SPECTRUM 29 actueel ZATERDAG 27 APRIL 2013 Burgers' Zoo Johan Burgers had een hobby: fazanten houden. In 1913 kocht hij een stuk grond bij 's Heerenberg voor zijn Faisanterie Buitenlust. Toen de de collectie te groot werd, verhuisde hij de fazanterie in 1923 naar Arnhem, waar het verder ging onder de naam Bur gers' Natuurpark. Dochter Lucie volgde Johan in 1939 op en tot op de dag van vandaag is het bedrijf in fami liehanden. De oorlogsjaren brachten Burgers' veel on heil. Tijdens de Slag om Arnhem kwam mensen en dieren om door bombardementen en beschietingen. Het was Burgers' beroemdste directeur Antoon van Hooff - bij het publiek bekend vanwege zijn tv-optre- dens - die een serie grote vernieuwingsprojecten be gon. In 1968 opende het eerste safaripark op het Eu ropese vasteland, in 1971 een groot chimpansee-ei land en in 1988 Burgers' Bush. In 1994, 2000 en 2008 kwamen daar de 'ecodisplays' Desert, Ocean en Rim- ba bij. Burgers' Zoo trekt jaarlijks zo'n 1,5 miljoen be zoekers. (foto Burgers' Zoo) menten en eeuwenoude bomen die het park zijn ka rakter geven. In het aquarium uit 1882 worden de ken merkende ornamenten sfeervol verlicht, in het apen- huis uit 1908 slapen de primaten in sierlijke nokken en in de overgang naar het vogelhuis (uit 1910) prijkt een kleurig tegeltableau. De Amsterdamse rijksmonumenten zijn tegelijker tijd een vloek; een extra hindernis in de eeuwige strijd om ruimte. Want middenin de hoofdstad, inge perkt door grachten en woningen, zijn de mogelijkhe den beperkt om grote verblijven te bouwen. Met de steeds luider wordende roep om dierenwelzijn koos Artis daarom onder meer voor minder én kleinere diersoorten. „We hebben de dieren aangepast aan het verblijf. Onze rijksmonumenten zijn gebouwd in een tijd dat er nog heel anders werd gedacht over die renwelzijn. Het apenhuis? Daar zat vroeger een orang-oetang in, nu dwergaapjes", verklaart directeur Haig Balian van de Amsterdamse dierentuin. De laat- Artis Een historische foto toont prinses Juliana als klein meisje in 1912 terwijl ze Artis bezoekt. De dieren tuin werd op 1 mei 1838 gesticht door een uitgever, een makelaar en een horlogemaker onder de naam Zoölogisch Genootschap Natura Artis Magistra, 'de natuur is de leermeesteres van de kunst'. Aanvanke lijk was de dierentuin alleen toegankelijk voor ver mogende burgers met als doel 'het bevorderen van de kennis der natuurlijke historie op eene aangena me en aanschouwelijke wijze'. Charles Darwin, be denker van de evolutietheorie, bezocht Artis in 1868 vanwege de pauwen. Hij ontdekte dat vrouw tjes het mannetje met de mooiste staart kiezen en niet per se de sterkste. Eind negentiende eeuw ging Artis open voor het grote publiek. Er was geld no dig, want andere culturele instellingen zorgden voor concurrentie. Artis trekt tegenwoordig zo'n 1,2 mil joen bezoekers per jaar. (Foto ANP) De dierentuin, op de fo to Artis, is nog altijd een top-uitje voor kinderen. foto Mare Driessen/ Hollandse Hoogte ste uitvinding is de microzoo. Een plek waar vanaf volgend jaar micro-organismen worden getoond. Voor die piepkleine beestjes, onzichtbaar voor het blote oog, is Artis bij uitstek geschikt. „Iedereen heeft 800 van zulke organismen in z'n mond en tus sen de 1,5 en 2 kilo in z'n ingewanden. Maar er is nog zo veel over onbekend!", vertelt Balian enthousiast. Artis ondervond in de naoorlogse jaren veel concur rentie van dierentuinen die wél ruimte hadden om dieren in een natuurlijke habitat te laten zien. Bur gers' Zoo was er zo een. Johan Burgers was een pionier die in 1923, toen hij zijn fazanterie uit 's Heerenberg naar Arnhem ver huisde, als eerste in Nederland tralieloze