Weg met die dure autoverzekering! Pensioen na het sociaal akkoord 4 WERKEN De mogelijkheden voor pensioen in de toekomst zijn beperkt PENSIOENZAKEN door Irene van den Berg illustratie Ruben L. Oppenheimer Autoverzekeringen zijn sinds vorig jaar fors duurder geworden. Auto bezitters betalen dit jaar tientallen euro's extra voor het verzekeren van hun bolide. Je hoeft echter niet de hoofdprijs kwijt te zijn voor een goede auto verzekering. Of je nu in een roestige Suzuki Alto of een fonkelnieuwe Por sche Carrera rijdt: iedere autobe zitter in Nederland is verplicht om een WA-autoverzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid) af te sluiten. Die vergoedt de schade die je met je auto aan an deren veroorzaakt. Wil je ook je eigen vierwieler verzekeren, dan kun je de dekking uitbreiden naar beperkt casco die ook scha de door diefstal, brand, ruit- breuk, storm, hagel of een bot sing met dieren vergoedt. Een all risk- of volledig cascoverzeke ring is de meest uitgebreide auto verzekering. Deze vergoedt ook de schade aan je eigen wagen, zelfs als je zelf de veroorzaker bent. Het is natuurlijk prettig dat de verzekering de schade betaalt, als je per ongeluk een paaltje om ver rijdt. Maar zo'n autoverzeke ring loopt wel behoorlijk in de papieren. Uit onderzoek van Ver- zekeringssite.nl blijkt dat een au toverzekering sinds vorig jaar 16 procent duurder is. Dat komt enerzijds door de verhoging van de assurantiebelasting - belas ting op verzekeringen - en ander zijds door toegenomen kosten voor verzekeraars. „De premies van autoverzekeringen zijn in Nederland echter nog steeds het laagst van heel Europa", reageert Geertje Janssen van het Verbond van Verzekeraars. Wie niet te veel wil betalen, doet er verstandig aan een dek king te kiezen die bij de leeftijd en bij de waarde van de auto past. Een all risk-verzekering wordt meestal afgesloten bij au to's tot 5 jaar oud; een beperkt cascodekking vaak tot 8 jaar oud. „Controleer jaarlijks of je auto verzekering nog actueel is. Na verloop van tijd is de dagwaarde van de auto zo gedaald dat een verzekering met beperkt casco of alleen WA voldoende is", tipt Erik Hordijk, directeur van Verze- keringssite.nl. Meer tips om de premie laag te houden: voorkom overlap tussen de autoverzeke ring en aanvullende verzekerin gen als pechhulp van de dealer of ANWB of een rechtsbijstands- verzekering met module verkeer. Als je geen brokkenpiloot bent, kun je kiezen voor een hoger ei gen risico. Vaak overstappen loont ook. „Loyaliteit wordt be straft door de meeste verzeke raars. Kortingen gelden meestal alleen voor nieuwe klanten", al dus Hordijk. De prijzen wisselen sterk. Kijk daarom geregeld naar welke ver zekering het voordeligst is. De duurste autoverzekering is vol gens Verzekeringssite.nl gemid deld bijna drie keer zo duur als de goedkoopste. „Alle Nederlan ders met een auto kunnen sa men ruim 1 miljard euro bespa ren als ze overstappen naar een goedkopere autoverzekering met dezelfde voorwaarden", stelt Hor dijk. NAVRAAG OVER KOSTEN LEVENSTESTAMENT KAN HONDERDEN EURO'S SCHELEN De tarieven van notarissen zijn vrij, dus er kan nogal verschil zitten in de kosten van een testament. Zo vraagt een willekeurige notaris in Nijmegen 285 euro, maar dat is dan exclusief 21 procent btw en exclusief 25 euro voor inschrijving in het testamentenregister. Een kantoor in Vlissingen rekent 497,31 euro all in. In Zwolle krijg je een standaardtestament voor 350 euro inclusief btw, maar exclusief inschrijving in het regis ter. Wil je een uitgebreide versie, dan kost dat de no taris meer tijd. Dat moet worden betaald: 255 euro per uur exclusief btw. Notaris Jager uit Haarlem stelt simpelweg: „Ik kan geen prijs