De rechter moet weer oordelen over asielzoekers De zaak-Dolmatov toont hoe hard het asielbeleid is geworden. Dat kan alleen veranderen als de rechter weer inhou delijk beslist over asielzaken. SPECTRUM 33 66De verharding stoppen, moet gebeuren door zelfreinigend vermogen ZATERDAG 27 APRIL 2013 illustratie Censuur ons afvragen wat betekenisvolle men selijke controle precies inhoudt. Men selijke afweging en interventie in si tuaties als een gewapend conflict moeten bijvoorbeeld méér zijn dan dat er iemand snel op een knop drukt wanneer er bij een machine een rood lampje gaat branden. Ver volgens dienen we ons af te vragen of we een grotere autonomie voor wapens wel moeten willen. Het belangrijkste argument vóór au tonome wapensystemen ligt voor de hand: minder risico voor de eigen troepen, dus uiteindelijk minder do den op het slagveld. Dat is toch pre cies wat we wél willen? Het pro bleem is echter dat autonomie van wapens zeker niet garandeert dat er minder slachtoffers vallen. Vermoe delijk geldt zelfs het tegendeel. Eén van de regels van het internationaal humanitair recht is namelijk de plicht om onderscheid te maken tus sen militairen en burgers. Een ande re belangrijke regel is het maken van een complexe afweging tussen mili taire noodzaak en humanitair leed, het zogeheten beginsel van proportio naliteit. Het is zeer de vraag of auto nome wapens wel kunnen voldoen aan deze belangrijke regels. Een ro bot ontbreekt het aan menselijk ob servatievermogen om onderscheid te maken tussen burgers en soldaten. Militairen zijn bovendien in staat een ander persoon als mens te identi ficeren (in plaats van alleen als 'ob ject'), en moeten in staat zijn compas sie te ervaren ten opzichte van een medemens. Bij een autonoom sys teem lijkt eventuele empathie met een potentieel slachtoffer bij voor baat al uitgesloten. Ook maakt de optie dergelijke wa pens in te zetten, de drempel om over te gaan tot inzet van militair ge weld mogelijk lager. Bij de bewapen de drones lijkt dat ook al te gebeu ren. Met name voor burgers in con flictgebieden brengen autonome wa pens dan ook een groter risico op slachtoffers met zich mee. Ondanks al zijn gebreken en poten tie tot falen, is de mens aan het roer nog altijd wenselijker dan het volle dig aan machines overlaten van iets ingewikkelds als het oordeel over le ven en dood. Want wie voelt zich nog verantwoordelijk voor de bur gers in een conflictgebied, zowel tij dens als na een oorlog, en wie is er aansprakelijk? De robots zeer zeker niet. Dringen de realiteit, complexi teit en ernst van een conflict wel ten volle tot ons door wanneer machines in onze plaats naar verre oorden wor den gestuurd om orde op zaken te stellen? Een gewapend conflict is zo veel méér dan alleen het uitschake len van doelwitten; net zo belangrijk is het wegnemen van de omstandig heden die tot oorlog hebben geleid. Wie zet zich nog in voor politieke op lossingen als we in steeds mindere mate fysiek in een conflictgebied aan wezig zijn en het belang van duurza me vrede voor de burgers daar niet langer zelf ervaren? Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel, en dat is goed. Denk bij voorbeeld aan robots die nu onont- plofte landmijnen onschadelijk ma ken. Maar het idee van wapens die zélf beslissen over leven en dood is beangstigend, en moreel en juridisch zeer bezwaarlijk. Ontwikkeling, pro ductie en gebruik van killer robots moeten daarom verboden worden, voordat het te laat is. door Patricia Scholtes Advocaat Patri cia Scholtes, houdt zich be zig met vreem delingenrecht, asielrecht, jeugdrecht en strafrecht. Zij verdedigt al bijna vijftien jaar de rechten van asielzoe kers en andere migranten. De Russische poli tiek activist Alek- sandr Dolmatov zat ten onrechte in de gevangenis, blijkt uit het rap port van de In spectie Veiligheid en Justitie. Dolma tov kreeg geen medische zorg en stond niet onder toezicht, ondanks eerdere zelfmoordpogingen. Donder dagnacht 17 januari verhing de Rus zich met het koord van zijn waszak. Het