i REIZEN 15 Zo recycleert Alfredo dus geen afval, maar vooral zijn eigen werk Tussen Texel en Huizen ligt een bijzonder gevarieerd gebied. Bollenvelden in de kop van Noord-Holland, dijken, lintdorpen, forten, buitenplaatsen, groene longen, zand- en heidegrond en water, veel water. Wandel je over het Noord-Holland- pad, dan zie je deze schatten. WAAR EN WAT ZATERDAG 13 APRIL 2013 pest. Dat is duur en dat is iets waar Alfredo niet van houdt. Als ik tegenwerp dat een paard toch ook verzorgd moet worden, haalt hij zijn schouders op, wat het erg ste doet vermoeden. Zijn ros, een mager scharminkel, hoeft duide lijk niet op veel te rekenen. We zitten in een buurt waar veel carreteros wonen. Overal zie je de nu nog toegestane karren met paard geparkeerd. Meestal bij een schutting waarachter het verza melde afval in grote zakken ligt opgetast. Want dat is wat de carre teros doen. Ze verzamelen afval dat hergebruikt kan worden. Het gaat dan vooral om karton, alumi nium en ijzer. Langs de wegen scharrelen ze het bij elkaar en brengen de buit op de platte wagen naar hun op slagplaatsen in verre arme buiten wijken. Het schijnt goeie handel te zijn. Een keer per maand komt de vrachtwagen langs van het grote bedrijf dat het afval verder verwerkt. En er wordt cash be taald. De platte kar van Alfredo is volge laden met puin. Een aan gort ge slagen badkamer, lijkt mij. Dat is namelijk nog een tweede bron van inkomsten. Het ophalen van troep die de burger in de weg ligt. Tegen betaling uiteraard, want voor niets gaat de zon op. Het lucratieve van deze handel zit hem overigens niet in de een malige opruimservice. Op de vier de ochtend dat we elkaar zien in de panaderia, bij een kopje koffie, ligt het puin nog steeds op de kar van Alfredo. Er ligt wel veel min der op, maar de tegeltjes en de halve pleepot blijven goed her- kenbaar. Nieuwsgierig vraag ik of hij de afgelopen dagen wel heeft gewerkt. Mijn taxichauffeur die meeluistert moet lachen. Hij kent het geheim van de carreteros en ik duidelijk nog niet. Het puin op de kar van Alfredo is inderdaad hetzelfde als dat van een paar dagen geleden. De werk wijze is als volgt. Tegen betaling haalt Alfredo de rotzooi op. Bij het vallen van de avond vertrekt hij met zijn kar naar een andere buurt. In het donker wordt de troep daar van de kar geveegd. In een parkje of voor iemands deur. De volgende dag biedt Alfredo zijn diensten aan ter verwijde ring van het puin des aanstoots. En die avond ligt het dan weer er gens anders. Zo recycleert Alfre do dus geen afval, maar vooral zijn eigen werk. Duistere zaakjes, die ik niet goedkeur. Maar ze pas sen wel goed bij de boevige, tan deloze tronie van onze meester- oplichter. En dan dat arme schonkige paard je. Wat zal ermee gebeuren wan neer hij wordt ingeruild tegen zo'n vrachtwagentje? De paarden- slager? Het zou mij niet verba zen. De harteloze blik in de ogen van menig carretero doet het erg ste vermoeden. Maar hier sla ik de plank toch be hoorlijk mis. De paarden moeten namelijk worden ingeleverd, an ders krijgt de eigenaar geen auto. En paardenvlees wordt in Colom bia niet gegeten, dus de werk- paardjes hoeven het slagersmes niet te vrezen. Sterker nog, ze krijgen ver in de bergen een heerlijk onderkomen toegewezen. Met frisse lucht en verse haver. Op veilige afstand van de kar waarvan ze zolang de slaaf waren. Vervolgens kunnen de beestjes geadopteerd worden. Wie zich in de stad geen edel ros kan veroorloven, kan een paard van een carretero toegewezen krij gen. Alfredo geeft zijn Bonfire nog maar eens de sporen. Recht streeks naar het adoptiebureau, hoop ik. Noord-Hollandpad f De Cocksdorp door Edward Swier Het is een flinke afstand, bijna 270 kilometer in totaal. Van daar ook dat het Noord-Hol- landpad is opgeknipt in der tien etappes. De route voert, op een klein Utrechts uitstap je na, door één provincie. Het verbindt het noorden en zuiden, al hebben ze in de kop van Noord-Holland helemaal niets met het Gooi. En andersom. Toch willen we het proberen. Er energie in steken. Heel veel energie. Op de eerste de beste mooie lentedag reizen wij, met onze Gooise 'r', naar Den Oever voor uitgerekend de langste etappe van het Noord-Holland pad, in 2012 nog tot Wandelroute van het jaar gekozen. Trots zijn ze hier, in Hollands Kroon, de nieuwe fusiegemeente. En eigenwijs. En kop pig. Het zout zit er in het bloed én in de ziel, aldus liedjeszanger Jeroen Zijlstra. Hij was er visser, tot hij eens overboord sloeg en zich omschoolde tot muzikant. Het is een betere boterham, op zee is het allang geen vetpot meer. Niet dat het ze hier deert. Wieringer ben je, Wieringer blijf je. Je wilt niet anders. Dat de Vikingen hier rond 850 geregeld aan legden om handel te drijven, en enkelen ach terbleven, zal er allicht ook aan hebben mee geholpen dat Wieringers vrijgevochten zijn. Het Vikingmuseumpje, nota bene aan het be gin van deze wandeletappe, geeft er tekst en uitleg over. Aan het eind van de haven van Den Oever, juist nadat we de vrolijk volle viskraam ver ruild hebben voor de tocht over eindeloos lange dijken, ligt een enorme steen. 