klankrijke zomer VEERE - „Je moet nooit te vroeg pieken, zo wordt beweerd, maar met dit openingsconcert van het zomerseizoen in Veere, lijkt dat wel enigszins het geval: Marco Beasley is nu eenmaal uniek in zijn soort, met niets en niemand te vergelijken." Die uitspraak deed directeur Willem Kniknie van MuziekPodium Zeeland (MPZ) al voorafgaand aan het eer ste concert van het zomerpro gramma. Enthousiasme is Kniknie niet vreemd. Hij lijkt over de hele mu- ziekzomer euforisch. „Het is elk jaar weer een terugkerend genoe gen, wanneer het voorjaar aan breekt en MuziekPodium Zeeland zijn programmering in de Grote Kerk Veere, het eigenlijke domici lie van het podium, herneemt tot aan het eind van de zomer. Dit is zonder twijfel een van de mooiste concertlocaties in den lande, op een plek waar het woord 'schilder achtig' nog voor te kort schiet." In de zomerserie wordt uitge breid gegrasduind in de klassieke canon in al haar variaties en ver schijningsvormen. Rijp en groen komen aan bod, dus grote en ge vestigde namen, maar ook aan stormend talent. Tot die grote na men behoren meesterpianisten als Cyprien Katsaris (14 juli) en Ronald Brautigam (18 augustus). Ook de programmering van aan stormend talent maakt nieuwsgie rig: Simoens Trio (9 juni), Lisa Ja cobs (7 juli), Trio Mondrian (22 september), Dinara Klinton (15 september), Hannes Minnaar (16 juni) en het Busch Ensemble met Mathieu van Bellen (25 augustus). „Met de twee laatstgenoemden I De Italiaanse tenor Marco Beasley opende gistermiddag met ensemble Accordon^ Zeealand. dient zich ook duidelijk een Zeeuws element aan", benadrukt Kniknie. Danzij de gestage en nog immer groeiende publieke belang stelling zegt hij, crisis of geen cri sis, de toekomst voor MuziekPo dium Zeeland met enig vertrou wen tegemoet te zien. Ook het Zeeuws Orkest doet in haar korte zomerconcert-tour de Grote Kerk Veere aan, op vrijdag 28 juni. Dit keer samen met de Ko ninklijke Oratoriumvereniging Middelburg. Onder leiding van di rigent Joan Berkhemer brengen zij werken van Verdi, Rossini, Mascagni en Puccini. Solisten hier bij zijn: Francis van Broekhuizen (sopraan) en Willem de Vries (ba riton). Een kleine week eerder, op zater dag 22 juni, is het de beurt aan het Zeeuws Jeugd Orkest en het Zeeuws Studenten Orkest onder leiding van dirigent Carlo Nabbe. Zij manifesteren zich met compo sities van Bach, Corelli, Mozart, Dvorak en Viotti. De Grote Kerk Veere is dit jaar ook een van de lo caties voor een van de drie grote producties van het Zeeland Nazo merfestival. Van zondag 1 t/m vrij dag 6 september is hier de mu ziektheatervoorstelling Escorial van Michel de Ghelderode te zien. Theatermaker Josse de Pauw is al jarenlang geboeid door de Bel gische schrijver Michel de Ghel- Willem Kniknie, directeur MPZ RECENSIE door Jeanette Vergouwen Organisaties van festi vals en concertseries kunnen, wat mij be treft niet vroeg genoeg pieken. Het zomerprogramma van Muziek Podium Zeeland be gon met een echte klapper. Een optreden van Beasley is altijd spannend. Hij staat boven de tech niek en voelt haarfijn de sfeer, het publiek en de ruimte aan. Hij speelt met deze gegevens en maakt dan samen met zijn zielsge- noot Guido Morini (beiden lid van Accordone) muziek. En dat bedoel ik letterlijk. Het lijkt of de muziek die zij vertolken als het ware op het moment zelf gecom poneerd wordt. Beasley staat, zijn lichaam straalt muziek uit en het lijkt allemaal moeiteloos te gaan. Hij gebruikt zijn speciale hoge tenorstem puur natuur. Hij declameert, zingt, klaagt en jubelt. Hij zingt vaak sot- to voce en alles puur op adem. Hij maakt alleen gebruik van zijn na tuurlijke vibrato en forceert nooit. Dat maakt zijn vertolkingen juist zo spannend, soms ontroerend mooi, soms cynisch fel soms hu morvol. Alle tonen worden ge bracht met een perfecte adem steun en omdat zijn dictie goed is en hij ook veel aandacht schenkt aan details word je als toeschou wer volledig meegezogen in de wereld van de muziek. Wat de uit voering subliem maakte was ook te danken aan de geweldige bijdra ge van Guido Morini. Zijn begelei ding, zowel op klavecimbel als op piano, was verfrissend en muzi kaal. Zoals hij sommige tussenspe len bracht o.a. in Serenata) en de 20ste eeuwse liederen inleidde, was heel bijzonder, ludiek, sub tiel en vooral heel knap. Het programma 'Storie di Napoli' was een uitstap naar Napels. Lie deren uit de 16de eeuw, maar ook vocale pareltjes uit de 20ste eeuw. Beasley vertelde met stralende ogen en kleine gebaren van de lin kerhand, gebeurtenissen die in Napels plaatsvonden. De afwisseling in stijl en sfeer was groot, de voordracht tijdens 'In galera li pannettieri' uit 1570 was verrassend. De twee musici marcheerden al zingend door het publiek. In 'Cicerenella mia' mocht het publiek zelf een zinne-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 52