'Renteverlaging alleen is niet voldoende' Kleine luchthaven populair bij reiziger ING voorspelt verdere krimp Rekening energie gaat omlaag van t - ZEELAND! 5 MEI VIER DE VRIJHEID www.maandvandevrijheid.nl 14 ECONOMIE F* Freedom Studentendebat Plein van de Vrijheid Bevrijdingsvuur Estafette Roep om daling van de rente komt vooral uit landen in Zuid-Europa, Duitsland wil hogere rente Meer mensen dan ooit vlogen via een Nederlandse luchthaven: 55,7 miljoen. Een groei van 3,3 procent BERICHT OP HET BEVRIJDINGSFESTIVAL Dans en Doe Plein Reflexionz of Freedom rapbattle Freedomhouse-Art 'Carnaval van de Vrijheid' Het logo van de euro met op de achtergrond de Europese Centrale Bank. foto Daniel Roland/AFP TILBURG/AMSTERDAM - Doet-ie het, of doet-ie het niet heet het maande lijkse spelletje onder economen dat rentebesluit van de Europese Centrale Bank (ECB) heet. Ditmaal zijn de economische omstandighe den in de eurozone zo, dat een meerderheid van de economen uit gaat van een rentedaling, zegt fi nancieel persbureau Bloomberg. De ECB zal de rente (waartegen banken in de eurozone geld kun nen lenen in Frankfurt) vandaag verlagen van 0,75 procent naar 0,5 procent, is hun verwachting. De oplopende werkloosheid in de eurozone (12,1 procent heeft geen werk), het uitblijven van de ver wachte economische groei en de scherpe daling van de inflatie no pen bankpresident Mario Draghi tot maatregelen. „Als het nu niet gebeurt, dan in elk geval in juni", verwacht Mar tin van Vliet van het Economisch Bureau van ING. Hij denkt dat de ECB een verdere daling van de in flatie - die door lagere energieprij zen is gedaald naar 1,2 procent - wil voorkomen. „De doelstelling van de ECB is een inflatie van net onder de 2 procent. Stijgende werkloosheid drukt de loonkos ten en duwt de inflatie verder naar beneden. In elk geval wil men voorkomen dat de prijzen gaan dalen, zoals in japan het ge val is. Als de ECB de rente verlaagt, gaat ook de spaarrente omlaag. Dat kan spaarders ontmoedigen om op hun geld te blijven zitten. Een lagere rente is gunstig voor de lan den met een hoge staatsschuld. Zij hoeven minder aan rente te be talen. Een hogere inflatie is gun stig om de schuld naar beneden te brengen." Maar de neuzen in de eurozone staan niet dezelfde kant op. „Duitsland wil de rente juist ver hogen om alsmaar stijgende hui zenprijzen daar af te remmen", zegt Harald Benink, hoogleraar Banking and Finance aan de Uni versiteit van Tilburg. „Er is sprake van een assymetrische situatie in Noord- en Zuid-Europa. In het zuiden stagneert de economie om dat hervormingen gelijk opgaan met forse bezuinigingen. De roep om rentedaling is het grootste vanuit die landen." Hij noemt het effect van een rentedaling Vooral symbolisch'. „Daar zullen we niet mee uit de recessie komen. Boven dien worden leningen voor bedrij ven in Spanje, Griekenland, Italië en Portugal niet goedkoper. Kre dieten zijn daar duur omdat ban ken daar zelf krap zitten en ze bo vendien een risico-opslag vragen aan zwakke bedrijven." Benink vindt dat de stimulans moet komen door hogere over heidsbestedingen, gekoppeld aan hervorming van arbeidsmarkt en pensioenstelsel. „Dan kun je hoge re begrotingstekorten veroorloven en ontstaat ruimte om te investe ren. Een budgettaire aanpak werkt beter dan monetair beleid. Daar moet je voorzichtig mee zijn, want de rente gaat richting o procent en straks heb je geen in strument meer." door Sander van Mersbergen DEN HAAG - Een recordaantal passa giers passeerde in 2012 de poort jes van Nederlandse luchthavens: 55,7 miljoen. Dat is 3,3 procent meer dan in 2011 en zelfs 33 pro cent meer dan in 2002. Veruit de meesten reizigers (bijna 51 miljoen) vlogen via Schiphol, maar de sterkste groei is zichtbaar op de kleinere luchthavens. Dat blijkt uit cijfers die het CBS giste ren publiceerde. Vliegbasis Eelde in Groningen ver werkte bijna 60 procent meer mensen: 181.000. Rotterdam en Eindhoven groeiden met ruim 10 procent. Schiphol kende een pas- sagiersgroei van 2,6 procent. Van de belangrijke vliegvelden kromp