Seminar over financieren in Goes 2 WERKEN Wat blijft er van ons land over als je alle wegen en gebouwen wegdenkt? Waar zijn we zonder onze internatio naal beroemde kustverdediging en waterwerken? Het zijn de civieltechni sche ingenieurs die zich bezig houden met het ontwerpen en uitvoeren van de technische basis om ons land be woonbaar te houden. MKB ondernemers en MKB adviseurs die op zoek zijn naar actuele informatie en netwerken om plannen gefinancierd te krijgen kunnen te recht op een seminar in Goes. Dat wordt dins dag 28 mei gehouden bij Van der Valk hotel Goes. Centraal thema is: financieren anno 2013. Het seminar biedt over de dag verspreid kennis sessies en workshops over vormen van financie ren, zowel voor regulier als alternatieve financie- ringsvormen. Sprekers zijn onder anderen Tom Vroemen, di recteur Crowd about now, Ad Koppejan, advi seur Kredietunie, Micha Zwaaf, eigenaar van in vesteringsfonds IMX Capital, Wim Kweekei, or ganisatie adviseur en verbonden aan Kweekel&Partners en José Olislagers, bedrijfsad viseur voor Qredits. Partners van het seminar zijn Syntens, Zwaartekracht, Kredietunie Zee land, Qredits microkredieten Nederland, Goes Marketing, Zeeland Zakelijk, Rabobank Walche ren Noord Beveland en Rabobank Oosterschel- de. Het seminar wordt afgesloten met een presenta tie van de succesvol zorgondernemer Rob Adolf- sen. Hij is initiatiefnemer voor het oprichten van een nieuwe zorgverzekeraar in Nederland, Annoi2. Met behulp van crowdfunding tracht hij het benodigde miljoenenkapitaal bijeen te krijgen. Een inspirerend verhaal over valkuilen en successen. Inschrijven voor het seminar kan via de website www.financieren2013.nl. Hier is tevens het gehe le programma en informatie over het business plan na te lezen. door John de Kok De infrastructuur en algehele in richting van ons land komen tot stand mede dankzij de civie le techniek. Civiel ingenieur Jan Walhout (24) van ingenieursbu reau Walhout Civil uit Middel burg: „De civiele techniek stroomt in mijn bloed, het uitvoeren is mijn passie. Zonder civiele techniek bestond het mo derne leven zoals we het nu kennen niet. Ne derland zou een moerasland zijn." Alle con structies die we nodig hebben om te leven, op en onder de grond, worden ontworpen, uitge voerd, onderhouden en beheerd door civiele in genieurs. Je kunt daarbij denken aan de water leiding, wegen, een parkeerplaats, dijken, slui zen, havens, tunnels en aansprekende 'me- gastructures' als de Oosterscheldekering of Palm Islands in Dubai. „Civiele techniek vormt daarvan de basis", zegt Walhout. Het vakgebied waarbinnen de civiel ingenieur werkt is zeer breed en divers. Grofweg kun je het in vier categorieën indelen. Infrastructu reel, van het aanleggen van wegen tot compleet nieuwe stadswijken. Milieutechnisch; van riole ring tot bodemsanering. Waterbouwkundig; van kanalen, havens tot kustverdediging. Utili tair constructief; van het ontwerpen en bou wen van woningen tot sporthallen en fabrie ken. De rol die de civiel ingenieur daarbij op zich kan nemen is al net zo veelzijdig; van tech nisch ontwerper, planontwikkelaar of bouw kundig calculator tot uitvoerder, bouwopzich- ter of milieu-inspecteur. Walhout Civil houdt zich voornamelijk bezig met waterbouwkundi ge constructies, offshore en berging. Momen teel werkt Walhout voor een Amerikaanse aan nemer mee aan het project voor de berging van het cruiseschip Costa Concordia in Italië. Eer der droeg het bureau bij aan het aanpassen van de kadewerken in de Antwerpse haven als on derdeel van de Westerscheldeverdieping. „De civieltechnisch ingenieur kan ruimtelijk ab stract denken. Je bent de intellectueel die be staande toegepaste wetenschap omzet in een praktische oplossing in de fysieke maatschap pij", zegt Walhout. Je verdiept je in vraagstuk ken rond weg- en waterbouwkunde, kustveilig- heid en ondergrondse bouw. De civiel inge nieur kan plannen, ontwerpen en berekenin gen maken en heeft daarbij een sterk ontwik keld ruimtelijk inzicht. „Je kunt vanuit de basis- praktische oplossingen bedenken, adequaat rea geren en daarnaast blijf je de grote lijnen zien. Vergeet niet dat ook bijvoorbeeld budgetbeheer sing en management onder je verantwoordelijk heid vallen", vertelt Walhout. De opleiding tot Ad Koppejan is een van de sprekers op het seminar over financie ren. Hannelore van der Maas (18), Wemeldinge Volgt: Civiele Techniek, hbo, 2e jaar, HZ Delta Academy, Vlissingen Vooropleiding: havo, profiel natuur en techniek „Dat ik iets met techniek wil de gaan doen wist ik al. Tij dens een open dag liep ik te gen civiele techniek aan en ik ontdekte dat het een brede opleiding is. Meewerken aan grotere projecten als kustver dediging of een tunnel bou wen zoals nu op mijn stage bij de Sluiskil tunnel is heel gaaf. Je ziet wat ontstaan. Het werk is technisch, veelzijdig en ook sociaal omdat je veel in teamverband werkt." Levi Kooman (19), Zierikzee Volgt: Civiele Techniek, hbo, 2e jaar, HZ Delta Academy, Vlissingen Vooropleiding: havo, profiel natuur en techniek „Weg- en waterbouw zit in het bloed van ons Nederlan ders. Thuis kreeg ik het mee omdat mijn vader een kraan verhuurbedrijf heeft. Zo rolde ik er jong in en kreeg ik veel raakvlakken met civiele tech niek. Het was tijdens een dijk verzwaring in Schouwen dat ik het zeker wist. Zelf wil ik graag de uitvoering in, iets wat op papier staat echt neer zetten. Civiel ingenieur is een veelzijdig beroep." Bart van Es (22), Coes Volgt: Civiele Techniek, hbo, 3e jaar, HZ Delta Academy, Vlissingen Vooropleiding: vwo, profiel natuur en techniek „Voor mij ging het altijd al tus sen werktuigbouwkunde en civiele techniek. Ingewikkelde problemen waar je met veel factoren rekening moet hou den spreken me aan. Zowel het planmatige als het reke nen dat het vak met zich mee brengt vind ik leuk. Je hebt veel kennis en inzicht nodig en kunt aan grotere projec ten meewerken. Als verbre ding wil ik doorstuderen in Bedrijfskunde of -economie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 50