Nieuweweg gaat dicht
BEVELANDEN en THOLEN 23
mtfcjlVLISSINGEN
Ww\ Pres. Rooseveltban 745
\i
Reünie De Wiekslag in Rilland
volgende keer weer!
Ierland
Kom gratis kennismaken met golf
op de Nationale Open Golfdag!
JA t lÉML Naast Albert Heljn XL
Garden Life Style
WiiSiqji^
opengolfdag.nl
Zaterdag 20 april,
van 12.00-17.00 uur
Clinic by golfprofessionals (met of zonder golfervaring)
9 holes wedstrijd (grote baan)
Greenkeepingtóur (alles over baanonderhoud)
Sla een hole in one op de PZC-hole 12 op de grote baan!
15.00 uur: Afslaan vanaf het dakterras
met kans op gratis golfen
ledereen is van harte welkom!
Voor het complete programma
kijkt u op www.goesegolf.nl
ZATERDAG 13 APRIL 2013
Bus reizen
Auto reizen
Verre reizen
TUINMEUBELEN
www.gardenlifestvle.nl
1972
8M 8 S
V
Ga mee ih het ritme
Vlieg reizen
Steden reizen
uwanS^T3" www.dejongintra.nl/ierland
rug hebben'
REPORTAGE
door Luc Oggel
GOES - Parkeercontroleur? Nee,
geen benijdenswaardige baan, als
je afgaat op wat er over en vaak
ook tegen hen wordt geroepen. In
Goes komt de afdeling Vergunnin
gen en Handhaving, waaronder
Parkeerbeheer valt, bovendien
steevast als koploper uit de bus in
de jaarverslagen van de Klachten
commissie. Ook in het recentste
document over 2012 gingen er ze
ventien over de gang van zaken
rondom de parkeercontroles en
handhaving van betaald- en ver-
gunninghoudersparkeren. Onder
meer de de aspecten fatsoenlijke
bejegening en coulante opstelling
werden genoemd. Zijn het echt
zulke cowboys? Een ochtend mee
met parkeercontroleurs Tim Rie-
meijer en Ed Aartse.
Inderdaad, parkeercontroleur en
geen parkeerwachter, zegt Rieme-
ijer - rijzige gestalte, kale kop - de
ze vrijdagochtend als hij en zijn
collega zich opmaken voor hun
ronde. „We wachten niet", wil hij
het beeld wegnemen dat hij en
zijn collega's achter bomen en
muurtjes zouden staan om ie
mand op de bon te kunnen slinge
ren. „Onzin, het is een moment
opname, de één heeft meer geluk
dan de ander."
Het regent, maar dat is geen re
den om niet de straat op te gaan.
„Weersomstandigheden spelen ei
genlijk geen rol. Juist als mensen
verwachten dat we niet lopen,
gaan we", zegt Aartse ('nee ik heb
zelf nog nooit een parkeerboete
gehad'). Er wordt elke dag gecon
troleerd, in elke zone. Wegkomen
zonder prent als je geen kaartje
hebt of te laat terug bent, is dus
vrijwel uitgesloten.
Riemeijer en Aartse, respectieve
lijk 12 en 10 jaar 'in het vak', lopen
deze vrijdag de route Koe-
poort-Singelstraat-Dam. Hartje
binnenstad en dus en traditioneel
de plek waar het vaakst wordt be
keurd. „Zeker op de Koepoort heb
ben we best wel eens te maken
met agressie", zegt Riemeijer. Er
wordt mede om die reden altijd
in duo's gelopen, maar het schel
den en dreigen valt volgens de
parkeercontroleurs in Goes mee.
Althans, de laatste paar jaar. Bang
zijn Riemeijer en Aartse nooit.
„Het is in het verleden wel eens
tot een handgemeen gekomen,
maar ik deins nooit terug. Boven
dien, de meeste ruigere types ken
nen we onderhand wel. Als je
mensen op een bepaalde manier
behandelt, krijg je ook wel res
pect. Het heeft veel te maken met
uitstraling en zelf moet je altijd
rustig blijven." Als het echt uit de
hand dreigt te lopen wordt de po
litie ingeschakeld, maar dat ge
beurt sporadisch.
Aartse: „Mensen die een bekeu
ring krijgen zijn eigenlijk boos op
zichzelf, maar uiten dat naar ons."
Zwichten voor een glimlach van
een mooie meid zullen ze ook
niet doen, maar coulant zijn de
controleurs in bepaalde gevallen
wel. „Pas nog", zegt Aartse, „toen
een begrafenis was uitgelopen."
De meeste mensen komen echter
met smoezen aan die zo doorzich
tig zijn als glas. „Ja, daar kunnen
we een boek over volschrijven",
zegt Aartse. De meest gebruikte?
'Ik was even wisselen'. Riemeijer:
„Maar dat is verleden tijd met die
automaten waarbij je kan pinnen.
