Seminar over financieren in Goes
2 WERKEN
Wat blijft er van ons land over als je
alle wegen en gebouwen wegdenkt?
Waar zijn we zonder onze internatio
naal beroemde kustverdediging en
waterwerken? Het zijn de civieltechni
sche ingenieurs die zich bezig houden
met het ontwerpen en uitvoeren van
de technische basis om ons land be
woonbaar te houden.
MKB ondernemers en MKB adviseurs die op
zoek zijn naar actuele informatie en netwerken
om plannen gefinancierd te krijgen kunnen te
recht op een seminar in Goes. Dat wordt dins
dag 28 mei gehouden bij Van der Valk hotel
Goes. Centraal thema is: financieren anno 2013.
Het seminar biedt over de dag verspreid kennis
sessies en workshops over vormen van financie
ren, zowel voor regulier als alternatieve financie-
ringsvormen.
Sprekers zijn onder anderen Tom Vroemen, di
recteur Crowd about now, Ad Koppejan, advi
seur Kredietunie, Micha Zwaaf, eigenaar van in
vesteringsfonds IMX Capital, Wim Kweekei, or
ganisatie adviseur en verbonden aan
Kweekel&Partners en José Olislagers, bedrijfsad
viseur voor Qredits. Partners van het seminar
zijn Syntens, Zwaartekracht, Kredietunie Zee
land, Qredits microkredieten Nederland, Goes
Marketing, Zeeland Zakelijk, Rabobank Walche
ren Noord Beveland en Rabobank Oosterschel-
de.
Het seminar wordt afgesloten met een presenta
tie van de succesvol zorgondernemer Rob Adolf-
sen. Hij is initiatiefnemer voor het oprichten
van een nieuwe zorgverzekeraar in Nederland,
Annoi2. Met behulp van crowdfunding tracht
hij het benodigde miljoenenkapitaal bijeen te
krijgen. Een inspirerend verhaal over valkuilen
en successen.
Inschrijven voor het seminar kan via de website
www.financieren2013.nl. Hier is tevens het gehe
le programma en informatie over het business
plan na te lezen.
door John de Kok
De infrastructuur en algehele in
richting van ons land komen
tot stand mede dankzij de civie
le techniek. Civiel ingenieur Jan
Walhout (24) van ingenieursbu
reau Walhout Civil uit Middel
burg: „De civiele techniek
stroomt in mijn bloed, het uitvoeren is mijn
passie. Zonder civiele techniek bestond het mo
derne leven zoals we het nu kennen niet. Ne
derland zou een moerasland zijn." Alle con
structies die we nodig hebben om te leven, op
en onder de grond, worden ontworpen, uitge
voerd, onderhouden en beheerd door civiele in
genieurs. Je kunt daarbij denken aan de water
leiding, wegen, een parkeerplaats, dijken, slui
zen, havens, tunnels en aansprekende 'me-
gastructures' als de Oosterscheldekering of
Palm Islands in Dubai. „Civiele techniek vormt
daarvan de basis", zegt Walhout.
Het vakgebied waarbinnen de civiel ingenieur
werkt is zeer breed en divers. Grofweg kun je
het in vier categorieën indelen. Infrastructu
reel, van het aanleggen van wegen tot compleet
nieuwe stadswijken. Milieutechnisch; van riole
ring tot bodemsanering. Waterbouwkundig;
van kanalen, havens tot kustverdediging. Utili
tair constructief; van het ontwerpen en bou
wen van woningen tot sporthallen en fabrie
ken. De rol die de civiel ingenieur daarbij op
zich kan nemen is al net zo veelzijdig; van tech
nisch ontwerper, planontwikkelaar of bouw
kundig calculator tot uitvoerder, bouwopzich-
ter of milieu-inspecteur. Walhout Civil houdt
zich voornamelijk bezig met waterbouwkundi
ge constructies, offshore en berging. Momen
teel werkt Walhout voor een Amerikaanse aan
nemer mee aan het project voor de berging van
het cruiseschip Costa Concordia in Italië. Eer
der droeg het bureau bij aan het aanpassen van
de kadewerken in de Antwerpse haven als on
derdeel van de Westerscheldeverdieping.
„De civieltechnisch ingenieur kan ruimtelijk ab
stract denken. Je bent de intellectueel die be
staande toegepaste wetenschap omzet in een
praktische oplossing in de fysieke maatschap
pij", zegt Walhout. Je verdiept je in vraagstuk
ken rond weg- en waterbouwkunde, kustveilig-
heid en ondergrondse bouw. De civiel inge
nieur kan plannen, ontwerpen en berekenin
gen maken en heeft daarbij een sterk ontwik
keld ruimtelijk inzicht. „Je kunt vanuit de basis-
praktische oplossingen bedenken, adequaat rea
geren en daarnaast blijf je de grote lijnen zien.
Vergeet niet dat ook bijvoorbeeld budgetbeheer
sing en management onder je verantwoordelijk
heid vallen", vertelt Walhout. De opleiding tot
Ad Koppejan is een van de sprekers op het seminar over financie
ren.
Hannelore van der Maas
(18), Wemeldinge
Volgt: Civiele Techniek,
hbo, 2e jaar, HZ Delta
Academy, Vlissingen
Vooropleiding: havo,
profiel natuur en techniek
„Dat ik iets met techniek wil
de gaan doen wist ik al. Tij
dens een open dag liep ik te
gen civiele techniek aan en ik
ontdekte dat het een brede
opleiding is. Meewerken aan
grotere projecten als kustver
dediging of een tunnel bou
wen zoals nu op mijn stage
bij de Sluiskil tunnel is heel
gaaf. Je ziet wat ontstaan. Het
werk is technisch, veelzijdig
en ook sociaal omdat je veel
in teamverband werkt."
Levi Kooman (19),
Zierikzee
Volgt: Civiele Techniek,
hbo, 2e jaar, HZ Delta
Academy, Vlissingen
Vooropleiding: havo,
profiel natuur en techniek
„Weg- en waterbouw zit in
het bloed van ons Nederlan
ders. Thuis kreeg ik het mee
omdat mijn vader een kraan
verhuurbedrijf heeft. Zo rolde
ik er jong in en kreeg ik veel
raakvlakken met civiele tech
niek. Het was tijdens een dijk
verzwaring in Schouwen dat
ik het zeker wist. Zelf wil ik
graag de uitvoering in, iets
wat op papier staat echt neer
zetten. Civiel ingenieur is een
veelzijdig beroep."
Bart van Es (22), Coes
Volgt: Civiele Techniek,
hbo, 3e jaar, HZ Delta
Academy, Vlissingen
Vooropleiding: vwo,
profiel natuur en techniek
„Voor mij ging het altijd al tus
sen werktuigbouwkunde en
civiele techniek. Ingewikkelde
problemen waar je met veel
factoren rekening moet hou
den spreken me aan. Zowel
het planmatige als het reke
nen dat het vak met zich mee
brengt vind ik leuk. Je hebt
veel kennis en inzicht nodig
en kunt aan grotere projec
ten meewerken. Als verbre
ding wil ik doorstuderen in
Bedrijfskunde of -economie.