PZC
Gratis naar de
Veluwse Bron!
Spaar mee en geniet van
een heerlijk dagje ontspannen
30 ZEELAND
KROONTJES
Vier Zeeuwse tieners zeilden het
afgelopen halfjaar naar de Cariben
en terug met School at Sea. Zondag
stapten ze weer aan wal.
Download via
www.pzc.nl/veluwsebron
uw spaarkaart(en) en spaar tussen
8 mei en 8 juni 2013 spaarzegels
uit de krant.
VeluwseBrori
Uw krant biedt u een bijzondere
mogelijkheid. Spaar mee en ontvang
een gratis dagentree voor
wellnessresort de Veluwse Bron
t.w.v. 30,95 per persoon.
PURE ONTSPANNING
*Het entreeticket is geldig tussen 1 juli 2013 en
31 januari 2014. Met uitzondering van de Herfstvakantie
(12 okt. t/m 27 okt. 2013) en de Kerstvakantie
(21 dec. 2013 t/m 5 jan. 2014).
www.pzc.nl/kroontjesdagen
door Cornelleke Blok
MIDDELBURG - Ze kunnen nog nau
welijks bevatten wat ze allemaal
hebben meegemaakt. Emmeline
Batenburg (15) uit Middelburg,
Thierry van Veggel (16) uit Ter-
neuzen en Yves Povel (16) en Ru-
vin Vastenhout (15) uit Oostburg
deden ontelbare indrukken op.
Ze leerden andere culturen ken
nen, zeilden op een enorm schip,
maakten nieuwe vrienden en
rondden ook nog vwo 4 af.
Wat is je het meest bijgebleven van
de reis
Emmeline: „In Suriname zijn we
twee weken bij een stam in de
jungle geweest. We leerden echt
de gewoontes van die mensen
kennen. We wasten onze kleren
in de rivier en hebben geholpen
op de school daar." Yves: „In Pa
nama hebben we een week gelo
geerd bij de indianen. We sliepen
in een hutje zonder muren. Er
was nauwelijks elektriciteit: in
één van de hutjes stond een tele
visie. Daar kwam 's avonds het
halve dorp naartoe." Ruvin: „Ik
had nog nooit gezeild. Ik vind
het mooi dat je met een paar zei
len en wind zo'n snelheid kan be
reiken en grote afstanden kunt af
leggen." Thierry: „Op de terug
weg kwamen we na Bermuda in
een storm terecht. Dat was best
heftig. Er waren echt muren van
golven. Dat grote zeilschip leek
ineens een heel klein bootje."
Waar heb je het meest van geleerd?
Emmeline: „We moesten aan
boord alles zelf doen: toetsen in
plannen en zorgen dat je je school
werk afkreeg. We draaiden keu
kendiensten. Dat is anders dan
thuis, want daar kookt mijn moe
der meestal." Yves: „We moesten
ook schoonmaken en de wasma
chine gebruiken. Daar word je
een stuk zelfstandiger van." Ru-
vin: „Ik verbaasde me erover dat
er op de wereld zoveel verschillen
de culturen zijn, maar dat alles ei
genlijk dezelfde basis heeft. Die
indianen wonen ook in een dorp
je, hebben huisjes en een burge
meester. Ze leven zó eenvoudig,
maar lijken toch op ons." Thierry:
„Je zit een halfjaar lang vast op
een schip met veertig personen.
Je hebt nauwelijks privacy en
komt verschillende soorten men
sen tegen. Als je een onenigheidje
hebt, dan móet je het oplossen. Je
kunt niet weggaan."
Hoe was het om een halfjaar ver
weg van familie en vrienden te zijn?
Emmeline: „Ik heb ze heel erg ge
mist. Als we op zee waren, was ik
me er niet zo bewust van, maar
als ik ze even sprak en hoorde
hoe het thuis ging, dan was ik er
wel mee bezig." Ruvin: „In het be
gin was het wel raar, maar je bent
zo druk bezig met al die intensie
ve programma's, dat je geen tijd
hebt om aan thuis te denken."
Yves: „Ik vond het snel voorbij
gaan. Ik heb eigenlijk niemand ge
mist. In de havens had ik contact
met mijn moeder. Dat vond ik
meer dan genoeg." Thierry: „We
hadden het aan boord en aan land
heel druk. Ik had niet veel tijd om
aan thuis te denken."
Onderwijs op afstand, werkt dat?
Emmeline: „Ja, het is mogelijk.
Als je ervoor gaat, dan lukt het
wel. We waren daar niet met va
kantie. Thuis moet je ook naar
school, dus ik deed gewoon mijn
huiswerk. Ik wil graag over." Ru-
vin: „Het werkt. Je bent vrij om je
tijd in te delen zoals je wilt. Als je
voor Engels bijvoorbeeld niet veel
uitleg nodig hebt, dan bespaar je
daarop en kan je meer tijd beste
den aan wiskunde en scheikun
de." Yves: „In het begin vond ik
het lastig om me aan mijn plan
ning te houden, maar later heb ik
die achterstand snel ingehaald. In
je eentje ga je sneller dan wan
neer je een opdracht klassikaal
maakt. Thuis maakte ik vaak al
leen het huiswerk voor de volgen
de dag af, maar aan boord deed ik
het voor mezelf. Thierry: „Het is
heel anders. Ik moest eraan wen
nen, maar het ging prima. Als ik
vragen had, dan kon ik die stellen
aan docenten die aan boord aan
wezig waren. Soms moest ik mijn
planning tussendoor aanpassen,
bijvoorbeeld omdat ik zeeziek
was. En als er een grote groep dol
fijnen in de buurt is, dan wil je
toch even kijken."
Ga je dit jaar over?
Emmeline: „Ik hoop het heel erg.
Ik loop een klein beetje achter en
moet in de meivakantie nog wat
toetsen doen en verslagen afma
ken." Ruvin: „Ja, ik heb bijna alles
af. Ik moet nog wat praktische op
drachten doen en nog wat boeken
lezen." Yves: „Ja hoor, ik moet de
zelfde dingen doen als Ruvin."
Thierry: „Dat lukt wel. Ik moet
nog een paar toetsen maken."
Thierry van Veggel (linksboven), Emmeline Batenburg (rechtsboven), Ruvin Vastenhout (linksonder) en Yves Povel
(rechtsonder op de voorgrond) zeilden een halfjaar lang naar de Caraïben en terug met School at Sea.
Wijzer aan wal
na School at Sea