SPECTRUM 7 Het publiek dat van dit soort aardewerk houdt, vindt het te duur. De tijd dat men spaarde voor een uitzet is voorbij ZATERDAG 4 MEI 2013 van klei uit de Waal diep donker bruin en die uit de Rijn zacht geel, ter wijl de klei uit de Noordzee na het bakproces mosterdgroen kleurt. Maar ook delicatere ontwerpen als de 'NON-contemporary' (letterlijk ver taald 'niet-hedendaagse') collectie van Hella Jongerius in natuur- en wit- tinten zijn gemaakt van Nederlandse klei. Om wat preciezer te zijn: Friese zeeklei die wordt afgegraven in de buurt van Franeker. De Makkumer fa briek past voor dit gedecoreerde sier- aardewerk nog altijd de majolicatech- niek toe, een procédé dat vrijwel is verdwenen. Daarbij wordt de klei na een eerste keer bakken bedekt met een witte tinglazuur, waarop de uit eindelijke beschildering met de hand wordt aangebracht. Zo behoudend als Koninklijke Tiche laar is als het gaat om vakmanschap en grondstoffen, zo vooruitstrevend is het bedrijf in de uitvoering van zijn producten. Ontwerpers als Hella Jon gerius, Alexander van Slobbe en Mar cel Wanders werden aangetrokken. Mede daarom veranderde de klanten doelgroep. „We zochten naar een her interpretatie van het ambacht en daar mee zijn we co-creator geworden, in plaats van re-producent. Waar we vroeger Jan Modaal als klant hadden, verschoven we naar het hogere seg ment van de markt. Niet omdat we per se duurder zijn geworden, want als we prijsstijgingen doorvoeren, zijn die altijd in lijn met de inflatie. Maar alle andere producten zijn goedkoper geworden. Mensen die het geld er nog wél voor over hebben, zitten over het algemeen in de hogere inkomens groep. We zijn ook internationaler ge worden, onze klanten komen uit de hele wereld. Een dagblad als de Inter national Herald Tribune komt eens in het jaar kijken om te zien wat we doen." Naast het hedendaagse sieraardewerk houdt Koninklijke Tichelaar zich te genwoordig ook bezig met architec tuur, restauratie en kunst. Zo was het bedrijf betrokken bij het opknappen van de Van Nelle fabriek in Rotter dam, het raadhuis in Hilversum van Dudok en de anderhalf meter hoge bloempyramide van Delfts porselein, Jan Tichelaar die nu als een van de topstukken uit de Gouden Eeuw in het pas heropen de Rijksmuseum staat. Tichelaar leverde ook tegels voor het Elfstedenmonument, dat werd ont worpen door de kunstenaars Maree Blok en Bas Lugthart. Het kunstwerk, een brug vóór de finish in Leeuwar den, is bekleed met grote aantallen te gels met daarop portretten. De foto's zijn afkomstig van mensen die de tocht ooit hebben geschaatst en de te gels zijn zodanig gepositioneerd dat op afstand een tweede beeld van schaatsers ontstaat. Tichelaar knipte van zijn bedrijf los wat hij dacht dat weg moest. „We heb ben vier mensen moeten ontslaan, mede omdat we stoppen met de win kel. Ik wist dat als ik geen alternatief zou bedenken, we niet meer relevant zouden zijn als bedrijf. Subsidies zou ik nooit accepteren, dan raak je de re gie kwijt over je bedrijf. We zijn nu een modern, experimenteel bedrijf dat mee kan met de eisen van deze tijd. We gaan door een zware periode heen, maar tegelijkertijd gaat het ons goed. Onze orderportefeuille was nog nooit zo goed gevuld. Vanmiddag krijg ik bezoek van een delegatie uit Londen. We hebben een order binnen gesleept van een miljoen euro om de buitengevel van een pand te betege len. Voor ons heel veel geld." reageren? spectrum@depersdienst.nl Directeur Jan Tichelaar van het gelijknamige familiebedrijf. Grote foto boven: Stapels Makkumer aardewerk staan klaar om in de uitverkoop te gaan. foto's Hoge Noorden/Jaap Schaaf Op Hemelvaartsdag en de vrijdag en zaterdag erna is er uit verkoop van het Makkumer aardewerk. De winkel is dan ge opend van 10.00 tot 17.00 uur. Van maandag 6 tot en met woensdag 8 mei is de winkel ge sloten. (Zie ook www.tichelaar.nl)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 63