Na opening twaalf uur lang gratis museum in Op de afdeling twintigste eeuw van het Rijksmuseum staat esthetiek voor op. „We tonen wat vi sueel interessant is. Dat Fortuyn-pistool is niet mooi." 12 VERDIEPING RIJKSMUSEUM We hebben een verzamelopdracht, maar de tijd moet uitwijzen wat beklijft In de 'sfeer' van onze tijd door Fran^oise Ledeboer Als koningin Beatrix mor gen tijdens de opening van het vernieuwde Rijks museum de nieuwe afde ling twintigste eeuw be zoekt, zal ze zichzelf niet tegenkomen. Losgekop peld van de actualiteit, wordt het verhaal van het tijdperk verteld aan de hand van voorwerpen, schilderijen, fotografie, films, tijdschriften en architectuur. Het pistool waarmee Pim Fortuyn werd vermoord in 2002 wordt voorlopig voor het nageslacht bewaard door het Openbaar Ministerie, maar of het - zoals het zwaard waarmee Ol- denbarnevelt werd vermoord - ooit in het Rijksmuseum wordt getoond, is de vraag. Conservator geschiedenis Harm Stevens: „We hebben ook een verzamelopdracht, maar de tijd moet uitwijzen wat beklijft. We stoppen niet voor niets één generatie terug. Actueler kan nog niet." Als overkoepelende thema's voor de eeuw kozen Stevens en zijn collega beeldende kunst Ludo van Halem 'mens en machine' (1900-1950) en 'vrijheid en wederopbouw' (1950-2000). Uitgangspunt was dat objec ten niet langer illustraties van historische gebeurtenissen zijn zoals op de vroegere af deling Nederlandse geschiedenis, maar in een dialoog met kunst de 'sfeer' van de eeuw oproepen. „Dat ligt in het verlengde van wat er in het museum ook bij de ande re eeuwen is gedaan. We blijven objectge- richt en tonen alleen wat ook visueel inte ressant is. Dat Fortuyn-pistool is bijvoor beeld niet mooi", constateert Stevens al vast. Van Halem: „We zijn geen historisch museum, zoiets als het bureau van Drees tonen is te anekdotisch. Maar er zijn wel rondleidingen en 'inzoomers' op de tekst bordjes om de loop van gebeurtenissen dui delijk te maken." In de twintigste eeuw van Stevens en Van Halem staat de esthetiek van de voorwer pen voorop. Een zandstenen Javaan in kleermakerszit die met verstilde bewonde ring naar een motorblik kijkt - een fors beeld van Marinus Johannes Hack uit circa 1913 - heet de bezoekers welkom. Een iet wat ongemakkelijke herinnering aan het Nederlandse koloniale verleden vormen ook de tientallen gipsen gezichtsmallen die wetenschapper J.P. Kleiweg de Zwaan rond 1910 op het eiland Nias nabij Sumatra maakte. Kleiweg de Zwaan deed onder zoek naar de fysieke kenmerken van men senrassen. Zijn gipsmallen werden naar Ne derland gebracht om er verbluffend levens echte afgietsels van te maken. Antropolo gen boekstaafden ze als dé kenmerkende rassen van Nias. Het Rijksmuseum heeft de maskers voorlopig in bruikleen van het Universiteitsmuseum Utrecht. De Jodenvervolging in de Tweede Wereld oorlog heeft één vitrine gekregen, in alle so berheid genoeg om emoties over de holo caust ook een uitlaatklep te geven. Er hangt een jas die door Isabel Wachenhei- mer werd gedragen in concentratiekamp Mauthausen in Oostenrijk, waar ze als zes tienjarige terecht kwam. Ze overleefde de oorlog en overleed in 2010. In de vitrine ligt ook het fotoalbum uit haar jeugd dat is opengeslagen op de pagina waarop ze met haar vader en moeder staat. De familie Wa- chenheimer ontvluchtte nazi-Duitsland in 1937 en vestigde zich in Rotterdam. Vader en moeder kwamen in oktober 1944 in Auschwitz terecht, waar ze meteen na aan komst werden vermoord. Er tegenover staat een nazi-schaakspel