Zandtransport en asfaltering in hoog tempo
Polman laat zich in Hulst bijpraten
ZEEUWS-VLAANDEREN 27
„Vroeger deed je een project in tien
tot vijftien jaar. Eerst het ontwerp,
dan de bouw. Dat is nu ondenkbaar."
FAILLISSEMENTSUITVERKOOP
TROOSTWIJK
C.F. LEDERWAREN B.V.
CLAUDIO FERRICI STORE AMSTERDAM B.V.
WINKELUITVERKOOP TER PLAATSE
Sla nu uw slag, alles moet weg!
35% - 50% - 70% korting
START vrijdag 12 APRIL van 9.30 tot 18.00 uur
zaterdag 13 APRIL van 9.30 tot 17.00 uur
zondag 14 APRIL van 12.00 tot 17.00 uur
www.TroostwijkAuctions.com
DONDERDAG 11 APRIL 2013
tot ver achter de komma
door Wout Bareman
SLUISKIL - Hij oogt beminnelijk,
maar vlak hem niet uit. Als ont-
werpmanager van de Sluiskiltun
nel kan Chris Hakkaart (62)
streng zijn. Het controleren van
ontwerpen en berekeningen is ui
terst belangrijk. Mankeert er iets
aan, dan gaat het terug naar de
ontwerper in kwestie. Hij zit als
een spin in het web tussen de ont
werpers en de bouwers. Een
enorm spanningsveld, geeft hij
toe, maar dat vindt hij eerlijk ge
zegd ook wel weer het leuke aan
zijn baan.
Hij studeerde civiele bouwtech
niek) aan de TU in Delft en rolde
kort daarna de bouwwereld in.
De Sluiskiltunnel wordt één van
z'n laatste projecten. Hakkaart
heeft de bouwwereld - hij is één
van de weinigen die én betonnen
en stalen afzinktunnels en geboor
de tunnels bouwden - zien veran
deren.
„De druk is enorm. Vroeger deed
je zo'n project in tien tot vijftien
jaar. Dat is de laatste jaren als een
harmonica in elkaar geschoven.
Om tijdwinst te boeken en dus
geld te besparen. Vroeger deed je
ook eerst het ontwerp en daarna
begon je pas te bouwen. Dat is
vandaag de dag ondenkbaar. Kijk
naar dit project: de ontwerpers
zijn nog volop bezig, terwijl de
bouw al gaande is. Sommige za
ken, bijvoorbeeld de fundering
van het bedieningsgebouw aan de
westzijde van de tunnel, ontwerp
en bereken je, terwijl nog niet al
le finesses van dat gebouw be
kend zijn. De uitvoering kan dan
wel eerder beginnen."
Natüürlijk is Hakkaart het hele
maal eens met de extreme aan
dacht voor veiligheid bij de tun
nelbouw. Maar naast een veilige
werkplek (met brillen, helmen en
stalen neuzen) is er een andere
veiligheid: constructieve veilig
heid. „Daar staat helaas niet ieder
een bij stil. De constructies die
nen tijdens alle bouwfasen veilig
te zijn. We gaan daarbij tot in de
tail, van de te gebruiken materia
len tot de juiste fasering van de
bouw. In de ontwerprapporten ne
men we alle noodzakelijke aanbe
velingen mee."
Hij constateert overigens dat de
technische kennis bij de jongere
generaties in de civiele bouw ver
mindert. „Het zijn allemaal pro
cesmanagers. Dat is verkeerd. Je
moet in de bouw niet alleen focus
sen op het bouwproces, maar op
het eindproduct. Dat moet hon
derd jaar mee, het proces niet. Tja,
in dit vak bouw je pas na jaren er
varing op. Het is een kwestie van
ervaring. Maar iedereen wil te
snel doorstoten naar de top."
Zelf deed hij een schat aan erva
ring op bij de bouw van de Oos-
terschelde-kering. Hij was er con
structeur en hoofd Natte Werk
voorbereiding, waaronder ook de
futuristische werkschepen vielen.
„Een pracht leerschool! Als je nu
een tunnel bouwt, zeggen sommi
ge collega's: goh, waarom doe je
het niet net als bij die andere tun
nels? Bij de stormvloedkering
hoorde je dat niet. Alles was
nieuw. Zoiets was nog nooit ver
toond. Niemand liep je voor de
voeten." Met al die ervaring reis
de hij de wereld over. Hakkaart
begeleidde projecten in Noorwe
gen, Amerika en Engeland. Maar
ook 'deed' hij de tunnels onder de
Dordtsche Kil en Oude Maas, on
derdeel van de Hoge Snelheids
lijn.
Ontwerpmanager Chris Hakkaart, foto's Mark Neelemans
SLUISKIL - Op het bouwterrein
van de Sluiskiltunnel rijden
vrachtwagens af en aan om het
zand en de klei die vrijkomen bij
het boorproces, af te voeren voor
gebruik bij de aanleg van het oos
telijke wegtracé. Het gaat om in
totaal 230.000 kubieke meter
grond, omgerekend 15.000 vracht
wagens. Ze kruisen de drukke
Koegorsstraat over een brug, die
aanvankelijk door Chris Hakkaart
was afgekeurd en vervolgens op
nieuw is geplaatst. Een belangrijk
deel van het westelijke tracé
wordt momenteel geasfalteerd. Er
wordt 1200 ton asfalt per dag ver
werkt, in totaal (tot 19 april)
15.000 ton. Daarna worden de
twee rotondes in het verkeers
knooppunt aangelegd en wordt
het wegenstelsel voorzien van
bermverharding, belijning en be-
bording. Ook het viaduct moet
worden afgewerkt. Van vrijdag 24
tot maandag 27 mei is de weg afge
sloten voor alle verkeer. Die maan
dag gaat de weg officieel open.
door Henk Boot
HULST - Hij kwam, zag en was ver
kocht. De nieuwe Zeeuwse com
missaris van de koningin Han Pol
man was woensdag op kennisma
kingsbezoek in de meest Vlaamse
stad van het land. Hij liet zich in
Hulst bijpraten door het college
van B en W over Perkpolder, be
zocht de binnenstad en at bij Gi-
na in café 't Verdronken Land in
Emmadorp. Wist van de Hedwi-
ge, hoorde over de kernenproble-
matiek en vernam hoe Hulst, wat
hem betreft 'op voet van gelijk
waardigheid', samenwerkt met
Sluis en Terneuzen. Ook de nau
we banden met de Vlaamse buur
gemeenten spraken hem aan. „Ik
ben hier geen Calimero's tegenge
komen. Zeeuws-Vlaanderen is
een trots gebied, rijk aan potentie.
Er wordt nu al voor 1,7 miljard eu
ro in geïnvesteerd. We moeten op
trekken met het bedrijfsleven om
de ambities waar te maken."
te houden in opdracht van de weledelgestrenge heer
mr. L.B.A. van Logtestijn van Rassers Advocaten en Notarissen te Breda,
in zijn hoedanigheid van curator in de faillissementen van
Wilhelminastraat 30 - 4818 SH-Breda en
Beethovenstraat 28 - 1077 JH Amsterdam
op de NIEUWSTE collecties lederwaren
winkel Breda
winkel Amsterdam
Claudio Ferrici - DKNY - Mulberry - Longchamp
The Bridge - Samsonite - Tumi en vele andere merken
Claudio Ferrici
Kersvers commissaris van de koningin Han Polman op tournee door Zee
land in Hulst, rechts wethouder Diana van Damme. foto Mark Neelemans
Foto's en meer informatie op onze website