PZC Gratis naar de Veluwse Bron! Spaar mee en geniet van een heerlijk dagje ontspannen 30 ZEELAND KROONTJES Vier Zeeuwse tieners zeilden het afgelopen halfjaar naar de Cariben en terug met School at Sea. Zondag stapten ze weer aan wal. Download via www.pzc.nl/veluwsebron uw spaarkaart(en) en spaar tussen 8 mei en 8 juni 2013 spaarzegels uit de krant. VeluwseBrori Uw krant biedt u een bijzondere mogelijkheid. Spaar mee en ontvang een gratis dagentree voor wellnessresort de Veluwse Bron t.w.v. 30,95 per persoon. PURE ONTSPANNING *Het entreeticket is geldig tussen 1 juli 2013 en 31 januari 2014. Met uitzondering van de Herfstvakantie (12 okt. t/m 27 okt. 2013) en de Kerstvakantie (21 dec. 2013 t/m 5 jan. 2014). www.pzc.nl/kroontjesdagen door Cornelleke Blok MIDDELBURG - Ze kunnen nog nau welijks bevatten wat ze allemaal hebben meegemaakt. Emmeline Batenburg (15) uit Middelburg, Thierry van Veggel (16) uit Ter- neuzen en Yves Povel (16) en Ru- vin Vastenhout (15) uit Oostburg deden ontelbare indrukken op. Ze leerden andere culturen ken nen, zeilden op een enorm schip, maakten nieuwe vrienden en rondden ook nog vwo 4 af. Wat is je het meest bijgebleven van de reis Emmeline: „In Suriname zijn we twee weken bij een stam in de jungle geweest. We leerden echt de gewoontes van die mensen kennen. We wasten onze kleren in de rivier en hebben geholpen op de school daar." Yves: „In Pa nama hebben we een week gelo geerd bij de indianen. We sliepen in een hutje zonder muren. Er was nauwelijks elektriciteit: in één van de hutjes stond een tele visie. Daar kwam 's avonds het halve dorp naartoe." Ruvin: „Ik had nog nooit gezeild. Ik vind het mooi dat je met een paar zei len en wind zo'n snelheid kan be reiken en grote afstanden kunt af leggen." Thierry: „Op de terug weg kwamen we na Bermuda in een storm terecht. Dat was best heftig. Er waren echt muren van golven. Dat grote zeilschip leek ineens een heel klein bootje." Waar heb je het meest van geleerd? Emmeline: „We moesten aan boord alles zelf doen: toetsen in plannen en zorgen dat je je school werk afkreeg. We draaiden keu kendiensten. Dat is anders dan thuis, want daar kookt mijn moe der meestal." Yves: „We moesten ook schoonmaken en de wasma chine gebruiken. Daar word je een stuk zelfstandiger van." Ru- vin: „Ik verbaasde me erover dat er op de wereld zoveel verschillen de culturen zijn, maar dat alles ei genlijk dezelfde basis heeft. Die indianen wonen ook in een dorp je, hebben huisjes en een burge meester. Ze leven zó eenvoudig, maar lijken toch op ons." Thierry: „Je zit een halfjaar lang vast op een schip met veertig personen. Je hebt nauwelijks privacy en komt verschillende soorten men sen tegen. Als je een onenigheidje hebt, dan móet je het oplossen. Je kunt niet weggaan." Hoe was het om een halfjaar ver weg van familie en vrienden te zijn? Emmeline: „Ik heb ze heel erg ge mist. Als we op zee waren, was ik me er niet zo bewust van, maar als ik ze even sprak en hoorde hoe het thuis ging, dan was ik er wel mee bezig." Ruvin: „In het be gin was het wel raar, maar je bent zo druk bezig met al die intensie ve programma's, dat je geen tijd hebt om aan thuis te denken." Yves: „Ik vond het snel voorbij gaan. Ik heb eigenlijk niemand ge mist. In de havens had ik contact met mijn moeder. Dat vond ik meer dan genoeg." Thierry: „We hadden het aan boord en aan land heel druk. Ik had niet veel tijd om aan thuis te denken." Onderwijs op afstand, werkt dat? Emmeline: „Ja, het is mogelijk. Als je ervoor gaat, dan lukt het wel. We waren daar niet met va kantie. Thuis moet je ook naar school, dus ik deed gewoon mijn huiswerk. Ik wil graag over." Ru- vin: „Het werkt. Je bent vrij om je tijd in te delen zoals je wilt. Als je voor Engels bijvoorbeeld niet veel uitleg nodig hebt, dan bespaar je daarop en kan je meer tijd beste den aan wiskunde en scheikun de." Yves: „In het begin vond ik het lastig om me aan mijn plan ning te houden, maar later heb ik die achterstand snel ingehaald. In je eentje ga je sneller dan wan neer je een opdracht klassikaal maakt. Thuis maakte ik vaak al leen het huiswerk voor de volgen de dag af, maar aan boord deed ik het voor mezelf. Thierry: „Het is heel anders. Ik moest eraan wen nen, maar het ging prima. Als ik vragen had, dan kon ik die stellen aan docenten die aan boord aan wezig waren. Soms moest ik mijn planning tussendoor aanpassen, bijvoorbeeld omdat ik zeeziek was. En als er een grote groep dol fijnen in de buurt is, dan wil je toch even kijken." Ga je dit jaar over? Emmeline: „Ik hoop het heel erg. Ik loop een klein beetje achter en moet in de meivakantie nog wat toetsen doen en verslagen afma ken." Ruvin: „Ja, ik heb bijna alles af. Ik moet nog wat praktische op drachten doen en nog wat boeken lezen." Yves: „Ja hoor, ik moet de zelfde dingen doen als Ruvin." Thierry: „Dat lukt wel. Ik moet nog een paar toetsen maken." Thierry van Veggel (linksboven), Emmeline Batenburg (rechtsboven), Ruvin Vastenhout (linksonder) en Yves Povel (rechtsonder op de voorgrond) zeilden een halfjaar lang naar de Caraïben en terug met School at Sea. Wijzer aan wal na School at Sea

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 30