REPORTAGE
Basisscholen worden wettelijk verplicht
om pesten aan te pakken. Maar hoe? De
Linge in Biezelinge lijkt het antwoord ge
vonden te hebben. De school is één van
66 basisscholen in Nederland die het suc
cesvolle Finse antipestprogramma Kiva
uitproberen.
26 ZEELAND
ZAT
voo
wee
den
één
kim
och
Dat
aan;
hee
mei
zich
mot
woi
gevi
bru
Of]
moi
blij]
teri
dig
mei
vaal
ik n
ze c
ant
Daa
dig
off
wil<
De
keb
„W
ma;
mei
pesi
niel
mai
gep
son
een
ken
als 1
het
Kinderen worden aangemoedigd om het voor slachtoffers op te nemen.
zn allen
door Comelleke Blok
Wat doe je als
een paar stoe
re jongens op
het school
plein tegen
een klasge
noot roepen
dat hij stomme kleren heeft? De groe
pen 4 en 5 van basisschool De Linge in
Biezelinge buigen zich over deze vraag.
Het is donderdagmorgen, negen uur:
het vaste tijdstip voor de wekelijkse
Kiva-les.
Juf Corien Kwekkeboom geeft haar leer
lingen opdracht om in groepjes oplossin
gen te bedenken voor het fictieve pest-
probleem. Peinzend en druk overleg
gend hangen de kinderen over de tafels.
Op witte vellen noteren ze wat ze zou
den doen. 'Zorgen voor nieuwe kleren',
is de strategie van één van de groepjes.
'Zeggen tegen de jongens dat ze zich er
niet mee moeten bemoeien', schrijven
anderen op. Enkele klasgenoten kiezen
ervoor om het slachtoffer in bescher
ming te nemen en op te beuren. 'Ik zou
zeggen dat zijn kleren mooi zijn en dat
hij niet speciaal is', schrijft iemand op.
Even later steken de kinderen bijna alle
maal hun vinger hoog de lucht in, als de
juf vraagt wie de situatie wil naspelen.
De eer is aan Nicky, die het gepeste
meisje speelt, en Milan, die voor even
een pestkop is. Hun klasgenoten wor
den uitgenodigd om Nicky te helpen.
Evi stapt als eerste naar voren. „Je moet
je er niet mee bemoeien. Die kleren zijn
heel mooi." Een ander meisje pakt het
op advies van haar juf subtieler aan. Ze
gebruikt de 'ik-boodschap', die ze in de
vorige lessen geleerd hebben. „Ik vind
het niet leuk dat je Nicky uitscheldt",
zegt ze dapper. Nu durven de anderen
ook. In een mum van tijd drommen wel
tien kinderen samen om Nicky te be
schermen. „Kijk eens naar je eigen kle
ren!", bijt een jongen Milan toe. „Ieder
een heeft een eigen smaak", deelt een
ander hem mee. „Je mag niet zomaar ie
mand uitschelden!", klinkt het. „Nee,
want misschien komt ze wel uit een an
dere cultuur!", valt een ander bij.
De juf grijpt in. Zo is het wel genoeg,
maakt ze haar klas duidelijk. „Want an
ders loopt het uit de hand en is Milan
straks degene die gepest wordt." Ze
glimlacht, want de boodschap van de
les is overgekomen. 'Wij helpen gepeste
kinderen', schrijft ze op het grote gele
vel met anti-pestregels, dat in de klas
hangt.
De Linge is één van de 66 scholen in Ne
derland die het anti-pestprogramma Ki-
Va uitproberen. De school doet mee aan
een onderzoek van de Rijksuniversiteit
Groningen naar de effectiviteit van het
programma. „Kiva werkt preventief',
legt Kwekkeboom uit, als de les afgelo
pen is. „Het uitgangspunt is dat pesten
op elke school voorkomt. We proberen
het te verminderen door het bespreek
baar te maken en kinderen te laten zien
dat pesten serieus genomen wordt."
Als een kind gepest wordt, zorgen leer
krachten ervoor dat er een zogeheten
'steungroep' komt. Kwekkeboom: „Vroe
ger ging dat anders. Toen spraken we de
pester bijvoorbeeld streng toe. Nu gaat
niet alleen om het slachtoffer en de pes
ter, maar juist om de kinderen die het
slachtoffer kunnen helpen. De pestkop
wordt niet aangewezen en niemand
krijgt straf. We proberen in zo'n geval
samen een oplossing te vinden en er-
Het antipestprogramma Kiva richt zich op de groep als geheel om pestsituaties te voorkomen.
Met
De Kiva-regels die in de klas han
gen op basischool De Linge.