Weg met die dure autoverzekering!
Pensioen na het sociaal akkoord
4 WERKEN
De mogelijkheden
voor pensioen in
de toekomst zijn
beperkt
PENSIOENZAKEN
door Irene van den Berg
illustratie Ruben L. Oppenheimer
Autoverzekeringen zijn
sinds vorig jaar fors
duurder geworden. Auto
bezitters betalen dit jaar
tientallen euro's extra voor het
verzekeren van hun bolide. Je
hoeft echter niet de hoofdprijs
kwijt te zijn voor een goede auto
verzekering.
Of je nu in een roestige Suzuki
Alto of een fonkelnieuwe Por
sche Carrera rijdt: iedere autobe
zitter in Nederland is verplicht
om een WA-autoverzekering
(Wettelijke Aansprakelijkheid)
af te sluiten. Die vergoedt de
schade die je met je auto aan an
deren veroorzaakt. Wil je ook je
eigen vierwieler verzekeren, dan
kun je de dekking uitbreiden
naar beperkt casco die ook scha
de door diefstal, brand, ruit-
breuk, storm, hagel of een bot
sing met dieren vergoedt. Een all
risk- of volledig cascoverzeke
ring is de meest uitgebreide auto
verzekering. Deze vergoedt ook
de schade aan je eigen wagen,
zelfs als je zelf de veroorzaker
bent.
Het is natuurlijk prettig dat de
verzekering de schade betaalt,
als je per ongeluk een paaltje om
ver rijdt. Maar zo'n autoverzeke
ring loopt wel behoorlijk in de
papieren. Uit onderzoek van Ver-
zekeringssite.nl blijkt dat een au
toverzekering sinds vorig jaar 16
procent duurder is. Dat komt
enerzijds door de verhoging van
de assurantiebelasting - belas
ting op verzekeringen - en ander
zijds door toegenomen kosten
voor verzekeraars. „De premies
van autoverzekeringen zijn in
Nederland echter nog steeds het
laagst van heel Europa", reageert
Geertje Janssen van het Verbond
van Verzekeraars.
Wie niet te veel wil betalen,
doet er verstandig aan een dek
king te kiezen die bij de leeftijd
en bij de waarde van de auto
past. Een all risk-verzekering
wordt meestal afgesloten bij au
to's tot 5 jaar oud; een beperkt
cascodekking vaak tot 8 jaar oud.
„Controleer jaarlijks of je auto
verzekering nog actueel is. Na
verloop van tijd is de dagwaarde
van de auto zo gedaald dat een
verzekering met beperkt casco of
alleen WA voldoende is", tipt
Erik Hordijk, directeur van Verze-
keringssite.nl. Meer tips om de
premie laag te houden: voorkom
overlap tussen de autoverzeke
ring en aanvullende verzekerin
gen als pechhulp van de dealer
of ANWB of een rechtsbijstands-
verzekering met module verkeer.
Als je geen brokkenpiloot bent,
kun je kiezen voor een hoger ei
gen risico. Vaak overstappen
loont ook. „Loyaliteit wordt be
straft door de meeste verzeke
raars. Kortingen gelden meestal
alleen voor nieuwe klanten", al
dus Hordijk.
De prijzen wisselen sterk. Kijk
daarom geregeld naar welke ver
zekering het voordeligst is. De
duurste autoverzekering is vol
gens Verzekeringssite.nl gemid
deld bijna drie keer zo duur als
de goedkoopste. „Alle Nederlan
ders met een auto kunnen sa
men ruim 1 miljard euro bespa
ren als ze overstappen naar een
goedkopere autoverzekering met
dezelfde voorwaarden", stelt Hor
dijk.
NAVRAAG OVER KOSTEN LEVENSTESTAMENT KAN HONDERDEN EURO'S SCHELEN
De tarieven van notarissen zijn vrij, dus er kan nogal
verschil zitten in de kosten van een testament. Zo
vraagt een willekeurige notaris in Nijmegen 285 euro,
maar dat is dan exclusief 21 procent btw en exclusief
25 euro voor inschrijving in het testamentenregister.
Een kantoor in Vlissingen rekent 497,31 euro all in. In
Zwolle krijg je een standaardtestament voor 350 euro
inclusief btw, maar exclusief inschrijving in het regis
ter. Wil je een uitgebreide versie, dan kost dat de no
taris meer tijd. Dat moet worden betaald: 255 euro
per uur exclusief btw. Notaris Jager uit Haarlem stelt
simpelweg: „Ik kan geen prijs aangeven. Ik kan met
drie uur klaar zijn, maar er ook tien uur aan kwijt zijn.
