Kiva-onderzoek ZEELAND 27 ZATERDAG 13 APRIL 2013 Leerlingen uit groep 4 en 5 van basisschool De Linge in Biezelinge spelen een pestsituatie na tijdens de wekelijkse Kiva-les. foto's Willem Mieras tegen pesten voor te zorgen dat het gepeste kind zich weer fijn voelt op school. Kinderen be denken zelf hoe ze dat willen doen: de één loopt bijvoorbeeld met het gepeste kind mee naar huis, de ander zegt elke ochtend 'goedemorgen'." Dat het KiVa-programma helpt, is al aangetoond in Finland. Onderzoek heeft uitgewezen dat het pesten daar met 40 procent afnam. Kinderen voelen zich bovendien prettiger, zijn meer ge motiveerd en presteren beter. Daarom wordt KiVa in Finland inmiddels op on geveer 90 procent van de scholen ge bruikt. Of Kiva op De Linge ook succesvol is, moet nog uit de onderzoeksresultaten blijken, maar Kwekkeboom ziet al verbe teringen. Het is tot nu tóe nog niet no dig geweest om een steungroep te vor men. „Pas geleden bleek dat een kind vaak geduwd werd in de gang. Toen ben ik met de klas in gesprek gegaan, en heb ze duidelijk gemaakt dat ze als klas ver antwoordelijk zijn voor een goede sfeer. Daarna merkte ik dat kinderen heel aar dig deden tegen die leerling. Ze vroegen of hij wilde spelen en of hij naast hen wilde zitten in de kring." De kracht van Kiva zit 'm volgens Kwek keboom vooral in de positieve aanpak. „We kijken niet naar wat er is gebeurd, maar naar de toekomst. Daardoor ko men kinderen eerder naar ons toe als er pestsituaties zijn. Eerst deden ze dat niet, omdat ze bang waren dat er ie mand op z'n kop zou krijgen en ze zelf gepest zouden worden. Pesters hebben soms veel macht. Ze kunnen alleen met een blik of een gebaar iets duidelijk ma ken aan slachtoffers. Die dingen zie je als leerkracht niet, maar je wilt wel dat het stopt." Nicky (8) weet door de Kiva-lessen be ter hoe ze haar grenzen moet aangeven. „Pas werd ik in de pauze bijna gedwon gen om op het klimrek te spelen. Toen heb ik gezegd dat ik dat niet leuk vond. Ze luisterden. Er wordt bijna niet ge pest op onze school, maar als ik het zie, ga ik echt wel ingrijpen." Yannick (10) uit groep 7 wist wat hij moest doen toen hij merkte dat een leeftijdsgenoot je bij de voetbalvereniging gepest werd. „Ik heb na de training mijn vrienden meegenomen, want met meer kinderen sta je sterker. We hebben gezegd dat ze ermee op moesten houden. Toen stop ten ze. Daarna ging het nog een beetje door, maar het werd wel minder erg. De jongen die gepest werd, zei later 'be dankt' tegen me. Toen was ik wel heel trots." SCHOOL MOET PESTEN AANPAKKEN In Nederland worden gemiddeld drie leer lingen per klas gepest. Scholen worden wettelijk verplicht om pesten op een effectieve manier tegen te gaan. Staatssecretaris Sander Dekker (On derwijs) en Kinderombudsman Mare Dul- laert presenteerden daarvoor onlangs een plan van aanpak. Leraren spelen een belangrijke rol bij de aanpak van pesten en moeten daarom be ter getraind worden. Voor cyberpesten (via internet) komt spe ciale aandacht. Gepeste kinderen en hun ouders die op school geen gehoor vinden bij de school, kunnen in het uiterste geval terecht bij de Kinderombudsman. Een beter antipestprogramma dan Kiva is er niet op de we reld, zegt onderzoeker Gijs Huitsing van de Rijksuniversiteit Groningen. „Kiva is gericht op pre ventie, het heeft concrete en duidelij ke materialen, zorgt voor een struc turele cultuurverandering in de school en voor professionele trai ning van leerkrachten." Hoewel in Fins onderzoek al bewe zen is dat Kiva werkt - het pestge drag op Finse scholen nam met veer tig procent af - onderzoekt de vak groep sociologie van de Rijksuniver siteit Groningen onder leiding van René Veenstra hoe effectief het anti pestprogramma is op Nederlandse basisscholen. Huitsing: „Veel anti- pestprogramma's worden ingevoerd zonder dat scholen weten of ze effec tief zijn. Het onderzoek naar Kiva is nodig, omdat de Nederlandse scho len anders zijn dan de Finse. De sa menstelling van de klassen in Fin land is homogener, hier zijn meer combinatieklassen. En in Finland zijn alle docenten universitair opge leid. Dat is in Nederland niet het ge val." Zesenzestig basisscholen, waar van De Linge in Biezelinge de enige Zeeuwse is, proberen Kiva geduren de twee schooljaren uit; 33 andere scholen zijn 'controleschool'. Zij ge bruiken Kiva niet, maar doen wel mee aan het onderzoek. Leerlingen van de deelnemende scholen vullen vijf keer een vragenlijst in over hun welbevinden en over pestgedrag op school. „We hopen dat het pesten op de Kiva-scholen na deze periode minder is geworden." De eerste resultaten van het Gro ningse onderzoek zijn na de zomer bekend. Als bewezen wordt dat Kiva ook op Nederlandse basisscholen werkt, kunnen alle scholen het pro gramma vanaf juni 2014 gaan gebrui ken. Volgens Huitsing voldoet Kiva aan alle eisen die staatssecretaris San- der Dekker (Onderwijs) en Kinder ombudsman Mare Dullaert stellen aan scholen in hun plan van aanpak om pesten te voorkomen. kijk ook op www.kivaschool.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 25