8 UIT
Hoe identificeer je jezelf met
toneel of film? Met herkenning,
met nieuwsgierigheid naar hoe
het noodlot wordt ondergaan
of je wordt op onverklaarbare
wijze bij je lurven gegrepen.
Zaterdag 20 april, Minitheater, Middel- Zaterdag 20 april, De Piek, Vlissingen, Zondag 21 april, Ledeltheater, Oost- Zondag 21 april, Eetcafé 't Opstapje, Zondag 21 april, Café 't Schuttershof,
burg, 20.30 uur. 22.00 uur burg, 15.00 uur. Den Osse, Brouwershaven, 16.30 uur. Middélburg, 18.00 uur.
Pure liefde wellicht de alledaagse
Relaties onder hoogspanning bij
Het Middelburgs Theater
Wat doe je als vrienden bij je willen
logeren omdat ze ineens bang zijn in
eigen huis? Terwijl naaste familiele
den ook een dringend beroep op je
doen? Hoe ver gaat je loyaliteit aan fa
milie en vrienden? Met dergelijke vra
gen laat Edward Albee zijn persona
ges worstelen in het stuk In Wankel
Evenwicht, dat Het Middelburgs Thea
ter op het repertoire heeft staan.
The Grandmothers of Invention
voor wie van Zappa hield
Wie ooit van de muziek van Frank
Zappa hield of dat nog steeds doet,
mag deze avond niet missen. Zappa's
legendarische Mothers of Invention
bestaan nog steeds, maar vanwege
de leeftijd van de bandleden (en de
rechten) is de bandnaam aangepast
naar The Grandmothers of Invention.
Verwacht een avond vol herkenning
met klassiekers.
Mathilde Santing kiest voor
nieuwe uitdaging
Na haar succesvolle 'anniversary-tour
in 2011 -2012' slaat Mathilde Santing
een nieuwe weg in. Samen met pia
nist Marcus Olgers gaat ze op avon
tuur. Beiden even virtuoos als veelzij
dig en beiden nieuwsgierig en ambiti
eus lieten ze zich door producer
Ward Veenstra en soundengineer Se-
bastiaan Meijer verleiden tot een uit
dagend project met nieuwe songs.
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.
The JB Orchestra staat voor Wereld
muziek. „Voor ons mag dat vertaald
worden in goed in het gehoor liggen
de muziek", luidt het credo van dit
tienkoppige muziekgezelschap. The
JB Orchestra speelt diverse muziek
stijlen uit Zuid-, Midden- en
Noord-Amerika, Israël en Europa.
Naast jazz-, funk- en popnummers
zijn er uitstapjes naar volksmuziek.
Ze staan te boek als 's werelds beste
Coldplay tribute band: Coldplace.
Speciaal voor Survivorsland geeft de
ze band zondag een optreden in Mid
delburg. Survivorsland organiseert
concerten en evenementen, waarvan
een deel van de opbrengst bestemd
is voor kankeronderzoek. Coldplace
brengt nummers als Every Teardrop is
a waterfall en Viva La Vida.
n\\\\\\\\w^
Gilda De Bal en Vic De Wachter in Romeo Julia, foto Frieke Janssens
Heel het klassieke toneelre
pertoire - inclusief Ibsen of
Tsjechov - draait in feite
om het thema noodlot. On
overtroffen vind ik dat te
rug in de klassieke Griekse
tragedies, daar misschien
wel het sterkst omdat het noodlotsthema
zo abstract geworden is. Want de leefom
standigheden van toen zijn zeker niet
meer die van nu, dus van realistische her
kenning kan amper sprake zijn. En dat is
oök zo bij de weergaloze stukken van 'de
bard'. De leefwereld van koning Lear, van
Macbeth of Othello is de mijne niet. Toch
zijn dat mijn absolute toppers, omdat ik
voel dat de eigenliefde, de hoogmoed en de
jaloezie die respectievelijk in die stukken
naar de ondergang leidt, ook in mij schuil
gaat. Eén moment van onbedachtzaam
heid... enzovoorts. Dat gaat eigenlijk ver
der dan herkenning, dat is het besef van
(soortgelijke) kwetsbaarheid. Ook een
vorm van identificatie.
