Ellen van Dijk: Tijdrit is mooier dan massasprint Beitske Visser wil droom Ecdestone waarmaken 32 SPORT KRISKRAS In bijna elke kern in de streek wonen (oud-)sporters, be stuurders, trainers of vrijwilli gers die een verhaal waard zijn. In de rubriek 'Kriskras door Zeeuws-Vlaanderen' worden zij in de schijnwerpers gezet. Vandaag deel 96: Het Grote Gat. I door Koen de Vries AMSTERDAM - Ze staat tweede op de wereldranglijst, is tweevoudig Europees kampioene tijdrijden bij de vrouwen tot 23 jaar en we reldkampioene ploegentijdrit met haar team Specialized-Lulule- mon. Ellen van Dijk is een wereld topper maar het betekent niet dat ze een wielrenster-in-bonus is. De Amsterdamse die vrijdaga vond in de Omloop van Borsele de tijdrit rijdt en zaterdag waar schijnlijk ook de wegwedstrijd, leeft als een prof maar is dat eigen lijk niet. „Als ik straks stop met wielrennen, moet ik heel hard gaan werken." Ellen van Dijk (26) heeft goede herinneringen aan de Omloop van Borsele. Vorig jaar reed ze een goed voorseizoen, de beloning bleef echter uit. Totdat ze in Bor sele zowel de tijdrit als de weg wedstrijd won. In de tijdrit ver sloeg ze Linda Villumsen (Nieuw-Zeeland) met minder dan een seconde verschil en haal de ze haar eeuwige rivale Marian ne Vos halverwege in. Op de weg was ze verrassend de snelste van een grote kopgroep die al vroeg in de koers was weggereden. „Die overwinningen gaven een goed gevoel", kijkt Van Dijk terug. „Als het lekker loopt maar de overwin ning komt niet, begint dat toch een beetje te knagen." Vooral de zege in de tijdrit was be langrijk. Het was de eerste rit te gen de klok in het olympische jaar 2012. Veel concurrenten wil den op Zuid-Beveland weten waar ze stonden. De renster van de Amerikaanse sponsor Speciali zed bleek goed overwinterd te hebben. Borsele was een perfecte start richting Londen. Van Dijk: „Ik heb het hele jaar naar die ene rit tegen de klok in Londen toege werkt. Ik reed er ook de wegwed strijd en de ploegenachtervolging op de baan, maar die stonden voor mij in het teken van dat ene doel, een olympische medaille op de tijdrit. Op het WK werd ik vijf de, in Londen achtste. Daar was ik natuurlijk niet blij mee." Van Dijk reed goed die dag, maar niet super. „Wij kijken altijd naar de wattages die je trapt. Voor mijn doen was dat redelijk goed, maar te weinig voor dat moment. Nu, vroeg in het voorseizoen, trap ik er al meer dan toen." Dat komt onder meer door een an dere voorbereiding. Tot voor kort concentreerde Van Dijk zich ook op de baan, maar die heeft ze nu links laten liggen. Vanaf decem ber trainde de Amsterdamse op Mallorca, in Portugal, op Gran Ca nada en in Calpe (Spanje).* Ze is in de vorm van haar leven, voelt ze. Daarom denkt ze dit jaar op het WK in Italië serieus kans te maken op een tijdritmedaille. Dat idee wordt verstevigd omdat ze iets anders op de fiets zit. Met dank aan haar sponsor, die de strijd tegen de klok heel serieus neemt en de houding van Van Dijk uit ten treure analyseerde. Het levert extra snelheid op. Van Dijk weet dat details beslis send kunnen zijn. Ze heeft bewe gingswetenschappen gestudeerd aan de Vrije Universiteit van Am sterdam en heeft dus een kenners- DRIE ZEEUWEN OP STARTLIJST Voor de wegwedstrijd voor vrou wen staan drie Zeeuwse rensters op de startlijst. Birgit Lavrijssen uit Wemeldinge rijdt voor het Sen- gers Ladies Team en de Zeeuwse wielerclub Theo Middelkamp brengt Mathilde Mathijsse en Esmee Janssen op de been. Het Zeeuwse Endura Lady Force rijdt zonder Zeeuwen. Wendy Versluis en Christel Janssen staan reserve. Ploegleider Gerry Sijnesael kiest voor de rensters die in vorm zijn. „We zijn door de koude winter met grote achterstand gestart, maar die zijn we nu aan het inlo pen. De resultaten worden steeds beter", aldus de Terneuzenaar. Annemarie Pasveer uit Arnemui- den staat eerste reserve bij het Swaboladies Team. Het Grote blik. „M'n passie ligt bij het tijdrij den. Het is steeds weer een ge vecht met jezelf. Als het niet goed gaat, kun je alleen jezelf iets ver wijten. Tijdrijden is pijn lijden. Voor mij heeft het iets heroïsch: Voor een wielerliefhebber is een massasprint misschien spectacu lairder, ik kan op tv uren naar een tijdrit kijken. Hoe beweegt ie mand, hoe zit hij op de fiets, dat soort dingen is zo boeiend." De power die Van Dijk opdoet bij het tijdrijden, wil ze graag benut ten in de wegwedstrijden. Natuur lijk omdat er maar weinig tijdrit ten zijn, maar ook omdat wegwed strijden heel mooi zijn. Dit sei zoen begon ze ijzersterk, met ze ges in de GP Samyn en de Energie- wacht Tour, tweede plaatsen in de Ronde van Drenthe en De Ron de van Vlaanderen en een derde plaats in de Trofea Alfredo Binda. Twee keer moest Van Dijk haar eeuwige rivale Marianne Vos voor laten gaan. Ze zijn beiden onge veer even oud en rijden al sinds de jeugd tegen elkaar. „Vroeger