Stravinsky Ahoi! RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE blote bast SPECTRUM 35 ZATERDAG 27 APRIL 2013 Weken van opgewonden voorpret bij de gedachte dat het was gelukt kaart jes te bemachtigen voor het concert van het orkest van het Mariinsky Theater onder leiding van Valery Gergiev, de tempe ramentvolle dirigent, die het vaderlands publiek heeft leren kennen uit de tijd, dat hij in Rotterdam op de bok van het Rotterdams Philharmonisch Or kest de baton zwaaide De honderdste verjaardag van Le Sacre du Prin- temps van Stravinsky werd met dit concert gevierd en voorafgegaan door De Vuurvogel en Petroeschka. En omdat ik, ondanks dat mijn vijf kinderen alle maal volwassen zijn, en de oudste kleinzoon ook al drieëntwintig jaar achter de rug heeft, ik het nog steeds niet kan laten om bij opwindende muzikale of theatrale gebeurtenissen zoveel mogelijk leden van mijn nageslacht mee te slepen om de pret met hun ouwe moedertje te delen, had ik waarachtig vijf kaartjes op de elfde rij van het podium bemachtigd bij dit verjaardagsconcert van een van de meest spec taculaire composities uit de twintigste eeuw! Daar zaten we dan, twee zoons, een schoondochter en een kleinzoon, met riant uitzicht op het orkest en recht in het gezicht en op de handen van Valery Gergiev kijkend in een tot de nok uitverkocht Con certgebouw! Het geheimzinnig stille begin van De Vuurvogel, waarbij de dirigent met zijn vingers bewegingen maakte van rondfladderende vogeltjes, om bij Pe troeschka als een Russische Beer af en toe vrolijk mee te dansen, dit alles als opmaat naar het klap stuk van de avond: Le Sacre! Ik had mijn kinderen voorbereid door het verslag van de premiere van de Sacre uit het boek van Flo- rian lilies, '1913, Het laatste gouden jaar van de twin tigste eeuw' op de mail te zetten. Het was een schan daal van de eerste orde! „...het werd een gebeurtenis die Parijs elektriseerde en waarvan de drukgolven tot aan New York en Mos kou doordrongen. Wat op de avond van 29 mei 1913 tussen acht en tien uur gebeurde, is een van de zeer zeldzame momenten waarbij de ooggetuigen al voe len dat ze een historische gebeurtenis bijwonen! Al meteen vanaf de eerste toon van de extreem hoge fagotsolo hoor je bezoekers het uitproesten van het lachen - is dit nog muziek of een voorjaarsstorm of gewoon een hels kabaal, vraagt het publiek zich ver bouwereerd af." Pierre Monteux, ook niet de eerste de beste, dirigeer de het orkest. Maurice Ravel, een van de prominen ten in het publiek, riep voortdurend luid: „Geniaal! Geniaal!" Coco Chanel, eigenaresse van een kleine hoedensa- lon in Parijs, ontmoette op deze avond Stravinsky voor het eerst. En werd toen ook maar meteen zijn minnares! Hoewel onze hedendaagse oren vooral in de popmu ziek al heel wat volume hebben geabsorbeerd, had den wij honderd jaar later 'en familie' een verrukke lijke avond, deden mee aan de staande ovaties voor Gergiev en zijn schitterend orkest, en reden op ons toegangskaartje met de tram gratis weer naar huis... Een van de aardigste gestes van vandaag: bij een theater of concertkaartje is er voor aanvang een kop je koffie (met een koekje) en wordt in de pauze een glas wijn of spa aangeboden. En op je toegangsbewijs mag je voor niks heen en weer rijden!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 95