Werkgevers en vakbonden bogen zich de afgelopen weken over heikele punten. Het kabinet kreeg zijn gehoopte akkoord, maar zag eigen plannen aangepast. WW Kosten zijn veel te hoog 3 jaar WW, extra premie Werknemer Simpeleren Meermensen Bedrijven nu koestert baan goedkoper regulier werk niet verplicht 10 VERDIEPING Ontslagrecht Gehandicapten Witte rook uit de polder Aan deze productie werkten mee: Francine Wildenborg Laurens Kok Niels Klaassen Wilko Voordouw Michel Reijns PROBLEEM Op dit moment telt Nederland ruim 600.000 werklozen. Dat aantal groeit per maand met circa 20.000. Van hen hebben een kleine 400.000 recht op een WW-uitke- ring. De huidige WW duurt, afhankelijk van het arbeidsverleden, maximaal 38 maanden. De uitkering is 70 procent van het laatst verdiende loon. Vorig jaar kostte de WW bijna 5 mil jard euro. Die situatie is onbetaalbaar en onhoudbaar, zegt het ka binet. Volgens het regeerak koord zou een werkloze per 2014 gedurende een jaar 70 procent van zijn laatstver diende loon ontvangen, het tweede en laatste jaar - wordt de uitkering 70 pro cent van het minimum loon. Daarna volgt bijstand. Dat is onacceptabel voor de vakbonden, maar ook voor de werkgevers. Die laatsten zijn bang dat de economie dan helemaal in een kramp schiet HOE VERDER? Werkne mers houden in de prak tijk recht op 3 jaar en 2 maanden WW. Tot zover lijkt er niets nieuws on der de zon. De wettelijke WW-regeling wordt ech ter stapsgewijs bekort tot twee jaar in 2019. Het res terende deel (dus 14 maanden) wordt een nieuwe regeling tussen werkgevers en werkne mers die in de cao-onder handelingen moet wor den afgesproken. De over heid is zodoende nog maar 2 jaar verantwoor delijk voor de werkloos heidsuitkeringen. Daar komt bij dat werk nemers voor het recht op die wettelijke WW weer premie gaan beta len, net zoveel als werk gevers. Zo bespaart de overheid toch geld. De maatregelen hebben geen gevolgen voor hui dige werklozen: de nieu we regels gaan pas in vanaf 2016. PROBLEEM Het is een steeds terugkerende discus sie: om jongeren en (lang durig) werklozen makkelij ker aan een baan te helpen, moet de ontslagbescher ming worden versoepeld. Vergeleken met andere lan den wisselen Nederlanders weinig van baan, uit angst bij eventueel ontslag een hoge vertrekvergoeding op te geven. Het is daarom voor bedrijven ingewik keld en vooral duur om van iemand af te komen. Als bedrijven weten dat ze makkelijker iemand kun nen wegsturen, nemen ze naar verwachting ook snel ler mensen aan. Het be drijfsleven denkt boven dien internationaal beter te concurreren doordat een soepeler ontslagrecht leidt tot lagere loonkosten. Vakbonden en SP vrezen dat vooral oudere werkne mers of arbeidsgehandicap ten de dupe zullen zijn, en dat die vervolgens niet meer aan de bak komen. HOE VERDER? Het kabi net krijgt zijn zin: alleen het UWV toetst straks nog de reden van het ont slag. De gang naar de kan tonrechter is alleen nog mogelijk bij een arbeids conflict Ook kan de werk nemer bij de rechter in be roep tegen het UWV-oor- deel. Iedereen die wordt ontslagen, krijgt een 'tran sitievergoeding' van maxi maal 75.000 euro of een jaarsalaris als dat hoger is. Dit bedrag is bedoeld voor (om)scholing of outplace ment. De vergoeding wordt afhan kelijk van het arbeidsverle den: voor ieder gewerkt dienstjaar krijgen werkne mers een derde maandsala ris als vergoeding; hebben ze ergens langer dan tien jaar gewerkt, dan krijgen ze vanaf het tiende dienst jaar een vergoeding van een half maandsalaris per dienstjaar. Voor 50-plus- sers komt er een overgangs regeling. Ingang: 2016. PROBLEEM Ongeveer 100.000 mensen werken in Nederland in een sociale werkplaats. Als deze men sen met een arbeidshandi cap aan de slag gaan bij een reguliere werkgever, is dat beter voor hun ontwikke ling en kan er worden be zuinigd op de sociale werk plaatsen. Deze gedachte is niet nieuw; werkvoorzie ningen proberen werkne mers al langer buiten de muren van de werkplaats bij 'gewone bedrijven' aan de bak te krijgen. Daar voor lopen verspreid over het land-tal van detache ringsprojecten. Soms gaat dat goed en stromen ar beidsgehandicapten door naar reguliere banen. Maar vaak lukt doorstromen niet. Werkgevers staan nu eenmaal niet te springen om de 'mensen met een vlekje' in dienst te nemen en de benodigde (en vaak dure) begeleiding te bie den. HOE VERDER? Een verplicht quotum voor arbeidsgehan dicapten. Daarmee wilde het kabinet Rutte-II zorgen voor een doorbraak op dit dossier. Bedrijven met meer dan 25 werknemers zouden op termijn 5 pro cent werknemers met een arbeidshandicap in dienst moeten hebben. Zouden ze dat niet halen, dan volgde een boete van 5.000 euro per werknemer. Zo zouden honderdduizend mensen aan de slag kunnen. Werk gevers waren niet bepaald tevreden met het plan. 'Ver plichte quota hebben nog nooit gewerkt', luidde de kritiek. De werkgevers heb ben vooralsnog hun zin: pas als in 2016 blijkt dat be drijven vrijwillig te weinig arbeidsgehandicapten in dienst hebben, wordt het verplicht Tot die tijd zul len overheid (25.000) en be drijven (100.000) samen ar beidsgehandicapten in dienst nemen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 10