Zwartboek WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊm f MEDIA 25 EP Cherry Healey onderzoekt het - knap ingewikkelde - moderne leven. Wat gebeurt er als je je okselhaar laat staan? En wat drijft sm-fetisjisten? ZATERDAG 4 MEI 2013 door Bauke Boersma Het lijkt de normaal ste zaak van de we reld: je medemens vertrouwen. Natuur lijk, ook in Neder land anno 2013 is bij sommigen de nodige voorzichtigheid gebo den. Maar door de bank geno men, kunnen wij toch redelijk va ren op onze naasten? Hoe anders moet dat zijn in tijd van oorlog. Tenminste, dat is een gevoel dat beklijft bij het zien van Zwart boek. Juist als vertrouwen in el kaar het meest nodig is om te kunnen overleven, wordt dat vaak zwaar beschaamd. Met ver strekkende gevolgen. De film van Paul Verhoeven uit 2006 draait om Rachel Stein, de joodse vrouw die in de Tweede Wereldoorlog als Ellis de Vries door het Nederlandse leven gaat. De hoofdpersoon - mooie rol van Carice van Houten - ontmoet in 1956 in Israël, waar ze in een kib boets woont, een oude bekende uit Nederland. Het is de start van een flashback, die in september 1944 begint. De boerderij waar Rachel zit ondergedoken, brandt af en de joodse zangeres heeft het geluk dat ze op het gewraakte mo ment niet ter plekke was. De man Sebastian Koch en Carice van Houten in Zwartboek. (Peter Blok) die belooft haar en haar familie per boot richting vrij heid te brengen, blijkt de eerste onbetrouwbare persoon. Het is een valstrik: alle (rijke) opvaren den worden opgewacht en dood geschoten door de Duitsers en van hun kostbaarheden ontdaan. Alleen Rachel overleeft en haar heldhaftige optreden in het ver volg van de film veroorzaakt nog een ander gevoel: wie niets meer te verliezen heeft, is bereid tot al les. Als Ellis de Vries belandt ze in het verzet en is voor de goede zaak zelfs niet te beroerd het bed te delen met een hooggeplaatste Duitse officier (Sebastian Koch). Lijkt dat al gevaarlijk genoeg, de echte bedreiging komt uit 'eigen' hoek. Hans Akkermans (Thom Hoffman), leider van de knok ploeg waarvoor Ellis werkt en met wie ze een affaire beleeft, is niet zo nobel als hij doet voorko men. Uit een na de bevrijding op gedoken zwart boekje blijkt hij de kwade genius achter het ver raad van joden en verzetshelden én achter de schietpartij waarbij Rachels familie wordt uitgeroeid. Zwartboek, gemaakt met een bud get van 17.800.000 euro en win naar van drie Gouden Kalveren, werd tijdens het Nederlands Film festival van 2008 verkozen tot bes te Nederlandse film aller tijden. Dat is veel eer, dunkt mij. Maar ondanks tal van inconsistenties en eigenaardigheden in de film, is Paul Verhoeven er wel in ge slaagd twee zaken duidelijk te ma ken: als je helemaal niets te verlie zen hebt, ben je tot alles bereid én in tijden van oorlog is het be ter om niemand te vertrouwen. door Rivka Groenier Cherry Healey duidt het moderne leven in Get a life, foto NCC De Britse onderzoeks journaliste Cherry Healey (32) besloot op een dag haar haar te laten groeien. Alles, welteverstaan. „Mijn schaamhaar, mijn beenhaar, mijn okselhaar, ik stopte ri goureus met harsen en scheren." Toen de boel lekker was aangegroeid, ging ze de straat op. „Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in Groot- Brittannië doe je dat dus niet als vrouw. In de bus tilde ik mijn arm op om me vast te houden en mensen deinsden achteruit. Ik veroorzaakte een schokgolf, die tot achterin te voe len was. Een vrouw die zich niet ont haart, is óf vies óf een boze feministe die een politiek statement wil ma ken. Het is bijna alsof je een tatoeage in je gezicht