Laat je niet misleiden door loktarieven Nijbel belegt voor de gezelligheid Perfect podium voor kritiek 4 WERKEN GELDZAKEN Het moet anders: minder salaris, of betere prestaties. Het liefst allebei IJ!»®® door Irene van den Berg illustratie Ruben L. Oppenheimer Voor 100 euro een lang weekeinde naar een ro mantisch hotel in Parijs. Een heerlijke aanbie ding! Tot je gaat boeken en er al lerlei kosten bijkomen voor ad ministratie, schoonmaak of bed linnen. Hoewel loktarieven ver boden zijn, kom je ze helaas nog vaak tegen in de reisbranche. De ze misleidende reisadvertenties zijn veel consumenten al jaren een doorn in het oog. De Autori teit Consument Markt heeft de misleidende tarieven in de reisbranche dit jaar tot speer punt uitgeroepen en houdt reis organisaties extra in de gaten. Ryan Air kreeg onlangs al een boete van maar liefst 370.000 eu ro, onder meer voor misleidende tarieven. De regels zijn simpel: lieg niet over de prijs. Alle onvermijdbare kosten moeten in de advertentie prijs vermeld staan. Als elke klant luchthavenbelasting, brand stofheffing of schoonmaakkos ten moet betalen, moet dat ver meld staan in de advertentie. Voor sommige kosten wordt een uitzondering gemaakt, omdat ze vooraf lastig te berekenen zijn, onder meer toeristenbelasting en bemiddelingskosten. Die mo gen achterafin rekening wotden gebracht. Dat moet dan wel dui delijk zijn voor de consument. Ook denken sommige reisorgani saties hun klanten te slim.af te zijn door alvast allerlei extra's in rekening te brengen. Maar ook dat mag niet, zo stelt de Autori teit Consument Markt. „Kos ten voor niet-verplichte extra's zoals een annuleringsverzeke ring of een vrijwillige excursie mogen niet al aangevinkt staan", stelt Saskia Bierling van de Auto riteit. De boekingsite Weekendje- weg.nl, die de annuleringsverze kering tot voor kort altijd aan- vinkte, stopte hiermee dan ook vanwege aangescherpte Europe se regelgeving. „Er loopt nu een test om te zien op welke wijze wij de annuleringsdekking het beste kunnen aanbieden", zegt commercieel directeur Ed Tren- telman. De achilleshiel van al deze regels is dat een consument de reisaan- bieder niet aan de aantrekkelijke advertentieprijs kan houden. „Als het te duur wordt, kun je al tijd nog denken: ik boek dat huis je niet. Al is dat vervelend, als je je erop hebt verheugd", zegt Bier ling. Wel roept ze op om een klacht in te dienen over de mis leidende aanbieding. Dat kan bij de Reclame Code Commissie. Die kan de reclameuiting verbie den. Uitspraken van de commis sie zijn echter niet juridisch bin dend, dus de reisaanbieder kan die aan zijn laars lappen. Als een bedrijf herhaaldelijk een uit spraak van de Reclame Code Commissie negeert, kan de Auto riteit Consument Markt een boete opleggen. Maar natuurlijk ziet deze organi satie niet alles. En wellicht kun je daar als consument gebruik van maken. Wat let je om zelf contact op te nemen met de reis aanbieder en hem te confronte ren met de bedrieglijke reclafne- tekst? Zeg dat je alleen de adver tentieprijs wilt betalen en dat je anders naar de Reclame Code Commissie stapt. En vergeet niet te zeggen dat dit negatieve publi citeit en uiteindelijk zelfs een for se boete voor het bedrijf kan op leveren. reageren? geld@depersdienst.nl Comé van Zeijl Balanceren tussen Het eerste kwartaal is weer voorbij. Het was geen bril jant kwartaal. De AEX liet een zeer bescheiden plus van nog geen 2 procent zien. Maar ja, het was in ieder geval nog een plus. Sommige aandelen waren wel erg teleurstellend; Imtech -49 procent, PostNL -43, TNT Ex press -32, KPN -29. Gelukkig stonden daar voor aandeelhou ders nog wat plussen tegen over, zoals de aanstaande over name van Douwe Egberts. Dat gaf een koerswinst van 38 pro cent. Zicht op een oplossing van de problemen bij SBM Off shore leverde een plus van 23 procent op. Na deze eerste drie maanden komt het seizoen van de jaar vergaderingen er weer aan. Dat zijn doorgaans geen leuke bij eenkomsten. Veelal grote zalen vol met mensen die eigenlijk niets anders te doen hebben. Voeg dit samen met het gege ven dat er veel juridische aspec ten aan zo'n aandeelhoudersver gadering zitten en je weet dat deze bijeenkomsten vaak lang en langdradig zijn. Toch bezoek ik er dit jaar een aantal, on danks dat ik het management van al die bedrijven in principe al vaak genoeg spreek. Zo'n ver gadering is er immers niet voor om een indruk van het manage ment te