66 Dit nieuwe boek over de BOEKEN 13 Kromme Casanova Tegenpolen In zijn nieuwe misdaadroman duikt Tomas Ross wederom in een heikele koningskwestie. Zijn verhaal begint in de oogstrelende Cuypersbibliotheek van het Rijksmuseum. Hoe ver kun je gaan? afstamming zit al heel lang in mijn hoofd ZATERDAG 13 APRIL 2013 BOEKEN KORT Ab Visser (1913-1982) was een let terkundige zoals ze niet meer be staan. Actiefin alle genres, van poëzie en detective tot autofictie en kinderboek. Met een achter grond die je niet van een schrij ver verwacht: oorspronkelijk een onhandige meubelmaker. Geleide lijk werd hij zichtbaar zwaar inva lide door de ziekte van Bechterew. Des ondanks had hij veel succes bij vrouwen, vooral bij de tien jaar jongere Edith Bongers en bij de bijna dertig jaar jongere Margreet Hirs. Jarenlang was acorifN AB VISSER BIOGRAFIE hij de man van hen allebei tege lijk. Erg aardig was hij niet voor hen. Mogelijk was hij niet tot 'de daad' in staat, kun je opmaken uit Michiel van Diggelens 'Ab Visser. Biografie.' Die allesbehalve sappi ge titel maakt al duidelijk op wel ke toon Van Diggelen verkoos het lev<en te beschrijven van de au teur die voortdurend door pijn dreigde te worden geveld, maar door zijn zelfspot niet viel te slo pen. Hij schrijft bedaard over dit bewogen leven. Hij zet de feiten op een rij, laat ons zelfs in het kas boek kijken. Visser was steevast goed voor liefst drieduizend woorden per dag, hij verdiende meestal behoorlijk, maar spen deerde onbehoorlijk. De duiding laat de biograaf aan anderen over, en ook over Vissers betekenis spreekt hij zich amper uit. Ab Vis ser was jarenlang een niet weg te denken randverschijnsel in onze literatuur. Onder een pseudo niem besprak hij zijn eigen boe ken. Aan hardvochtige anekdotes geen gebrek. Maar leest iemand nog boeken als 'God in Frankrijk' of'De hel met negen deuren'? Toch boeit de held uit deze bio grafie, die honderd jaar geleden werd geboren. Is het niet om zijn kunst, dan om zijn levenskunst. Als laatste letterkundige, maar vooral als kromme Casanova. Michiel van Diggelen - Ab Visser. Biografie. Passage, 29,50 euro. Aan een Afrikaans strand leefde de Italiaan Monto. Toen zijn ouders na de oorlog terugkeerden naar Europa, bleef hij achter. 'De Zonderling' werd hij genoemd door de ouders van Hanna, hoofd persoon in 'De onvoltooide' van Yasmine Alias. Hanna stond er als kind bij te kijken hoe Monto ste nen koppen maakte, zonder ogen en oren, in een rij op het strand. Ze waren nooit af. Iets wat af is gaat dood, leerde de jonge Hanna van hem. Het tekent de houding van de beeldschone Hanna in haar liefde voor tandarts Victor in Nederland. Een man van regel en regelmaat. Hij haat de 'jonge- tjestijd' bij zijn kille ouders. Sinds die jeugd wil hij controle. Over alles: zijn leven, zijn liefde, zijn beroep. Hanna is zijn tegen pool. Ze gelooft in lotsbestem ming. Toch houden ze van elkaar. Dat merk je aan alles in deze ver telling over liefde en verlangen. Het lichaam kan een andere kant opgaan dan de bewoner ervan. Doelgericht gidst de schrijfster de lezer door een mijnenveld van aantrekken en af stoten tussen man en vrouw. Yasmine Alias - De onvoltooide. Bezige Bij,18,90 euro. Ross duikt in koningskwestie door Nico de Boer ïjn nieuwste boek De nacht waker komt voort uit een op dracht van het Rijksmuseum in Amsterdam, dat na een ingrijpende verbou wing na tien jaar weer publiek ontvangt. Het museum vroeg de misdaadauteur in verband daarmee om een spannend boek. „Iedereen doet sinds Dan Brown iets met schilderijen. Het Rijks heeft een schitte rende bibliotheek, een door God gegeven locatie. Weinig mensen weten dat het mu seum zo'n prachtige boeken- en prenten- verzameling heeft. Ik dacht, daar ga ik iets mee doen", licht Tomas Ross (1944), pseu doniem van Willem