Duitsers zoeken verklaring voor 'ongelukkige' kinderen BUITENLAND 7 Overleden ex-president Venezuela wordt steeds meer op religieuze wijze vereerd. 66 Chavez heeft zich over onze harten uitgestort en is onsterfelijk geworden 66 De geest van Chavez heeft mij bezocht in de vorm van een vogeltje 66 Duitse volwassenen gaan chagrijnig en ontevreden door het leven ZATERDAG 13 APRIL 2013 Chavez-cultus groeit en bloeit REPORTAGE HUGO CHAVEZ door onze correspondent Jan-Albert Hootsen CARACAS - De stem van de vrouw, gekleed in het felrode shirt van de aanhangers van Hugo Chavez, trilt als ze het kleine kapelletje binnenloopt. „Ik weet dat ik het eigenlijk niet hoor te zeggen", fluistert ze bijna beschaamd, „maar voor mij is Hugo Chavez God. Hij is een bevrijder, hij heeft wonderen verricht." Ze begint te snikken en knielt voor een buste van Chavez, onder een poster waarop de vorige maand overleden socialistische president naast een Christusfi guur staat. 'God is met ons, wie is tegen ons?', staat er in chocolade letters boven. Sloppenwijk 23 de Enero, aan de rand van Caracas, is hét bolwerk van aanhangers van de socialis tische Venezolaanse ex-president Hugo Chavez. Het is de wijk van waaruit Chavez als legerofficier in 1992 een mislukte staatsgreep pleegde, waar zijn lichaam ligt op gebaard in zijn oude militaire ba sis en waar socialistische milities de volksbuurten strak georgani seerd besturen. 23 de Enero is ook de plek waar een nieuwe pseudo-religie groeit en bloeit, een cultus die Hugo Chavez postuum heeft gepromo veerd van politiek leider tot een heuse martelaar en heilige van het Venezolaanse socialisme. Sinds zijn dood op 5 maart dui ken overal in Caracas naast de ge bruikelijke politieke leuzen, muur schilderingen met een meer spiri tuele inslag op. 'Chavez is niet dood, hij heeft zich vermenigvul digd!' is een veel geziene, maar ook fresco's met daarop Chavez naast Christus en vader des vader- Aanhangers van de overleden Venezolaanse president bij een aan Hugo Chavez gewijd kapelletje in Caracas, foto Jan-Albert Hootsen lands Simón Bolivar zijn populair. De chavistas, aanhangers van de president, praten steeds meer over hun comandante zoals christe nen over de Messias praten. Zo ook de 60-jarige Alicia Gonzalez, die om haar nek een kettinkje met zowel een katholiek kruisje als een afbeelding van Chavez draagt. „Zeg me, wanneer is Chavez overleden?", roept ze strijdbaar. „Hij is helemaal niet dood! Hij heeft zich over onze har ten uitgestort en is onsterfelijk ge worden." Op zich is de persoonsverheerlij- Alicia Gonzalez king van Chavez niet nieuw. Na zijn aantreden in 1999 werden de verworvenheden van de Boliva- riaanse Revolutie, zoals Chavez zijn socialistische project noem de, op enorme spandoeken en pos ters in het hele land gepropa geerd. In het gelovige Venezuela mengen wereldse en religieuze denkbeelden zich gemakkelijk. De pseudo-religieuze verering van Chavez wordt de laatste we ken echter tot grote hoogte aange wakkerd door interim-president Nicolas Maduro, door Chavez zelf aangewezen als troonopvolger. Morgen strijdt Maduro bij de pre sidentsverkiezingen met opposi tieleider Henrique Capriles om de opvolging van Chavez. Tijdens de campagne leunde Maduro zwaar op het imago van zijn cha rismatische voorganger. Terwijl de verkiezingsdag dichter bij kroop en Capriles de aanvanke lijke achterstand in de peilingen leek goed te maken, zette Maduro zwaar geschut in: Chavez als pseu- do-heilige, die vanuit het hierna maals zijn kroonprins bleef steu nen. Zo zei hij vorige week tij dens een verkiezingsbijeenkomst dat hij werd 'bezocht door de geest van Chavez in de vorm van een vogeltje', en noemde hij zich zelf'apostel' van Chavez', die hij weer 'de Christus van de armen in Latijns-Amerika' noemde. Maduro werd daarbij volop ge