'Zwerf keien ooit door het ijs meegebracht, geven de Wieringers magische kracht', aldus de ras pende Zijlstra in het lied Whiskey bier. De kei is een overblijfsel van een Scandinavi sche gletsjer, hier 150.000 jaar geleden achter gelaten. Waar de andere Waddeneilanden nog een so litair bestaan leiden, zijn ze 'op' Wieringen inmiddels aan de rest van Holland vastge klonken. De voormalige eilandbewoners heb ben er feitelijk nooit aan kunnen wennen, hoewel de inpoldering van de Wieringer- meer ze inmiddels meer economische hou vast biedt dan de visserij. Eenmaal op de wier- en grasdijken wordt er veel van onze enkels gevraagd. De route is al lesbehalve geplaveid. De eerste helft van het met kleurrijke pijlen behoorlijk goed beweg- wijzerde traject slingert langs de grenzen van het voormalige eiland Wieringen. Wan delschoenen zijn aan te raden. En dan nog. Het terrein is niet zozeer zom pig, maar de bodem zuigt wel. Tractorban den hebben een oneffen spoor getrokken, molshopen maken de kans op verzwikkin gen nog groter. Iedere stap kost kracht. Op bordjes wordt niettemin vriendelijk ge vraagd toch vooral op de kruin van de wier- dijk te blijven lopen. En absoluut geen hon den mee te nemen. We zijn te gast, bij de minder gedomesticeer de dieren. Het stikt er van de ganzen (en gan- V „Den Helder Den Oever Kolhorn Obdam Krommenie Halfweg Ouderkerk a/d Amstel Huizen Abcoude Het Noord-Hollandpad meet 267 kilometer in totaal en is opgedeeld in 13 etappes. De route is zowel van noord naar zuid (geel rode bordjes met een blauwe pijl) als van zuid naar noord (blauwrode bordjes met een gele pijl) te lopen. Goed schoeisel is een must. Op de website www.noordhol- landpad.nl is meer informatie te vinden. Aanpassingen van de route, vanwege het broedseizoen, worden hier ook aangege ven. Uitgeverij Open Kaart gaf De complete rou tegids: Noord-Hollandpad, van Texel naar het Gooi uit. Het boek is onder meer te bestel len via uitgeverij@openkaart.nl en kost 13,95 euro. 1 yé 1 zenpoep). Kieviten zoeken een veilige stek voor hun broedsel, futen doen ongestoord hun paringsdans. Een haas toont onbe doeld zijn kunstje als hij ons ziet aanko men. Een sloot van 2,5 meter breed blijkt, voor hem, geen obstakel. Op de Hoelmerdijk, nabij Westerland, ko men we schapen tegen. Het is kijken en bekeken worden, als in de kroeg of de dis co. De wolligste wandelaars - viervoeters - maken uiteindelijk ruimte. Westerland ligt zo'n beetje halverwege de etappe. Voor sommigen is het misschien genoeg. Alles wat je met je gezelschap wilde be spreken, is intussen besproken. Loop je al leen, dan staan alle gedachten nu wel op een rijtje. Hier kun je eventueel de bus te rug naar Den Oever nemen. Het openbaar vervoer in dit deel van Noord-Holland heeft de vele bezuinigings ronden nog net overleefd, maar loop je vanaf hier verder, dan moet je eigenlijk wel, langs het Amstelmeer en het Waard- kanaal, door tot Kolhorn. Ook hier werd ooit geleefd van de vis. Achter de dijk lig gen de schattigste pandjes. De straatjes wa ren al autoluw toen de auto nog moest worden uitgevonden. De etappes van het Noord-Hollandpad va riëren flink in lengte. De tocht door het Gooi is de kortste, 14 kilometer. Hier ein digt het pad. Of begint het. Dat kan ook. De route, die beschreven is in een uiterst informatieve gids, kun je namelijk in bei de richtingen lopen. Net als de bevolking is ook de omgeving telkens heel anders. Routemaker Vladimir Mars, van het bureau Lopende Zaken, koos tussen Texel en Huizen voor veel va riatie door de binnenlanden. Via bollenvel den in de kop, langs oneindig veel water en over, juist daarom noodzakelijke, dij ken, door lintdorpen, langs forten, de groe ne longen van Amsterdam, buitenplaatsen langs de Amstel en het veen naar de Gooi se zand- en heidegronden. Met het pad zijn zo alle Noord-Hollanders met elkaar verbonden. Niet raar dat 'wan delgedeputeerde' Hans Schipper de realisa tie van het Noord-Hollandpad dus zo beij verde en dat zijn opvolger Jaap Bond ook trots is dat de routegids onlangs een twee de, herziene druk beleefde. Sinds kort is er bovendien een gratis overzichtskaart waarop de 'ambassadeurs' van de diverse etappes staan. Bij deze ondernemers kun nen wandelaars terecht voor een slaap- plek, een natje, een droogje en, waar het musea betreft, gedachtenvoer. Als je de etappe van Den Oever naar Kol horn loopt, is het sowieso verstandig even in te slaan bij de supermarkt. Op de kilo meterslange grasdijken kom je, tot het ha ventje van De Haukes, geen uitspanning tegen. Dat is, zelfs voor iemand met een Gooise 'r' én opgevoed in een terrasjescul tuur, eigenlijk ook wel weer prettig. mS De kerk in Kolhorn. foto Robert Eckhardt reageren? reizen@dei reizen@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 55