I
Een lasser voor het eerste
hulpwerk
WERKEN 7
Kleine zelfstandigen of ZZP'ers zijn vaak de dupe van een laks betalingsbeleid
bij grote bedrijven. Ze kunnen er zelfs failliet door gaan. Sinds kort zijn de
betalingstermijnen bij overeenkomsten tussen bedrijven echter wettelijk
vastgesteld. Niet naleven van de regels kan flink geld kosten.
In tijden als deze
breng je de
relatie met je
klant liever niet
in gevaar
ZATERDAG 4 MEI 2013
GELDKWESTIES
Ilk wilde onlangs overstappen
van autoverzekering maar werd
niet toegelaten, omdat ik 70 jaar ben.
Dat is toch leeftijdsdiscriminatie!
Ja, een verzekeraar mag iemand wei
geren op basis van leeftijd of een ho
gere premie in rekening brengen.
Jongeren zijn vaak meer kwijt voor
een autoverzekering. Maar ook oude
ren betalen soms een toeslag of wor
den geweigerd. Uit onderzoek van
de Consumentenbond blijkt dat wei
geren steeds minder vaak voorkomt.
Er moeten dus genoeg verzekeraars
te vinden zijn bij wie u wel wordt
toegelaten. Wel wordt er vaker een
toeslag in rekening gebracht. Sommi
ge verzekeraars vermelden de toe
slag pas op de polis. Vraag daarom
voordat u overstapt, goed na of er
een leeftijdstoeslag geldt.
2 Vorig jaar ben ik van een klein
dorp naar Rotterdam verhuisd.
Ik betaal nu veel meer voor mijn auto
verzekering. Heeft het zin om over te
stappen of word ik bij alle verzeke
raars gestraft voor mijn nieuwe adres?
Voor de premie van uw autoverzeke
ring, maakt het uit waar u woont. De
meeste verzekeraars rekenen een ho
gere premie voor de stad dan voor
het platteland. Maar hoe de regio's
worden bepaald, verschilt per verze
keraar. Sommige verzekeraars verde
len Nederland in grote gebieden.
Maar andere kijken op buurt- of
straatniveau, waarbij de postcode
vaak als uitgangspunt dient. Niet al
leen in volkswijken is het duurder je
auto te verzekeren. Ook in villawij
ken gebeurt dat vanwege de duurde
re auto's die ook geliefd zijn bij crimi
nelen. Vanwege alle verschillen loont
het dus zeker om autoverzekeringen
te vergelijken voor uw eigen adres.
3 Wat gebeurt er met mijn schade
vrije jaren als ik overstap van au
toverzekering?
In principe kunt u uw schadevrije ja
ren gewoon meenemen naar een vol
gende verzekeraar. U moet ze wel
zelf opvragen bij het stopzetten van
de verzekering. Lastig is dat iedere
verzekeraar zijn eigen systeem heeft
om schadevrije jaren bij te houden.
De ene werkt bijvoorbeeld met een
plafond en de ander weer niet De re
gels met betrekking tot de schade
vrije jaren maken soms dat het juist
wel of niet gunstig is om over te
stappen. U zult zich hierin dus moe
ten verdiepen voor u overstapt.
Leg rekening niet onderop
door Yvonne Jansen
illustratie Job van Gelder
Ik heb geregeld flink
wat facturen tegelijk
uitstaan. Als mijn klan
ten niet op tijd betalen,
maar ik zelf wel BTW
moet afdragen, kom ik
serieus in de knel",
zegt Laura S. Zij doet op freelance
basis marketingklussen en -pro
jecten voor bedrijven in het mid
den- en kleinbedrijf. „De Belas
tingdienst eist dat ik op tijd om
zetbelasting betaal. Voor mij zit
er niks anders op dan de BTW
voor te schieten. Maar zoveel re
serves heb ik niet. Dus een grote
openstaande rekening of meerde
re facturen tegelijk, kunnen mij
echt in de problemen brengen.
Dan heb ik nog het geluk dat ik
aan dienstverlening doe en geen
materialen hoef in te kopen, zoals
een schilder of loodgieter. Als die
achterop raken, kunnen ze hun ei
gen leveranciers niet betalen en
zijn ze beperkt in het aannemen
van nieuw werk."
Inmiddels erkent de overheid dat
ondernemingen, vooral zzp'ers en
eenmanszaken, in grote finan
ciële problemen kunnen komen,
omdat andere bedrijven of instan
ties te laat zijn met betaling van
openstaande rekeningen. Niet zel
den gebeurt het dat kleine onder
nemingen hierdoor onderuitgaan
en in een faillissement terechtko
men. Om te voorkomen dat er
een domino-effect optreedt bij be
drijven met liquiditeitsproble
men, is sinds maart een nieuwe
wettelijke regeling van kracht.
