UIT 9
Ruimtevulling van
herhaald materiaal
Gewoon wordt verrassend
van 15 t/m 23 juni
bij de
SCHOUW
www.kunstschouw.nl
'De Schilder, Het Werk het
Atelier' in de Grote Kerk in
Veere is een initiatief van pre
sentatieruimte Caesuur uit Mid
delburg. De vraag 'Wat is een
schilderij?' staat centraal.
DONDERDAG 18 APRIL 2013
WESTERSCHOUWEN
Nabij de Oosterschelde
een bron van inspiratie
bron van verwoesting en
bron voor menselijk ingrijpen
Water altijd in beweging laat
zich ketenen in sculptuur
Hoe kwetsbaar wij zijn
T/m 26/4. Pand 3 Gentsebreedstraat
3, Philippine. Donderdag en vrijdag
13.00 - 16.30 uur en op afspraak.
T/m 28/4. Mon Capitaine, Kinderdijk
56, Middelburg. Zondag 14.00 -
17.00 uur
T/m 10/5. Gemeentehuis Veere, Tra
verse 1, Domburg. Ma. t/m vr. 9.00 -
16.00 uur; do. tot 19.00 uur.
T/m 11/5. Galerie Bellas Artes, Heu-
velsweg 2, Kerkwerve. Do. t/m za.
12.00- 17.00 uur.
Uitnodiging het oog te scherpen.
De compromisloze eerlijkheid
van Bert Begijn
Kunstenaar Bert Begijn schildert zich
steeds tastend een weg uit het duis
ter heen. Daarbij verbindt hij de be
perkingen van het mens-zijn met spi
rituele hoop.
Zin expressieve kwetsbare schilder-
trant ruilt effectbejag in voor compro
misloze eerlijkheid in het verbeelden
van pijn, troost en hoop.
Marinus van Dijke maakt van
neerslag visueel avontuur
Marinus van Dijke filmde wat er door
regen en sneeuw in een duinvallei op
Schouwen-Duiveland gebeurt. Maar
hij veroorzaakte ook zelf neerslag
met tuinslang, sproeiers, kwasten en
verf. Door de films die hij hiervan
maakte op speciaal ontwikkelde ny
lon schermen te projecten word je
deelgenoot van een ervaring
Bernadette Leijdekkers verbeeldt
aardse vitaliteit
Bernadette Leijdekkers schildert ener
gieke, vaak kleurrijke taferelen in een
expressieve stijl.
Zij zoekt de grens op van figuratie en
abstractie om innerlijke en waargeno
men emoties tot uitdrukking te
brengen. Menselijke figuren gaan op
in kleur en vorm. Een ode aan leven
in beweging.
Fabian Westphal bespeelt de ruimte met abstract constructivistische panelen. Viktor Baltus schept ruimtelijke illusie op grote kiezelstenen.
steek ontbreekt. De meesten van de tien
deelnemers zijn vooral op zoek naar ant
woord op de vraag: 'Wat is een schilderij?'.
Het uitgangspunt is: verf op een 'drager'.
Zo bezien is een deur met een laag verf al
een schilderij, dus er moet wat meer te be
leven zijn. Dan kom je op compositie - de
ordening van vorm en kleur - en op tex
tuur - de aard van het verfoppervlak. En
ook op de drager zelf: vaak een rechthoekig
paneel of opgespannen linnen, maar kan
ook andere vormen aannemen en van ande
re materialen zijn gemaakt.
Die keuze is niet los te zien van de fotogra
fie en van digitale beelden. Die hebben
meestal een industrieel, onpersoonlijk ka
rakter: een glad oppervlak. Of ze beelden
de zichtbare werkelijkheid af met een zeke
re mate van natuurgetrouwheid. Als schil
der kun je daar het persoonlijke naast zet
ten: qua beeldtaal en qua materiaalgebruik.
Of juist ver weg gaan van het afbeelden,
door puur abstract te werken. Van dat alles
herbergt de kerk in Veere goede voorbeel
den, spannende tegenstellingen ook. Die -
en dat is essentieel - de grenzen van het
metier aftasten en soms doorbreken.
Ik zie hoe Ralph de Jong schildert en
bouwt met gips: een strakke sokkel draagt
een rafelige rechthoek waarop een teer ras
ter is aangebracht. Machiel van Soest hangt
zijn tegendraadse, 'schilderijen' op oog
hoogte aan het plafond. Je kunt er tussen
door lopen en er soms letterlijk doorheen
kijken. Een pittig contrast met de door Jan
Wattjes aan één zijde monochroom beschil
derde aluminiumplaten. Hij buigt ze tot
soms metershoge cilinders en laat een deel
open, zodat je de binnenkant kunt zien. Ze
doen denken aan lege verfblikken. Wattjes
toont ook kleine expressief geschilderde pa
neeltjes met mensen die bezig zijn ruimtes
te transformeren of zich vragend door een
donkere straat begeven: in mijn ogen meta
foren voor het kunstenaarschap. Dat dan
weer heftig wordt gerelativeerd door de
provocerende, speels geschilderde zelfpor
tretten van Evelien de Jong als geteisterde,
sterke en sexy moeder. De derde figuratief
werkende kunstenaar, Kees de Kort, schil
dert alledaagse dingen, zoals stoelen, soms
maar gedeeltelijk. Hij plaatst er vaak ook
een dier tussen. Het is alsof de werkelijk
heid die hij toont een eigen leven leidt en
zich deels aan onze waarneming en ons be
grip onttrekt. Het vertrouwde krijgt iets
verontrustends. Je even uit balans brengen,
dat is de rode draad in het schilderen van
dit drietal. Opdat je na het hervinden van
je evenwicht beter weet waar je staat. Toch
is er ook schoonheid te vinden die in zeke
re zin troostend werkt. Omdat je mee
wordt gevoerd in een andere wereld, waar
kleur en vorm los staan van beslommerin
gen. Ik zie dat bijvoorbeeld in de prachtig
opgestelde abstract constructivistische pa-^
nelen van Fabian Westphal of in de subtie-"
le verkenningen van vorm, kleur en drager
die Just Quist presenteert. Er is meer. Het
is een tentoonstelling die niet wil overdon
deren, maar uitnodigt tot rustig kijken en
vergelijken en zo je oog wil scherpen. Je
verdient er misschien de hemel niet mee,
maar het houdt je in elk geval van de
straat. Kunst kijken: dat zouden meer men
sen moeten doen!
r.
T/m 21/5. Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere. Di.
t/m zo. 11.00 - 17.00 uur. Parallel toont Kees de
Kort t/m 28/4 meer werk in presentatieruimte
Caesuur, Lange Noordstraat 67, Middelburg. Vr.
en za. 14.00 -17.00 uur.
Elsa Westland transformeert
restanten tot subtiele sculptuur
Elsa Westland onderzoekt in haar ste
nen beelden de spanning tussen
vorm en materiaal. Daarnaast combi
neert zij gevonden restanten van ge
bruiksvoorwerpen met door haar be
werkte materialen tot speelse kleine
sculpturen.
Zij maakt de schoonheid zichtbaar
die schuilt in het voorbijgaande.
n de kapellen van de Grote Kerk moe
ten ooit de voorstellingen van Chris
tus, Maria, engelen en heiligen de be
zoekers hebben geïnspireerd tot,
'goed leven', in de hoop daarmee een
plek in de hemel te verdienen. De ex
positie 'De Schilder, Het Werk het
Atelier' lijkt onmetelijk ver van die ambi
ties verwijderd. Herkenbare voorstellingen
zijn in de minderheid en een stichtelijke in
Nico Out gaat elke wpek op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.