I Een lasser voor het eerste hulpwerk WERKEN 7 Kleine zelfstandigen of ZZP'ers zijn vaak de dupe van een laks betalingsbeleid bij grote bedrijven. Ze kunnen er zelfs failliet door gaan. Sinds kort zijn de betalingstermijnen bij overeenkomsten tussen bedrijven echter wettelijk vastgesteld. Niet naleven van de regels kan flink geld kosten. In tijden als deze breng je de relatie met je klant liever niet in gevaar ZATERDAG 4 MEI 2013 GELDKWESTIES Ilk wilde onlangs overstappen van autoverzekering maar werd niet toegelaten, omdat ik 70 jaar ben. Dat is toch leeftijdsdiscriminatie! Ja, een verzekeraar mag iemand wei geren op basis van leeftijd of een ho gere premie in rekening brengen. Jongeren zijn vaak meer kwijt voor een autoverzekering. Maar ook oude ren betalen soms een toeslag of wor den geweigerd. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat wei geren steeds minder vaak voorkomt. Er moeten dus genoeg verzekeraars te vinden zijn bij wie u wel wordt toegelaten. Wel wordt er vaker een toeslag in rekening gebracht. Sommi ge verzekeraars vermelden de toe slag pas op de polis. Vraag daarom voordat u overstapt, goed na of er een leeftijdstoeslag geldt. 2 Vorig jaar ben ik van een klein dorp naar Rotterdam verhuisd. Ik betaal nu veel meer voor mijn auto verzekering. Heeft het zin om over te stappen of word ik bij alle verzeke raars gestraft voor mijn nieuwe adres? Voor de premie van uw autoverzeke ring, maakt het uit waar u woont. De meeste verzekeraars rekenen een ho gere premie voor de stad dan voor het platteland. Maar hoe de regio's worden bepaald, verschilt per verze keraar. Sommige verzekeraars verde len Nederland in grote gebieden. Maar andere kijken op buurt- of straatniveau, waarbij de postcode vaak als uitgangspunt dient. Niet al leen in volkswijken is het duurder je auto te verzekeren. Ook in villawij ken gebeurt dat vanwege de duurde re auto's die ook geliefd zijn bij crimi nelen. Vanwege alle verschillen loont het dus zeker om autoverzekeringen te vergelijken voor uw eigen adres. 3 Wat gebeurt er met mijn schade vrije jaren als ik overstap van au toverzekering? In principe kunt u uw schadevrije ja ren gewoon meenemen naar een vol gende verzekeraar. U moet ze wel zelf opvragen bij het stopzetten van de verzekering. Lastig is dat iedere verzekeraar zijn eigen systeem heeft om schadevrije jaren bij te houden. De ene werkt bijvoorbeeld met een plafond en de ander weer niet De re gels met betrekking tot de schade vrije jaren maken soms dat het juist wel of niet gunstig is om over te stappen. U zult zich hierin dus moe ten verdiepen voor u overstapt. Leg rekening niet onderop door Yvonne Jansen illustratie Job van Gelder Ik heb geregeld flink wat facturen tegelijk uitstaan. Als mijn klan ten niet op tijd betalen, maar ik zelf wel BTW moet afdragen, kom ik serieus in de knel", zegt Laura S. Zij doet op freelance basis marketingklussen en -pro jecten voor bedrijven in het mid den- en kleinbedrijf. „De Belas tingdienst eist dat ik op tijd om zetbelasting betaal. Voor mij zit er niks anders op dan de BTW voor te schieten. Maar zoveel re serves heb ik niet. Dus een grote openstaande rekening of meerde re facturen tegelijk, kunnen mij echt in de problemen brengen. Dan heb ik nog het geluk dat ik aan dienstverlening doe en geen materialen hoef in te kopen, zoals een schilder of loodgieter. Als die achterop raken, kunnen ze hun ei gen leveranciers niet betalen en zijn ze beperkt in het aannemen van nieuw werk." Inmiddels erkent de overheid dat ondernemingen, vooral zzp'ers en eenmanszaken, in grote finan ciële problemen kunnen komen, omdat andere bedrijven of instan ties te laat zijn met betaling van openstaande rekeningen. Niet zel den gebeurt het dat kleine onder nemingen hierdoor onderuitgaan en in een faillissement terechtko men. Om te voorkomen dat er een domino-effect optreedt bij be drijven met liquiditeitsproble men, is sinds maart een nieuwe wettelijke regeling van kracht. Die verplicht bedrijven onderling binnen 30 dagen hun rekeningen te betalen, of maximaal 60 dagen als ze dat samen overeengekomen zijn. Een betalingstermijn van lan ger dan 60 dagen is alleen toege staan, als aangetoond kan worden dat dit voor geen van beide par tijen nadelig is. Voor overheidsor ganisaties