'Renteverlaging alleen
is niet voldoende'
Kleine
luchthaven
populair bij
reiziger
ING
voorspelt
verdere
krimp
Rekening
energie
gaat
omlaag
van t
- ZEELAND! 5 MEI
VIER DE VRIJHEID
www.maandvandevrijheid.nl
14 ECONOMIE
F* Freedom Studentendebat
Plein van de Vrijheid
Bevrijdingsvuur Estafette
Roep om daling van de
rente komt vooral uit
landen in Zuid-Europa,
Duitsland wil hogere rente
Meer mensen dan ooit
vlogen via een Nederlandse
luchthaven: 55,7 miljoen.
Een groei van 3,3 procent
BERICHT
OP HET BEVRIJDINGSFESTIVAL
Dans en Doe Plein
Reflexionz of Freedom rapbattle
Freedomhouse-Art 'Carnaval van de Vrijheid'
Het logo van de euro met op de achtergrond de Europese Centrale Bank.
foto Daniel Roland/AFP
TILBURG/AMSTERDAM - Doet-ie het,
of doet-ie het niet heet het maande
lijkse spelletje onder economen
dat rentebesluit van de Europese
Centrale Bank (ECB) heet. Ditmaal
zijn de economische omstandighe
den in de eurozone zo, dat een
meerderheid van de economen uit
gaat van een rentedaling, zegt fi
nancieel persbureau Bloomberg.
De ECB zal de rente (waartegen
banken in de eurozone geld kun
nen lenen in Frankfurt) vandaag
verlagen van 0,75 procent naar 0,5
procent, is hun verwachting.
De oplopende werkloosheid in de
eurozone (12,1 procent heeft geen
werk), het uitblijven van de ver
wachte economische groei en de
scherpe daling van de inflatie no
pen bankpresident Mario Draghi
tot maatregelen.
„Als het nu niet gebeurt, dan in
elk geval in juni", verwacht Mar
tin van Vliet van het Economisch
Bureau van ING. Hij denkt dat de
ECB een verdere daling van de in
flatie - die door lagere energieprij
zen is gedaald naar 1,2 procent -
wil voorkomen. „De doelstelling
van de ECB is een inflatie van net
onder de 2 procent. Stijgende
werkloosheid drukt de loonkos
ten en duwt de inflatie verder
naar beneden. In elk geval wil
men voorkomen dat de prijzen
gaan dalen, zoals in japan het ge
val is.
Als de ECB de rente verlaagt, gaat
ook de spaarrente omlaag. Dat
kan spaarders ontmoedigen om
op hun geld te blijven zitten. Een
lagere rente is gunstig voor de lan
den met een hoge staatsschuld.
Zij hoeven minder aan rente te be
talen. Een hogere inflatie is gun
stig om de schuld naar beneden
te brengen."
Maar de neuzen in de eurozone
staan niet dezelfde kant op.
„Duitsland wil de rente juist ver
hogen om alsmaar stijgende hui
zenprijzen daar af te remmen",
zegt Harald Benink, hoogleraar
Banking and Finance aan de Uni
versiteit van Tilburg. „Er is sprake
van een assymetrische situatie in
Noord- en Zuid-Europa. In het
zuiden stagneert de economie om
dat hervormingen gelijk opgaan
met forse bezuinigingen. De roep
om rentedaling is het grootste
vanuit die landen." Hij noemt het
effect van een rentedaling Vooral
symbolisch'. „Daar zullen we niet
mee uit de recessie komen. Boven
dien worden leningen voor bedrij
ven in Spanje, Griekenland, Italië
en Portugal niet goedkoper. Kre
dieten zijn daar duur omdat ban
ken daar zelf krap zitten en ze bo
vendien een risico-opslag vragen
aan zwakke bedrijven."
Benink vindt dat de stimulans
moet komen door hogere over
heidsbestedingen, gekoppeld aan
hervorming van arbeidsmarkt en
pensioenstelsel. „Dan kun je hoge
re begrotingstekorten veroorloven
en ontstaat ruimte om te investe
ren. Een budgettaire aanpak
werkt beter dan monetair beleid.
Daar moet je voorzichtig mee
zijn, want de rente gaat richting o
procent en straks heb je geen in
strument meer."
door Sander van Mersbergen
DEN HAAG - Een recordaantal passa
giers passeerde in 2012 de poort
jes van Nederlandse luchthavens:
55,7 miljoen. Dat is 3,3 procent
meer dan in 2011 en zelfs 33 pro
cent meer dan in 2002.
Veruit de meesten reizigers (bijna
51 miljoen) vlogen via Schiphol,
maar de sterkste groei is zichtbaar
op de kleinere luchthavens. Dat
blijkt uit cijfers die het CBS giste
ren publiceerde.
Vliegbasis Eelde in Groningen ver
werkte bijna 60 procent meer
mensen: 181.000. Rotterdam en
Eindhoven groeiden met ruim 10
procent. Schiphol kende een pas-
sagiersgroei van 2,6 procent. Van
de belangrijke vliegvelden kromp
alleen Maastricht: dat verwerkte
8,5 procent minder mensen.
