6 De strijd van vrouwengroep Femen is een goede, maar de woeste middelen schieten hun doel voorbij. Femen neemt onderdrukte vrouwen te weinig serieus en kijkt al even zeer op hen neer als repressieve mannen dat doen. 12 SPECTRUM 44 opinie Waarom je lichaam inzetten als je iets veel krachtigers hebt als argumenten Verplicht naakt is de nieuwe boerka door Hassnae Bouazza Hassnae Bouazza (1973) is journaliste, schrijfster, co lumniste, ver taalster en pro grammamaker. Bouazza stu deerde Engelse taal en litera tuur aan de Uni versiteit Utrecht. Ze is geboren in Ma rokko. M ijn lichaam behoort mij toe en is niet de bron van ander mans eer.' Met een Facebook-foto van die tekst op haar ontblote bovenli chaam raakte de Hinesische Amina Ty ler de kern van het probleem dat vrou wen over de hele wereld ervaren: het idee van de vrouw als aanstichter van zonde, als bezitter van een zondig lichaam, maar ook van een lichaam waar mannen ongebreideld over kun nen beschikken of er hun eer aan op kunnen hangen. In de Arabische wereld zijn vrouwen in een constante strijd verwikkeld voor hun recht op lichamelijke integri teit. De jonge Egyptisch Aliaa el Mah- dy plaatste eind 2011 een naaktfoto van zichzelf op haar blog en een golf van agressie was het gevolg: het vrou wenlichaam is voor veel radicalen iets aanstootgevends wat het slechtste in hen naar boven haalt. Typisch voorbeeld is het verhaal van twee Egyptische activistes die vertel den dat ze door omstanders worden ontzet als ze op straat worden be roofd, maar dat omstanders proberen de boel te sussen als ze worden aange rand. Want niemand wil de agressor zijn toekomst ontnemen. Alsof het vrouwenlichaam minder waard is dan het handtasje. De abominabele positie van vrouwen in India haalde het wereldnieuws na de fatale verkrachting van een 23-jari- ge Indiase studente door zes mannen. De schokkende gebeurtenis legde het gevecht bloot dat vrouwen voeren om veilig te zijn in een land waar het ge weld zich zelfs tegen meisjesfoetus sen richt. De enorme ophef dwong de Indiase autoriteiten in actie te komen en de daders te vervolgen. Het taboe rond seksuele agressie tegen vrouwen was daarmee doorbroken: de veront waardiging en de afkeuring zijn nu veel luider en vaker te horen, zoals re cent bij de verkrachting van een kleu ter (die daaraan overleed) door India se mannen. In deze broodnodige strijd tegen de vrouwenonderdrukking profileert de van oorsprong Oekraïense groep Fe men zich met ontbloot bovenlijf. 'Sex- tremisme' noemt Femen deze manier van actievoeren. Steeds vaker zie je de vrije borsten voorbij komen, of dat nu tijdens een bezoek van de Russische president Poetin is, als steunbetui ging aan de TXmesische Amina of in protest tegen homofobie door de ka tholieke kerk. De methode van Femen heeft onder Arabische en islamitische feministes tot discussie geleid. Veel feministes vinden het abject dat de naaktprotes- teerders bedreigd worden en voor hun leven moeten vrezen, maar tege lijkertijd plaatsen ze kanttekeningen: waarom je lichaam inzetten als je iets veel krachtigers hebt als je stem en ar gumenten? Niet dat het bloot protest een modern fenomeen is. De dames van Femen noemen het het nieuwe feminisme, maar de Syrische kunstenares Hala el Faisal demonstreerde in 2005 al naakt in New York tegen de oorlog in Irak. Datzelfde jaar werd in Californië Breasts Not Bombs opgericht: een groep dames en heren (Dicks not Deathdie ook bloot - en in heel wat minder strakke lijven dan de goedge vormde dames van Femen - tegen de oorlog demonstreerden. Maar ook zij vonden het wiel niet uit: het Afrikaanse continent kent een lan ge geschiedenis van vrouwen die hun blote lichaam inzetten als protestmid del; het bekendste protest is de op stand van Nigeriaanse vrouwen in 1929. Bloot protest is zo oud als de mensheid. Het verschil met Breast not Bombs en de Afrikaanse protesten is dat Femen veel meer media-aandacht genereert en aanzienlijk agressiever te werk gaat. De vraag is of die agressieve over- rompeltechniek wel werkt als je te ma ken hebt met mensen die zeifin alle redelijkheid bereid lijken te zijn tot debat. Zoals onlangs in Brussel, waar de Femen-dames gefotografeerd wer den toen ze woest schreeuwend een stoïcijns biddende geestelijke belaag den. Vele malen sympathieker is de vreed zame shocktherapie van Aliaa el Mah- dy en Amina Tyler: de simpele con frontatie met hun blote lichaam legt de verknipte seksuele moraal in hun samenlevingen bloot en zet aan tot de bat. Feministes uit India en de Arabische landen zijn potentiële partners die je aan je wilt binden als je daadwerke lijk de vrouwenzaak wilt helpen. Daar bij moet je ervoor waken dat jouw me thode en je eigen overtuiging belang rijker worden dan het doel dat je zegt te dienen: de vrijheid voor vrouwen. Dat laatste zie je sterk in het debat rond Femen: critici worden weggezet als 'zuur links', en vrouwen die hun sluier liever aanhouden, worden tot te genstanders gebombardeerd. Dat uit- illustratie Censuur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 68