versloeg ik Marianne nog wel eens in de sprint. Die tijden zijn echter voorbij. Ik moet nu echt eens een strategie gaan bedenken hoe ik van haar kan winnen." Als het om profwielrennen bij de vrouwen gaat, is Marianne Vos een witte raaf. Zij houdt aan haar hobby aardig wat geld over. Leon- tien van Moorsel deed dat vroeger ook, maar veel meer wielrensters die dat kunnen of konden, zijn er niet. Ook Ellen van Dijk niet. „Vrouwelijke wielrensters doen het niet voor het geld", zegt ze. „Het zijn allemaal hobbyisten. Wat wij verdienen staat in schril contrast met de salarissen bij de mannen. Wij moeten het meer hebben van onkostenvergoedin gen. Ik kan er momenteel goed van leven, maar hou er niets aan over. Ik fiets omdat ik het heerlijk vind. Als m'n carrière voorbij is, hoop ik te kunnen profiteren van de contacten die ik heb opgedaan. Met mijn studie hoop ik iets te kunnen blijven doen in de wiel rennerij." door Aector Dooms OOSTBURG - Peter van Hee bracht zijn jeugd door op een steenworp afstand van Het Grote Gat in Oost burg. Nog steeds heeft de 66-jari- ge Oostburger vanuit zijn riante woning uitzicht op de waterplas, die in de winter bij vorst in een mooie ijspiste verandert. Voor mensen uit de regio de ideale plek om te schaatsen. Dat was 75 jaar geleden de aanlei ding voor een aantal schaatslief hebbers om de ijsvereniging Het Grote Gat op te richten, waarvan Peter van Hee nu penningmeester is. „Ik ben ermee opgegroeid. Ik was dertien jaar toen ik meehielp om de baan sneeuwvrij te maken. Ik deed verder allerlei klusjes." Van Hee hielp bij de Zeeuwse schaatskampioenschappen, die twee keer rond i960 op Het Grote Gat werden gehouden. Ook Hans Merrelaar (62), die in 1995 voorzit ter werd, voelde zich op jonge leeftijd aangetrokken tot het ijs. „Ik heb altijd iets met water ge had. Naast vissen en zwemmen was ik een verwoed schaatser", be weert de rasechte Oostburger. Van Hee trad begin 1982 als pen ningmeester toe tot het bestuur, nadat Het Grote Gat zeven jaar een vereniging in ruste was ge weest. Dat had temaken met een aantal zachte winters. In de zo mer was de vereniging nog pas sief. Dat beeld zou veranderen na dat Het Grote Gat in 2003 een fu sie aanging met de skeelerclub West Zeeuws-Vlaanderen. De sa menvoeging tot ijs- en skeelerver eniging zorgde ervoor dat er ook in de zomer activiteiten (skeele- DRONTEN - Bernie Ecdestone droomt al jaren van een vrouwelij ke coureur in de Formule 1. Een achttienjarig meisje uit Dronten wil die droom van de Britse autosport baas dolgraag laten uitkomen. Bei tske Visser volgt in ieder geval de zelfde route als Sebastian Vettel, de wereldkampioen van de afgelo pen drie jaar. „Natuurlijk is de For mule 1 mijn doel", zegt Visser vol overtuiging. „Ik moet nog behoor lijk wat stappen maken, maar ik ga ervoor." Het eerste stapje richting de ko ningsklasse van de autosport is in ieder geval al gezet. Als eerste vrouw verdiende Visser onlangs een plek in het 'Junior Team' van Red Buil. Dat talententeam bracht al diverse Formule ï-cou- reurs voort, met Vettel als belang rijkste exponent. „In februari nam Red Buil contact met me op. Op basis van mijn resultaten uit het verleden en testen in de simu lator is daar een contract uitge rold", aldus Visser. Ze beschrijft zichzelf als gedre ven, perfectionistisch en zeer competitief. Visser verruilde vo rig jaar de karts, waarin ze sinds haar vijfde reed, voor de AD AC Formel Masters, een Duits kam pioenschap op bekende circuits als de Nürburgring, Spa-Francor- champs en de Sachsenring. „Het was een seizoen met ups en downs. Ik pakte twee heel mooie overwinningen, maar had ook twee zware crashes." Voor het nieuwe seizoen, dat vol gende week begint, is haar doel duidelijk. „Ik ga voor het kam pioenschap, natuurlijk. Als je als coureur niet altijd alles wil win nen, kan je beter meteen stop pen." Met het contract bij Red Buil op zak hoeft Visser zich fi nancieel voorlopig geen zorgen te maken. Ze krijgt fysieke trainin gen, kan zich in de simulator voor bereiden op de races en is verze kerd van een racestoeltje. „In de ADAC Masters rijdt iedereen met dezelfde auto en dezelfde Volks wagen-motor. Je kan het verschil dus maken met je racekwalitei ten." Als vrouw is Visser een uit zondering in de mannenwereld van het autoracen. „Maar ze kij ken me niet raar aan, hoor. De jon gens zijn het ondertussen wel ge wend dat ik voorin meerijd", al dus de zelfverzekerde tiener met Friese roots. Het juniorenteam van Red Buil moet een springplank zijn naar de koningsklasse van de au tosport. „Ik moet eerst fysiek ster ker worden, ervaring opdoen, me zelf continu blijven verbeteren en blijven presteren. Ik wil naar die Formule 1 toe, dat is het doel." Beitske Visser droomt van een carrière in de Formule 1. foto Freddy Schinkel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 74