Het traditionele aardewerk van Koninklijke Tichelaar gaat volgende week met hoge kortingen de deur uit. De blauwe, handgeschilderde tegels en serviezen zijn daarna alleen nog op bestelling te krijgen. 6 SPECTRUM Cultured erfgoed in de uitverkoop door Lilian Dominicus Bij Koninklijke Tiche laar in Makkum rin kelt de telefoon de laatste weken aan één stuk door. Uit bin nen- en buitenland wordt geïnformeerd naar de laatste stukken uit de traditio nele collectie die gedurende het He- melvaartsweekeinde met kortingen van 50 tot 70 procent de deur uit gaan. Het is voor velen de laatste kans om op een voordelige manier in het bezit te komen van een stuk Neder lands cultureel erfgoed. Het is gedaan met de productie en ver koop van dit handbeschilderde aarde werk. Wie het na volgende week nog wil hebben, kan alleen op bestelling iets laten maken tegen een prijs die naar verwachting circa 10 procent ho ger zal liggen dan de huidige. Maar di recteur Jan Tichelaar denkt niet dat de vraag heel groot zal zijn. „Het publiek dat van dit soort aardewerk houdt, vindt het te duur. Er was een tijd dat in de grotere steden altijd wel een winkel met glas- en porseleinproduc ten was te vinden. Maar bedrijven als Wedgwood, Rosenthal, Aria en Ville- roy Boch zijn al drie keer over de kop gegaan. Vroeger besteedde men meer aandacht aan duurzame produc ten, de tijd dat mensen spaarden voor een uitzet is echter voorbij." De blauwe, handbeschilderde gedenk borden die werknemers van bedrij ven als Philips cadeau kregen bij een jubileum bestaan amper meer. „Geld wordt anders uitgegeven. Nu krijgen mensen liever een tegoedbon om uit eten te gaan en te vieren dat ze zoveel jaar bij hun baas zijn." De aloude collectie van Tichelaar ver dwijnt, zo ook de 1.200 vierkante me ter grote winkel annex lunchroom. De oude aardewerkfabriek aan de Uirfmarkt, met de twee karakteristie ke, hoge bedrijfsgebouwen opgetrok ken uit Friese gele steen en zadelda ken, wordt verlaten. Makkum verliest zo een toeristische trekpleister, maar Jan Tichelaar kan er niet om treuren. „Toeristen zijn nooit een doelgroep voor ons geweest. Die willen geen 300 euro uitgeven aan een bord, hoog uit 30. Soms lopen hier Chinese toeris ten rond die dan als souvenir een beeldje mee naar huis nemen van een zoenende Ot en Sien. Op de onder kant een stempeltje met de tekst: 'Ma de in China'. Zo zinloos." Voor de huidige directeur - Jan Tiche laar is al van de dertiende generatie die aan het roer van de onderneming staat - betekent de ommezwaai, on danks de sluiting van de oude fabriek, een welkom nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het Friese familiebe drijf uit 1640. De productie van de he dendaagse collectie gedecoreerd ser vies en tegels blijft voortbestaan, maar dan op een andere locatie. Ver koop aan particulieren verloopt voortaan uitsluitend via internet. „We kunnen veel, maar we zijn ge woon niet zo goed in verkoop. Dat be steden we uit aan Thomas Eyck. Die heeft de verkooprechten." Eyck is uit gever en distributeur van exclusieve hedendaagse vormgevingsproducten. Zeker vijftien jaar geleden zag Tiche laar zich al geconfronteerd met de vraag hoe het verder moest. „Voor mij stond toen en staat nog steeds één ding vast: ik wil de kunstnijverheid voor Nederland behouden. Het vak manschap, de kennis van het am bacht, het product zelf: dat is allemaal té belangrijk om verloren te laten gaan. Het barst van de creatieve gees ten, maar vakmanschap is zeldzaam geworden. Tingieters, houtbewerkers, glasblazers: ze bestaan niet meer." Concessies doen aan de kwaliteit van het materiaal, daar kan evenmin spra ke van zijn. Waar concurrent De Por- celeyne Fles enkele jaren geleden on der invloed van een veranderende markt koos voor de inkoop van goed kopere grondstoffen uit het buiten land, blijft de fabriek in Makkum het aardewerk bakken met klei van Neder landse bodem. Het mooiste voorbeeld daarvan is misschien wel het potten bakkersservies dat is ontworpen door Atelier NL in 2009. De serie is verkrijg baar in zes uitvoeringen; de kleur wordt bepaald door de chemische sa menstelling van de klei. Zo zijn de ro buuste koppen, borden en schalen Een aantal van de karakteristiek beschilde aardewerken tegels.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 62