VERDIEPING 11 A.WBZ Flexibilisering Financiën Een kostbare verzekering AWBZ buiten Flexibel werk Weg met akkoord is te flexibel de cowboys Tekort blijft te hoog Extra pakket van tafel VRIJDAG 12 APRIL 2013 PROBLEEM De Algemene Wet Bijzondere Ziektekos ten (AWBZ) is een verzeke ring voor langdurige zorg voor ouderen, chronisch zieken en gehandicapten. Iedere burger is daarvoor verzekerd, omdat het gaat om kosten die niet door de zorgverzekering worden vergoed en bijna niemand zelf kan dragen. Om ge bruik te maken van AW- BZ-zorg is een indicatie no dig. Dat kan voor zorg thuis zijn (verzorging, ver pleging, huishoudelijke hulp) of extern (verpleeg huis, gehandicapteninstel ling). Hoeveel zorg iemand nodig heeft, bepaalt welk zorgzv/aartepakket (vani tot en met 8) hij krijgt toe gewezen. In totaal kost de AWBZ ruim 25 miljard euro per jaar (cijfer 2011). In 2002 was dat nog 18 miljard. Ver grijzing en toename van chronisch zieken door me dische vooruitgang, veroor zaken die groei. HOE VERDER? De AWBZ lag op tafel in het sociaal overleg, maar is buiten het akkoord gelaten. Daarmee staan de plannen van het kabinet om te bezuinigen op de AWBZ nog overeind. De steeds groeiende voor ziening - twee derde beta len burgers via premies op hun inkomen, de overheid de rest - moet 3 miljard minder kosten. Het kabinet wil dat meer ouderen, zieken en gehan dicapten thuis blijven wo nen. De steun die ze daar krijgen, komt dan van de gemeente en niet meer van uit het rijk. Uit de AWBZ wordt alleen nog zorg voor zeer ernstige gevallen (van af zzp 5) vergoed. De zorgsector is zeer kri tisch: zorgbehoevenden zijn thuis overgeleverd aan het willekeurige beleid van hun gemeente en mensen met een zorgzwaartepak- ket 3 of 4 kunnen niet zelf standig wonen. PROBLEEM Het onderwerp van de 'doorgeslagen' flexi bilisering is op de agenda gezet door vakbond FNV. Vooral aan de onderkant van de arbeidsmarkt is er volgens FNV een jungle ontstaan. Payrollsystemen, verdringing, postbuscon structies in het buitenland, het niet respecteren van de flexwet, contracting, het zijn allemaal eufemismen om te verbergen dat er een 'race naar het putje' aan de gang is, vindt de bond. Een gevleugelde uitdruk king bij de FNV is dat Ne derland af wil van de plof- kip, maar 'niets doet aan de plofPool.' De FNV zette stevig in op het onderwerp en kreeg bijval. Want ook de werkgevers van VNO, MKB en LTO-Nederland stellen vast dat er aan de rafelranden van de eco nomie veel fout zit. „Daar is een ongezonde situatie ontstaan", al dus werkgeversvoorzit ter Bernard Wientjes. HOE VERDER? Over de aan pak van doorgeslagen flexi bilisering was amper dis cussie. Het aantal tijdelijke contracten wordt beperkt, o-urencontracten in de zorg worden verboden. Ook worden schijncon structies, zoals postbuscon structies in landen als Po len, harder aangepakt. Mi nister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken heeft ge zegd daarvoor meer inspec teurs vrij te maken. Asscher toonde zich de af gelopen maanden al een be strijder van 'foute flex', zo als de 'kruimelcontracten' en de postbusfirma's in bij voorbeeld de champignon teelt. De FNV sprak zich ook al fel uit tegen flex- werk, omdat werkgevers zo verplichtingen voor con tracten, minimumloon, pensioen, doorbetaling bij ziekte en cao's steeds vaker ontduiken. Nu de drie par tijen op één lijn staan ligt er een boulevard aan oplos singen. PROBLEEM 50 miljard euro aan geplande bezuinigin gen en lastenverzwarin gen zijn sinds 2009 over Nederland uitgestort. En ook al nam het begrotings tekort daardoor af, nog al tijd voldoet Nederland niet aan de Europese be grotingsnorm van maxi maal 3 procent. Daardoor neemt de staats schuld dit jaar toe met 20 miljard euro en in 2014 ook, tenzij het kabinet in grijpt. Een flink deel van de bezuinigingen moet ko men uit hervormingen die de coalitie wil doorvoeren, bijvoorbeeld op de wo ningmarkt, de zorg en de arbeidsmarkt. Raken die ingrepen uit zicht - en daar lijkt het op -, dan neemt het tekort onvol doende af en zijn andere, ongetwijfeld pijnlijke maatregelen nodig. Sinds 2009 zijn de lasten voor burgers en bedrijven al met ruim 20 miljard euro verhoogd. HOE VERDER? Het kabinet komt voorlopig terug van het plan om in 2014 nog eens 4,3 miljard te bezuini gen. Pas in augustus wil Rutte-II nog eens kijken of extra maatregelen nodig zijn om het begrotingste kort volgend jaar onder de Europese norm van 3 pro cent te houden. Dit bete kent dat de nullijn voor ambtenaren, onderwijzers en zorgmedewerkers nu niet wordt opgelegd. Het zelfde geldt voor kortingen op het overheidsappraat en belastingverhogingen. Het kabinet riskeert hier door wel ruzie met Brussel, dat voor 1 mei wil weten of en hoe Nederland zich aan de tekortnorm gaat hou den. Aan de andere kant lijkt het uitstel noodzake lijk om plooien in het parle ment glad te strijken. Het kabinet joeg partijen als CDA en D66 in de gordij nen met het pakket, terwijl hun steun in de Eerste Ka mer straks nodig is. ifwPpPs illustratie De Persdienst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11