Finding Nemo 44 Ik voorspel dat MEDIA 21 De televisiegids kost tegen woordig wel héél weinig. Wie betaalt er eigenlijk? er over twintig jaar nog steeds omroepgidsen bestaan ZATERDAG 13 APRIL 2013 In de serie Teruggespoeld staat we kelijks de spot gericht op een film klassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. door jan van Mullem n de tijd dat ik mijn eerste kruisje nog moest verdie nen, ruim dertig jaar gele den, had je Lucky Luke en Scooby Doo. En, op Duits land, Tom en ferry. Vaste prik. Wat later verscheen Han Peekei met 'miep-miep' Roadrunner op de buis. Dat was het wel. Tekenfilms waren dat; de term 'animatiefilm' za t nog in de boerenkool. Net als Nemo trouwens, dus die hoefde ook nog niet gevonden te wor den. Jammer genoeg, zou ik daar bijna aan vastknopen. Ik gun het dat dappere kleuter-clownvisje met zijn 'geluks vinnetje' natuurlijk niet dat hij in die grote, gevaarlij ke oceaan zijn lieve, zorgzame va der Marlin kwijtraakt. Maar wat had ik die film destijds graag ge zien! Dan had ik net zo sprake loos vanaf de bank zitten toekij ken als mijn kinderen nu doen. Glaasje ranja ernaast - onaange roerd natuurlijk, want té span nend - en dan warm tegen mijn moeder of vader aankruipen. Marlin en Dory, samen met de 'semi-vegetarische' haai Bruce. Iedereen die zelf kinderen van een jaar of 10 heeft, zal 'm recent hebben gezien: Finding Nemo. En trouwens, ook veel mensen die buiten de 'doelgroep' vallen, zul len deze Walt Disney/Pixar-pro- ductie uit 2003 waarderen. Een collega die vorig jaar met de vut ging, zweerde bijvoorbeeld bij oorlogsfilms én... animatiefilms. Hij kocht Zwartboek en Ratatouille op dezelfde dag, herinner ik me. Goed, over Nemo. Wat maakt de ze film zo bijzonder in zijn seg ment? Om te beginnen: het pak kende verhaal. Clownvis Nemo raakt al voor zijn geboorte zijn moeder Coral kwijt, zij wordt op gegeten door een barracuda. Daar na ook zijn vader, nadat het op standige visje boven no go-area 'de afgrond' door een duiker - 'P. Sherman in Sydney* staat op zijn duikbril - wordt gepakt en meege nomen. Die P. Sherman blijkt een tandarts, met praktijk aan de baai van Sydney. In een aquarium al daar wacht Nemo op zijn lot: als cadeau in een plastic zakje wor den weggegeven aan Darla, het harteloze nichtje van de tandarts. Maar dat laat papa Marlin niet ge beuren. Samen met de praatgrage blauwe vis Dory gaat hij op zoek naar zijn zoon. Een avontuur dat hem langs 'semi-vegetarische' haaien, coole zeeschildpadden en een walvis met oprispingen leidt. Knap is de afwisseling van sfeer: hilarisch, ontroerend, spannend, magisch... Finding Nemo is alles in één. Hopelijk geldt dat ook voor het vervolg in 2015: Finding Dory. Dat wordt een nog grotere zoek tocht, want al in Finding Nemo lijdt Dory aan geheugenverlies... De omroepgids voor (bijna) niks Televisiegidsen zijn opvallend goedkoop: een Varagids kost 50 cent, een TVkrant zelfs maar 39 cent. foto PR door Jeroen Dirks De Varagids kost 50 cent. De Avrobode ook. De TVkrant zelfs 39 cent, in de losse ver koop. Een abonnement is nóg goedkoper. Neem een jaar de Avrobode voor 25 eu ro en je krijgt er gratis een tijdschriftenbon bij ter waarde van 15 euro. Het installeren van de app van de Varagids op je tablet kost 30 euro, maar levert een gratis tv-toestel van ruim 100 euro op. „Het zijn gewone wervingsacties voor nieu we abonnees. Neem een blad als Story, dat doet het ook zo", relativeert Barent Mom- ma, directeur van Bindinc en uitgever van zes grote