Zwartboek
WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊm
f
MEDIA 25
EP
Cherry Healey onderzoekt het - knap ingewikkelde -
moderne leven. Wat gebeurt er als je je okselhaar laat
staan? En wat drijft sm-fetisjisten?
ZATERDAG 4 MEI 2013
door Bauke Boersma
Het lijkt de normaal
ste zaak van de we
reld: je medemens
vertrouwen. Natuur
lijk, ook in Neder
land anno 2013 is bij sommigen
de nodige voorzichtigheid gebo
den. Maar door de bank geno
men, kunnen wij toch redelijk va
ren op onze naasten? Hoe anders
moet dat zijn in tijd van oorlog.
Tenminste, dat is een gevoel dat
beklijft bij het zien van Zwart
boek. Juist als vertrouwen in el
kaar het meest nodig is om te
kunnen overleven, wordt dat
vaak zwaar beschaamd. Met ver
strekkende gevolgen.
De film van Paul Verhoeven uit
2006 draait om Rachel Stein, de
joodse vrouw die in de Tweede
Wereldoorlog als Ellis de Vries
door het Nederlandse leven gaat.
De hoofdpersoon - mooie rol van
Carice van Houten - ontmoet in
1956 in Israël, waar ze in een kib
boets woont, een oude bekende
uit Nederland. Het is de start van
een flashback, die in september
1944 begint. De boerderij waar
Rachel zit ondergedoken, brandt
af en de joodse zangeres heeft het
geluk dat ze op het gewraakte mo
ment niet ter plekke was. De man
Sebastian Koch en Carice van
Houten in Zwartboek.
(Peter Blok) die belooft haar en
haar familie per boot richting vrij
heid te brengen, blijkt de eerste
onbetrouwbare persoon. Het is
een valstrik: alle (rijke) opvaren
den worden opgewacht en dood
geschoten door de Duitsers en
van hun kostbaarheden ontdaan.
Alleen Rachel overleeft en haar
heldhaftige optreden in het ver
volg van de film veroorzaakt nog
een ander gevoel: wie niets meer
te verliezen heeft, is bereid tot al
les. Als Ellis de Vries belandt ze
in het verzet en is voor de goede
zaak zelfs niet te beroerd het bed
te delen met een hooggeplaatste
Duitse officier (Sebastian Koch).
Lijkt dat al gevaarlijk genoeg, de
echte bedreiging komt uit 'eigen'
hoek. Hans Akkermans (Thom
Hoffman), leider van de knok
ploeg waarvoor Ellis werkt en
met wie ze een affaire beleeft, is
niet zo nobel als hij doet voorko
men. Uit een na de bevrijding op
gedoken zwart boekje blijkt hij
de kwade genius achter het ver
raad van joden en verzetshelden
én achter de schietpartij waarbij
Rachels familie wordt uitgeroeid.
Zwartboek, gemaakt met een bud
get van 17.800.000 euro en win
naar van drie Gouden Kalveren,
werd tijdens het Nederlands Film
festival van 2008 verkozen tot bes
te Nederlandse film aller tijden.
Dat is veel eer, dunkt mij. Maar
ondanks tal van inconsistenties
en eigenaardigheden in de film,
is Paul Verhoeven er wel in ge
slaagd twee zaken duidelijk te ma
ken: als je helemaal niets te verlie
zen hebt, ben je tot alles bereid
én in tijden van oorlog is het be
ter om niemand te vertrouwen.
door Rivka Groenier
Cherry Healey duidt
het moderne leven in
Get a life, foto NCC
De Britse onderzoeks
journaliste Cherry
Healey (32) besloot op
een dag haar haar te
laten groeien. Alles,
welteverstaan. „Mijn
schaamhaar, mijn
beenhaar, mijn okselhaar, ik stopte ri
goureus met harsen en scheren."
Toen de boel lekker was aangegroeid,
ging ze de straat op. „Ik weet niet hoe
het in Nederland is, maar in Groot-
Brittannië doe je dat dus niet als
vrouw. In de bus tilde ik mijn arm op
om me vast te houden en mensen
deinsden achteruit. Ik veroorzaakte
een schokgolf, die tot achterin te voe
len was. Een vrouw die zich niet ont
haart, is óf vies óf een boze feministe
die een politiek statement wil ma
ken. Het is bijna alsof je een tatoeage
in je gezicht hebt."
