VERDIEPING 11
A.WBZ
Flexibilisering
Financiën
Een kostbare
verzekering
AWBZ buiten Flexibel werk Weg met
akkoord is te flexibel de cowboys
Tekort blijft
te hoog
Extra pakket
van tafel
VRIJDAG 12 APRIL 2013
PROBLEEM De Algemene
Wet Bijzondere Ziektekos
ten (AWBZ) is een verzeke
ring voor langdurige zorg
voor ouderen, chronisch
zieken en gehandicapten.
Iedere burger is daarvoor
verzekerd, omdat het gaat
om kosten die niet door de
zorgverzekering worden
vergoed en bijna niemand
zelf kan dragen. Om ge
bruik te maken van AW-
BZ-zorg is een indicatie no
dig. Dat kan voor zorg
thuis zijn (verzorging, ver
pleging, huishoudelijke
hulp) of extern (verpleeg
huis, gehandicapteninstel
ling). Hoeveel zorg iemand
nodig heeft, bepaalt welk
zorgzv/aartepakket (vani
tot en met 8) hij krijgt toe
gewezen.
In totaal kost de AWBZ
ruim 25 miljard euro per
jaar (cijfer 2011). In 2002
was dat nog 18 miljard. Ver
grijzing en toename van
chronisch zieken door me
dische vooruitgang, veroor
zaken die groei.
HOE VERDER? De AWBZ
lag op tafel in het sociaal
overleg, maar is buiten het
akkoord gelaten. Daarmee
staan de plannen van het
kabinet om te bezuinigen
op de AWBZ nog overeind.
De steeds groeiende voor
ziening - twee derde beta
len burgers via premies op
hun inkomen, de overheid
de rest - moet 3 miljard
minder kosten.
Het kabinet wil dat meer
ouderen, zieken en gehan
dicapten thuis blijven wo
nen. De steun die ze daar
krijgen, komt dan van de
gemeente en niet meer van
uit het rijk. Uit de AWBZ
wordt alleen nog zorg voor
zeer ernstige gevallen (van
af zzp 5) vergoed.
De zorgsector is zeer kri
tisch: zorgbehoevenden
zijn thuis overgeleverd aan
het willekeurige beleid van
hun gemeente en mensen
met een zorgzwaartepak-
ket 3 of 4 kunnen niet zelf
standig wonen.
PROBLEEM Het onderwerp
van de 'doorgeslagen' flexi
bilisering is op de agenda
gezet door vakbond FNV.
Vooral aan de onderkant
van de arbeidsmarkt is er
volgens FNV een jungle
ontstaan. Payrollsystemen,
verdringing, postbuscon
structies in het buitenland,
het niet respecteren van de
flexwet, contracting, het
zijn allemaal eufemismen
om te verbergen dat er een
'race naar het putje' aan
de gang is, vindt de bond.
Een gevleugelde uitdruk
king bij de FNV is dat Ne
derland af wil van de plof-
kip, maar 'niets doet aan
de plofPool.'
De FNV zette stevig in
op het onderwerp en
kreeg bijval. Want ook
de werkgevers van VNO,
MKB en LTO-Nederland
stellen vast dat er aan de
rafelranden van de eco
nomie veel fout zit.
„Daar is een ongezonde
situatie ontstaan", al
dus werkgeversvoorzit
ter Bernard Wientjes.
HOE VERDER? Over de aan
pak van doorgeslagen flexi
bilisering was amper dis
cussie. Het aantal tijdelijke
contracten wordt beperkt,
o-urencontracten in de
zorg worden verboden.
Ook worden schijncon
structies, zoals postbuscon
structies in landen als Po
len, harder aangepakt. Mi
nister Lodewijk Asscher
van Sociale Zaken heeft ge
zegd daarvoor meer inspec
teurs vrij te maken.
Asscher toonde zich de af
gelopen maanden al een be
strijder van 'foute flex', zo
als de 'kruimelcontracten'
en de postbusfirma's in bij
voorbeeld de champignon
teelt. De FNV sprak zich
ook al fel uit tegen flex-
werk, omdat werkgevers zo
verplichtingen voor con
tracten, minimumloon,
pensioen, doorbetaling bij
ziekte en cao's steeds vaker
ontduiken. Nu de drie par
tijen op één lijn staan ligt
er een boulevard aan oplos
singen.
PROBLEEM 50 miljard euro
aan geplande bezuinigin
gen en lastenverzwarin
gen zijn sinds 2009 over
Nederland uitgestort. En
ook al nam het begrotings
tekort daardoor af, nog al
tijd voldoet Nederland
niet aan de Europese be
grotingsnorm van maxi
maal 3 procent.
Daardoor neemt de staats
schuld dit jaar toe met 20
miljard euro en in 2014
ook, tenzij het kabinet in
grijpt. Een flink deel van
de bezuinigingen moet ko
men uit hervormingen die
de coalitie wil doorvoeren,
bijvoorbeeld op de wo
ningmarkt, de zorg en de
arbeidsmarkt. Raken die
ingrepen uit zicht - en
daar lijkt het op -, dan
neemt het tekort onvol
doende af en zijn andere,
ongetwijfeld pijnlijke
maatregelen nodig. Sinds
2009 zijn de lasten voor
burgers en bedrijven al
met ruim 20 miljard euro
verhoogd.
HOE VERDER? Het kabinet
komt voorlopig terug van
het plan om in 2014 nog
eens 4,3 miljard te bezuini
gen. Pas in augustus wil
Rutte-II nog eens kijken of
extra maatregelen nodig
zijn om het begrotingste
kort volgend jaar onder de
Europese norm van 3 pro
cent te houden. Dit bete
kent dat de nullijn voor
ambtenaren, onderwijzers
en zorgmedewerkers nu
niet wordt opgelegd. Het
zelfde geldt voor kortingen
op het overheidsappraat en
belastingverhogingen.
Het kabinet riskeert hier
door wel ruzie met Brussel,
dat voor 1 mei wil weten of
en hoe Nederland zich aan
de tekortnorm gaat hou
den. Aan de andere kant
lijkt het uitstel noodzake
lijk om plooien in het parle
ment glad te strijken. Het
kabinet joeg partijen als
CDA en D66 in de gordij
nen met het pakket, terwijl
hun steun in de Eerste Ka
mer straks nodig is.
ifwPpPs
illustratie De Persdienst