omroepbladen, zoals Televizier en NCRV-gids. „De totale oplage van de gidsen komt voor minder dan 10 procent uit losse verkoop. De overige 90 procent be staat uit abonnementen. Het 'nemen' van zo'n abonnement kost inderdaad vaak bijna niets, maar daarna wordt er gewoon op verdiend, zeker door de mensen die ja renlang hun abonnement aanhouden." Toch blijven de lage prijzen voor de tv-gid- sen, ook van abonnementen, opvallend. Vindt ook Frank Volmer van De Telegraaf. „Het doel van die gidsen is ook helemaal niet om het geld dat ze erin stoppen terug te verdienen. Het gaat ze er alleen om nieu we leden te werven voor de omroepen, ook omdat nog steeds onduidelijk is hoe die fu sies uitpakken." Welnee, stelt Momma. „Dat is pertinente onzin. Al in 1998 is er een wet aangeno men die loskoppeling dicteert. Je kunt lid worden van een omroep als je een gids neemt, maar of je dat wilt, wordt altijd ex pliciet gevraagd", stelt hij. Volmer repliceert: „Gaat u maar eens probe ren een abonnement te nemen op de Avro bode zónder lid te worden van de omroep. Even aanvinken terwijl het niets kost, dat doet iedereen." Volmer klinkt boos. Maar de Telegraaf is na tuurlijk partij in het verhaal. De krant wil al jaren een wekelijkse tv-gids uitbrengen. „Ik heb hier een onvoorstelbaar juridisch dossier. Ruim een meter dik", zegt hij. Aan vankelijk weigerden de publieke omroepen hun weekgegevens beschikbaar te stellen. Nu doen ze dat wel, maar rekenen bijna 2 cent per abonnee. Omgerekend, volgens Volmer, 1 miljoen euro per jaar. De krant weigert principieel te betalen. Andersom is de Mediawet duidelijk. Die stelt expliciet dat een omroep geen geld in zijn gids mag stoppen. Een tv-gids is een nevenactiviteit en moet zichzelf bedrui pen, bevestigt een woordvoerder van het Commissariaat voor de Media. Maar op Vol- mers suggestie dat de omroepen de wet Barent Momma overtreden, weigert hij commentaar te ge ven. Nog kansen zat in de omroepbladenmarkt, zo lijkt het. We hebben net de lancering van Max Magazine gehad, 'dé gids voor tele visie en een plezierig leven', gericht op vijf tigplussers. David Vink, uitgever van Vero nica Magazine, maakt zich 'niet druk' over de lage prijzen bij de concurrentie. Hij heeft net de make-over achter de rug van de enige tv-gids in Nederland die niet door een publieke omroep wordt uitgegeven. Het is nu een tijdschrift over tv én enter tainment, met in het hart een aparte gids met programmagegevens. „We geven de le zer tips en richting in het enorme aanbod. Inclusief relevante achtergrondverhalen. Zo onderscheiden we ons van de overige programmagidsen." Vink legt de vinger op een gevoelige plek. Want: hebben tv-gidsen nog bestaans recht? Zijn de lage prijzen een wanhoopsof fensief? De oplagecijfers kelderen immers flink. En hoeveel gidsen blijven er nog over als de omroepen gaan fuseren? Opnieuw re lativeert Momma. „Je hoort over vergrij zing, maar dat vind ik zo negatief. Alsof mijn ouders er niet meer toe doen!" Momma erkent dat jongeren slechts geïnte resseerd zijn in 'nu of straks' kijken. Zij hebben voldoende aan de elektronische programmagids (epg), die met het digitale signaal op tv wordt meegestuurd. Tegelij kertijd ligt de oplage van de tv-gidsen ook nu nog boven de 2,5 miljoen. Momma: „De behoefte aan een weekoverzicht-in-print is nog steeds enorm en blijft dat ook. Ik voor spel dat er over twintig jaar nog steeds om roepgidsen bestaan." ©reageren? media@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 61