hebt." Het lichaamshaar-experiment is een van de vele persoonlijke zoektochten in Cherry Healey: Get a life. In deze TLC-serie over dilemma's rond seks, werk, verslaving en uiterlijke schijn, probeert ze het knap ingewikkelde moderne leven te duiden. Nadat ze moeder werd, sloeg de twijfel kei hard toe. „Wat betekent het vrouw te zijn, wat wordt er van ons verwacht? Tot die tijd had ik het allemaal een beetje voor lief genomen. Harsen, natüürlijk doe je dat. Ik had me nog nooit afgevraagd wat er zou gebeuren als ik het niet zou doen." En dan de eeuwige obsessie met ge wicht. „Ik zag mijn 1-jarige dochter over haar schouder in de spiegel kij ken om haar kont te checken. Dat doet mama dus elke ochtend, besefte ik. Ze leert dit van mij." Als pasgetrouwde vrouw had Healey er nog wat worstelingen bij. „Hoe ver ga je bij het samenvoegen van je fi nanciën? Mocht mijn echtgenoot al les op mijn rekeningafschriften zien? En wat betekende het voor mij om ge trouwd te zijn? Ik moest wennen aan het idee dat ik 'van de markt af was." Het was een enorme luxe al deze di lemma's uit te mogen pluizen voor haar serie. „Het was een voorrecht drie maanden met dit soort worstelin gen bezig te zijn en mensen de oren van het hoofd te vragen. Feitelijk was het gewoon therapie." Schoktherapie, in sommige gevallen. Healey ging onder meer aan de slag als sm-meesteres. „Dat was de enige keer in mijn leven dat ik thuis kwam na een opnamedag en moest huilen. Ik werd op een extreme manier uit mijn comfort zone gehaald. Ik ben ab soluut niet dominant en daar zat ik om tien uur 's morgens in een ruimte die rook naar sperma en ontsmet tingsmiddel, op de rug van een man die verkleed was als paard, met een eng leren masker op zijn gezicht. En die moest ik dus gebieden om mijn voeten te kussen. Een nachtmerrie." En toch heeft ze de mannen - veel dokters en advocaten - die 200 Britse ponden per uur betalen om zich te la ten vernederen, hierdoor wél leren begrijpen. „Een van die mannen deed het al twintig jaar, terwijl hij al ne gentien jaar gelukkig getrouwd is. Zijn vrouw heeft hij dit nooit verteld, omdat ze er volgens hem niet mee om zou kunnen gaan. 'Het houdt mij fris en levend', zei hij. 'Andere men sen gaan joggen, ik doe dit'." Healey gaat inmiddels weer met glad de oksels en benen door het leven. „De benen gingen eerst, omdat ik het zelf niet lekker vond. Het okselhaar heb ik nog een tijdje gehouden. Om dat ik niet kon geloven hoe heftig de reacties waren. Ik kreeg er lol in. 1\vit- ter ontplofte toen die aflevering in Groot-Brittannië werd uitgezonden. De ene helft vond het walgelijk dat ik vrouwen aanmoedigde niet te sche ren, maar er waren ook vrouwen en meisjes die het geweldig vonden." In de eerste aflevering van Get a life duikt Healey in de kwestie 'single ver sus gesetteld'. Betekent een vaste rela tie de ultieme vorm van geluk? Of is volledige trouw aan één persoon ei genlijk absurd? Ze ontmoet serie-da- ters en tieners die van trio's houden, bezoekt een sm-party en volgt een eeneiige tweeling, van wie de een al leenstaand is en de ander getrouwd. In de overige vijf afleveringen onder zoekt ze waarom zo veel mensen ver slaafd zijn aan pillen en poeders, de fixatie op uiterlijk, ingebakken voor oordelen, de drijfveren van hardwer kende feestbeesten en de wijze waar op mensen met geld omgaan. Die laat ste aflevering was het lastigst om te maken, zegt Healey. „Want niemand wil over geld praten." Cherry HealeyGet a life. Vanaf vrijdag 10 mei, TLC, 21.00 uur. reageren? media@depersdienst.nl mmmm mmm- 1I2

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 81