Tractor inhalen mag
straks niet meer op
80-kilometerweg
Nieuw plan terrein
molen Heinkenszand
26 BEVELANDEN en THOLEN
ZOVEELSTE REORGANISATIE
De medewerkers van Neckermann
hebben de laatste jaren reorganisatie
na reorganisatie meegemaakt.
Lezing genealogie
Vereniging
St Caecilia speelt
bij opening 't Rijks
Bromfietser ernstig
gewond bij botsing
door Frank van Cooten
HEINKENSZAND - Alle tachtig-kilo-
meterwegen worden in de toe
komst conform landelijke richtlij
nen voorzien van een doorgetrok
ken streep.
Dat houdt onder meer in dat land
bouwvoertuigen niet meer inge
haald mogen worden. Koos Lou-
werse uit Goes van verkeersadvi-
seurs Ligtermoet en Partners zei
dat dinsdagavond tijdens de jaar
vergadering van de dorpsraad
Heinkenszand.
Enkele aanwezigen reageerden
wat bezorgd over het feit dat
straks op alle tachtig-kilometer
wegen in de Zak van Zuid-Beve
land dus geen tractoren meer in
gehaald mogen worden.
Een aantal tachtig-kilometerwe
gen in Zeeland is al voorzien van
een doorgetrokken streep. Om
Iandbouwverkeer toch in te halen
zijn langs sommige wegen (zoals
de Bernhardweg in de gemeente
Borsele) speciale landbouwpas-
seerstroken aangelegd of staan
borden langs deze wegen, waarop
staat dat het inhalen van tracto
ren is toegestaan.
Louwerse zei dinsdagavond dat
het uiteindelijk de bedoeling is
dat Iandbouwverkeer straks niet
meer op tachtig-kilometerwegen
mag rijden. Dat mag alleen op pa
rallelwegen.
Wethouder Jan Zandee zei desge
vraagd dat de aanleg van nieuwe
parallelwegen natuurlijk veel te
ingrijpend is in de Zak van
Zuid-Beveland. „We zijn al in
overleg met het waterschap en de
provincie over de herinrichting
van onze wegen zodra de verdub
beling van de Sloeweg gereed is."
Borsele houdt in het nieuwe Ge
meentelijk Verkeer en Vervoer
Plan (GWP) rekening met de
nieuwe verkeersregels. Dit plan
wordt momenteel gemaakt door
Louwerse. Hij gebruikt onder
meer informatie van alle betrokke
nen waarmee hij de afgelopen
tijd heeft gesproken, zoals ge
meente, dorpsraden en politie.
Wat hem opviel waren veel op
merkingen over het feit dat niet al
tijd duidelijk is waarom op wegen
maar tachtig, respectievelijk zes
tig kilometer kilometer per uur
gereden mag worden. De inrich
ting van de wegen is niet altijd in
verhouding tot de snelheid die je
daar mag rijden.
Momenteel vindt een onafhanke
lijke toetsing plaats van alle we
gen in Zeeland. De uitkomst daar
van en te nemen maatregelen wor
den meegenomen in het Borselse
GWP. Opmerkingen zijn ook ge
maakt over veilige schoolomgevin-
gen. Het is velen nog steeds een
doorn in het oog dat veel ouders
hun auto bij wijze van spreken op
het schoolplein willen parkeren
om hun kroost op te halen. Er
wordt daarom nagedacht over een
parkeerverbod in de directe nabij
heid van scholen.
De gemeente Borsele over
weegt het aantal landbouw-
passeerstroken uit te brei
den.
KAPELLE
De Nederlandse Genealogi
sche Vereniging, afdeling
Zeeland, houdt zaterdag 13
april een lezing houden in
de Vroone te Kapelle. Caesar
Hulstaert zal er spreken
over het bewaren van genea
logische documenten en fo
to's. De lezing begint om
14.30 uur. De toegang is ge
heel gratis.
KLOOSTERZANDE
Koninklijke Harmonie St.
Cecilia uit Kloosterzande
vertegenwoordigt Zeeland
bij de heropening van het
Rijksmuseum door konin
gin Beatrix. De plechtigheid
begint op het Museumplein,
waar StCecilia en elf ande
re, provinciaal geselecteerde
muziekkorpsen een optre
den geven. De muzikanten
vormen een erehaag.
MIDDELBURG
Een jongen (16) uit de ge
meente Veere raakte dins
dagmiddag zwaargewond
bij een ongeluk op de Noord-
weg in Middelburg. Hij pas
seerde op zijn brommer wat
geparkeerde auto's en kwam
daarbij in botsing met een
auto die hem tegemoet
kwam. De bestuurder pro
beerde nog uitte wijken
maar de brommer botste
toch tegen de auto.
