UIT 9 Ruimtevulling van herhaald materiaal Gewoon wordt verrassend van 15 t/m 23 juni bij de SCHOUW www.kunstschouw.nl 'De Schilder, Het Werk het Atelier' in de Grote Kerk in Veere is een initiatief van pre sentatieruimte Caesuur uit Mid delburg. De vraag 'Wat is een schilderij?' staat centraal. DONDERDAG 18 APRIL 2013 WESTERSCHOUWEN Nabij de Oosterschelde een bron van inspiratie bron van verwoesting en bron voor menselijk ingrijpen Water altijd in beweging laat zich ketenen in sculptuur Hoe kwetsbaar wij zijn T/m 26/4. Pand 3 Gentsebreedstraat 3, Philippine. Donderdag en vrijdag 13.00 - 16.30 uur en op afspraak. T/m 28/4. Mon Capitaine, Kinderdijk 56, Middelburg. Zondag 14.00 - 17.00 uur T/m 10/5. Gemeentehuis Veere, Tra verse 1, Domburg. Ma. t/m vr. 9.00 - 16.00 uur; do. tot 19.00 uur. T/m 11/5. Galerie Bellas Artes, Heu- velsweg 2, Kerkwerve. Do. t/m za. 12.00- 17.00 uur. Uitnodiging het oog te scherpen. De compromisloze eerlijkheid van Bert Begijn Kunstenaar Bert Begijn schildert zich steeds tastend een weg uit het duis ter heen. Daarbij verbindt hij de be perkingen van het mens-zijn met spi rituele hoop. Zin expressieve kwetsbare schilder- trant ruilt effectbejag in voor compro misloze eerlijkheid in het verbeelden van pijn, troost en hoop. Marinus van Dijke maakt van neerslag visueel avontuur Marinus van Dijke filmde wat er door regen en sneeuw in een duinvallei op Schouwen-Duiveland gebeurt. Maar hij veroorzaakte ook zelf neerslag met tuinslang, sproeiers, kwasten en verf. Door de films die hij hiervan maakte op speciaal ontwikkelde ny lon schermen te projecten word je deelgenoot van een ervaring Bernadette Leijdekkers verbeeldt aardse vitaliteit Bernadette Leijdekkers schildert ener gieke, vaak kleurrijke taferelen in een expressieve stijl. Zij zoekt de grens op van figuratie en abstractie om innerlijke en waargeno men emoties tot uitdrukking te brengen. Menselijke figuren gaan op in kleur en vorm. Een ode aan leven in beweging. Fabian Westphal bespeelt de ruimte met abstract constructivistische panelen. Viktor Baltus schept ruimtelijke illusie op grote kiezelstenen. steek ontbreekt. De meesten van de tien deelnemers zijn vooral op zoek naar ant woord op de vraag: 'Wat is een schilderij?'. Het uitgangspunt is: verf op een 'drager'. Zo bezien is een deur met een laag verf al een schilderij, dus er moet wat meer te be leven zijn. Dan kom je op compositie - de ordening van vorm en kleur - en op tex tuur - de aard van het verfoppervlak. En ook op de drager zelf: vaak een rechthoekig paneel of opgespannen linnen, maar kan ook andere vormen aannemen en van ande re materialen zijn gemaakt. Die keuze is niet los te zien van de fotogra fie en van digitale beelden. Die hebben meestal een industrieel, onpersoonlijk ka rakter: een glad oppervlak. Of ze beelden de zichtbare werkelijkheid af met een zeke re mate van natuurgetrouwheid. Als schil der kun je daar het persoonlijke naast zet ten: qua beeldtaal en qua materiaalgebruik. Of juist ver weg gaan van het afbeelden, door puur abstract te werken. Van dat alles herbergt de kerk in Veere goede voorbeel den, spannende tegenstellingen ook. Die - en dat is essentieel - de grenzen van het metier aftasten en soms doorbreken. Ik zie hoe Ralph de Jong schildert en bouwt met gips: een strakke sokkel draagt een rafelige rechthoek waarop een teer ras ter is aangebracht. Machiel van Soest hangt zijn tegendraadse, 'schilderijen' op oog hoogte aan het plafond. Je kunt er tussen door lopen en er soms letterlijk doorheen kijken. Een pittig contrast met de door Jan Wattjes aan één zijde monochroom beschil derde aluminiumplaten. Hij buigt ze tot soms metershoge cilinders en laat een deel open, zodat je de binnenkant kunt zien. Ze doen denken aan lege verfblikken. Wattjes toont ook kleine expressief geschilderde pa neeltjes met mensen die bezig zijn ruimtes te transformeren of zich vragend door een donkere straat begeven: in mijn ogen meta foren voor het kunstenaarschap. Dat dan weer heftig wordt gerelativeerd door de provocerende, speels geschilderde zelfpor tretten van Evelien de Jong als geteisterde, sterke en sexy moeder. De derde figuratief werkende kunstenaar, Kees de Kort, schil dert alledaagse dingen, zoals stoelen, soms maar gedeeltelijk. Hij plaatst er vaak ook een dier tussen. Het is alsof de werkelijk heid die hij toont een eigen leven leidt en zich deels aan onze waarneming en ons be grip onttrekt. Het vertrouwde krijgt iets verontrustends. Je even uit balans brengen, dat is de rode draad in het schilderen van dit drietal. Opdat je na het hervinden van je evenwicht beter weet waar je staat. Toch is er ook schoonheid te vinden die in zeke re zin troostend werkt. Omdat je mee wordt gevoerd in een andere wereld, waar kleur en vorm los staan van beslommerin gen. Ik zie dat bijvoorbeeld in de prachtig opgestelde abstract constructivistische pa-^ nelen van Fabian Westphal of in de subtie-" le verkenningen van vorm, kleur en drager die Just Quist presenteert. Er is meer. Het is een tentoonstelling die niet wil overdon deren, maar uitnodigt tot rustig kijken en vergelijken en zo je oog wil scherpen. Je verdient er misschien de hemel niet mee, maar het houdt je in elk geval van de straat. Kunst kijken: dat zouden meer men sen moeten doen! r. T/m 21/5. Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere. Di. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur. Parallel toont Kees de Kort t/m 28/4 meer werk in presentatieruimte Caesuur, Lange Noordstraat 67, Middelburg. Vr. en za. 14.00 -17.00 uur. Elsa Westland transformeert restanten tot subtiele sculptuur Elsa Westland onderzoekt in haar ste nen beelden de spanning tussen vorm en materiaal. Daarnaast combi neert zij gevonden restanten van ge bruiksvoorwerpen met door haar be werkte materialen tot speelse kleine sculpturen. Zij maakt de schoonheid zichtbaar die schuilt in het voorbijgaande. n de kapellen van de Grote Kerk moe ten ooit de voorstellingen van Chris tus, Maria, engelen en heiligen de be zoekers hebben geïnspireerd tot, 'goed leven', in de hoop daarmee een plek in de hemel te verdienen. De ex positie 'De Schilder, Het Werk het Atelier' lijkt onmetelijk ver van die ambi ties verwijderd. Herkenbare voorstellingen zijn in de minderheid en een stichtelijke in Nico Out gaat elke wpek op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 49