Kleurige sari's, alsmaar lied jes en natuurlijk meeslepen de liefdesverhalen: Bol lywood zoals we dat kennen in het westen. De Indiase fil mindustrie viert deze week haar 100 jarige jubileum. 10 SPECTRUM 66 De Indiase cinema bevindt zich nog in de postkoloniale fase Bollywood actrice Rani Mukherjee met haar collega Shadid Kap oor tijdens de première van de film Dil Bole Haddippa. foto AFP India ven van de held, een jonge Indiër die droomt van cricket, totaal op zijn kop. Maar ook politiek speelt een belangrij ke rol in de film: het verhaal is neerge zet tijdens de hindoe-moslim rellen van 2002. De hysterie rond de filmsterren van nu doet nauwelijks onder voor de sen satie in 1931 toen het Indiase publiek voor het eerst kennis maakte met beeld en geluid. De eerste Indiase ge luidsfilm werd gemaakt door regis seur Ardeshir Irani. Diens Alam Ara was zo populair dat politieagenten de mensenmassa voor de bioscopen in toom moesten houden. Daarvóór draaide de Indiase cinema vooral om de vertellingen uit hindoe geschrif ten, de Ramayana en de Mahabharat. regisseur Dibakar Banerjee heeft Dat genre verdween met de komst van de talkies, toen de grote studio's de volledige filmproductie, inclusief regie en het inhuren van acteurs, in ei gen handen namen. „Studio's hadden een reputatie hoog te houden. Je koos voor een film op basis van de studio die je goed vond", zegt Mayank She- kar. De Tweede Wereldoorlog maakte een eind aan dit systeem en kwam er een nieuw genre op, waarin het Indiase zelfbewustzijn werd benadrukt. Meh- boob Khan's fameuze Mother India (1957) werd in deze periode gemaakt. Een van de eerste grote vrouwelijke Bollywood sterren Nargis speelt daar in een arme vrouw op het platteland, die haar kinderen alleen opvoed. Het betekent de opkomst van New Wave, een nieuwe stroming in de cinema met films als realistische vertellingen over het leven van gewone mensen. De filmmakers hielden de midden klasse van India een spiegel voor. In dia had zich in 1947 verlost van de Britse onderdrukker en zocht naar een eigen identiteit. „De Indiase cine ma bevindt zich nog steeds in die Hollywood? nen. De Indiase filmindustrie viert de ze week haar 100-jarig jubileum. Het is een reusachtige industrie waar vo rig jaar 1.500 films werden geprodu ceerd en waar miljarden dollars in om gaat. Bollywood overtreft wat deze cij fers betreft Hollywood en de sterren zijn bekend bij een miljardenpubliek, tot ver buiten India. Films van de drie Khan's (Amir, Sal man en Shah Rukh) staan garant voor succes. Om hun grappen en actiescè nes wordt nog steeds hard gelachen en gejoeld. Het is het klassieke Bol lywood. Maar de jongste telgen uit de Bollywood dynastieën, acteurs als Ranbir Kapoor, Imran Khan en Ab- hishek Kapoor hebben ook hun fans. De laatste maakte Kai Po Che een zoge heten buddy film (het genre waarin twee mannen allerlei avonturen bele ven) die nu al de hit van het jaar ge noemd wordt. Er zitten geen grote na men in de cast, maar het verhaal is ge baseerd op een bestseller van Chetan Bhagat. Een auteur die vooral onder jongeren veel gelezen wordt, vanwege makkelijk Engels en toegankelijke ver haallijnen. Drie fouten zetten het le door Devi Boerema oor een paar euro koop je je kaartje. De filmhal in Bom bay zit vol zoals Ne derlandse buurtbio- scopen na de oor log. Vooral de lage re klasse van India vindt hier zijn ver maak. In donkere zaaltjes zitten grote groepen mannen dicht tegen elkaar aangedrukt. Het publiek zit op de grond. Hoe de bioscoop eruit ziet doet er helemaal niet toe. De film neemt de zaal mee naar een andere wereld. Weg van het harde leven op straat. „De formule is niet gecompli ceerd", zegt Mayank Shekar, recensent voor online media en eerder filmre censent en hoofdredacteur van de cul tuursectie van de Hindustan Times. „Als de held maar wint en je met een goed gevoel de bioscoop verlaat." Maar het gaat natuurlijk ook om die kleurige sari's, exotische landschap pen, onverwachte liedjes en de ho ningzoete liefdesverhalen. Want dat is het Bollywood zoals wij dat ken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 66