geldt een termijn van 30 dagen. Die mag niet overschre den worden. Afwijken van deze termijn is vrijwel niet mogelijk. Voorheen stond slechts in de wet dat de betalingstermijn niet onre- delijk mag zijn. Slordige betalers kunnen nu een incassoheffing voor buitengerechtelijke kosten te gemoet zien. Als een klant de fac tuur te laat of niet betaalt, mag de leverancier een standaardvergoe ding voor incassokosten verlan gen, zonder eerst een aanmaning te sturen. Als niets is afgesproken over de hoogte van de opslag, dan is de vergoeding een percentage van de rekening met het oplopen van het bedrag een aflopend per centage van tussen de 15 tot 0,5 procent, met een minimum van 40 euro voor rekeningen lager dan 267 en een maximum van 6.775 euro. Op een te laat betaalde factuur van 1.000 euro mag al een bedrag van 150 euro aan incasso kosten geheven worden. De wijzi ging is ingegaan per 16 maart 2013. De nieuwe regels gelden voor overeenkomsten die worden gesloten op of na 16 maart 2013. Voor consumenten met betalings achterstanden gelden andere re gels. Ook hen kunnen boetes wor den opgelegd. De begunstigde mag de betalingstermijn echter niet stilletjes en zonder actie la ten verstrijken om er zo meer geld uit te halen. Voor de open staande rekening moet eerst een betalingsherinnering (sommatie) zijn verstuurd. Daarin moet behal ve het openstaande bedrag de hoogte van de incassokosten ver meld staan, evenals de vermel ding dat de schuldenaar alsnog de rekening moet voldoen. Als bin nen 14 dagen na de aanmaning niet betaald is, kan de lakse beta ler alsnog een opslag tegemoet zien bovenop het verschuldigde bedrag. Consumenten die de juist heid van de rekening betwisten of een betalingsvoorstel willen doen, moeten de leverancier of in cassobureau zelfbenaderen. Hoewel de Wet Betaaltermijn juist MKB-bedrijven moet be schermen, zijn juist die nog vaak onwetend van de nieuwe wet. Zo als Laura S. die er van opkijkt. „Mooi, dat is in ieder geval een stok achter de deur", vindt ze. Toch betwijfelt ze of ze een be roep zal doen op de nieuwe re gels. „Het moet dan echt de spui gaten uitlopen. Want zeker in tij den dat opdrachten niet vanzelf komen, breng je de relatie met je klant liever niet in gevaar. Er zit dan niets anders op dan geduld te hebben." reageren? geld@depersdienst.nl De gemeente Terneuzen heeft in de Koegorspolder een eigen werk plaats met technisch personeel. Om het team te versterken zoekt men daar een constructiebankwerker las ser: iemand die handig met metaal is dus. De lasser moet gemeentelijke voertui gen zoals vuilniswagens en strooiauto's, gereedschappen, machines en allerlei an dere gemeentelijke eigendommen on derhouden en repareren. „Er gaat natuurlijk wel eens wat kapot", zegt teamleider van het team gebouwen John Vonk. „Dat kan een verkeersbord zijn of een voertuig. En als je op een aan nemer moet wachten voor een repara tie, kost dat soms uren. Of ben je pas de volgende dag aan de beurt." Klein onderhoud en spoedklussen doet de gemeente zelf. „Groter werk beste- Elke week belichten we hier een personeelsadvertentie die elders in deze krant staat. Vandaag spreken we met John Vonk van de gemeente Terneuzen. De advertentie staat op pagina 8 van dit katern. gemaakt worden. Dat kan niet wachten tot de volgende dag. Als de schuif van een sneeuwschuiver afbreekt, dan moet die worden gelast. Zo snel mogelijk, want daar willen we meteen weer mee aan de slag." Aan een lasser bij de gemeente worden geen speciale eisen gesteld. „Hij of zij moet alle diploma's hebben. Verder is het werk niet veel anders dan bij een an der bedrijf." De man of vrouw voor de baan moet een technische mbo-opleiding op ni veau drie hebben, motorvoertuigentech niek bijvoorbeeld, aangevuld met een di ploma lassen en een VCA-certificaat, een veiligheidscertificaat. Het gaat om een baan met uitzicht op een vast con tract, zegt Vonk. „Als alles naar wens verloopt, krijgt de persoon een vast dienstverband." den we uit aan een bedrijf, maar dat kan natuurlijk niet met alles. De men sen die bij ons op de werkplaats wer ken, doen echt de EHBO-klussen, din gen die niet kunnen wachten. Als het vriest en we moeten gaan strooien en er is een wagen kapot, dan moet die wel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 51