grote publiek, dat normaal al snel zijn mening klaar heeft als het gaat om asielzoekers en vreemdelingen, vroeg zich af hoe dit kon gebeuren. Staatssecretaris Fred Teeven kende het antwoord wel: een ambtelijke cul tuur van onverschilligheid. De inci denten hadden een structurele com ponent, werden soms veroorzaakt door systeemfouten en soms door per soonlijk handelen; maar ambtelijke onverschilligheid lag er ten grondslag aan. Vandaar ook dat de vinkjes ver keerd stonden in het computersys teem INDiGO en Dolmatov als verwij derbaar werd aangemerkt. Als we de woorden van de staatssecre taris voor waar aannemen, hoe is deze cultuur dan tot stand gekomen? Er is dan ook maar één vraag relevant: wan neer werden we onverschillig en ver dween de humaniteit? Mensen moe ten en zullen zich aanpassen, altijd. Gek genoeg ligt hierin de oplossing, maar tegelijk ook de oorzaak van het probleem. Wanneer je gebukt gaat on der de uitvoering van onze strenge vreemdelingenwet, gericht op zoveel mogelijk mensen afwijzen, uit te zet ten en nieuwe 'gelukszoekers' te de motiveren, dan kunnen zorgvuldig heid en menselijkheid onder druk ko men te staan. Aanpassing gebeurt dan op een ongewenste manier en leidt tot onverschilligheid. De geldende waarde binnen de vreemdelingenke ten is 'een rechtvaardig en streng asiel beleid'. Echter, in de afgelopen decen nia heeft streng het gewonnen van rechtvaardig. De verscherping van ons vreemdelingenrecht en verhar ding van de opstelling tegen vreemde lingen en asielzoekers zijn al lang gele den ingezet. Niet zoals velen wellicht zullen denken bij aantreden van de LPF of Rita Verdonk, maar al vanaf be gin jaren '90 toen het aantal vluchte lingen fors steeg. In 1994 werd de 24-uurs asielprocedure ingevoerd, la ter opgerekt tot 48 procesuren. Oor spronkelijk was het de bedoeling rug zaktoeristen (die asiel aanvroegen om gratis kost- en inwoning te krijgen in een asielzoekerscentrum) en flinter dunne zaken versneld te kunnen af doen. De procedure van 'echte' asiel zoekers zou nog steeds met grote zorg worden afgehandeld. Met de jaren werd de procedure echter op een steeds grotere groep mensen toege past. Na jarenlange kritieken van on der meer Human Rights Watch en UNHCR wordt de asielprocedure in 2010 eindelijk met meer waarborgen omkleed. Een ander voorbeeld van de voortdurende verharding heeft te ma ken met detentie, opvang en zorg voor degenen die gevlucht zijn. Het recht op opvang eindigt namelijk na afloop van de vertrektermijn, maxi maal vier weken na uitspraak van de rechtbank. Voorheen was er nog een heel stappenplan om de terugkeer naar eigen land te realiseren. De op vang wordt nu vrijwel direct beëin digd, ook al loopt er nog een hoger be roep tegen afwijzing van de asielaan vraag. Mensen worden op straat gezet of in bewaring gesteld; een bewaring waarop de Penitentiaire Beginselen wet van toepassing is. Voor asielzoe kers zijn er alleen minder faciliteiten dan voor degenen die voor een straf baar feit gevangen zitten. De nationa le ombudsman schreef over de uit zichtloze detentie recent een kritisch rapport. De voortdurende verharding van het asielbeleid moet door een zelf reinigend vermogen een halt worden toegeroepen. De rechter mag, sinds de Vreemdelingenwet uit 2000, de beslis sing over toelating tot Nederland al leen nog zeer terughoudend toetsen. De IND heeft een grote beleidsvrij heid om een beslissing te nemen. De rechter mag alleen toetsen of de IND in redelijkheid tot de beslissing heeft kunnen komen en mag geen eigen oordeel vormen over de zaak zelf. In de loop der jaren is ter uitvoering van het beleid altijd de onderkant van de ze bandbreedte gezocht en de grens van het toelaatbare van wat nog hu maan is. De rechter moet toekijken naar deze ontwikkelingen. Wil Tee ven echt werk maken van zijn belofte, dan zou hij moeten voorstaan dat rechters weer in staat worden gesteld zich een eigen oordeel te vormen over de beslissing van de IND. reageren? opinie@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 93