Een goed huwelijk SPECTRUM 11 standplaats Frankrijk Cees van Zweeden ZATERDAG 4 MEI 2013 Ter gelegenheid van het 100-ja- rig bestaan van de Indiase film industrie ging de film Bombay Talkies deze week in premiè re, een combina tie van vier kor te films ge maakt door be kende Indiase regisseurs. Steeds meer re gisseurs en ac teurs proberen de populaire en goed verkoop bare Bollywood films een realis tischer karakter en een sociale re boodschap meegeven. postkolonialefase", vindt regisseur Di- bakar Banerjee. „We kijken op naar het westen en projecteren dat op het beeld van onszelf dat we graag zou den willen zien." In de jaren zeventig van de vorige eeuw maakte het land een donkere pe riode mee. Corruptie viert hoogtij en het land heeft een lage economische groei. Massale protesten leiden ertoe dat minister-president Indira Gandhi in 1975 de noodtoestand uitroept. Tot 1977 zijn er geen verkiezingen en wor den burgers veel vanzelfsprekende vrijheden ontnomen. De periode vindt weerklank in de Indiase filmin dustrie. Bollywood krijgt te lijden on der piraterij en wordt voor financie ring afhankelijk van onderwereldfigu ren. Gestuurd door de maffiakomen er steeds meer films waarin de crimi neel als de held wordt neergezet. In 1973 speelt Amitabh Bachchan in Zanjeer een inspecteur die het recht in eigen handen neemt. De film is een kaskraker en Bachchan - een van de grootste acteurs uit de Indiase filmge schiedenis - vestigt zijn naam als 'bo ze jonge man' van de Hindicinema. De liberalisering van de Indiase econo mie begin jaren negentig en de popu lariteit van het Masala genre (waarin actie, romantiek, drama en tragedie op een vrolijke manier worden ge mengd) zorgen voor verandering. De privatisering van de industrie bete kent ook dat de zalen vol moeten en dat gaat nog steeds het beste met ro mantische zang en dansscènes. Intussen speelt de film ook een ande re rol in de Indiase samenleving. Voor de jeugd in Mumbai biedt de bios coop de privacy die zo zeldzaam is in de overbevolkte stad. Wil je in comfor tabele stoelen zitten, dan moet je wel extra roepies neerleggen. Maar dan krijg je een avondje weg van familie, alleen met je vriend of vriendin. De voorstelling begint vaak met het volks lied. Iedereen wordt geacht te gaan staan. Daarna houd de etiquette op. Mobieltjes gaan af, iedereen kletst en een luid smakkende Indiër zit naast je samosa's (gefrituurde bladerdeeg met vulling) te eten. reageren? spectrum@depersdienst.nl De Indiase kunste naar Ranjit Dahiya werkt aan een muurschildering van acteur Amita bh Bachchan ter ge legenheid van het 100-jarig bestaan van de Indiase film. foto EPA Tachtig connaisseurs en ik waren rond lange tafels geschaard voor om Califor- nische wijn te proeven. De verwachtin gen waren laag gespannen. Plaats van handeling was Médan, een Frans dorp waar Emile Zola de zonden van de industrialisatie beschreef in zijn romans. Vanavond is Médan de plek waar Jean-Karl Louis, een wijngoeroe, de zon den duidt van de Amerikaanse wijnboer. Jean-Karl projecteert afbeeldingen van Californi- sche wijngaarden, en wijst bestraffend op de zwar te tuinslangen die langs de planten kronkelen. Elke foto ontlokt een zucht van ontsteltenis aan de con naisseurs. Irrigatie is fout, legt lean Karl ten over vloede uit. Bij droogte worden de wortels gedwon gen dieper te groeien. En vinden mineralen die an ders nooit hun weg vinden naar de fles. Nou ja, fles. Gekreun van verbijs tering klink als Jean Karl een foto toont van blikjes wijn. „Ze zijn gek, die Amerikanen", hoor ik mijn buur man zeggen. Als enige Nederlander in dit gezel schap, dat tweemaandelijks bijeen komt om wijn te proeven, ben ik ver dacht. Op de eerste sessie was ik de risee van de zaal omdat ik een Ikea-wijnglas had meegenomen als proefinstrument. „Dat is niet ge schikt voor de geuranalyse", sprak mijn buurman streng. Alle connaisseurs bleken een speciaal hoog glas te hebben meegebracht om de geuren uit op te snuiven. De geuranalyse komt na de visuele analyse. Pas daarna mag je het glas aan je lippen zetten. Jean-Karl geeft het sein met de verlos sende woorden on passe en bouche ('we gaan nu drin ken'). Die beginnersfout maakte ik ook: proeven zo dra het heilige vocht in mijn Ikea-glas was gevloeid. Op elke bijeenkomst wordt een wijngebied onder de loep genomen. Californië was de enige niet-Fran- se streek. Zoals onze goeroe uitlegt: „In Amerika is maar een op de vijf wijnen drinkbaar. Hier is een op de vijf niet drinkbaar." Sommige wijnen zijn echt maf. Banyuls bijvoor beeld is een wijn die sinds de 17e eeuw wordt ge maakt rond Collioure aan de Middellandse Zee. Al cohol wordt toegevoegd om de fermentatie te stop pen als het suikergehalte nog hoog is. Dan ver dwijnt het heilige vocht in een glazen vaten die ver volgens jaren in de openlucht worden gelegd, bloot gesteld aan alle elementen. Het resultaat is een zoe te rode wijn die, gekoppeld aan chocolade, een 'uit stekend huwelijkt vormt'. Er wordt op mijn wijnclub veel gesproken over hu welijken. Zo vormt Sauternes, een zoete witte wijn, met chocola een slecht huwelijk. „Sauternes maakt de chocola bitter", zegt Jean-Karl. Niet goed. Maar als een Banyuls bitter smaakt, is dat weer de schuld van de wijnbarbaar. „Bitterheid is slechts een kin derziekte. Als je hem jong wilt drinken, giet hem dan twee, drie uur van tevoren in karaf." Fransen drinken minder dan vroeger, maar wel be ter. Hun grootste vijand is de auto. Een gendarme kan de prijs van een flesje aardig opschroeven. Voor Jean Karl is de auto zijn vriend. Vanuit zijn busje, ge parkeerd op de parking bij de kasteeltuin, verkoopt hij na afloop de wijnen die hij heeft besproken. Bollywood!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 67