krijgen, wel voor het le veren van kritiek. In sommige gevallen wordt daar niet naar geluisterd. Dat mag; ik ben ook maar een van de vele beleggers. Het management moet immers de strategie volgen en is voor het hele bedrijf verantwoorde lijk. Het SNS Nederland Aandelen fonds, waarvoor ik actief ben, heeft in de meeste gevallen een half tot een heel procent van de ze bedrijven in handen. In som mige gevallen gaat de kritiek over de hoogte van het salaris. Ik kan me voorstellen dat het management dan niet wil luis teren. Maar sommige gevallen zijn het meer dan waard om een kritisch woord over te la ten horen. Wat voorbeelden: de heer Van Boxmeer van Hei- neken ontving 9,3 miljoen eu ro. Dat is wel erg veel. Een van de topmanagers die jaar in jaar uit boven aan de grootverdie nerslijstjes staat, is mevrouw Mc Kinstry van Wolters Klu- wer. Volgens www.bestuurs- voorzitter.nl, een site van de VEB, incasseerde zij het afgelo pen jaar 6,3 miljoen euro. En het erge is dat de aandeelhou ders tijdens haar 10-jarige be wind tegen een miserabel ren dement aankijken. Toen me vrouw McKinstry in 2003 be gon, stond de koers op 15 euro, nu op nog geen 17. De winst is de afgelopen 5 jaar bijna niet van zijn plaats gekomen. Die 6,3 miljoen euro is 2 procent van de totale winst van Wol ters Kluwer. In 2011 was het zelfs nog erger. Toen kreeg McKinstry maar liefst 4,5 pro cent van alle winst van het be drijf. U begrijpt dat ik me hier erg boos over kan maken. Want ik beleg niet voor mezelf in dit bedrijf, maar voor de klanten van SNS. Dan is zo'n jaarverga dering mooi om deze frustratie te uiten. En wie weet, gaat men toch een beetje nadenken dat het anders moet. Of minder sa laris, of betere prestaties. En liefst allebei, want die foute combinatie hebben we nu al lang genoeg gezien. Met een dergelijke houding zal ik waar schijnlijk geen vrienden ma ken. De toekomstige gesprek ken met het management zul len heel wat anders worden. Maar ja, zoals Churchill al zei: 'Vijanden maken is niet erg, het betekent in ieder geval dat je ergens voor hebt gestaan'. Corné van Zeijl is fondsbeheerder bij SNS Asset Management Iedere maand komen in Nij- kerk twintig al wat oudere, niet onbemiddelde heren bij een. De fles wijn lonkt, maar eerst gaat het er anderhalf uur se rieus aan toe: er wordt gediscussi eerd over de stand van zaken in de economie. En vooral welke be drijven het waard zijn om in te beleggen. Het herengezelschap vormt de beleggingsclub Nijbel. Begin deze eeuw groeide het aan tal beleggingsclubs nog spectacu lair. In 2002 stonden er 1.023 inge schreven bij de koepelorganisatie VEB/NCVB. Diverse beurscrash- es later zijn er nog zo'n 390 clubs over. Nijbel overleeft al zo'n 25 jaar. Se cretaris Evert Wulfsen schat de gemiddelde winst per jaar op on geveer 5 procent. Dat is geen wereldschokkend resul taat! Wulfsen: „O nee? Probeer het dan maar eens beter te doen. Voor een particulier is het ontzet tend moeilijk om de wisselende omstandigheden goed te volgen. Onze leden steken er veel tijd in. We verslaan de AEX-index ook wel eens, maar rijk worden van de beurs, ik geloof er niet in. Ons lukt het in ieder geval niet." Waf is de strategie van Nijbel? Nijbel houdt steevast dezelfde strategie aan: „Voor elk aandeel stellen we een bodemkoers vast. Hebben we gekocht op 10 euro dan is de bodem bijvoorbeeld 9 euro. Drie wisselende leden vor men het bewakingsteam. Is de bo demprijs bereikt, dan verkoopt het team onmiddellijk. Zo blijven we met onze portefeuille van on geveer anderhalve ton goed over eind." Wat is er zo leuk aan beleggen? „Dat is een goeie vraag. Ik heb een tijdje buiten de club om voor iemand een aandelenportefeuille beheerd. Dat beviel me helemaal niks en ik ben er zo snel mogelijk mee gestopt. Ik lag 's nachts wak ker van de risico's. In de club sta je er niet alleen voor en je belegt met geld dat je niet direct nodig hebt. Nijbel is vooral een gezellig- heidsgebeuren, een aangenaam netwerk." Een tip voor aankomende beleg gers? Wulfsen predikt terughoudend heid. „De huidige, extreem lage rente maakt het verleidelijk om de beurs op te gaan. Maar ik zal niemand adviseren dat te doen. Mijn idee is dat je uiterst voor zichtig moet zijn. Als je in aande len gaat, besef dan dat een dip af en toe onvermijdelijk is. Als je daar geen angst voor hebt, dan kun je het doen. Maar verwacht er geen wonderen van."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 72