REIZEN 19 De muren zijn beklad, of zo u wilt versierd, met uitbundige graffiti WAAR EN WAT ZATERDAG 4 MEI 2013 tje, dan verdient het uiteraard aanbeveling voldoende veilig heidsmaatregelen te nemen. Waar zoiets blijkbaar vaak ge beurt, is bij het verlaten en ontta kelde landhuis waar we terecht komen. Het ooit prachtige oude gebouw staat hoog boven een azuurblauwe baai. De muren zijn beklad, of zo u wilt, versierd met uitbundige graffiti. Die is door gaans seksueel getint. Enigszins naïef verbeelde organen zijn in vele soorten en maten vertegen woordigd. Iets voor de jongelui, denk ik. Een lokale meneer legt uit. Het landhuis wordt met grote regel maat gebruikt voor illegale fees ten. En elke keer raakt het een beetje erger uitgewoond. Seks, drugs en rock-'n-roll, of andere muziek, dat is doorgaans het fees telijk leitmotiv. En inderdaad, een rondgang door het omliggen de woud van cacteeën lijkt ver rassend veel op een bezoek aan een rubberfabriek. Wat een vui ligheid, denk ik, maar ik besef ook dat de vrolijke feestgangers daar zonder twijfel anders over hebben gedacht. Wanneer ik de huurauto weer de weg op stuur zie ik dat er iets on der mijn ruitenwisser is gescho ven. Een fotootje van een Chine se dame, lijkt het. Het zal wel het kaartje van een lokaal restaurant zijn, denk ik en neem me voor het zo dadelijk weg te gooien. Maar ik vergeet het. Eigenlijk zie ik het na verloop van tijd al niet meer. Wat me ook niet opvalt is dat er af en toe door anderen wél met een schuin oog naar wordt gekeken. Wenkbrauwen lijken te worden opgetrokken, hoofden licht geschud. Ik breng het op geen enkele wijze in verband met het plaatje onder de ruiten wisser. Het is kurkdroog op het zonnige eiland. De ruitenwissers blijven vast op hun plek en zoeken de vergetelheid. Het plaatje nestelt zich onzichtbaar in mijn blinde vlek. Na een paar dagen is het tijd om te tanken. Bij Gasstation Santa Martha is het druk. Ik schuif aan in een lange rij wachtenden. Mijn pomp wordt bestierd door een struise Cura^aose. Een vrouw die haar mannetje staat, om het maar eens verkeerd uit te drukken. Groot en sterk, doorlo pend lachend en grappenmakend met alle chauffeurs. Wanneer ik haar pomp nader, komt ze op me af. Zij merkt het kaartje direct op en vraagt me streng wat ik eigen lijk van plan ben. „Nou, voor 50 dollar tanken", zeg ik. Een schaterlach volgt. Ze pakt het fo tootje onder mijn ruitenwisser vandaan en lacht nog harder. Wat ga jij hier nou mee doen jochie? Ze zwaait het kartonnetje voor m'n neus. Dan zie ik het ineens ook. De Chinese staat afgebeeld op een pakje condooms. Mijn tankkoningin maakt het open en ziet dat er nog twee nieuwe con dooms in het pakje zitten. Hoofd schuddend kijkt ze me aan. Mij, een grote jongen van bijna 58. Ze wijst op een aanduiding onder op het pakje. XL! „Daar kun jij toch niks aan hebben, dushi", schatert ze op haar hardst zodat iedereen kan meegenieten. Glim lachend steekt ze het pakje in haar zak en start de pomp. Be schaamd overhandig ik alvast het briefje van 50 dollar. Ze geeft me een vette knipoog. Dat bedoel ik dus. Zeg nou zelf, een man is te genwoordig toch nergens meer veilig! Op het ritme van de salsa door Agnes van Brussel Het is een warme, zwoele na middag en we spoeden ons naar het mooiste terras van Trinidad om een mojito (de nationale cocktail van rum, limoenen en munt) te drin ken. De ondergaande zon kleurt de Caribische zee in twintig schake ringen roze. Een zevenkoppig orkest zorgt voor de muziek, die ons, dankzij de Bueno Vista Social Club, bekend in de oren klinkt. Op deze plek, op dit terras is het el ke dag feest met live muziek. Toeristen en Cubanen zitten aan tafeltjes en op de trap pen van dit hoogste plekje van de stad. Zo nu en dan staat een stel op en danst mee op de klanken van het orkest. We reizen al een week door Cuba, maar de ze plek met deze muziek voelt meteen als een hoogtepunt. Trinidad is misschien wel het mooiste koloniale stadje van Cuba, fraai gelegen op een heuvel. Van boven kijk je langs de pastelkleurige huizen en de kerktoren uit op de Caribische Zee. De keu ze voor een restaurant bepalen we hier niet aan de hand van het menu (je hoeft niet naar Cuba voor het eten), maar aan de mu ziek van het huisorkest, die je buiten al goed kunt beluisteren. Na een paar dagen is er een favoriet. Op mijn verzoek zingt de zanger en gitarist van het restaurant een lied van Benny Moré, een soort Cubaanse Frank Sinatra met de bijnaam El Barbara del Ritmo. In Cienfuegos, zijn geboorteplaats, staat een standbeeld van de in 1963 overleden zan ger. Ik loop rond met een boekje over Moré met songteksten in Spaans en