WERKEN 3 ilk. WAT KOST HET EN WAT LEVERT HET OP? ZATERDAG 27 APRIL 2013 maakt het leefbaar Het collegegeld voor het schooljaar 2013-2014 bedraagt 1.835 eu ro. Bijkomende kosten in het eerste jaar bedragen ongeveer 650 euro. Overige jaren circa 450 euro. Kosten voor introductie en excursies zijn 100 euro. Verder kan je stage kosten met zich meebrengen (rei zen en huisvesting). Thuis moet je een pc ter beschikking hebben. Indicatie van het minimum startsalaris voor een afgestudeerde HBO Civiele Techniek is 2.475 euro (bron: careerwise.nl en interme- diair.nl) Als civiel technicus stuur je aan of werk je in teamverband aan grote (internationale) projecten, zoals de bouw of het ontwerp van (jacht)havens, eilanden, sluizen, dijken, duinen, tunnels, vliegvelden voor de kust en watervoorzieningen. Je ontwerpt, voert uit of je hebt het beheer van, of toezicht op grote civieltechnische projecten. Baankans tot 2016: Zeer goed (bron: careerwise.nl en nationalebe- roepengids.nl). In de regio zijn op dit moment twee vacatures voor afgestudeerden HBO Civiele Techniek (bron: Nationale Vacaturebank). Auto's van Zeeuwse mannen vervuilen het meest Mannen en vrouwen kunnen best goed met elkaar samenwerken Online omgaan met de burn-out ook voor vrienden en partners Zeeland telt gemiddeld de meest mi lieuvervuilende auto's van Nederland. Vooral mannen uit deze provincie rij den in de meest vervuilende type au to's. Gemiddeld ligt de C02-uitstoot op 158,42 gram per kilometer. Dren the is de schoonste autoprovincie van Nederland met een gemiddelde C02-uitstoot van 121,79 gram per ki lometer. Dit blijkt uit onderzoek van Business Lease onder hun wagenpark van 20.000 auto's. Mannen uit Zeeland zijn de boosdoe ner: zij rijden gemiddeld het meest milieuvervuilend: 158,42 gram C02 per kilometer. Mannen kiezen steeds vaker een schonere auto, maar doen dit nog altijd minder dan vrouwen. Dat is ook in andere provincies te zien. Uit het milieu-oogpunt is het Zeeuwse wagenpark dringend aan ver nieuwing toe. Mannen en vrouwen hebben een ver schillende manier van werken en be grijpen vaak de werkwijze van de an der niet. In het boek 'Mars en Venus werken samen' laten de auteurs zien hoe mannen en vrouwen succesvol kunnen samenwerken zonder hun unieke eigenschappen te verliezen. Het erkennen en gebruiken van de verschillende manieren van werken kan veel opleveren. Door te begrij pen hoe de andere sekse denkt, com municeert en handelt, voorkom je verkeerde interpretaties of miscom municatie op de werkvloer. Dit heeft positieve gevolgen voor je carrière en verhoogt je werkplezier. Vrouwen ne men nu vaak een mannelijke werkwij ze aan om verder te komen in hun carrière, maar dat is niet nodig. Met een nieuw online therapiepro gramma kan de overspannen werkne mer zijn burn-out te lijf. Hiermee kan hij of zij zijn herstel zelf actief bevor deren of zelfs voorkomen dat hij zich ziek moet melden. Het programma, dat is ontwikkeld door Therapieland, biedt de mogelijkheid om de directe omgeving bij het herstelproces te be trekken. Eigen regie en sociale steun zijn be vorderlijk voor het overwinnen van overspannenheid en burn-out. Om de sociale steun zelf actief te organi seren kunnen deelnemers op www.therapieland.nl vrienden en partners betrekken bij de online be handeling. Die kunnen een eigen tra ject volgen, om om te gaan met ie mand die overspannen of burn-out is. civiel ingenieur is pittig, zeker als je moeite hebt met wiskunde en andere exacte vakken. De opleiding Civiele Techniek die de Delta Aca demy van de HZ in Vlissingen biedt kent ook vakinhoudelijke lessen zoals waterstromingen, constructief ontwerpen, beheer en onderhoud, baggeren en ecologie, bouwplaatsmanagement, wegontwerp en de techniek ondergronds bou wen. Civiel ingenieurs maken de wereld leefbaar en bereikbaar. Ze houden daarbij rekening met re gelgeving en zorgen dat zowel de uitvoering als de uiteindelijke constructie veilig is. Civiele techniek is bouwen aan de toekomst van onze maatschappij en de civiel ingenieur draagt een steentje bij dat op exact de juiste plaats komt te liggen. Jan Walhout: „Civiele techniek is alles om ons heen en wij als Nederlanders zijn daar behoorlijk sterk in. Je moet lef hebben, visie, al tijd met je omgeving bezig zijn." Natuurlijk is een civiel ingenieur erg accuraat, je wilt niet dat je brug instort. Daarnaast kan je abstract den ken, ben je wiskundig sterk, to the point, stress bestendig en kan je goed in teamverband wer ken. Nederlandse civiel ingenieurs zijn interna tionaal zeer gewild, dus een goede kennis van talen vergroot je carrièremogelijkheden. „Er be staat een schreeuwend tekort aan civiel inge nieurs, in Nederland, maar ook internationaal", vertelt Jan Walhout. Ze werken dan ook overal. Bij adviesbureaus in loondienst of zelfstandig, bij aannemers, de overheid, waterschappen en in de milieutechniek. Kansen in de commer ciële wereld zijn er volop. Veel van de civiel in genieurs komen op management- en directieni veau het bedrijfsleven in. Zelfs banken dingen om de gunsten van de civiel ingenieur vanwe ge hun wiskundig en analytisch vermogen. Civiel ingenieur Jan Walhout (24): „Zonder civiele techniek bestond het moderne leven zoals we het nu kennen niet." foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 51