van coromandel- hout en aardewerk uit 1940 absurd te zijn: de schaakstukken hebben de vorm van wa pens gekregen. Waarschijnlijk heeft SS-lei- der Himmler het aan NSB-leider Mussert geschonken. De Nederlandse luchtvaartpionier Frits Conservator Harm Stevens Koolhoven ontwierp de F.K. 23 Bantam, een dubbeldekker-gevechtsvliegtuig dat be doeld was voor. de Britse luchtmacht. Het kwam nooit in productie, maar nam in 1919 wel deel aan de Eerste Luchtverkeers Tentoonstelling Amsterdam, een evene ment dat wordt beschouwd als het begin van de burgerluchtvaart in Nederland. De 'Bantam' is een prachtig staaltje vak werk, een museale plaats meer dan waard. Het toestel kijkt uit op twee prachtige Mon- driaans (bruiklenen uit de VS), een zeldza me witte stoel van Gerrit Rietveld uit 1923 en de schitterende ontwerptekeningen van Theo van Doesburg voor Café Aubette in Straatsburg, bruiklenen van het Neder lands Architectuur Instituut. In de jaren '60 bedacht Constant New Babyion voor de nieuwe spelende mens en maakte Ferdi Wombtomb een van haar geestige meubel sculpturen vol seksuele symboliek. Tajiri protesteert nu voortaan in het Rijksmu seum tegen de Vietnam-oorlog met het ma- chinegeweer-achtige object dat hij maakte in 1964. Bert Haanstra filmde in 1962 het dichten van het Veerse Gat, de tijd dat stoere werk lieden nog vooral alpinopetten droegen. Jo- han van der Keuken is er met de filmim pressie De Tijdgeest die hij in 1968 van pro testbewegingen maakte. Intussen ontwier pen Johan Niegemann en Mart Stam woon gemeenschappen met een keuken waar ge meenschappelijk werd gekookt. Op de wand naast Het Laatste Avondmaal van Mar- lène Dumas - een recente schenking - is Bas Jan Ader hartverscheurend aan het hui len in I am too sad to tell you, 3.34 minuten film uit 1971. Openlijk huilende mannen, ook dat gebeurde in de twintigste eeuw. Ader verdween 1975 spoorloos tijdens een zeiltocht over de Atlantische Oceaan. Maar Stevens benadrukt: „We blijven een dyna mische afdeling, deze opstelling gaat zeker ook weer veranderen." AMSTERDAM - Na een rondleiding met optredens van trompettist Eric Vloeimans, het Nederlands Blazersensemble en Remco Cam- pert loopt koningin Beatrix mor gen over een oranje catwalk naar het Museumplein, waar ze rond het middaguur de officiële ope ning van het vernieuwde Rijksmu seum zal verrichten. Twaalf fanfa res - uit elke provincie één - vor men een erehaag. Het openings programma in de buitenlucht be gint om 11.30 uur. Na het vertrek van de koningin is het museum twaalf uur lang gratis toeganke lijk. De AVRO/NOS zenden 's avonds vanaf 20.15 uur op Nederland 2 live een feestprogramma uit met optre dens van onder meer Karin Bloe men, de Ashton Brothers en Koef- noen. De presentatie is in handen van Rik van de Westelaken (NOS) en Cornald Maas (AVRO). Zondag wordt de heropening op het Museumplein om 15.00 en 15.30 uur ook nog gevierd met mas sa-performances naar een idee van kunstenaar Job Koelewijn. Penny Jones - bekend van ope ningsceremonies van de Olympi sche Spelen en de Afrika Cup - re gisseert een visueel spektakel met achthonderd scholieren waarin vier meesterwerken uit het Rijks museum centraal staan. De Vierkante man van Karei Appel (grote foto), de F.K. 23 Bantam (rechtsboven), een zeldza me witte stoel van Gerrit Rietveld uit 1923 (rechtsboven) en Sanne Sannes' Vrouw en profil, met wapperend haar, alle zijn te zien op de afdeling twintigste eeuw. foto's Rijksmuseum

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 12