WERKEN 3
ilk.
WAT KOST HET EN WAT LEVERT HET OP?
ZATERDAG 27 APRIL 2013
maakt het leefbaar
Het collegegeld voor het schooljaar 2013-2014 bedraagt 1.835 eu
ro.
Bijkomende kosten in het eerste jaar bedragen ongeveer 650 euro.
Overige jaren circa 450 euro. Kosten voor introductie en excursies
zijn 100 euro. Verder kan je stage kosten met zich meebrengen (rei
zen en huisvesting). Thuis moet je een pc ter beschikking hebben.
Indicatie van het minimum startsalaris voor een afgestudeerde HBO
Civiele Techniek is 2.475 euro (bron: careerwise.nl en interme-
diair.nl)
Als civiel technicus stuur je aan of werk je in teamverband aan grote
(internationale) projecten, zoals de bouw of het ontwerp van
(jacht)havens, eilanden, sluizen, dijken, duinen, tunnels, vliegvelden
voor de kust en watervoorzieningen. Je ontwerpt, voert uit of je
hebt het beheer van, of toezicht op grote civieltechnische projecten.
Baankans tot 2016: Zeer goed (bron: careerwise.nl en nationalebe-
roepengids.nl).
In de regio zijn op dit moment twee vacatures voor afgestudeerden
HBO Civiele Techniek (bron: Nationale Vacaturebank).
Auto's van Zeeuwse mannen
vervuilen het meest
Mannen en vrouwen kunnen best
goed met elkaar samenwerken
Online omgaan met de burn-out
ook voor vrienden en partners
Zeeland telt gemiddeld de meest mi
lieuvervuilende auto's van Nederland.
Vooral mannen uit deze provincie rij
den in de meest vervuilende type au
to's. Gemiddeld ligt de C02-uitstoot
op 158,42 gram per kilometer. Dren
the is de schoonste autoprovincie
van Nederland met een gemiddelde
C02-uitstoot van 121,79 gram per ki
lometer. Dit blijkt uit onderzoek van
Business Lease onder hun wagenpark
van 20.000 auto's.
Mannen uit Zeeland zijn de boosdoe
ner: zij rijden gemiddeld het meest
milieuvervuilend: 158,42 gram C02
per kilometer. Mannen kiezen steeds
vaker een schonere auto, maar doen
dit nog altijd minder dan vrouwen.
Dat is ook in andere provincies te
zien.
Uit het milieu-oogpunt is het Zeeuwse wagenpark dringend aan ver
nieuwing toe.
Mannen en vrouwen hebben een ver
schillende manier van werken en be
grijpen vaak de werkwijze van de an
der niet. In het boek 'Mars en Venus
werken samen' laten de auteurs zien
hoe mannen en vrouwen succesvol
kunnen samenwerken zonder hun
unieke eigenschappen te verliezen.
Het erkennen en gebruiken van de
verschillende manieren van werken
kan veel opleveren. Door te begrij
pen hoe de andere sekse denkt, com
municeert en handelt, voorkom je
verkeerde interpretaties of miscom
municatie op de werkvloer. Dit heeft
positieve gevolgen voor je carrière en
verhoogt je werkplezier. Vrouwen ne
men nu vaak een mannelijke werkwij
ze aan om verder te komen in hun
carrière, maar dat is niet nodig.
Met een nieuw online therapiepro
gramma kan de overspannen werkne
mer zijn burn-out te lijf. Hiermee kan
hij of zij zijn herstel zelf actief bevor
deren of zelfs voorkomen dat hij zich
ziek moet melden. Het programma,
dat is ontwikkeld door Therapieland,
biedt de mogelijkheid om de directe
omgeving bij het herstelproces te be
trekken.
Eigen regie en sociale steun zijn be
vorderlijk voor het overwinnen van
overspannenheid en burn-out. Om
de sociale steun zelf actief te organi
seren kunnen deelnemers op
www.therapieland.nl vrienden en
partners betrekken bij de online be
handeling. Die kunnen een eigen tra
ject volgen, om om te gaan met ie
mand die overspannen of burn-out is.
civiel ingenieur is pittig, zeker als je moeite
hebt met wiskunde en andere exacte vakken.
De opleiding Civiele Techniek die de Delta Aca
demy van de HZ in Vlissingen biedt kent ook
vakinhoudelijke lessen zoals waterstromingen,
constructief ontwerpen, beheer en onderhoud,
baggeren en ecologie, bouwplaatsmanagement,
wegontwerp en de techniek ondergronds bou
wen.
Civiel ingenieurs maken de wereld leefbaar en
bereikbaar. Ze houden daarbij rekening met re
gelgeving en zorgen dat zowel de uitvoering als
de uiteindelijke constructie veilig is. Civiele
techniek is bouwen aan de toekomst van onze
maatschappij en de civiel ingenieur draagt een
steentje bij dat op exact de juiste plaats komt te
liggen. Jan Walhout: „Civiele techniek is alles
om ons heen en wij als Nederlanders zijn daar
behoorlijk sterk in. Je moet lef hebben, visie, al
tijd met je omgeving bezig zijn." Natuurlijk is
een civiel ingenieur erg accuraat, je wilt niet dat
je brug instort. Daarnaast kan je abstract den
ken, ben je wiskundig sterk, to the point, stress
bestendig en kan je goed in teamverband wer
ken. Nederlandse civiel ingenieurs zijn interna
tionaal zeer gewild, dus een goede kennis van
talen vergroot je carrièremogelijkheden. „Er be
staat een schreeuwend tekort aan civiel inge
nieurs, in Nederland, maar ook internationaal",
vertelt Jan Walhout. Ze werken dan ook overal.
Bij adviesbureaus in loondienst of zelfstandig,
bij aannemers, de overheid, waterschappen en
in de milieutechniek. Kansen in de commer
ciële wereld zijn er volop. Veel van de civiel in
genieurs komen op management- en directieni
veau het bedrijfsleven in. Zelfs banken dingen
om de gunsten van de civiel ingenieur vanwe
ge hun wiskundig en analytisch vermogen.
Civiel ingenieur Jan Walhout (24): „Zonder civiele
techniek bestond het moderne leven zoals we het
nu kennen niet."
foto Lex de Meester