Qua bestemmingen zit de groot
ste groei in aantallen passagiers
binnen Europa, maar relatief ge
zien is Afrika de grootste stijger.
Vergeleken met 2011 vlogen bijna
10 procent meer mensen van of
naar dat continent. In totaal wa
ren er tussen Afrika en Nederland
ruim 2,8 miljoen vliegbewegin
gen, waarvan het leeuwendeel via
Schiphol ging.
Noord-Afrika was de belangrijk
ste regio. Dat deel herstelde zich
in 2012 enigszins van de onrust
die de Arabische lente veroorzaak
te. Ook Zuid- en Centraal-Afrika
groeien hard. Dat komt onder
meer door twee nieuwe zomerbe-
stemmingen van de KLM: Luanda
(Angola) en Lusaka (Zambia).
De groeiende passagiersstroom
legde de luchtvaartsector geen
windeieren. Die hebben vorig jaar
een omzet behaald van 11 miljard
euro, een stijging van 8 procent
ten opzichte van 2011. Ook de ge
stegen kerosineprijs speelde daar
bij een rol. De omzet uit vracht
vervoer daalde juist.
Aardappelen droog uit de schuur, 40
mm opw, stemming vastFrites ge
schikt: 26,50 - 30,00; Export: 26,50-
29,50.
Zaaiuien droog uit de schuur, stemming
vast): 15,00- 18,00.
Granen, zaden en Peulvruchten
Tarwe, Maal: 233,00; Tarwe, Voer:
228,00. Blauw maanzaad, Kapucijners,
Karwijzaad en Brouwgerst: geen handel
Voergerst: 205,00. Prijzen per 1000 kg
exclusief btw uit opslag collecterende han
del.
Nieuwe Oogst per ton
Weidehooi: 100,00; Roodzwenkhooi
(uit de schuur100,00; Engelsraaihooi
(uit de schuur), ongesneden: 70,00 -
80,00, gesneden 75,00 - 85,00; Veld-
beemdhooi (uit de schuur): 95,00 -
115,00; Tarwestro, Grote Pakken (uit
de schuur): 70,00 - 85,00; Tarwestro,
Kleine Pakken (uit de schuur): 90,00 -
100,00; Gerstestro (uit de schuur):
70,00 - 80,00; Bonenstro: 70,00.
door Frank Balkenende
MIDDELBURG - De horeca levert dit
jaar opnieuw omzet in.
Dat voorspelt ING Economisch
Bureau in zijn jongste kwartaalbe
richt. Hoewel consumenten de
laatste maand minder pessimis
tisch zijn, is het niet te verwach
ten dat ze plotseling meer zullen
uitgeven in cafés, restaurants en
hotels, stelt ING. Horeca en toeris
me vormen een belangrijke be
drijfstak in Zeeland. Van alle pro
vincies heeft ze het hoogste aan
tal overnachtingen in logiesaccom-
modaties en het hoogste aantal
horecaondernemingen per hoofd
van de bevolking.
Volgens ING blijft het niet alleen
kwakkelen in de horeca, ook in de
tailhandel zal in 2013 opnieuw
sprake zijn van krimp. Oorzaken
zijn de dalende koopkracht, op
lopende werkloosheid en een ge
brek aan consumentenvertrou
wen, waardoor wordt gespaard in
plaats van gespendeerd. ING ver
wacht dat de -horeca in 2014 met
een half procent groeit. De detail
handel, en met name de
non-food, moet volgend jaar op
nieuw inleveren (0,8 procent).
De enige sector die ondanks be
zuinigingen blijft groeien, is de
zorg.
DEN HAAG - De rekening voor het
transport van elektriciteit en gas
daalt vanaf volgend jaar. Per huis
houden gaat het om enkele tiental
len euro's per jaar.
Transportkosten beslaan eenvijf
de van een gemiddelde energiere
kening. Die is volgens het Nibud
1.800 euro per jaar. Daarvan gaat
dus 350 euro naar de netbeheer
der. De rest gaat naar de energiele
verancier en de overheid. De Auto
riteit Consument en Markt
(ACM) maakte de nieuwe trans
porttarieven gisteren bekend in
een ontwerpbesluit. Tegen dat be
sluit kunnen de netbeheerders
nog wel bezwaar maken.
Volgens de ACM kunnen de tarie
ven omlaag, omdat de rente waar
tegen netbeheerders kunnen le
nen is gedaald. In de ogen van de
waakhond houden de netbeheer
ders ook met de nieuwe tarieven
voldoende inkomsten om te inves
teren in de netten.
Voor consumenten is het lagere ta
rief sowieso goed nieuws, maar
het is onzeker of ook de totale
energierekening volgend jaar la
ger is dan nu. Van andere posten
is namelijk al bekend dat ze duur
der worden. Zo stijgt de Opslag
Duurzame Energieproductie met
10 euro en wacht de bedrijven
ook een hogere kolenbelasting.
f
Provincie Zeeland
Mogelijk gemaakt door Provincie Zeeland