aangeven. Ik kan met drie uur klaar zijn, maar er ook tien uur aan kwijt zijn. Ik denk dat 300 euro wel het starttarief is." Het is dus de moeite waard om wat rond te bellen. Vraag ook door: wat krijg je allemaal voor het genoemde be drag? Je goed laten informeren kan honderden euro's schelen. Vorige week hebben sociale partners en regering een so ciaal akkoord geslo ten. Dat moet ons vertrouwen geven in de econo mie en de werking op de ar beidsmarkt bevorderen. Ook zijn pensioenafspraken ge maakt Welke? Ik zet ze op een rijtje. Allereerst krijgen de so ciale partners tot juni de tijd iets anders te bedenken voor twee pensioenbeperkingen die weliswaar zijn aangekondigd maar niet doorgaan. Het gaat om een verlaagd op- bouwpercentage van 1,75 pro cent per dienstjaar dat op 2 pro cent blijft staan. De andere kwestie is dat het mogelijk blijft boven een salaris van 100.000 euro pensioen op te bouwen. Van beide hoeft u ove rigens niet wakker te liggen. Pensioen blijft immers uitge- steld loon dat alleen op een an der tijdstip wordt uitbetaald. De kritiek van de Raad van Sta te dat u bij een wat lager op- bouwpercentage niet voldoen de pensioen kunt opbouwen, deel ik niet We weten toch dat we veel meer premie moeten betalen om het huidige sys teem in stand te houden? En dat willen we blijkbaar niet. Ook gaan de sociale partners op zoek naar een 'stabiele' re- kenrente, zodat de pensioenen bij pensioenfondsen niet ver der verlaagd hoeven te worden. Afgezien van de vraag of dat eerlijk is ten opzichte van jon geren, is het ook niet realis tisch. De pensioenpot van jon geren wordt namelijk kleiner als we een te hoge rekenrente hanteren en we dus eigenlijk geld uitkeren dat we niet heb ben. De marktrente is nu een maal laag en zal gezien de ver grijzende economie eerder laag blijven dan stijgen. Jezelf rijker rekenen dan je bent, is mis schien zelfs wel mede de oor zaak van de huidige crisis. Maar ja, het is makkelijk om dat met een bestaande pensioenpot te doen - met bestaand geld dus - waar niemand echt zeggen schap over heeft en dat vervol gens 'weg te poetsen' onder het vage begrip solidariteit. Als het dan tegenvalt qua rendemen ten en we dus meer vermogen tekortkomen de komende ja ren, wordt de generatiediscus sie alleen nog maar groter. Met het risico van een stijgende in flatie als de overheid zijn begro ting niet op orde krijgt, is dat mijns inziens nogal riskant. Nog een kwestie is dat de socia le partners misschien toch de AOW willen flexibiliseren, zo dat u zelf kunt kiezen of u de AOW eerder, vanaf 65 jaar wilt krijgen in plaats vanaf de nieu we AOW-leeftijd. Die stijgt in 2021 naar 67 jaar. Van dat flexibi liseren ben ik een groot voor stander. Dat voorkomt allerlei complexe overbruggingsregelin gen voor mensen met een laag pensioeninkomen. Al met al dus een echt sociaal akkoord, veel tekst, weinig echt concrete zaken. Maar, wellicht - baat het niet dan schaadt het niet - de omslag naar meer ver trouwen in de economische toe komst waardoor we er toch met z'n allen de schouders on der zetten in plaats van te 'sik- keneuren'. Dat moeten we de kabinetsleden nageven; ze pro beren het en blijven positief. Hoe het ook uitpakt, de moge lijkheden om pensioen op bou wen zullen in de toekomst be perkt worden. Dat is niet erg, als u zich daar op voorbereidt en kijkt wat alternatieven zijn. De trend van individualisering en meer eigen verantwoorde lijkheid zie ik ondanks het so ciaal akkoord nog niet verande ren. Dus zal gewoon langer doorwerken, parttime dan wel fulltime, ook na de officiële pensioendatum de enige oplos sing zijn. Mr. Theo Gommer MPLA is pensioendeskundige Theo Gommer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 52