Daar gaan
door Sheila van Doorsselaer
SINT JANSTEEN - Als bij webwaren-
huis Neckermann.com in Sint Jan
steen wordt aangekondigd dat la
ter op de dag een bedrijfsmedede-
ling volgt, slaat bij menig werkne
mer de schrik om het hart: „Daar
gaan we weer..."
Het begon allemaal zo mooi. Op
16 augustus 1968 zette Necker
mann voet op Nederlandse bo
dem door de Textielcentrale
Hulst over te nemen. Het Duitse
moederbedrijf zette er vaart ach
ter en datzelfde jaar startte ook de
verspreiding van de zo bekende
catalogus in Nederland, er rolden
er meteen 175.000 van de pers.
Acht jaar later werd het hoofdkan
toor in Sint Jansteen betrokken
en kon de expansie van het post
orderbedrijf beginnen.
Tussen 1976 en 2000 ging het
Neckermann voor de wind; het
ene na het andere magazijn open
de of werd uitgebreid, er kwam
een nevenvestiging in Terneuzen
en het personeelsbestand groeide
gestaag. Was er in 1987 nog sprake
van 365 medewerkers, in het jaar
verslag over 1995 stonden er al 661
werknemers in de boeken. Kle
ding, witgoed of meubels bestel
len uit een catalogus ('De dikste
winkel van Nederland', volgens
de slogan uit 1991) had weliswaar
een suf imago; desondanks lag de
catalogus, die uiteindelijk ruim
duizend pagina's telde, bij zowat
alle Nederlanders in huis en werd
er gretig uit besteld. Het gemak
diende immers de mens en het
motto van oprichter Josef Necker
mann sprak de Hollanders aan:
„Goede kwaliteit voor een matige
prijs."
Na de eeuwwisseling volgde de
ommezwaai; internet raakte
steeds meer in zwang en Necker
mann haakte in 2002 aan met de
opening van de webwinkel
www.neckermann.com. Ondanks
deze nieuwe impuls rommelde
het, magazijnen sloten en Necker
mann in Sint Jansteen kreeg te
maken met veel wisselingen in de
directie. De ene na de andere di
recteur werd aangesteld en weer
overgeplaatst. Thssen 2001 en
2005 wijzigde de samenstelling
van de directie liefst vijf keer,
Köbe, Van der Berg, Franz, Bod-
daert, ze kwamen en gingen,
maar geen van allen wisten ze de
oplossing voor de neerwaartse spi
raal waarin Neckermann verzeild
was geraakt.
In 2006 begon de misère pas echt;
papier had afgedaan, klanten wil
den online winkelen en Necker
mann, een log schip, wijzigde van
koers. Overtollige bemanning
werd overboord gezet, honderd
medewerkers werden ontslagen.
Toen volgden zeven jaren waarin
het bedrijf twee keer van eigenaar
wisselde en nog eens vijf ontslag
rondes volgden. Met het verdwij
nen van de catalogus werd
Neckermann van de dikste win
kel van Nederland een mager
scharminkeltje. Als ook de eergis
teren aangekondigde reorganisa
tie is doorgevoerd, staan er nog
slechts zo'n tweehonderd mede
werkers in de boeken. Die kun
nen niet anders dan zich schrap
blijven zetten en ook zij roeren
zich op internet. „Daar gaan we
weer... Wanneer houdt het op?"
door Frank van Cooten
doet 't gewoon
HEINKENSZAND - Na vijfjaar lijkt er
eindelijk een definitief inrichtings
plan te komen voor het gebied bij
de molen de Vijf Gebroeders in
Heinkenszand.
Momenteel wordt in de omge
ving druk gewerkt aan de aanleg
van het nieuwe fiets- en wandel
pad langs het voormalige Sloelijn-
tracé.
Een speciale werkgroep heeft in
het verleden een plannetje ge
maakt om het spoorwegverleden
terug te laten komen in de vorm
van bijvoorbeeld een afgedankt
treinstel met wat spoorwegattri
buten, in combinatie met pick
nicktafels in de vorm van fruitkis-
ten.
„We hebben de wildste plannen
bedacht, maar die zijn het alle
maal niet geworden", aldus Ma-
rijn Nelen van de werkgroep.
„We hebben uiteindelijk gekozen
voor een heel simpel plannetje
dat volgens ons vrij eenvoudig is
uit te voeren."
Dat plannetje bestaat uit het plan
ten van tien tot twaalf hoogstam-
fruitbomen, een paneel met infor
matie over de geschiedenis van
het gebied en een zitbankje met
uitzicht op de molen.
Bij de molen komt een parkeer
plaats voor mensen die over het
nieuwe fietspad gaan fietsen. „Zij
kunnen dan ook eten van de hoog-
stamfruitbomen."
De molenstichting overweegt een
gebouwtje te plaatsen bij de mo
len voor koffie, thee en andere ver
snaperingen. Omdat de stichting
te weinig vrijwilligers heeft om
dit 'koffiehuis' te exploiteren,
zoekt de stichting een partner.