Zandtransport en asfaltering in hoog tempo Polman laat zich in Hulst bijpraten ZEEUWS-VLAANDEREN 27 „Vroeger deed je een project in tien tot vijftien jaar. Eerst het ontwerp, dan de bouw. Dat is nu ondenkbaar." FAILLISSEMENTSUITVERKOOP TROOSTWIJK C.F. LEDERWAREN B.V. CLAUDIO FERRICI STORE AMSTERDAM B.V. WINKELUITVERKOOP TER PLAATSE Sla nu uw slag, alles moet weg! 35% - 50% - 70% korting START vrijdag 12 APRIL van 9.30 tot 18.00 uur zaterdag 13 APRIL van 9.30 tot 17.00 uur zondag 14 APRIL van 12.00 tot 17.00 uur www.TroostwijkAuctions.com DONDERDAG 11 APRIL 2013 tot ver achter de komma door Wout Bareman SLUISKIL - Hij oogt beminnelijk, maar vlak hem niet uit. Als ont- werpmanager van de Sluiskiltun nel kan Chris Hakkaart (62) streng zijn. Het controleren van ontwerpen en berekeningen is ui terst belangrijk. Mankeert er iets aan, dan gaat het terug naar de ontwerper in kwestie. Hij zit als een spin in het web tussen de ont werpers en de bouwers. Een enorm spanningsveld, geeft hij toe, maar dat vindt hij eerlijk ge zegd ook wel weer het leuke aan zijn baan. Hij studeerde civiele bouwtech niek) aan de TU in Delft en rolde kort daarna de bouwwereld in. De Sluiskiltunnel wordt één van z'n laatste projecten. Hakkaart heeft de bouwwereld - hij is één van de weinigen die én betonnen en stalen afzinktunnels en geboor de tunnels bouwden - zien veran deren. „De druk is enorm. Vroeger deed je zo'n project in tien tot vijftien jaar. Dat is de laatste jaren als een harmonica in elkaar geschoven. Om tijdwinst te boeken en dus geld te besparen. Vroeger deed je ook eerst het ontwerp en daarna begon je pas te bouwen. Dat is vandaag de dag ondenkbaar. Kijk naar dit project: de ontwerpers zijn nog volop bezig, terwijl de bouw al gaande is. Sommige za ken, bijvoorbeeld de fundering van het bedieningsgebouw aan de westzijde van de tunnel, ontwerp en bereken je, terwijl nog niet al le finesses van dat gebouw be kend zijn. De uitvoering kan dan wel eerder beginnen." Natüürlijk is Hakkaart het hele maal eens met de extreme aan dacht voor veiligheid bij de tun nelbouw. Maar naast een veilige werkplek (met brillen, helmen en stalen neuzen) is er een andere veiligheid: constructieve veilig heid. „Daar staat helaas niet ieder een bij stil. De constructies die nen tijdens alle bouwfasen veilig te zijn. We gaan daarbij tot in de tail, van de te gebruiken materia len tot de juiste fasering van de bouw. In de ontwerprapporten ne men we alle noodzakelijke aanbe velingen mee." Hij constateert overigens dat de technische kennis bij de jongere generaties in de civiele bouw ver mindert. „Het zijn allemaal pro cesmanagers. Dat is verkeerd. Je moet in de bouw niet alleen focus sen op het bouwproces, maar op het eindproduct. Dat moet hon derd jaar mee, het proces niet. Tja, in dit vak bouw je pas na jaren er varing op. Het is een kwestie van ervaring. Maar iedereen wil te snel doorstoten naar de top." Zelf deed hij een schat aan erva ring op bij de bouw van de Oos- terschelde-kering. Hij was er con structeur en hoofd Natte Werk voorbereiding, waaronder ook de futuristische werkschepen vielen. „Een pracht leerschool! Als je nu een tunnel bouwt, zeggen sommi ge collega's: goh, waarom doe je het niet net als bij die andere tun nels? Bij de stormvloedkering hoorde je dat niet. Alles was nieuw. Zoiets was nog nooit ver toond. Niemand liep je voor de voeten." Met al die ervaring reis de hij de wereld over. Hakkaart begeleidde projecten in Noorwe gen, Amerika en Engeland. Maar ook 'deed' hij de tunnels onder de Dordtsche Kil en Oude Maas, on derdeel van de Hoge Snelheids lijn. Ontwerpmanager Chris Hakkaart, foto's Mark Neelemans SLUISKIL - Op het bouwterrein van de Sluiskiltunnel rijden vrachtwagens af en aan om het zand en de klei die vrijkomen bij het boorproces, af te voeren voor gebruik bij de aanleg van het oos telijke wegtracé. Het gaat om in totaal 230.000 kubieke meter grond, omgerekend 15.000 vracht wagens. Ze kruisen de drukke Koegorsstraat over een brug, die aanvankelijk door Chris Hakkaart was afgekeurd en vervolgens op nieuw is geplaatst. Een belangrijk deel van het westelijke tracé wordt momenteel geasfalteerd. Er wordt 1200 ton asfalt per dag ver werkt, in totaal (tot 19 april) 15.000 ton. Daarna worden de twee rotondes in het verkeers knooppunt aangelegd en wordt het wegenstelsel voorzien van bermverharding, belijning en be- bording. Ook het viaduct moet worden afgewerkt. Van vrijdag 24 tot maandag 27 mei is de weg afge sloten voor alle verkeer. Die maan dag gaat de weg officieel open. door Henk Boot HULST - Hij kwam, zag en was ver kocht. De nieuwe Zeeuwse com missaris van de koningin Han Pol man was woensdag op kennisma kingsbezoek in de meest Vlaamse stad van het land. Hij liet zich in Hulst bijpraten door het college van B en W over Perkpolder, be zocht de binnenstad en at bij Gi- na in café 't Verdronken Land in Emmadorp. Wist van de Hedwi- ge, hoorde over de kernenproble- matiek en vernam hoe Hulst, wat hem betreft 'op voet van gelijk waardigheid', samenwerkt met Sluis en Terneuzen. Ook de nau we banden met de Vlaamse buur gemeenten spraken hem aan. „Ik ben hier geen Calimero's tegenge komen. Zeeuws-Vlaanderen is een trots gebied, rijk aan potentie. Er wordt nu al voor 1,7 miljard eu ro in geïnvesteerd. We moeten op trekken met het bedrijfsleven om de ambities waar te maken." te houden in opdracht van de weledelgestrenge heer mr. L.B.A. van Logtestijn van Rassers Advocaten en Notarissen te Breda, in zijn hoedanigheid van curator in de faillissementen van Wilhelminastraat 30 - 4818 SH-Breda en Beethovenstraat 28 - 1077 JH Amsterdam op de NIEUWSTE collecties lederwaren winkel Breda winkel Amsterdam Claudio Ferrici - DKNY - Mulberry - Longchamp The Bridge - Samsonite - Tumi en vele andere merken Claudio Ferrici Kersvers commissaris van de koningin Han Polman op tournee door Zee land in Hulst, rechts wethouder Diana van Damme. foto Mark Neelemans Foto's en meer informatie op onze website

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 71