TO©S PZC ELPA3 Oranjeproducten zorgen voor 10 miljoen aan extra omzet <&y 44 Te weinig bekend dat sommige producten afkomstig zijn van de BV Nederland PZC 2 IN HET NIEUWS COLOFON TROONSWISSELING L J Mooie beelden uit Amsterdam gingen de wereld over. Nu vasthouden dat imago. Maak iemand abonnee! PAUL KUSTERS toosenhenk.nl CO 100 TIPS OM PE CRISIS TE OVERLEVEN! r r U ita como imputados a ctorcs por cl 'caso B;> n "TIP 32: BEKIJK HET POSITIEF... OVEP 6 JAAP IS btE CPISIS WEL WEEP VOOPBIJ Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111- 45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Bert de Vries Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid T: 088-0139995 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruikmaken van de vakantie service? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 99 10 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonne ment Toets 3: informatie over abonneevoor deel Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Antwoordnr 10008, 5680 VB Best Abonnementsprijzen Het tarief voor een abonnement waarbij u de krant 6 dagen per week thuis ontvangt, bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is gebaseerd op betaling per kwartaal en automatische incasso. Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het complete tarievenoverzicht. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeld recht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl Een koning doet door John Jas De guirlandes waren op hun mooist, de zon scheen prach tig, de oranje hoed jes en petjes dein den perfect op en neer en de plaat jes van ons nieuwe koningspaar waren verrukkelijk. Daar was zo'n beetje iedereen het over eens, dinsdagavond. Een geslaagde in huldiging was het. Niet alleen in Nederland maakte de dag indruk; de beelden gingen de wereld over. Kranten en tv-sta- tions in Australië, Brazilië, Ameri ka en Rusland maakten melding van de ceremonie. Voorstanders van een monarchie gebruiken het vaak als argument: koninklijk bloed doet toch iets meer in den vreemde dan een ver wisselbare president of kanselier. Niet in de laatste plaats als het gaat om onze handelsbalans. Maar is dat ook zo? „Een man als Dieter Zetsche, de baas van Mercedes Benz, zal ver moedelijk eerder een koning wil len ontvangen dan een minister president. Topmensen in het be drijfsleven blijven daar gevoelig voor", zegt Niels Koekoek van de Nederlands Duitse Handelska mer. Als prins werd Willem-Alexan der vorig jaar ingeroosterd voor George Ammerlaan, Hong Kong Kamer van Koophandel V't com ra ia va mndtabaco een handelsdelegatie die juni naar Duitsland gaat. Dat was voordat zijn moeder vertelde ermee te zul len stoppen. Misschien een reden om de plannen aan te passen? Niet dus. Zeker niet na de promo tie van gisteren. Koekoek: „In Duitsland willen mensen ook be langrijk gevonden worden. Zeker ook in het bedrijfsleven willen ze hem de hand schudden. Als je een koning stuurt, genereert dat nóg meer aandacht. Er gaan meer deuren open." Een kwart van alle Nederlandse export gaat naar Duitsland. De missie van juni is voornamelijk voor bedrijven die hightech leveren en gaat naar het zuiden van het land. De monarchie als uithangbord of selling point is niet een exclusief Nederlandse gebruik. Ook de Bel gen en de wat stijve Britten kun nen er wat van. Prins Charles en zijn broer Edward worden regel matig ingeschakeld. „Je ziet dat een ontvangende partij beter zijn best doet als er een koninklijk ie mand meekomt", zegt Henk Lafè- bre, voorzitter van de Nederlands Britse Kamer van Koophandel. Nederland voert jaarlijks 6o mil jard uit naar Groot-Brittannië, dat is 8 procent van het totaal. Lafè- bre zegt dat de relaties met Lon den altijd al goed zijn geweest, maar de extra publiciteit van de laatste dagen kan zeker voor een bonus zorgen. „Natuurlijk ebt dat effect weer weg, maar ik geloof wel dat we het kunnen vasthou den met Willem-Alexander. Ook de Britten hebben groot belang bijvoorbeeld bij goed watermana gement. Als hij in het kader van een officieel bezoek die l^ennis kan helpen promoten geeft dat een voordeel voor de wat langere termijn. Dat geldt overigens straks voor Nederlandse belangen over heel de wereld." Aan de andere kant van die we- Curnbre' dei G-H en Cïépóvst. ia peik; tto» recogeh doroicioncs ilegate Mös recoge. a tie cargo» populares declararè v-: t reld, op de groeimarkt China, zijn bedrijven uit ons land nog niet ge wend zich als typisch Nederlands merk neer te zetten. „Het man keert aan goeie branding", zegt George Ammerlaan van de Hong Kong Kamer van Koophandel in Nederland die Nederlandse bedrij ven niet alleen begeleidt in de voormalige kroonkolonie, maar ook in Taiwan en de Volksrepu bliek. „Het is te weinig bekend dat som- En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* De nieuwe abonnee leest de krant 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op www.pzc.nl/abonneewerftabonnee •Voorwaarde is dat u en de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee blijven DONGEN - De verkoop van Oranje producten heeft de supermarkten de afgelopen week 10 miljoen euro aan extra omzet opgeleverd. Dat heeft onderzoeksbureau GfK woensdag bekendgemaakt. Ruim 1,4 miljoen huishoudens (bijna één op de vijf) kochten die week een of meer producten uit de Oranje-selectie. Ouderen en jongeren kochten de meeste Oran jespullen, terwijl gezinnen wat achter bleven. Vooral in de Rand stad en in het midden van het land gingen veel Oranjeproduc ten over de toonbank. Het populairst waren het Mona Kroningstoetje, Campina Willem van Oranjevla, Alex pepermunt, Buys Koningszoenen en Page 24 rollen oranje wc-papier. Ook tompouces vielen in de smaak. Afgelopen week heeft ruim 11 procent van de huishou dens dit gebak gekocht. Dat is liefst 600 procent meer dan een gemiddelde week, aldus Gfk. Wat de supermarkten nog over hebben van het Oranje-assorti ment, gaat veelal in de aanbie ding. „Wat er over is, proberen ze nog te verkopen, maar heel veel is dat niet", schetst het Centraal Bu reau Levensmiddelenhandel (CBL) het algemene beeld. Zo doet Albert Heijn alle Oranje producten weg voor de halve prijs, zei een woordvoerster. Ook de Koningswup deelt de super markt nog uit aan klanten die ze willen hebben en zolang de voor raad strekt. Het oranje hebbedin getje met kroontje krijgen klan ten bij een besteding vanaf 15 eu ro. Winkeliers kunnen een deel van hun handel nog opslaan als het gaat om tijdloze producten. „Die kunnen ze dan volgend jaar bij Koningsdag weer verkopen", aldus een woordvoerster van De tailhandel Nederland. Andere Oranjespullen gaan ook bij de winkeliers in de uitverkoop. www.pzc.nl/abonneewerftabonnee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 2