Vijftig studentenbe- drijven prijzen van daag hun product aan op de markt in Middelburg. Er zitten pareltjes tussen. 28 ZEELAND STUDENTENBEDRIJVEN OP DE MARKT IN MIDDELBURG Onze programma's helpen studenten een product te ontwikkelen en in de markt te zetten Gift4U van het Calvijn College in Krabbendijke won een week geleden de landelijke vmbo-finale voor studentenbe- drijven. Justin Walhout (14) en Marlin Dommisse (15) tonen hun product: Fair Trade-chocoladerepen met zelf ontworpen wikkels. Wil de klant een bedrijfslogo, dan kan dat ook. Het bedrijfje heeft inmiddels achthonderd stuks verkocht. Colin Matthijsse (I) en Arthur Nieuwenhuijse van Cregg CC tonen de eibreker die vieze handen uitbant en voorkomt dat er stukjes schaal in het beslag vallen. Acht mbo-studenten commerciële economie van het Hoornbeeck College in Goes zetten de Chinese vinding via hun minibedrijf af in Neder land. Slim? „Hij kost maar 5,95 euro en wie bakt er geen ei?" Beau Hoek (21, Oost-Souburg, HZ vitaliteitsmanagement en toerisme) toont de Zeeuwse verjaardagskalender van studen- tenbedrijf Culi. De kalender bevat recepten van Zeeuwse koks, waaronder Edwin Vinke van De Kromme Watergang. „Ook staan er Zeeuwse wetenswaardigheden in. Voor de tweede druk komt er een betere, Zeeuwsere foto voorop." Belle Knoppe laa door Frank Balkenende Je moet er maar opkomen, een fiets bel met een kunststofkapje in de vorm van een Zeeuwse knop. De Bel le Knoppe is een hit. Het loopt storm op belleknoppe.nl, de aanver wante Facebook-pagina en andere sociale media. Bij de VW-kantoren vliegt het hebbeding de deur uit. „We hebben er al zevenduizend van ver kocht", wrijven de tweedejaarsstudenten Vera Geschiere (19, Aagtekerke, commer ciële economie) en Justin Wouters (19, Me- liskerke, engineering, design en innova tion) van de HZ University of Applied Sciences zich in de handjes. Samen met zes andere tweedejaars drij ven zij het studentenbedrijf Zeeuwse Bel le Company (ZBC). Studentenbedrijven zijn niet meer weg te denken uit het on derwijs. In het hbo, mbo en vmbo krui pen studenten op die manier in de huid van de ondernemer. De praktijk is de bes te leerschool. De Stichting Jong Ondernemen levert de benodigde programma's. Twintig jaar te rug werd ze opgericht door talloze part ners, van werkgeversorganisaties, bedrij ven uit de financiële sector tot drie minis teries. Het doel is duidelijk: laat studenten droogzwemmen ter voorbereiding op een baan in het bedrijfsleven. Evelyn Schoe, de Zeeuwse coördinator van Jong Ondene- men: „Ondernemerschap begint op school. Het bedrijfsleven heeft behoefte aan ondernemende krachten. De vraag zal rond 2020 pieken. Dan zit Nederland op de top van de vergrijzing." Jong Ondernemen heeft programma's voor basisonderwijs (de twee hoogste groepen), vmbo, mbo en hbo. Schoe: „On ze programma's helpen studenten een pro duct te ontwikkelen en in de markt te zet ten. Liefst een innovatief product of een nieuwe dienst. Het draait om creativiteit, een goed ondernemingsplan en team work, want een studentenbedrijf wordt ge rund door zes tot maximaal acht mensen. Sommige studentenbedrijven zijn uiterst succesvol. Neem nou de Zeeuwse Belle Company, die geloof ik driehonderd pro cent winst draait." Een klapper komt niet zomaar uit de lucht vallen, weten ze bij de ZBC. „We hebben best wel lang nagedacht over een idee. We gingen voor een 'eyecatcher' die aansluit bij een trend. Zo kwamen op de Zeeuwse fietsbel Belle Knoppe, een naam die we hebben laten registreren. We zagen er een markt voor. De Zeeuwse knop is tenslotte helemaal hip. Die zie je momenteel in tal van producten terug, van sieraden tot kaas. Op die trend liften we mee", zeggen Geschiere en Wouters. Het is een briljant idee, een fietsbel met een hoog mok ök hèn-gehalte, maar ook een met een addertje onder het gras. Wou ters: „Het kapje is van polystyreen. Het probleem was: 'waar laat je dat gieten?'. Je moet een mal laten maken en die kost twee- tot drieduizend euro. Dat kapitaal hadden we niet. Bovendien loont de inves tering niet als je begint met een serie van duizend stuks. Gelukkig wilde een bedrijf in Goes, J. Knieriem BV, ons helpen. Gra tis ja! Het zag brood in ons product." Verkoopkanalen werden makkelijk aange boord. Consumenten, zowel Zeeuwen als toeristen, moeten hem hebben. Met de marketing zit het ook wel snor. Geschiere: „We zijn zelfs op 3FM geweest tijdens de 'Zeeuwse maand' van radiomaker Giel Beelen. Een kwestie van een mailt je stu ren. Dat programma zorgde voor een extra boost. Luisteraars uit Gouda en Breda bel den dat ze zo'n bel wilden hebben." De vraag groeit met de dag. Dus zitten de acht HZ'ers van de Zeeuwse Belle Compa ny avond aan avond kunststofkapjes op de uit China afkomstige fietsbellen te lij men. Om de Zeeuwse fietsbel op de toon bank beter te presenteren, hebben de stu denten van de ZBC promotieblokken met displays gemaakt, waarin de Belle Knoppe bijna als een sieraad wordt geëtaleerd. De aandeelhouders - vaak familie en vrien den die het startkapitaal verschaffen - zul len blij zijn met de ondernemersgeest in de ZBC. Als het studentenbedrijf aan het eind van het schoolseizoen wordt geliqui deerd, worden de aandelen verzilverd. Bij de Belle Knoppe (verkoopprijs 8,95 euro) zijn de aandelen inmiddels goud waard. Wouters en Geschiere: „We overwegen dan ook, als het studentenbedrijf stopt, toch op een andere manier door te gaan met de Belle Knoppe." Evelyn Schoe, Zeeuwse coördinator Jong Ondernemen Omdat de Belle Knoppe op alle fronten goed scoort, staat de ZBC 10 juni in de fina le voor hbo en mbo, die zich afspeelt in het DeLaMar-theater in Amsterdam. Ook de HZ-studentenbedrijven Culi (Zeeuwse verjaardagskalender) en King- Coin (kaartspel) zijn tot de nationale eindstrijd doorgedrongen. Dat geldt ook voor Cregg CC van het Hoornbeeck College in Goes. Het mbo-studentenbedrijf verkoopt een ei- breker. Eentje die geen vieze handen geeft en voorkomt dat er eierschalen in het cakebeslag tuimelen. „Het product bestaat al in China, maar nog niet op de Europese markt. Vooral op mark ten verkopen we goed. Op de ge- zinsbeurs Wegwijs in Utrecht ver kochten we er driehonderd", zeg gen Colin Matthijsse (17, Krab bendijke) en Arthur Nieuwen huijse (18, Waarde). De studen ten commerciële economie koes terden talloze ideëen. Van geper- sonaliseerde smartphonestickers tot een reisprintertje voor een lap top. „Telkens bleken de ontwikke lingskosten te hoog. Toen zijn we met de eibreker aan de slag gegaan. Een functioneel ding voor een breed publiek. Het is een succes, want ja, wie bakt er nu geen eitje?"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 64