SPECTRUM 7
Het publiek dat van
dit soort aardewerk
houdt, vindt het te
duur. De tijd dat men
spaarde voor een
uitzet is voorbij
ZATERDAG 4 MEI 2013
van klei uit de Waal diep donker
bruin en die uit de Rijn zacht geel, ter
wijl de klei uit de Noordzee na het
bakproces mosterdgroen kleurt.
Maar ook delicatere ontwerpen als de
'NON-contemporary' (letterlijk ver
taald 'niet-hedendaagse') collectie
van Hella Jongerius in natuur- en wit-
tinten zijn gemaakt van Nederlandse
klei.
Om wat preciezer te zijn: Friese
zeeklei die wordt afgegraven in de
buurt van Franeker. De Makkumer fa
briek past voor dit gedecoreerde sier-
aardewerk nog altijd de majolicatech-
niek toe, een procédé dat vrijwel is
verdwenen. Daarbij wordt de klei na
een eerste keer bakken bedekt met
een witte tinglazuur, waarop de uit
eindelijke beschildering met de hand
wordt aangebracht.
Zo behoudend als Koninklijke Tiche
laar is als het gaat om vakmanschap
en grondstoffen, zo vooruitstrevend is
het bedrijf in de uitvoering van zijn
producten. Ontwerpers als Hella Jon
gerius, Alexander van Slobbe en Mar
cel Wanders werden aangetrokken.
Mede daarom veranderde de klanten
doelgroep. „We zochten naar een her
interpretatie van het ambacht en daar
mee zijn we co-creator geworden, in
plaats van re-producent. Waar we
vroeger Jan Modaal als klant hadden,
verschoven we naar het hogere seg
ment van de markt. Niet omdat we
per se duurder zijn geworden, want
als we prijsstijgingen doorvoeren, zijn
die altijd in lijn met de inflatie. Maar
alle andere producten zijn goedkoper
geworden. Mensen die het geld er nog
wél voor over hebben, zitten over het
algemeen in de hogere inkomens
groep. We zijn ook internationaler ge
worden, onze klanten komen uit de
hele wereld. Een dagblad als de Inter
national Herald Tribune komt eens in
het jaar kijken om te zien wat we
doen."
Naast het hedendaagse sieraardewerk
houdt Koninklijke Tichelaar zich te
genwoordig ook bezig met architec
tuur, restauratie en kunst. Zo was het
bedrijf betrokken bij het opknappen
van de Van Nelle fabriek in Rotter
dam, het raadhuis in Hilversum van
Dudok en de anderhalf meter hoge
bloempyramide van Delfts porselein,
Jan Tichelaar
die nu als een van de topstukken uit
de Gouden Eeuw in het pas heropen
de Rijksmuseum staat.
Tichelaar leverde ook tegels voor het
Elfstedenmonument, dat werd ont
worpen door de kunstenaars Maree
Blok en Bas Lugthart. Het kunstwerk,
een brug vóór de finish in Leeuwar
den, is bekleed met grote aantallen te
gels met daarop portretten. De foto's
zijn afkomstig van mensen die de
tocht ooit hebben geschaatst en de te
gels zijn zodanig gepositioneerd dat
op afstand een tweede beeld van
schaatsers ontstaat.
Tichelaar knipte van zijn bedrijf los
wat hij dacht dat weg moest. „We heb
ben vier mensen moeten ontslaan,
mede omdat we stoppen met de win
kel. Ik wist dat als ik geen alternatief
zou bedenken, we niet meer relevant
zouden zijn als bedrijf. Subsidies zou
ik nooit accepteren, dan raak je de re
gie kwijt over je bedrijf. We zijn nu
een modern, experimenteel bedrijf
dat mee kan met de eisen van deze
tijd. We gaan door een zware periode
heen, maar tegelijkertijd gaat het ons
goed. Onze orderportefeuille was nog
nooit zo goed gevuld. Vanmiddag
krijg ik bezoek van een delegatie uit
Londen. We hebben een order binnen
gesleept van een miljoen euro om de
buitengevel van een pand te betege
len. Voor ons heel veel geld."
reageren?
spectrum@depersdienst.nl
Directeur Jan Tichelaar van het gelijknamige familiebedrijf.
Grote foto boven: Stapels Makkumer aardewerk staan klaar om
in de uitverkoop te gaan.
foto's Hoge Noorden/Jaap Schaaf
Op Hemelvaartsdag en de vrijdag en zaterdag erna is er uit
verkoop van het Makkumer aardewerk. De winkel is dan ge
opend van 10.00 tot 17.00 uur.
Van maandag 6 tot en met woensdag 8 mei is de winkel ge
sloten. (Zie ook www.tichelaar.nl)