Ik denk dat 300 euro wel het starttarief is." Het is dus
de moeite waard om wat rond te bellen. Vraag ook
door: wat krijg je allemaal voor het genoemde be
drag? Je goed laten informeren kan honderden euro's
schelen.
Vorige week hebben
sociale partners en
regering een so
ciaal akkoord geslo
ten. Dat moet ons
vertrouwen geven in de econo
mie en de werking op de ar
beidsmarkt bevorderen. Ook
zijn pensioenafspraken ge
maakt Welke? Ik zet ze op een
rijtje. Allereerst krijgen de so
ciale partners tot juni de tijd
iets anders te bedenken voor
twee pensioenbeperkingen die
weliswaar zijn aangekondigd
maar niet doorgaan.
Het gaat om een verlaagd op-
bouwpercentage van 1,75 pro
cent per dienstjaar dat op 2 pro
cent blijft staan. De andere
kwestie is dat het mogelijk
blijft boven een salaris van
100.000 euro pensioen op te
bouwen. Van beide hoeft u ove
rigens niet wakker te liggen.
Pensioen blijft immers uitge-
steld loon dat alleen op een an
der tijdstip wordt uitbetaald.
De kritiek van de Raad van Sta
te dat u bij een wat lager op-
bouwpercentage niet voldoen
de pensioen kunt opbouwen,
deel ik niet We weten toch dat
we veel meer premie moeten
betalen om het huidige sys
teem in stand te houden? En
dat willen we blijkbaar niet.
Ook gaan de sociale partners
op zoek naar een 'stabiele' re-
kenrente, zodat de pensioenen
bij pensioenfondsen niet ver
der verlaagd hoeven te worden.
Afgezien van de vraag of dat
eerlijk is ten opzichte van jon
geren, is het ook niet realis
tisch. De pensioenpot van jon
geren wordt namelijk kleiner
als we een te hoge rekenrente
hanteren en we dus eigenlijk
geld uitkeren dat we niet heb
ben. De marktrente is nu een
maal laag en zal gezien de ver
grijzende economie eerder laag
blijven dan stijgen. Jezelf rijker
rekenen dan je bent, is mis
schien zelfs wel mede de oor
zaak van de huidige crisis. Maar
ja, het is makkelijk om dat met
een bestaande pensioenpot te
doen - met bestaand geld dus -
waar niemand echt zeggen
schap over heeft en dat vervol
gens 'weg te poetsen' onder het
vage begrip solidariteit. Als het
dan tegenvalt qua rendemen
ten en we dus meer vermogen
tekortkomen de komende ja
ren, wordt de generatiediscus
sie alleen nog maar groter. Met
het risico van een stijgende in
flatie als de overheid zijn begro
ting niet op orde krijgt, is dat
mijns inziens nogal riskant.
Nog een kwestie is dat de socia
le partners misschien toch de
AOW willen flexibiliseren, zo
dat u zelf kunt kiezen of u de
AOW eerder, vanaf 65 jaar wilt
krijgen in plaats vanaf de nieu
we AOW-leeftijd. Die stijgt in
2021 naar 67 jaar. Van dat flexibi
liseren ben ik een groot voor
stander. Dat voorkomt allerlei
complexe overbruggingsregelin
gen voor mensen met een laag
pensioeninkomen.
Al met al dus een echt sociaal
akkoord, veel tekst, weinig echt
concrete zaken. Maar, wellicht
- baat het niet dan schaadt het
niet - de omslag naar meer ver
trouwen in de economische toe
komst waardoor we er toch
met z'n allen de schouders on
der zetten in plaats van te 'sik-
keneuren'. Dat moeten we de
kabinetsleden nageven; ze pro
beren het en blijven positief.
Hoe het ook uitpakt, de moge
lijkheden om pensioen op bou
wen zullen in de toekomst be
perkt worden. Dat is niet erg,
als u zich daar op voorbereidt
en kijkt wat alternatieven zijn.
De trend van individualisering
en meer eigen verantwoorde
lijkheid zie ik ondanks het so
ciaal akkoord nog niet verande
ren. Dus zal gewoon langer
doorwerken, parttime dan wel
fulltime, ook na de officiële
pensioendatum de enige oplos
sing zijn.
Mr. Theo Gommer MPLA is pensioendeskundige
Theo Gommer