Hogendoorn, toe. In De nachtwaker doet 'the godfather van de Nederlandse faction' waar hij goed in is: historische feiten naar zijn hand zetten en er een dramatische, spannende interpreta tie aan geven. De 35-jarige Emma de Jongste stuit in maart 2013 bij de herinrichting van de Cuy persbibliotheek bij toeval op een cahier met twee oude pentekeningen. Als ze na vraag doet bij een oude kunsthandelaar, wordt die vermoord. Ze wordt verdacht en Tomas Ross moet vluchten. „Het'was las tig om als hoofdpersoon een vrouw van 35 te nemen. Ik heb een dochter van die leeftijd. Ik moest me een beetje inleven in zo'n juffrouw. De meisjes op de uitgeverij en ook mijn vrouw moesten bij het lezen van het manuscript soms ont zettend lachen. Dat dóet een vrouw niet, vonden ze." Als gebruikelijk hanteert Ross verschillen de vertelperspectieven waarin hij in een soepele stijl de lezer langs een keur van hoofd- en bijfiguren voert. De plot is complex en toch helder. Hij springt moeiteloos door de tijd. Het ene moment zitten we in 2013, het volgende in 1887, 1904 of 1924, aan het hof of tussen kunstenaars en anarchisten. „De leukste vertelperspectieven voor mij zijn Emma en Wilhelmina of zo'n Klaas van Os, een anarchist." Veelschrijver Tomas Ross, die drie keer De Gouden Strop won, de prijs voor de tieste thriller van het jaar, heeft in de afgelopen dertig jaar veel spraakmakende kwesties onder vuur genomen, met een voorkeur voor intriges rond het koningshuis. Naast romancier is hij scenarioschrijver, on der meer van tv-series Wij Alexander, Bern- hard, schavuit van Oranje en Beatrix, Oranje onder vuur. „Zo'n vastgoedfraude is niets voor mij, maar al die andere kwesties wel. Er zit meestal oorlog in. Vaak zit prins Bernard daarin verweven, een perfecte on-Neder- landse figuur om honderd jaar geschiede nis te vertellen. Verder is Nederland een suf land. Er gebeurt wel veel achter de schermen. Interessant zijn de echte schel men, de bon vivants. Met Maxima en haar vader haal je iets on-Nederlands binnen. Dit nieuwe boek, over de afstamming van de Oranjes, zit al heel lang in mijn hoofd." Ross, lid van het Republikeins Genoot schap, stipt in zijn roman de twijfels over Auteur Tomas Ross is een uitgesproken republikein, foto Spike Bakker de erfopvolging aan. In het verlengde daar van koningin Beatrix' weigering vorig jaar om haar DNA te laten onderzoeken. „Voor zover ik weet, heeft de Britse konin gin Elisabeth het laten doen, evenals de Zweedse koning Gustav en de Spaanse ko ning Juan Carlos. Allemaal in het kader van het genealogisch onderzoek naar de* monarchieën in Europa. Ze willen zeker zijn van hun zaak. Waarom doet Beatrix dat dan niet?" Hier laat de vlugge prater die Ross is, even een pauze vallen. Dan zegt hij, voor zich uit mijmerend: „Stel je voor dat ik echt zou kunnen bewijzen dat Beatrix gewoon me vrouw Van Amsberg van Lippe-Biesterfeld is en verder niks? Dan valt de basis voor het koningschap, de erfelijkheid, weg. Maar het zou het volk niks uitmaken, toch? En wij, republikeinen? Ach, het is een leuk clubje, maar er gebeurt niks." De wijze waarop Ross zich in heikele kwes ties rond de monarchie vastbijt, is de Oran jes geregeld een doorn in het oog. Hoe ver kun je gaan? „Geen smaad, geen laster. Ik lees alles voor aan mijn vrouw en als die zegt, het is op het randje, denk ik: mis schien is dat wel zo. Maar met dit boek is dat niet het geval. Ik heb nu zo'n beetje alle verhalen van deze Oranjes gehad. Ik heb voor de VPRO net een hoorspel gemaakt: Wilhelmina in Londen. De narigheid daar van is dat sommigen nauwelijks nog weten wie Wilhelmina of Willem Drees waren. Mijn boeken moeten langzamerhand wor den voorzien van voetnoten." Tomas Ross - De nachtwaker. De Bezige Bij/Cargo, 18,90 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 13