alleen Maastricht: dat verwerkte 8,5 procent minder mensen. Qua bestemmingen zit de groot ste groei in aantallen passagiers binnen Europa, maar relatief ge zien is Afrika de grootste stijger. Vergeleken met 2011 vlogen bijna 10 procent meer mensen van of naar dat continent. In totaal wa ren er tussen Afrika en Nederland ruim 2,8 miljoen vliegbewegin gen, waarvan het leeuwendeel via Schiphol ging. Noord-Afrika was de belangrijk ste regio. Dat deel herstelde zich in 2012 enigszins van de onrust die de Arabische lente veroorzaak te. Ook Zuid- en Centraal-Afrika groeien hard. Dat komt onder meer door twee nieuwe zomerbe- stemmingen van de KLM: Luanda (Angola) en Lusaka (Zambia). De groeiende passagiersstroom legde de luchtvaartsector geen windeieren. Die hebben vorig jaar een omzet behaald van 11 miljard euro, een stijging van 8 procent ten opzichte van 2011. Ook de ge stegen kerosineprijs speelde daar bij een rol. De omzet uit vracht vervoer daalde juist. Aardappelen droog uit de schuur, 40 mm opw, stemming vastFrites ge schikt: 26,50 - 30,00; Export: 26,50- 29,50. Zaaiuien droog uit de schuur, stemming vast): 15,00- 18,00. Granen, zaden en Peulvruchten Tarwe, Maal: 233,00; Tarwe, Voer: 228,00. Blauw maanzaad, Kapucijners, Karwijzaad en Brouwgerst: geen handel Voergerst: 205,00. Prijzen per 1000 kg exclusief btw uit opslag collecterende han del. Nieuwe Oogst per ton Weidehooi: 100,00; Roodzwenkhooi (uit de schuur100,00; Engelsraaihooi (uit de schuur), ongesneden: 70,00 - 80,00, gesneden 75,00 - 85,00; Veld- beemdhooi (uit de schuur): 95,00 - 115,00; Tarwestro, Grote Pakken (uit de schuur): 70,00 - 85,00; Tarwestro, Kleine Pakken (uit de schuur): 90,00 - 100,00; Gerstestro (uit de schuur): 70,00 - 80,00; Bonenstro: 70,00. door Frank Balkenende MIDDELBURG - De horeca levert dit jaar opnieuw omzet in. Dat voorspelt ING Economisch Bureau in zijn jongste kwartaalbe richt. Hoewel consumenten de laatste maand minder pessimis tisch zijn, is het niet te verwach ten dat ze plotseling meer zullen uitgeven in cafés, restaurants en hotels, stelt ING. Horeca en toeris me vormen een belangrijke be drijfstak in Zeeland. Van alle pro vincies heeft ze het hoogste aan tal overnachtingen in logiesaccom- modaties en het hoogste aantal horecaondernemingen per hoofd van de bevolking. Volgens ING blijft het niet alleen kwakkelen in de horeca, ook in de tailhandel zal in 2013 opnieuw sprake zijn van krimp. Oorzaken zijn de dalende koopkracht, op lopende werkloosheid en een ge brek aan consumentenvertrou wen, waardoor wordt gespaard in plaats van gespendeerd. ING ver wacht dat de -horeca in 2014 met een half procent groeit. De detail handel, en met name de non-food, moet volgend jaar op nieuw inleveren (0,8 procent). De enige sector die ondanks be zuinigingen blijft groeien, is de zorg. DEN HAAG - De rekening voor het transport van elektriciteit en gas daalt vanaf volgend jaar. Per huis houden gaat het om enkele tiental len euro's per jaar. Transportkosten beslaan eenvijf de van een gemiddelde energiere kening. Die is volgens het Nibud 1.800 euro per jaar. Daarvan gaat dus 350 euro naar de netbeheer der. De rest gaat naar de energiele verancier en de overheid. De Auto riteit Consument en Markt (ACM) maakte de nieuwe trans porttarieven gisteren bekend in een ontwerpbesluit. Tegen dat be sluit kunnen de netbeheerders nog wel bezwaar maken. Volgens de ACM kunnen de tarie ven omlaag, omdat de rente waar tegen netbeheerders kunnen le nen is gedaald. In de ogen van de waakhond houden de netbeheer ders ook met de nieuwe tarieven voldoende inkomsten om te inves teren in de netten. Voor consumenten is het lagere ta rief sowieso goed nieuws, maar het is onzeker of ook de totale energierekening volgend jaar la ger is dan nu. Van andere posten is namelijk al bekend dat ze duur der worden. Zo stijgt de Opslag Duurzame Energieproductie met 10 euro en wacht de bedrijven ook een hogere kolenbelasting. f Provincie Zeeland Mogelijk gemaakt door Provincie Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 14