Het lichaamshaar-experiment is een
van de vele persoonlijke zoektochten
in Cherry Healey: Get a life. In deze
TLC-serie over dilemma's rond seks,
werk, verslaving en uiterlijke schijn,
probeert ze het knap ingewikkelde
moderne leven te duiden. Nadat ze
moeder werd, sloeg de twijfel kei
hard toe. „Wat betekent het vrouw te
zijn, wat wordt er van ons verwacht?
Tot die tijd had ik het allemaal een
beetje voor lief genomen. Harsen,
natüürlijk doe je dat. Ik had me nog
nooit afgevraagd wat er zou gebeuren
als ik het niet zou doen."
En dan de eeuwige obsessie met ge
wicht. „Ik zag mijn 1-jarige dochter
over haar schouder in de spiegel kij
ken om haar kont te checken. Dat
doet mama dus elke ochtend, besefte
ik. Ze leert dit van mij."
Als pasgetrouwde vrouw had Healey
er nog wat worstelingen bij. „Hoe ver
ga je bij het samenvoegen van je fi
nanciën? Mocht mijn echtgenoot al
les op mijn rekeningafschriften zien?
En wat betekende het voor mij om ge
trouwd te zijn? Ik moest wennen aan
het idee dat ik 'van de markt af was."
Het was een enorme luxe al deze di
lemma's uit te mogen pluizen voor
haar serie. „Het was een voorrecht
drie maanden met dit soort worstelin
gen bezig te zijn en mensen de oren
van het hoofd te vragen. Feitelijk was
het gewoon therapie."
Schoktherapie, in sommige gevallen.
Healey ging onder meer aan de slag
als sm-meesteres. „Dat was de enige
keer in mijn leven dat ik thuis kwam
na een opnamedag en moest huilen.
Ik werd op een extreme manier uit
mijn comfort zone gehaald. Ik ben ab
soluut niet dominant en daar zat ik
om tien uur 's morgens in een ruimte
die rook naar sperma en ontsmet
tingsmiddel, op de rug van een man
die verkleed was als paard, met een
eng leren masker op zijn gezicht. En
die moest ik dus gebieden om mijn
voeten te kussen. Een nachtmerrie."
En toch heeft ze de mannen - veel
dokters en advocaten - die 200 Britse
ponden per uur betalen om zich te la
ten vernederen, hierdoor wél leren
begrijpen. „Een van die mannen deed
het al twintig jaar, terwijl hij al ne
gentien jaar gelukkig getrouwd is.
Zijn vrouw heeft hij dit nooit verteld,
omdat ze er volgens hem niet mee
om zou kunnen gaan. 'Het houdt mij
fris en levend', zei hij. 'Andere men
sen gaan joggen, ik doe dit'."
Healey gaat inmiddels weer met glad
de oksels en benen door het leven.
„De benen gingen eerst, omdat ik het
zelf niet lekker vond. Het okselhaar
heb ik nog een tijdje gehouden. Om
dat ik niet kon geloven hoe heftig de
reacties waren. Ik kreeg er lol in. 1\vit-
ter ontplofte toen die aflevering in
Groot-Brittannië werd uitgezonden.
De ene helft vond het walgelijk dat ik
vrouwen aanmoedigde niet te sche
ren, maar er waren ook vrouwen en
meisjes die het geweldig vonden."
In de eerste aflevering van Get a life
duikt Healey in de kwestie 'single ver
sus gesetteld'. Betekent een vaste rela
tie de ultieme vorm van geluk? Of is
volledige trouw aan één persoon ei
genlijk absurd? Ze ontmoet serie-da-
ters en tieners die van trio's houden,
bezoekt een sm-party en volgt een
eeneiige tweeling, van wie de een al
leenstaand is en de ander getrouwd.
In de overige vijf afleveringen onder
zoekt ze waarom zo veel mensen ver
slaafd zijn aan pillen en poeders, de
fixatie op uiterlijk, ingebakken voor
oordelen, de drijfveren van hardwer
kende feestbeesten en de wijze waar
op mensen met geld omgaan. Die laat
ste aflevering was het lastigst om te
maken, zegt Healey. „Want niemand
wil over geld praten."
Cherry HealeyGet a life. Vanaf vrijdag
10 mei, TLC, 21.00 uur.
reageren?
media@depersdienst.nl
mmmm
mmm-
1I2