Toes PZC Meer doen met minder mensen Uitkeringsinstantie wordt door Gelredome stuurt gepeperde rekening naar Justin Bieber I I I COLOFON Maak iemand abonnee! 2 IN HET NIEUWS WERKLOOSHEID bezuinigingen gedwongen om nog verder digitaliseren. 8 PAUL KUSTERS toosenhenk.nl De troostende schouder van vroeger vinden de mensen niet meer bij het UWV ROBOT ZET IKEAKASTJES IN ELKAAR BEN BAMS X>AT WÉSENS autömatiserim® er hier BINNENKORT 1EMANB UIT SAAT VLIE<3EKJ— Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145t 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Bert de Vries Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid T: 088-0139995 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088-0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruikmaken van de vakantie service? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 9910 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonne ment Toets 3: informatie over abonneevoor deel Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Antwoordnr 10008, 5680 VB Best Abonnementsprijzen Het tarief voor een abonnement waarbij u de krant 6 dagen per week thuis ontvangt, bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is gebaseerd op betaling per kwartaal en automatische incasso. Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het complete tarievenoverzicht. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeld recht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl UWV gaat DEN HAAG - Het is een paradox. De werkloosheid stijgt explosief, het Uitvoeringsinstituut Werkne mersverzekeringen (UWV) krijgt iedere maand extra werk, maar te gelijkertijd moet dat gebeuren met fors minder mensen. Het UWV heeft tussen 2012 en 2018 489 miljoen minder te beste den. Die bezuiniging gaat ten kos te van banen, naar schatting in to taal zo'n 4.000. Hoeveel precies kon bestuursvoorzitter Bruno Bruins gisteren niet zeggen. Want door de stijgende werkloos heid konden vorig jaar ook enkele honderden mensen langer bij het UWV blijven werken. „Als u vraagt, zijn dat geen forse bezuini gingen in tijden waarin hét UWV door de oplopende werkloosheid juist meer mensen moet helpen, dan beaam ik dat", aldus Bruins. Ook komende donderdag ver wacht het UWV te moeten mel den dat het aantal werklozen in maart weer met zo'n 20.000 ge groeid zal zijn. „De werkloosheid schiet ruim door de 600.000 heen. Het aantal werklozen nam tussen januari 2012 en januari 2013 met 150.000 toe." Vorig jaar kende het UWV 502.000 nieuwe WW-uitkeringen toe, een groei van 21 procent ten opzichte van 2011. Eind december hadden 340.000 mensen een WW-uitkering. Het aantal ontslagaanvragen steeg in 2012 van 39.000 naar 59.000. In totaal keert het UWV 1,3 mil joen uitkeringen uit, goed voor een totaalbedrag van 21 miljard eu ro. „Het is ons, ondanks die toene mende druk, gelukt om 97 pro cent van de WW-uitkeringen op tijd te beoordelen, zodat de men sen hun geld binnen vier weken na de aanvraag op hun rekening kregen gestort. Daar ben ik trots op", zegt Bruno Bruins. Ook kreeg het UWV het voor elkaar om vorig jaar 11.000 mensen met een arbeidshandicap - waaronder 7.200 wajongers - aan een baan te helpen. „En ook daar ben ik trots op." door Wilko Voordouw DEN HAAG - Nee, pamperen doen ze niet meer bij het UWV. Wie anno 2013 zijn baan verliest en zich via internet inschrijft voor een uitkering, moet 'digivaardig' zijn, zichzelf kunnen redden. Pas na drie maanden is er tijd voor een gesprek van mens tot mens. „Misschien zouden we wel anders willen, maar we kunnen niet", zegt Fred Paling, lid van de Raad van Bestuur. Het UWV digitali seert razendsnel. Dat gaat gepaard met missers. „We bouwen een huis waarin we al wonen. Er gaan dus dingen af en toe fout op werk.nl", aldus voorzitter Bruno Bruins gisteren bij de presentatie van het jaarverslag. Afgelopen zaterdag bleek dat werk.nl voor veel ergernis zorgt. Het televisieprogramma Kassa toonde de eerste resultaten