8 UIT Hoe identificeer je jezelf met toneel of film? Met herkenning, met nieuwsgierigheid naar hoe het noodlot wordt ondergaan of je wordt op onverklaarbare wijze bij je lurven gegrepen. Zaterdag 20 april, Minitheater, Middel- Zaterdag 20 april, De Piek, Vlissingen, Zondag 21 april, Ledeltheater, Oost- Zondag 21 april, Eetcafé 't Opstapje, Zondag 21 april, Café 't Schuttershof, burg, 20.30 uur. 22.00 uur burg, 15.00 uur. Den Osse, Brouwershaven, 16.30 uur. Middélburg, 18.00 uur. Pure liefde wellicht de alledaagse Relaties onder hoogspanning bij Het Middelburgs Theater Wat doe je als vrienden bij je willen logeren omdat ze ineens bang zijn in eigen huis? Terwijl naaste familiele den ook een dringend beroep op je doen? Hoe ver gaat je loyaliteit aan fa milie en vrienden? Met dergelijke vra gen laat Edward Albee zijn persona ges worstelen in het stuk In Wankel Evenwicht, dat Het Middelburgs Thea ter op het repertoire heeft staan. The Grandmothers of Invention voor wie van Zappa hield Wie ooit van de muziek van Frank Zappa hield of dat nog steeds doet, mag deze avond niet missen. Zappa's legendarische Mothers of Invention bestaan nog steeds, maar vanwege de leeftijd van de bandleden (en de rechten) is de bandnaam aangepast naar The Grandmothers of Invention. Verwacht een avond vol herkenning met klassiekers. Mathilde Santing kiest voor nieuwe uitdaging Na haar succesvolle 'anniversary-tour in 2011 -2012' slaat Mathilde Santing een nieuwe weg in. Samen met pia nist Marcus Olgers gaat ze op avon tuur. Beiden even virtuoos als veelzij dig en beiden nieuwsgierig en ambiti eus lieten ze zich door producer Ward Veenstra en soundengineer Se- bastiaan Meijer verleiden tot een uit dagend project met nieuwe songs. Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod. The JB Orchestra staat voor Wereld muziek. „Voor ons mag dat vertaald worden in goed in het gehoor liggen de muziek", luidt het credo van dit tienkoppige muziekgezelschap. The JB Orchestra speelt diverse muziek stijlen uit Zuid-, Midden- en Noord-Amerika, Israël en Europa. Naast jazz-, funk- en popnummers zijn er uitstapjes naar volksmuziek. Ze staan te boek als 's werelds beste Coldplay tribute band: Coldplace. Speciaal voor Survivorsland geeft de ze band zondag een optreden in Mid delburg. Survivorsland organiseert concerten en evenementen, waarvan een deel van de opbrengst bestemd is voor kankeronderzoek. Coldplace brengt nummers als Every Teardrop is a waterfall en Viva La Vida. n\\\\\\\\w^ Gilda De Bal en Vic De Wachter in Romeo Julia, foto Frieke Janssens Heel het klassieke toneelre pertoire - inclusief Ibsen of Tsjechov - draait in feite om het thema noodlot. On overtroffen vind ik dat te rug in de klassieke Griekse tragedies, daar misschien wel het sterkst omdat het noodlotsthema zo abstract geworden is. Want de leefom standigheden van toen zijn zeker niet meer die van nu, dus van realistische her kenning kan amper sprake zijn. En dat is oök zo bij de weergaloze stukken van 'de bard'. De leefwereld van koning Lear, van Macbeth of Othello is de mijne niet. Toch zijn dat mijn absolute toppers, omdat ik voel dat de eigenliefde, de hoogmoed en de jaloezie die respectievelijk in die stukken naar de ondergang leidt, ook in mij schuil gaat. Eén moment van onbedachtzaam heid... enzovoorts. Dat gaat eigenlijk ver der dan herkenning, dat is het besef van (soortgelijke) kwetsbaarheid. Ook een vorm van identificatie. Ik heb nog lievelingsstukken van Shakespe are. Hamlet bijvoorbeeld. Of Romeo en Julia. Toch beleef ik daar de noodlotsgedachte minder sterk. En omdat ze niet bij mijn toppers horen, kan ik het gemakkelijker verdragen - word ik er zelfs nieuwsgierig naar - als er met die stukken wordt geëxpe rimenteerd. En komende week is dat het geval. Dan speelt het Toneelhuis (met als thuishaven de Bourla in Antwerpen) een uitzonderlijke Romeo en Julia, met het 'ko- ningskoppel' Gilda De Bal en Vic De Wach ter (ook in het echte leven al 30 jaar een stel) in de hoofdrol. Deze bewerking (of beter gezegd: uitbrei ding) onder regie van de Irakese regisseur Mokhallad Rasem onderzoekt wat voor soort liefde dat was tussen Romeo en Julia. Want die was pril, heel pril. En heftig, ex plosief. Hoe zou hun liefde verder zijn geë volueerd? Romeo en Julia als dertigers met twee kinderen, hoe zou dat eruit zien? En als koppel van middelbare leeftijd? Acteurs en regisseur waarschuwen om geen 'Shake speare' te verwachten. In plaats daarvan veel muziek, dans, poëzie uit oost en west. Kinderen en dansers op de bühne. Een uit zonderlijk decor. En de zelden meer ver toonde romantiek van pure liefde, of juist van alledaagse? Of is dat misschien hetzelf de? In augustus te zien op de Salzburger Festspiele (toch een norm voor beloftevolle kwaliteit), nu reeds op 18-20, 21 (matinee), 24-27 april in de Bourla (Antwerpen), 8 mei in de Rotterdamse Schouwburg, 15 en 16 mei bij NTGent. Dan is er nog een derde niveau van identifi catie. Een niveau waar ik het minst over uit kan leggen. Omdat het mij bij de lurven pakt. In de schouwburg maak ik dat zelden mee. Vrijdag van Hugo Claus is een stuk dat in de buurt komt, Who's afraid of Virgi nia Woolf? doet iets vergelijkbaars. Bij Wachten op Godot is het effect het meest compleet. Bij film kan ik het ook hebben. Ik herinner mij Les uns et les autres (van Claude Lelouch, uit 1981 alweer) als zo'n 'lurvenfilm'. En onlangs heb ik het sterk be leefd bij de film Asbe du-pa (Tluo Legged Horse) uit 2008 van de Iraanse regisseuse Samira Makhmalbaf. Ik had dié al eens ge zien in 2009, onlangs nog eens toen ik de dvd in handen kreeg. Het effect was nog verpletterender dan eerst. Een vader huurt voor zijn aan de benen verlamde zoontje een arme jongen als 'paard' (zoals wij jon getjes vroeger ruiter en paard speelden). Het verwende zoontje tiranniseert zijn 'lastdier'. De arme jongen ondergaat dat ge laten en verandert langzaam in een mense lijk paard. Ik weet niet wat dat precies met mij doet, maar de film grijpt mij hevig aan. Alsof een diep, nauwelijks gekend verdriet wordt aangeraakt. Het is zo persoonlijk, dat ik weet dat het geen zin heeft u die film aan te bevelen. En tóch doe ik het... Romeo en Julia, do. 18/4 t/m za. 20/4, 20.00 uur; zon. 21/4,15.00 u.wo. 24/4 t/m za. 27/4, Bourlaschouwburg, Antwerpen. podium The JB Orchestra brengt wereldmuziek in brede zin Coldplace manifesteert zich als beste Coldplay tribute band

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 48