A Z TROONSWISSELING 15 T3 o> T3 O» Ö"Waar uw lippen moeten zwijgen, zullen >uw handen spreken. Wij Nederlanders zullen leren om Öuw handen zorgvuldig te lezen: hoe ze zwaaien, troosten, v boetseren. Hoe ze duizenden Q kinder tekeningen, boeketjes en lintknip- scharen aanpakken." ZATERDAG 27 APRIL 2013 27 februari 2013 1150 Jaar Bronbeek, tehuis voor oud-militairen in Arnhem -4| ciety toe hoe de koningin komt aanlopen over de blauwe loper bij het Philips Mu seum in Eindhoven. Naarmate haar pen sioendatum nadert, duikt Beatrix meer en meer op in de media. Langs de afzetting voor fotografen is het dringen geblazen. Openingen, jubileumconcerten en tussen de bedrijven door nog een omstreden Rus sische president te gast, die een hossende menigte boze homo's op de been weet te krijgen. Camera's flitsen, het volk stroomt toe. In Eindhoven, waar ze het vernieuwde mu seum opent met de ontsteking van een led-peertje, staan honderden belangstellen den te wachten. Majesteit! Ma-je-steitü Ma- jesteieieitü! Hun geduld wordt beloond: na afloop neemt de koningin links en rechts bossen bloemen in ontvangst. „Nu kan er echt niets meer bij, hoor", zegt ze veront schuldigend tegen de laatste rij fans, haar armen vol voorjaarsboeketten. Is het slechts schijn of lijkt Beatrix tijdens haar laatste bezoeken meer ontspannen? Minder formeel? Royaltywatchers, die elk gebaar van de vorstin duiden, vinden van wel. Alsof er een last van haar schouders is gevallen nu haar taak bijna is volbracht. Een frivool 'ik ben nog niet weg hoor' viel tijdens een van haar laatste bezoeken zelfs te beluisteren. De faqade van afstandelijk heid en professionaliteit, de ongenaakbaar heid, lijkt langzaam weg te smelten. Ze wuift eens naar de pers, ook ongebruike lijk. Want de vorstin deed al die jaren bij haar bezoeken bij voorkeur alsof er in geen velden of wegen een journalist of camera te bekennen was. Een paar klussen staan haar nog te wach ten. De meest mediagenieke: de opening van het vernieuwde Rijksmuseum in Am sterdam. Twaalf fanfares, vuurwerk, een oranje loper, honderden toeschouwers. De concrete handeling is overzichtelijk: een symbolische gouden sleutel omdraaien in een symbolisch gouden slot. Het is een uit gekiend zwaaimoment, de lange weg terug over de loper, terug het museum in. Nog eenmaal zal ze de hoofdstad als konin gin bezoeken. Maandag (29 april), voor een exclusief diner met de getuigen die dins dag (30 april) aanwezig zullen zijn in het Paleis op de Dam. Locatie is dan opnieuw het Rijksmuseum, waar het gezelschap in de Eregalerij, onder De Nachtwacht, een vorkje prikt. Dan is het grote moment van de abdicatie daar. Zal ze ernaar uitkijken? Een Amsterdam mer in de menigte denkt van wel. „Dade lijk lekker met pensioen, mevrouw", roept hij haar welgemeend toe. de 14-jarige Charlotte met een serieus ge zicht bij een anatomisch gebit uit wat pla que is. „En hoe vaak poets je zelf je tan den", hoort ze Hare Majesteit plotseling vragen. Ze schrikt. „Euh.. twee keer?" „Just checking, haha", antwoordt Beatrix plagerig. Bij een klasgenootje dat een geheugen- proef demonstreert: „Wéét je dat of moet je dat van je papiertje aflezen?" De leerlingen kunnen het wel waarderen. Bij het verlaten van het klaslokaal klinkt het ongedwongen: „Doei, majesteit!" Beatrix' formele rol - zoals het onderteke nen van wetten, het voorzitten van de Raad van State en de ontvangst van staats hoofden en hoogwaardigheidsbekleders - vindt grotendeels in beslotenheid plaats. In haar openbare rol heeft ze, zoals het plecht statig heet, een vertegenwoordigende, sa menbindende en aanmoedigende rol. In die laatste twee functies komt ze 'onder de mensen'. Openingen, jubilea, herdenkin gen; als Hare Majesteit erbij is, is dat voor velen de kers op de taart. Ze zal het zelf waarschijnlijk niet bijgehou den hebben, en de Rijksvoorlichtings dienst heeft het ook niet paraat, maar de vorstin heeft in haar 33-jarig koningschap een indrukwekkende serie van dergelijke openbare optredens afgewerkt. Om een idee te krijgen: in 2012 en 2011 waren het er zo'n zestig per jaar. Vermenigvuldig dat met 33 en je komt op het indrukwekkende aantal van 1980. Niemand in Nederland zal een dergelijke expertise op dit gebied heb ben opgebouwd. „Het lijkt wel of ze óveral is." Met bewon dering kijken de dames van de Red Hat So- 22 maart 2013 I Jubileumexpositie 100-jarig bestaan Frans Hals Museum andere plechtigheden. Joelend, gillend en zwaaiend met vlaggetjes staan de leerlin gen buiten voor de deur. De cameramen sen arriveren: wauw! De politiemotor komt aanrijden: vet gaaf! Als dan ook nog eens de koningin uit haar zwarte gepantser de Volvo stapt, is het helemaal feest. Beatrix lijkt dat wel te waarderen. Als moe der van drie zoons en oma van acht klein kinderen draait ze haar hand niet om voor de omgang met kinderen, zo valt te zien. Vertederd kijkt ze naar het jonge zangeres je uit de onderbouw dat er in haar muzika le bijdrage net een paar noten naast zit. En de pubers uit de hogere klassen staat ze te woord als een schooljuf met wie niet te spotten valt. In het scheikundelokaal legt 13 april 2013 I Heropening van het Rijksmuseum in Amsterdam f 4 april 20131 galavoorstelling bij het 125-jarig jubileum van Koninklijk Theater Carré Ter gelegenheid van het afscheid van koningin Beatrix biedt deze krant u op de website een audiovisuele column aan. De column 'De hand van Nederland' is geschreven door schrijver/columnist Eric Alink en gevisualiseerd door Birgitta Hermans. Volg de inhuldiging en de festiviteiten op 30 april op onze website. Verslaggevers zijn in Amsterdam en doen via Twitter live verslag. Volg ons liveblog met het laatste nieuws, foto's en video's Of bekijk nu al onze speciale pagina Troonswisseling, met onder meer veel foto's van Willem-AlexandeiAmalia en Beatrix

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 75