van een onderzoek van FNV Bondge noten. Die gaven de site een dik ke onvoldoende, een 2,7. Bijna de helft van de mensen zegt dat werk.nl vaak niet bereikbaar is. Negen van de tien deelnemers aan het onderzoek vinden de hulp via de website onvoldoende. „Iedere klacht is er een te veel", zegt Bruins. „Maar het ligt niet al leen aan ons. Soms worden men sen uit de site gegooid vanwege Bruno Bruins, voorzitter UWV de beveiliging van DigiD. Maar daar kunnen wij niets aan doen." Volgens Paling zijn de problemen te wijten aan het tempo waarmee het UWV digitaal gaat. „De ban ken konden in alle rust verande ren van een loketorganisatie naar digitale dienstverlening. En dan nog gaat het geregeld fout. Wij moeten onder druk van de bezui nigingen in heel korte tijd veran deren." Dagelijks wordt zo'n 140.000 keer ingelogd op werk.nl. De site is, zeker met de fors groeiende werkloosheid, vaak een bron van frustratie. Zo kreeg ie mand met dertig jaar ervaring een stageplaats aangeboden. Pas sende arbeid voor een werkloze journalist bleek het vak van ski leraar. Bovendien ervaren werklo zen dat in de ene regio de regels soms anders worden toegepast dan elders. „Wij vragen aan de overheid om de regels te verhelde ren. Zodat de mensen die moeten oordelen ook gemakkelijker hun werk kunnen doen." Volgens Bruins vraagt intussen 89 procent van de Nederlandse uitkeringsgerechtigden hun uitke ring aan via internet. Werklozen krijgen pas na drie maanden hun eerste menselijke contact met de instantie. „Tot die tijd is er alleen e-dienstverlening. Maar we hou den wel degelijk de risicogroepen extra in de gaten", legt Paling uit. „Dan gaat het met name om jon geren en mensen van 55 jaar en ouder. Voor hen hebben we in loopmiddagen waar we ze 'digi vaardig' maken. Het mes snijdt dan aan twee kanten. Want met wat computerkennis ben je beter bemiddelbaar." Maar, waarschuwt Bruins: „UWV is niet meer de troostende schou der, waar je als werkzoekende te recht kan. Zelfredzaamheid staat voorop. Die schouder zal je toch echt thuis moeten vinden." ARNHEM - Het management van het Canadese tieneridool Justin Bie ber kan een gepeperde rekening te gemoet zien van de directie van Gelredome in Arnhem. Omdat de popster zaterdagavond veel te laat met zijn concert begon, moest Gel redome in allerijl bussen inhuren om de merendeels minderjarige fans na afloop naar huis te breng en. Dat heeft directeur Hèrald van de Bunt maandag gezegd. „Ongeveer 500 jongeren van een jaar of 15 misten hun laatste trein omdat het concert veel later was afgelo pen dan de bedoeling was. Die kinderen kun je de nacht natuur lijk niet op het centraal station in Arnhem laten doorbrengen." Zo doende werden bussen inge huurd om de jonge Bieber-fans met name naar het oosten en noorden van het land te kunnen vervoeren. Op het terrein van Gelredome en in de omgeving ontstond ook nog een verkeerschaos na het concert. Honderden ouders kwamen hun kinderen met de auto ophalen, maar moesten veel langer wach ten dan verwacht. Toen het optreden eindelijk was afgelopen, koos Gelredome er voor om eerst alle bussen naar het station in Arnhem te laten ver trekken zodat zoveel mogelijk laat ste treinen nog bereikt konden worden. Verkeersregelaars moes ten de verkeerskluwen in goede banen leiden. Van de Bunt heeft geen idee waar om Bieber het geduld van zijn fans zo op de proef stelde door veel later dan afgesproken op het podium te verschijnen. „Deze ar tiest staat wel bekend om zijn on voorspelbaarheid. Bij een volgende gelegenheid zul len we vooraf een stevig gesprek moeten voeren, zodat dit niet weer gebeurt. Zijn show was trou- m wens verder fantastisch." En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* De nieuwe abonnee leest de krant 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee •Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abpnnee blijven. (V) www.pzc.nl/abonneewerftabonnee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 2