Engels en toon het aan het huisorkest, Cuarteto Isla. Bij de jongste gitarist is er meteen herken ning en na een pauze staat hij naast mijn tafeltje. „Ik ga het proberen", zegt hij en hij wijst op een nummer in het boekje. Een paar akkoorden en dan zingt hij het roman tische Como Jiie How did that happen?). Na het eten lopen we terug naar onze casa particular in het oude centrum. Casas parti culars zijn gewone woonhuizen van Cuba nen die een vergunning hebben om ka mers te verhuren. Hoewel gewoon? Het zijn vaak prachtige, koloniale huizen met muurschilderingen en antieke schommel stoelen op lommerrijke binnenplaatsen. Die avond maken we in zo'n schommel stoel plannen voor het vervolg van de reis. Na Trinidad willen we met de bus naar Ca- maguey, een busreis van 7 uur. Kaartjes voor de bus moet je een dag van tevoren re serveren bij het meestal buiten de stad gele gen busstation. Individueel reizen vraagt onvermijdelijk meer tijd dan een kant-en-klare, georgani seerde reis. Maar het is die tijd waard. Elke keer als ik een reisleider een buslading toe risten hoor toespreken: „U heeft hier maxi maal een half uur om rond te kijken", ben ik weer helemaal verzoend met de Cubaan se lijnbus, die ons redelijk comfortabel langs alle Cubaanse steden voert. Na 22.00 uur 's avonds barst de muziek in Trinidad weer los. Net als in andere steden heb je hier een casa de la musica en casa de la trova, waar altijd live muziek is en volop wordt gedanst. Ik zie een Nederlandse vrouw dansen met steeds andere Cubaanse routiniers. Ik vraag haar of ze haar dans kunst in deze vakantie heeft geleerd. Ze schudt haar hoofd: „Maar elke keer als ik hier ben, leer ik weer bij." De volgende dag staan we wat aarzelend bij een bordje waarop salsales staat aange kondigd. Het is het eind van de dag en er is weinig licht in een soort ruïne met hoge begroeide muren en een stenen podium waar twee Cubanen les geven aan een paar Duitse vrouwen. „Het is onze derde les", leggen ze uit en we kijken bewonderend hoe de leraar en zijn assistent de beide da mes laten swingen op het stenen podium. Een jong Pools stel sluit zich aan. Ze zijn net als wij beginners en met hen krijgen GOLF VAN MEXICO ^ATLANTISCHE OCEAAN BAHAMA'S CARIBISCHE JAMAICA HAITI Cuba, het grootste eiland van de Cariben, wordt omringd door de Atlantische Oceaan in het oosten, de Caribische Zee aan de zuidkust en de Golf van Mexico aan de westkant. Het land ligt op 12 uur vlie gen van Nederland. De beste reistijd is van december tot en met april. KLM vliegt naar Havana en Arkefly vliegt naar Holguin. Zie ook www.klm.nl en www.arkefly.nl. Er zijn verschillende organisa ties die dansreizen naar Cuba aanbieden. Kijk voor meer in fo op www.dance4two.nl, www.cumlaudetravel.nl of www.cubanrhythm.com. infographic DPd we les. Een uur later hebben we de basis pas en een eerste draai onder de knie. Wat is het jammer dat we de buskaartjes voor morgen al op zak hebben. We zijn niet de enige toeristen, die in de ban zijn van de Cubaanse muziek. In het vliegtuig zaten we naast een passagier met een trombonekoffer als handbagage. Hij had met een vriendin een salsareis ge boekt, maar wilde ook graag muziek ma ken met Cubaanse muzikanten. Later bleek het ruim van het vliegtuig vol instrumen ten te liggen. Ze waren van de Limburgse Big Band Beeg, die speciaal voor deze reis arrangementen van Benny Moré liet ma ken. Al voor de tweede keer toerden ze, met een Cubaanse gastspeler, door Cuba. „Komt er nu ook een Cubaans orkest naar Nederland?", vroeg ik. Dat bleek niet zo eenvoudig. Sinds dit jaar mogen Cubanen, dankzij het liberalere beleid van Raoul Cas tro, voor het eerst, 54 jaar na de revolutie, vrij naar het buitenland reizen. Toch zal het reizen van Cubanen nog geen grote vlucht nemen. Er is geen geld. Maar on danks het lage welvaartspeil staan kunst en cultuur op een hoog niveau. Onderwijs is gratis, ook het conservatorium en de ballet school, en talent zit in de genen. In Camaquez bezoeken we een repetitie van het dansgezelschap Endedans, het tweede moderne dansgezelschap in Cuba. De omstandigheden zijn armoedig. Orkaan Sandy heeft ook nog eens het dak van de studio meegesleurd. Terwijl werklui met re paratie bezig zijn, is choreografe en direc teur Tania Vergara gedreven bezig om met haar getalenteerde dansers te repeteren. De volgende dag staan ze in de schouwburg, een monumentaal, maar tot op de draad versleten gebouw. Als het licht uitgaat, ver geet je de armoede en ga je op in de magie van muziek en dans. Een eigenschap van Cuba die altijd zal blijven bestaan. ©reageren? reizen@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 75