Ik heb nog lievelingsstukken van Shakespe
are. Hamlet bijvoorbeeld. Of Romeo en Julia.
Toch beleef ik daar de noodlotsgedachte
minder sterk. En omdat ze niet bij mijn
toppers horen, kan ik het gemakkelijker
verdragen - word ik er zelfs nieuwsgierig
naar - als er met die stukken wordt geëxpe
rimenteerd. En komende week is dat het
geval. Dan speelt het Toneelhuis (met als
thuishaven de Bourla in Antwerpen) een
uitzonderlijke Romeo en Julia, met het 'ko-
ningskoppel' Gilda De Bal en Vic De Wach
ter (ook in het echte leven al 30 jaar een
stel) in de hoofdrol.
Deze bewerking (of beter gezegd: uitbrei
ding) onder regie van de Irakese regisseur
Mokhallad Rasem onderzoekt wat voor
soort liefde dat was tussen Romeo en Julia.
Want die was pril, heel pril. En heftig, ex
plosief. Hoe zou hun liefde verder zijn geë
volueerd? Romeo en Julia als dertigers met
twee kinderen, hoe zou dat eruit zien? En
als koppel van middelbare leeftijd? Acteurs
en regisseur waarschuwen om geen 'Shake
speare' te verwachten. In plaats daarvan
veel muziek, dans, poëzie uit oost en west.
Kinderen en dansers op de bühne. Een uit
zonderlijk decor. En de zelden meer ver
toonde romantiek van pure liefde, of juist
van alledaagse? Of is dat misschien hetzelf
de? In augustus te zien op de Salzburger
Festspiele (toch een norm voor beloftevolle
kwaliteit), nu reeds op 18-20, 21 (matinee),
24-27 april in de Bourla (Antwerpen), 8
mei in de Rotterdamse Schouwburg, 15 en
16 mei bij NTGent.
Dan is er nog een derde niveau van identifi
catie. Een niveau waar ik het minst over uit
kan leggen. Omdat het mij bij de lurven
pakt. In de schouwburg maak ik dat zelden
mee. Vrijdag van Hugo Claus is een stuk
dat in de buurt komt, Who's afraid of Virgi
nia Woolf? doet iets vergelijkbaars. Bij
Wachten op Godot is het effect het meest
compleet. Bij film kan ik het ook hebben.
Ik herinner mij Les uns et les autres (van
Claude Lelouch, uit 1981 alweer) als zo'n
'lurvenfilm'. En onlangs heb ik het sterk be
leefd bij de film Asbe du-pa (Tluo Legged
Horse) uit 2008 van de Iraanse regisseuse
Samira Makhmalbaf. Ik had dié al eens ge
zien in 2009, onlangs nog eens toen ik de
dvd in handen kreeg. Het effect was nog
verpletterender dan eerst. Een vader huurt
voor zijn aan de benen verlamde zoontje
een arme jongen als 'paard' (zoals wij jon
getjes vroeger ruiter en paard speelden).
Het verwende zoontje tiranniseert zijn
'lastdier'. De arme jongen ondergaat dat ge
laten en verandert langzaam in een mense
lijk paard. Ik weet niet wat dat precies met
mij doet, maar de film grijpt mij hevig aan.
Alsof een diep, nauwelijks gekend verdriet
wordt aangeraakt. Het is zo persoonlijk, dat
ik weet dat het geen zin heeft u die film
aan te bevelen. En tóch doe ik het...
Romeo en Julia, do. 18/4 t/m za. 20/4, 20.00
uur; zon. 21/4,15.00 u.wo. 24/4 t/m za. 27/4,
Bourlaschouwburg, Antwerpen.
podium
The JB Orchestra brengt
wereldmuziek in brede zin
Coldplace manifesteert zich als
beste Coldplay tribute band