Basisscholen worden wettelijk verplicht om pesten aan te pakken. Maar hoe? De Linge in Biezelinge lijkt het antwoord ge vonden te hebben. De school is één van 66 basisscholen in Nederland die het suc cesvolle Finse antipestprogramma Kiva uitproberen. 26 ZEELAND REPORTAGE Kinderen worden aangemoedigd om het voor slachtoffers op te nemen. z'n 311611 door Cornelleke Blok Wat doe je als een paar stoe re jongens op het school plein tegen een klasge noot roepen dat hij stomme kleren heeft? De groe pen 4 en 5 van basisschool De Linge in Biezelinge buigen zich over deze vraag. Het is donderdagmorgen, negen uur: het vaste tijdstip voor de wekelijkse Kiva-les. Juf Corien Kwekkeboom geeft haar leer lingen opdracht om in groepjes oplossin gen te bedenken voor het fictieve pest- probleem. Peinzend en druk overleg gend hangen de kinderen over de tafels. Op witte vellen noteren ze wat ze zou den doen. 'Zorgen voor nieuwe kleren', is de strategie van één van de groepjes. 'Zeggen tegen de jongens dat ze zich er niet mee moeten bemoeien', schrijven anderen op. Enkele klasgenoten kiezen ervoor'om het slachtoffer in bescher ming te nemen en op te beuren. 'Ik zou zeggen dat zijn kleren mooi zijn en dat hij niet speciaal is', schrijft iemand op. Even later steken de kinderen bijna alle maal hun vinger hoog de lucht in, als de juf vraagt wie de situatie wil naspelen. De eer is aan Nicky, die het gepeste meisje speelt, en Milan, die voor even een pestkop is. Hun klasgenoten wor den uitgenodigd om Nicky te helpen. Evi stapt als eerste naar voren. „Je moet je er niet mee bemoeien. Die kleren zijn heel mooi." Een ander meisje pakt het op advies van haar juf subtieler aan. Ze gebruikt de 'ik-boodschap', die ze in de vorige lessen geleerd hebben. „Ik vind het niet leuk dat je Nicky uitscheldt", zegt ze dapper. Nu durven de anderen ook. In een mum van tijd drommen wel tien kinderen samen om Nicky te be schermen. „Kijk eens naar je eigen kle ren!", bijt een jongen Milan toe. „Ieder een heeft een eigen smaak", deelt een ander hem mee. „Je mag niet zomaar ie mand uitschelden!", klinkt het. „Nee, want misschien komt ze wel uit een an dere cultuur!", valt een ander bij. De juf grijpt in. Zo is het wel genoeg, maakt ze haar klas duidelijk. „Want an ders loopt het uit de hand en is Milan straks degene die gepest wordt." Ze glimlacht, want de boodschap van de les is overgekomen. 'Wij helpen gepeste kinderen', schrijft ze op het grote gele vel met anti-pestregels, dat in de klas hangt. De Linge is één van de 66 scholen in Ne derland die het anti-pestprogramma Ki- Va uitproberen. De school doet mee aan een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen naar de effectiviteit van het programma. „Kiva werkt preventief', legt Kwekkeboom uit, als de les afgelo pen is. „Het uitgangspunt is dat pesten op elke school voorkomt. We proberen het te verminderen door het bespreek baar te maken en kinderen te laten zien dat pesten serieus genomen wordt." Als een kind gepest wordt, zorgen leer krachten ervoor dat er een zogeheten 'steungroep' komt. Kwekkeboom: „Vroe ger ging dat anders. Toen spraken we de pester bijvoorbeeld streng toe. Nu gaat niet alleen om het slachtoffer en de pes ter, maar juist om de kinderen die het slachtoffer kunnen helpen. De pestkop wordt niet aangewezen en niemand krijgt straf. We proberen in zo'n geval samen een oplossing te vinden en er- De Kiva-regels die in de klas han gen op basischool De Linge. Het antipestprogramma Kiva richt zich op de groep als geheel om pestsituaties te voorkomen. Met r L

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 98