Boomstam 10 WONEN m nmwA GROENE VINGERS Meubels verkopen in crisistijd valt niet mee. Dat is nog tot en met zondag te zien op de Salone del Mobile, in Milaan. Je ziet er heel veel eenheidsworst, maar er zijn ook uitzonderingen. Bedrijven die lef hebben, vallen nu juist extra op. T Romke van de Kaa Echt, er zijn mensen die van de winter houden. Niet iedereen klaagt over het uitblijven van de lente. Neem Remco Campert, onze nationale knuffel- dichter, die in Bij hoog en bij laag schrijft: 'Ik hou niet van de warmte Broedplaats van muggen en ma den Poel van limonade en ande re slopende zaken Schenk me liever klare kou en koffie Des tructie bevroren duidelijk zicht baar En aanvaardbaar^ Ik kan me hier wel in vinden, be halve dan in die destructie. Ik kan genieten in de winter. Vooral van bomen; ik houd van de duide lijke vorm van boomkruinen, die niet wordt verdoezeld door een massa blad, zodat de eivorm van een linde ai van een kilometer af stand herkenbaar is. Ook een eik, met zijn zware zijtakken, is in de winter meer eik dan 's zomers. De winter haalt het karakter van een boom naar voren. Niet alleen de vorm van de boom, ook de tex tuur van de stam. Tuurlijk, in de zomer hebben bomen ook stam men, maar 's winters let je er meer op en gebruik je andere zin tuigen. Te ruiken valt er niet veel als het vriest, maar te voelen des te meer. Ik kan het nooit laten in het voorbijgaan aan boomstam men te voelen; sommige bomen kun je op die manier blind her kennen. De diepe groeven van de eikenschors zijn onmiskenbaar, net als de gladde stammen van beuken. Een ginkgo - een Japanse notenboom - herken je aan de merkwaardige uitzakkingen van de stam; het is alsof de stam vloei baar was, waardoor hier en daar De acaciastam. een deel in de vorm van een reu- zendruppel naar beneden zakte. Heel anders is de stam van een tamme kastanje, die vaak een tor sie vertoont alsof hij door een reu- zenhand een kwartslag gedraaid is terwijl hij in de grond stond. Zo is het verschil tussen een paar- denkastanje en een tamme kas tanje zowel makkelijk te zien als te voelen: de tamme kastanje heeft lengtegroeven en de paar- denkastanje heeft een geschubde stam; je kunt er stukjes afpeute- ren, net als bij een plataan. Mijn favoriete 'voelboom' is de acacia, die eigenlijk Robinia pseu- doacacia heet. Maar acacia is wel een veel mooier woord, met drie repeterende klinkers. Acacia's hebben een merkwaardige eigen schap: als ze ouder worden, ont wikkelen ze op hun stam bolvor mige uitstulpingen die op reuzen- wratten lijken. De acacia behoort tot de familie van de vlinderbloe men; veel planten uit die familie maken wortelknolletjes, waarin bacteriën leven die stikstof kun nen binden. Vroeger werd lupine - ook een vlinderbloem - om die Ontwerper Joost van Bleiswijk maakte voor Moooi een nieuwe lamp, die in Milaan is te bewonderen, foto DesignPress Lef loont door Renske Schriemer De Salone del Mobile in Mi laan is de jaarlijkse reünie voor iedereen die iets doet met ontwerpen, produce ren, verkopen of recenseren van meubels. De presenta ties beperken zich niet al leen tot de hallen van het Rho Fiera-beurs- terrein. De hele stad is podium voor nieuw meubelontwerp en aanverwant design. Wereldberoemd is de wijk Tortona en een van de gangmakers van het succes daar is Guilio Cappellini, de man achter het gelijk namige Italiaanse meubelmerk. Maar het is uitgerekend Cappellini die na jaren succes volle en grote shows in Tortona met zijn ei gen merk de wijk verlaat en terug op de beurs is. Verkoop is meer dan ooit nood zaak en op de beurs bereik je nu eenmaal meer inkopers dan in het normaliter brui sende Tortona, waar de sfeer dit jaar mat is. Jong talent en zelfproducerende ontwer- Stoel van het Nederlandse bedrijf eQ+. foto DesignPress pers zijn weg; projectinrichters en bedrij ven als eBay en Aces, die een graantje wil len meepikken, staan er nu. Veel meubel- merken delen een stand of stallen zoveel mogelijk producten uit. Resultaat: een pak huis aan meubels, waar zelfs de mooiste ontwerpen amper nog opvallen. Hoe anders is dat bij de expositie van het Nederlandse designlabel Moooi. Het merk maakt een statement. Commercieel direc teur Casper Vissers: „Dit is een bijzondere hal. De Poltrona Frau Group van Cappelli ni presenteerde hier jaren, vorig jaar stond hier het Italiaanse glasmozaïekbedrijf Bisaz- za met het Engelse Established Sons en nu kregen wij de kans. Dat viel samen met de wens Moooi een stap verder te brengen naar een volwassen interieurmerk. Onze collectie is gegroeid, je kunt er een huis mee vullen. We willen laten zien hoe je an no 2013 op interessante wijze je huis kunt inrichten. Met een mix van opvallende stukken, kunst, vintage spullen en wat minder aandachtvragende meubels." Moooi presenteert veertien afgestylde woonkamers tegen de achtergrond van een expositie van vrij werk van fotograaf Er- win Olaf op gigantische doeken. De sfeer is kleurrijk, spannend, persoonlijk en excen triek. Nergens ingewikkeld of afstandelijk. Je zou er zo in plaatsnemen en dat doen veel bezoekers ook. Aan een van de lange wanden van de rechthoekige hal staan op een catwalk alle nieuwe ontwerpen uitge steld. Na een bescheiden aantal nieuwe stukken vorig jaar, is dat nu een hele rij: van onder anderen Marcel Wanders, Joost van Bleiswijk, de Chinese ontwerpers Neri Hu, Studio Job en Edward van Vliet. Marcel Wanders wil vooral tegenwicht bie den aan het ingetogen en strakke modernis me, de twintigste-eeuwse ontwerpbewe- ging waar veel meubelmerken op terug blij ven grijpen. „De wereld is inmiddels het postmodernisme voorbij, maar de meubel wereld blijft hangen in het modernisme. Ik wil mensen vrolijk maken met mijn werk." Een paar straten verderop laten Nederland se bedrijven en ontwerpers zien dat ze be wegen. Terwijl anderen stilstaan, lanceert het Nederlandse bedrijf eQ+ een nieuwe

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 50