steund door de Venezolaanse Nicolas Maduro staats-tv. Enkele weken geleden verscheen een korte tekenfilm op staatszender Vive TV, waarin de aankomst van Chavez in de he- _mel werd uitgebeeld. Daar verwel komden linkse helden uit het La tijns-Amerikaanse verleden, zoals Evita Perón, Che Guevara en Sal vador Allende, de Venezolaanse president met open armen. Ondanks de inhaalrace in de pei lingen van Capriles is het voor de oppositie lastig strijden tegen een heilige, geeft Edison Ferrer, een coördinator van de oppositiecam pagne, toe. „Anderzijds is de hele persoonlijkheidscultus die je nu ziet, in een religieus land als Vene zuela ook niet zo gek. Maduro ont beert persoonlijkheid, charisma en democratische legitimiteit. Hij probeert Chavez op religieuze wij ze in te zetten om zijn gebrek aan inhoud te maskeren." door onze correspondent Wierd Duk BERLIJN - Duitse kinderen zijn 'on gelukkig*. In een recente Unicef-stu- die naar het welbevinden van jon geren tussen 11 en 15 jaar in 29 in dustrielanden, bungelt Duitsland onderin: op de 22e plaats. Neder landse kinderen zijn het gelukkigst. Hoewel Duitse kinderen het ob jectief veel beter hebben dan kin deren in crisislanden als Grieken land of Spanje, ervaren zij dit zelf heel anders. Van de Duitse kinde ren beoordeelt minder dan 85 pro cent het leven als 'positief. Van de Nederlandse kinderen is meer dan 95 procent gelukkig. De kloof tussen de objectieve om standigheden - materiële wel vaart, gezondheid, veiligheid, huisvesting - en de subjectieve beleving is in geen van de onder zochte landen zo groot als in Duitsland. Naast Nederland maken Noorwe gen, IJsland, Finland en Zweden de top 5 compleet. De Verenigde Staten, Litouwen, Letland en Roe menië sluiten de lijst af. Op basis van objectieve criteria staat Duitsland zesde: achter de genoemde top 5-landen, maar voor Zwitserland en Groot-Brit- tannië. Een goede opleiding en ge zondheid nemen het gevoel van onbehagen onder 11- tot 15-jari gen dus niet weg. In Duitsland zorgden de uitkom sten voor een schok. 'Waarom zijn onze kinderen zo ongeluk kig?', kopten de kranten. Volgens Hans Bertram, socioloog aan de Berlijnse Humboldt Uni versiteit, is de prestatiedruk in Duitsland veel te groot. Kinderen die niet kunnen meekomen, zou den zich daardoor buitengesloten voelen. „Schokkend", aldus Ber tram. Anderen wijzen op voor de hand liggende oorzaken: ouders die te weinig tijd met hun kinderen Lezer Spiegel Online doorbrengen, verzuurde leraren, kinderen die niet meer samen bui ten spelen. losef Kraus, voorzitter van de Ver eniging van Leraren, vindt Duitse kinderen verwend. „Dit is gemak zuchtig gejammer", zegt Kraus. „De mensen zijn met niets meer tevreden. We moeten onze kinde ren leren dat bij het leven ook te genslagen horen." Geen van deze analyses verklaart waarom Duitse en Nederlandse kinderen, die vaak in overeenkom stige omstandigheden opgroeien, hun persoonlijke situatie zo an ders beoordelen. De opstellers van het Unicef-rapport wijzen op een belangrijk verschil: hoewel Duitse en Nederlandse kinderen in veel opzichten op elkaar lijken, is in Duitsland het aantal jonge ren dat in relatieve armoede op groeit, hoger. Vooral kinderen uit eenoudergezinnen - van wie de ouder vaak een slecht betaalde 'mini-job' heeft - ontbreekt het aan elementaire voorzieningen. Daaraan ontbreekt het veel Griek se en Spaanse kinderen echter ook. En toch zijn die gelukkiger. Is het dan toch die typisch Duitse Weltschmerz, vroeg een commen tator zich af. Op internet kreeg hij van veel reageerders gelijk. 'In de morrende Duitse samenleving gaan de volwassenen chagrijnig en ontevreden door het leven', schreef een lezer bij Spiegel Onli ne. 'Hoe kunnen onze kinderen dan vrolijk en gelukkig op groeien?'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 7