A
Z
TROONSWISSELING 15
T3
o>
T3
O»
Ö"Waar uw
lippen moeten
zwijgen, zullen
>uw handen
spreken. Wij
Nederlanders
zullen leren om
Öuw handen
zorgvuldig te
lezen: hoe ze
zwaaien,
troosten,
v boetseren. Hoe
ze duizenden
Q kinder
tekeningen,
boeketjes en
lintknip-
scharen
aanpakken."
ZATERDAG 27 APRIL 2013
27 februari 2013 1150 Jaar Bronbeek, tehuis voor
oud-militairen in Arnhem -4|
ciety toe hoe de koningin komt aanlopen
over de blauwe loper bij het Philips Mu
seum in Eindhoven. Naarmate haar pen
sioendatum nadert, duikt Beatrix meer en
meer op in de media. Langs de afzetting
voor fotografen is het dringen geblazen.
Openingen, jubileumconcerten en tussen
de bedrijven door nog een omstreden Rus
sische president te gast, die een hossende
menigte boze homo's op de been weet te
krijgen. Camera's flitsen, het volk stroomt
toe.
In Eindhoven, waar ze het vernieuwde mu
seum opent met de ontsteking van een
led-peertje, staan honderden belangstellen
den te wachten. Majesteit! Ma-je-steitü Ma-
jesteieieitü! Hun geduld wordt beloond: na
afloop neemt de koningin links en rechts
bossen bloemen in ontvangst. „Nu kan er
echt niets meer bij, hoor", zegt ze veront
schuldigend tegen de laatste rij fans, haar
armen vol voorjaarsboeketten.
Is het slechts schijn of lijkt Beatrix tijdens
haar laatste bezoeken meer ontspannen?
Minder formeel? Royaltywatchers, die elk
gebaar van de vorstin duiden, vinden van
wel. Alsof er een last van haar schouders is
gevallen nu haar taak bijna is volbracht.
Een frivool 'ik ben nog niet weg hoor' viel
tijdens een van haar laatste bezoeken zelfs
te beluisteren. De faqade van afstandelijk
heid en professionaliteit, de ongenaakbaar
heid, lijkt langzaam weg te smelten.
Ze wuift eens naar de pers, ook ongebruike
lijk. Want de vorstin deed al die jaren bij
haar bezoeken bij voorkeur alsof er in geen
velden of wegen een journalist of camera
te bekennen was.
Een paar klussen staan haar nog te wach
ten. De meest mediagenieke: de opening
van het vernieuwde Rijksmuseum in Am
sterdam. Twaalf fanfares, vuurwerk, een
oranje loper, honderden toeschouwers. De
concrete handeling is overzichtelijk: een
symbolische gouden sleutel omdraaien in
een symbolisch gouden slot. Het is een uit
gekiend zwaaimoment, de lange weg terug
over de loper, terug het museum in.
Nog eenmaal zal ze de hoofdstad als konin
gin bezoeken. Maandag (29 april), voor een
exclusief diner met de getuigen die dins
dag (30 april) aanwezig zullen zijn in het
Paleis op de Dam. Locatie is dan opnieuw
het Rijksmuseum, waar het gezelschap in
de Eregalerij, onder De Nachtwacht, een
vorkje prikt. Dan is het grote moment van
de abdicatie daar.
Zal ze ernaar uitkijken? Een Amsterdam
mer in de menigte denkt van wel. „Dade
lijk lekker met pensioen, mevrouw", roept
hij haar welgemeend toe.
de 14-jarige Charlotte met een serieus ge
zicht bij een anatomisch gebit uit wat pla
que is. „En hoe vaak poets je zelf je tan
den", hoort ze Hare Majesteit plotseling
vragen. Ze schrikt. „Euh.. twee keer?" „Just
checking, haha", antwoordt Beatrix plagerig.
Bij een klasgenootje dat een geheugen-
proef demonstreert: „Wéét je dat of moet
je dat van je papiertje aflezen?"
De leerlingen kunnen het wel waarderen.
Bij het verlaten van het klaslokaal klinkt
het ongedwongen: „Doei, majesteit!"
Beatrix' formele rol - zoals het onderteke
nen van wetten, het voorzitten van de
Raad van State en de ontvangst van staats
hoofden en hoogwaardigheidsbekleders -
vindt grotendeels in beslotenheid plaats. In
haar openbare rol heeft ze, zoals het plecht
statig heet, een vertegenwoordigende, sa
menbindende en aanmoedigende rol. In
die laatste twee functies komt ze 'onder de
mensen'. Openingen, jubilea, herdenkin
gen; als Hare Majesteit erbij is, is dat voor
velen de kers op de taart.
Ze zal het zelf waarschijnlijk niet bijgehou
den hebben, en de Rijksvoorlichtings
dienst heeft het ook niet paraat, maar de
vorstin heeft in haar 33-jarig koningschap
een indrukwekkende serie van dergelijke
openbare optredens afgewerkt. Om een
idee te krijgen: in 2012 en 2011 waren het er
zo'n zestig per jaar. Vermenigvuldig dat
met 33 en je komt op het indrukwekkende
aantal van 1980. Niemand in Nederland zal
een dergelijke expertise op dit gebied heb
ben opgebouwd.
„Het lijkt wel of ze óveral is." Met bewon
dering kijken de dames van de Red Hat So-
22 maart 2013 I Jubileumexpositie 100-jarig bestaan
Frans Hals Museum
andere plechtigheden. Joelend, gillend en
zwaaiend met vlaggetjes staan de leerlin
gen buiten voor de deur. De cameramen
sen arriveren: wauw! De politiemotor
komt aanrijden: vet gaaf! Als dan ook nog
eens de koningin uit haar zwarte gepantser
de Volvo stapt, is het helemaal feest.
Beatrix lijkt dat wel te waarderen. Als moe
der van drie zoons en oma van acht klein
kinderen draait ze haar hand niet om voor
de omgang met kinderen, zo valt te zien.
Vertederd kijkt ze naar het jonge zangeres
je uit de onderbouw dat er in haar muzika
le bijdrage net een paar noten naast zit. En
de pubers uit de hogere klassen staat ze te
woord als een schooljuf met wie niet te
spotten valt. In het scheikundelokaal legt
13 april 2013 I Heropening van het Rijksmuseum in
Amsterdam f
4 april 20131 galavoorstelling bij het 125-jarig
jubileum van Koninklijk Theater Carré
Ter gelegenheid van het
afscheid van koningin Beatrix
biedt deze krant u op de
website een audiovisuele
column aan. De column 'De
hand van Nederland' is
geschreven door
schrijver/columnist Eric Alink
en gevisualiseerd door
Birgitta Hermans.
Volg de inhuldiging en de
festiviteiten op 30 april op
onze website. Verslaggevers
zijn in Amsterdam en doen via
Twitter live verslag. Volg ons
liveblog met het laatste
nieuws, foto's en video's
Of bekijk nu al onze speciale
pagina Troonswisseling, met
onder meer veel foto's van
Willem-AlexandeiAmalia en
Beatrix