Of ze hebben hun hele auto vol
kleingeld liggen, want dat hebben
we dan gezien. Maar we zullen
nooit zeggen dat iemand liegt,
maar hem of haar daar dan bij
voorbeeld op wijzen. We zijn
geen robots, we gunnen mensen
een tweede kans."
Geintjes worden er ook vaak ge
noeg uitgehaald. Zoals een dash
board dat helemaal vol bonnetjes
ligt. „Het kost zo'n lolbroek meer
tijd om al die bonnetjes neer te
leggen dan dat het mij kost om de
goede te zien", zegt Riemeijer.
„Ach, het is een kat-en-muisspel,
zo zie ik het. Je moet de lol erin
houden en een gladde rug heb
ben, anders hou je dit niet vol."
Ondanks het negatieve imago vin
den Riemeijer en Aartse hun
werk leuk.
„Vanwege het contact met de
mensen, want we fungeren ook
als vraagbaak", zegt Riemeijer,
die voorheen op de kerncentrale
werkte ('ik geef nog licht') en wei
nig buiten kwam. Nu dus wel. De
schoenen, en dat zijn toch behoor
lijk robuuste stappers, zijn na een
halfjaar helemaal versleten. Op de
Koepoort heeft iedereen netjes be
taald en kunnen de computers (te
genwoordig wordt met dat appa
raat van elk voertuig dat wordt be
keurd ook een foto gemaakt) op
zak blijven. „Als het druk is, heb
ben mensen eerder de neiging
om te betalen", weet Aartse. Wel
blijkt iemand de autosleutel op
zijn of haar portier te hebben la
ten zitten. Die wordt meegeno-
men en onder de ruitenwisser
gaat een briefje dat de bestuurder
hem kan komen ophalen op het
stadskantoor. Op de Singelstraat
staat plompverloren een grote, be-
stickerde SUV. Overduidelijk voor
reclamedoeleinden, maar de jon
gen die er bij staat blijkt een ont
heffing te hebben. Niks aan het
handje dus.
Op de Dam is het wel raak. In een
zwarte Mitsubishi is geen kaartje
te bekennen, ook niet na tien keer
kijken door zowel Riemeijer als
Aartse. Terwijl Aartse de bekeu
ring uit zijn computer laat rollen,
ziet Riemeijer een getuned Golfje
op een invalideparkeerplaats
staan. Dat is een dure grap: 360 eu
ro. Ondanks twee borden en het
feit dat er wel een kaartje op het
dashboard ligt. De bestuurder
komt toevallig net aanlopen. Een
hartgrondige vloek klinkt als hij
het bedrag hoort, maar verder
lijkt hij er vrij snel in te berusten.
Een oudere man daarentegen, die
in zijn auto buiten een parkeer
vak op zijn vrouw staat te wach
ten, reageert opgefokt als hij door
Aartse wordt gevraagd in een vak
te gaan staan. Terwijl die hem
ook had kunnen bekeuren. „Het
is lang niet altijd de jeugd", zegt
Aartse, bijna zeker wetend dat dit
hem weer op een klacht komt te
staan omdat de man hem om zijn
naam vroeg. De klachtenscore
van Vergunningen en Handha
ving geeft een vertekend beeld,
vindt Riemeijer. „Negentig pro
cent van de mensen is tevreden,
maar die vertellen dat niet aan de
gemeente."
RILLAND - CBS De Wiekslag in Ril
land houdt in juni een reünie.
Op zaterdag 8 juni vanaf 16.00
uur kunnen oud-leerlingen, oud
leraren en anderen die zich be
trokken hebben gevoeld bij de
school elkaar ontmoeten. Voor
deelname aan de reünie wordt
vijf euro gevraagd. Aanmelden
kan via
reuniecbsdewiekslag@gmail.com.
WISSENKERKE - De aanleg van het
nieuwe fietspad langs de Nieuwe
weg, vanaf de Sophiaweg tot de
dorpskom, begint maandag. Vanaf
dan is de weg steeds in gedeelten
afgesloten voor het verkeer.
Het doorgaande autoverkeer van
Kamperland naar Wissenkerke
moet de komende drie maanden
omrijden via de Oost-Westweg
en bedrijventerrein Cruijckelcre-
ke. Voor fietsers gelden per fase
andere omleidingsroutes. Land-
bouwpercelen, bedrijven en wo
ningen blijven bereikbaar, belooft
het Waterschap Scheldestromen.
Reimerswaal BV moet het werk
half juli af hebben. Het fietspad
komt aan de noordzijde van de
Nieuweweg en ligt voor een groot
deel vrij van de weg. Van de Kor-
teweg tot de dorpskom ligt het
aan de weg. Na de aanleg geldt op
de Nieuweweg een nieuwe maxi
mumsnelheid: niet langer 80,
maar 60 km/u. Het werk kost een
half miljoen euro; daarvan draagt
de provincie Zeeland vier ton bij.
Het waterschap betaalt de rest.
Krukweg 31 •■4465 BH Goes 0113 - 229 557 www.goesegolf.nl