verblijven bouwde voor roofdieren. Alleen een gracht scheidde de beren van het nieuwsgierige publiek. In Burgers' Zoo werd in 1971 voor het eerst een chimpansee-kolo nie bij elkaar gezet. Antoon van Hooff, destijds direc teur, werd voor gek verklaard. Het werd als veel te ge vaarlijk beschouwd om zulke sterke beesten in een grote groep bij elkaar te zetten. „Maar onderzoekers konden nu voor het eerst het groepsgedrag van chim pansees van dichtbij bekijken. Daardoor weten we dat chimpansees zich kunnen verzoenen. Dat bete kent dat ze een zelfbewustzijn hebben", legt Alex van Hooff, zoon van de legendarische Antoon, uit. Hij is de huidige directeur en achterkleinzoon van Jo han Burgers. In Burgers' Zoo krijgen de dieren zo veel mogelijk vrijheid en leven ze 'als in de natuur' in Bush, Desert of Ocean. Van Hooff: „Burgers' Zoo maakte in haar ge schiedenis grote stappen, dankzij grotere kennis over dieren en technische mogelijkheden. Het idee voor de Bush bestond al 20 jaar, maar pas begin jaren tach tig was het technisch mogelijk om 1,5 hectare te over kappen zonder palen als ondersteuning." Van Hooff, ook voorzitter van de Nederlandse Vereni ging van Dierentuinen (NVD), weet wel wat de oor zaak is, waarom niet alleen Artis en Burgers' Zoo, maar alle dierentuinen in Nederland zo verschillend van elkaar zijn. „Ze hebben eigenwijze directies. Ie dereen heeft een eigen visie op hoe zijn dierentuin ingericht moet worden. In essentie willen alle dieren tuinen natuurlijk hetzelfde: de bezoekers de natuur laten beleven en hen tegelijkertijd iets leren over de natuur. Burgers' Zoo heeft daarvoor de ecodisplays, waarmee we de bezoeker willen raken en overdonde ren om ze vervolgens iets bij te brengen." Maar toch; ondanks alle veranderingen en verbeterin gen windt Artis-directeur Balian er geen doekjes om: Artis sluit dieren op. „Dat moet echter wel een doel dienen." Oftewel: het bijbrengen van liefde en res pect voor de natuur, niet alleen voor dieren maar ook voor planten en bomen. Artis is dus niet, zoals vroe ger, een soort postzegelverzameling van beesten. In haar 'opvoedkundige' taak gaat Artis verder dan an dere dierentuinen, vindt Balian. „Wij hebben docen ten en wetenschappers in dienst bij wie je lessen, cur sussen en workshops kunt volgen. Elk jaar komen 100.000 schoolkinderen naar Artis om zich in deze materie te verdiepen. Bovendien hebben we een bij zondere leerstoel aan de Universiteit van Amsterdam en een eigen Artis Academie." Beide directeuren zijn ervan overtuigd dat dierentui nen in de toekomst hun bestaansrecht houden. Ster ker nog, juist nu groeit het belang ervan. Balian: „Veel mensen zagen de natuur als iets dat los van de mensheid staat. Het bewustzijn dat wij mensen on derdeel zijn van de natuur begint te groeien. Zonder natuur kunnen we niet leven." Volgens Balian is daar om een omwenteling in het denken en doen nodig. „Door bezoekers over de natuur te leren, passen ze hun gedrag misschien aan. Want alleen dierentuinen kunnen dieren niet redden, ook al doen we mee aan fokprogramma's. Het dierenrijk is er veel te groot voor. Er worden nog altijd meer dieren bedreigd dan dat er worden gefokt." Het is de nachtmerrie van de directeuren dat hun die rentuin over nog eens 100 of 175 jaar niet meer is dan een 'mausoleum van uitstervende diersoorten', zoals Balian het omschrijft. Of in de woorden van Van Hooff een 'ark van Noach'. Balian: „Iedereen stelt wei eens de vraag of een dierentuin anno nu nog kan? Ja dus, juist nu. Nu er minder natuur is dan ooit. Maar hoe wij er over 175 jaar uitzien? Ik weet het niet." reageren? ^p/ spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 89