Die verplicht bedrijven onderling
binnen 30 dagen hun rekeningen
te betalen, of maximaal 60 dagen
als ze dat samen overeengekomen
zijn. Een betalingstermijn van lan
ger dan 60 dagen is alleen toege
staan, als aangetoond kan worden
dat dit voor geen van beide par
tijen nadelig is. Voor overheidsor
ganisaties geldt een termijn van
30 dagen. Die mag niet overschre
den worden. Afwijken van deze
termijn is vrijwel niet mogelijk.
Voorheen stond slechts in de wet
dat de betalingstermijn niet onre-
delijk mag zijn. Slordige betalers
kunnen nu een incassoheffing
voor buitengerechtelijke kosten te
gemoet zien. Als een klant de fac
tuur te laat of niet betaalt, mag de
leverancier een standaardvergoe
ding voor incassokosten verlan
gen, zonder eerst een aanmaning
te sturen. Als niets is afgesproken
over de hoogte van de opslag, dan
is de vergoeding een percentage
van de rekening met het oplopen
van het bedrag een aflopend per
centage van tussen de 15 tot 0,5
procent, met een minimum van
40 euro voor rekeningen lager
dan 267 en een maximum van
6.775 euro. Op een te laat betaalde
factuur van 1.000 euro mag al een
bedrag van 150 euro aan incasso
kosten geheven worden. De wijzi
ging is ingegaan per 16 maart
2013. De nieuwe regels gelden
voor overeenkomsten die worden
gesloten op of na 16 maart 2013.
Voor consumenten met betalings
achterstanden gelden andere re
gels. Ook hen kunnen boetes wor
den opgelegd. De begunstigde
mag de betalingstermijn echter
niet stilletjes en zonder actie la
ten verstrijken om er zo meer
geld uit te halen. Voor de open
staande rekening moet eerst een
betalingsherinnering (sommatie)
zijn verstuurd. Daarin moet behal
ve het openstaande bedrag de
hoogte van de incassokosten ver
meld staan, evenals de vermel
ding dat de schuldenaar alsnog de
rekening moet voldoen. Als bin
nen 14 dagen na de aanmaning
niet betaald is, kan de lakse beta
ler alsnog een opslag tegemoet
zien bovenop het verschuldigde
bedrag. Consumenten die de juist
heid van de rekening betwisten
of een betalingsvoorstel willen
doen, moeten de leverancier of in
cassobureau zelfbenaderen.
Hoewel de Wet Betaaltermijn
juist MKB-bedrijven moet be
schermen, zijn juist die nog vaak
onwetend van de nieuwe wet. Zo
als Laura S. die er van opkijkt.
„Mooi, dat is in ieder geval een
stok achter de deur", vindt ze.
Toch betwijfelt ze of ze een be
roep zal doen op de nieuwe re
gels. „Het moet dan echt de spui
gaten uitlopen. Want zeker in tij
den dat opdrachten niet vanzelf
komen, breng je de relatie met je
klant liever niet in gevaar. Er zit
dan niets anders op dan geduld te
hebben."
reageren?
geld@depersdienst.nl
De gemeente Terneuzen heeft in
de Koegorspolder een eigen werk
plaats met technisch personeel.
Om het team te versterken zoekt men
daar een constructiebankwerker las
ser: iemand die handig met metaal is
dus.
De lasser moet gemeentelijke voertui
gen zoals vuilniswagens en strooiauto's,
gereedschappen, machines en allerlei an
dere gemeentelijke eigendommen on
derhouden en repareren.
„Er gaat natuurlijk wel eens wat kapot",
zegt teamleider van het team gebouwen
John Vonk. „Dat kan een verkeersbord
zijn of een voertuig. En als je op een aan
nemer moet wachten voor een repara
tie, kost dat soms uren. Of ben je pas de
volgende dag aan de beurt."
Klein onderhoud en spoedklussen doet
de gemeente zelf. „Groter werk beste-
Elke week belichten we hier een personeelsadvertentie
die elders in deze krant staat. Vandaag spreken we met
John Vonk van de gemeente Terneuzen. De advertentie
staat op pagina 8 van dit katern.
gemaakt worden. Dat kan niet wachten
tot de volgende dag. Als de schuif van
een sneeuwschuiver afbreekt, dan moet
die worden gelast. Zo snel mogelijk,
want daar willen we meteen weer mee
aan de slag."
Aan een lasser bij de gemeente worden
geen speciale eisen gesteld. „Hij of zij
moet alle diploma's hebben. Verder is
het werk niet veel anders dan bij een an
der bedrijf."
De man of vrouw voor de baan moet
een technische mbo-opleiding op ni
veau drie hebben, motorvoertuigentech
niek bijvoorbeeld, aangevuld met een di
ploma lassen en een VCA-certificaat,
een veiligheidscertificaat. Het gaat om
een baan met uitzicht op een vast con
tract, zegt Vonk. „Als alles naar wens
verloopt, krijgt de persoon een vast
dienstverband."
den we uit aan een bedrijf, maar dat
kan natuurlijk niet met alles. De men
sen die bij ons op de werkplaats wer
ken, doen echt de EHBO-klussen, din
gen die niet kunnen wachten. Als het
vriest en we moeten gaan strooien en er
is een wagen kapot, dan moet die wel