Tractor inhalen mag straks niet meer op 80-kilometerweg Nieuw plan terrein molen Heinkenszand 26 BEVELANDEN en THOLEN ZOVEELSTE REORGANISATIE De medewerkers van Neckermann hebben de laatste jaren reorganisatie na reorganisatie meegemaakt. Lezing genealogie Vereniging St Caecilia speelt bij opening 't Rijks Bromfietser ernstig gewond bij botsing door Frank van Cooten HEINKENSZAND - Alle tachtig-kilo- meterwegen worden in de toe komst conform landelijke richtlij nen voorzien van een doorgetrok ken streep. Dat houdt onder meer in dat land bouwvoertuigen niet meer inge haald mogen worden. Koos Lou- werse uit Goes van verkeersadvi- seurs Ligtermoet en Partners zei dat dinsdagavond tijdens de jaar vergadering van de dorpsraad Heinkenszand. Enkele aanwezigen reageerden wat bezorgd over het feit dat straks op alle tachtig-kilometer wegen in de Zak van Zuid-Beve land dus geen tractoren meer in gehaald mogen worden. Een aantal tachtig-kilometerwe gen in Zeeland is al voorzien van een doorgetrokken streep. Om Iandbouwverkeer toch in te halen zijn langs sommige wegen (zoals de Bernhardweg in de gemeente Borsele) speciale landbouwpas- seerstroken aangelegd of staan borden langs deze wegen, waarop staat dat het inhalen van tracto ren is toegestaan. Louwerse zei dinsdagavond dat het uiteindelijk de bedoeling is dat Iandbouwverkeer straks niet meer op tachtig-kilometerwegen mag rijden. Dat mag alleen op pa rallelwegen. Wethouder Jan Zandee zei desge vraagd dat de aanleg van nieuwe parallelwegen natuurlijk veel te ingrijpend is in de Zak van Zuid-Beveland. „We zijn al in overleg met het waterschap en de provincie over de herinrichting van onze wegen zodra de verdub beling van de Sloeweg gereed is." Borsele houdt in het nieuwe Ge meentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GWP) rekening met de nieuwe verkeersregels. Dit plan wordt momenteel gemaakt door Louwerse. Hij gebruikt onder meer informatie van alle betrokke nen waarmee hij de afgelopen tijd heeft gesproken, zoals ge meente, dorpsraden en politie. Wat hem opviel waren veel op merkingen over het feit dat niet al tijd duidelijk is waarom op wegen maar tachtig, respectievelijk zes tig kilometer kilometer per uur gereden mag worden. De inrich ting van de wegen is niet altijd in verhouding tot de snelheid die je daar mag rijden. Momenteel vindt een onafhanke lijke toetsing plaats van alle we gen in Zeeland. De uitkomst daar van en te nemen maatregelen wor den meegenomen in het Borselse GWP. Opmerkingen zijn ook ge maakt over veilige schoolomgevin- gen. Het is velen nog steeds een doorn in het oog dat veel ouders hun auto bij wijze van spreken op het schoolplein willen parkeren om hun kroost op te halen. Er wordt daarom nagedacht over een parkeerverbod in de directe nabij heid van scholen. De gemeente Borsele over weegt het aantal landbouw- passeerstroken uit te brei den. KAPELLE De Nederlandse Genealogi sche Vereniging, afdeling Zeeland, houdt zaterdag 13 april een lezing houden in de Vroone te Kapelle. Caesar Hulstaert zal er spreken over het bewaren van genea logische documenten en fo to's. De lezing begint om 14.30 uur. De toegang is ge heel gratis. KLOOSTERZANDE Koninklijke Harmonie St. Cecilia uit Kloosterzande vertegenwoordigt Zeeland bij de heropening van het Rijksmuseum door konin gin Beatrix. De plechtigheid begint op het Museumplein, waar StCecilia en elf ande re, provinciaal geselecteerde muziekkorpsen een optre den geven. De muzikanten vormen een erehaag. MIDDELBURG Een jongen (16) uit de ge meente Veere raakte dins dagmiddag zwaargewond bij een ongeluk op de Noord- weg in Middelburg. Hij pas seerde op zijn brommer wat geparkeerde auto's en kwam daarbij in botsing met een auto die hem tegemoet kwam. De bestuurder pro beerde nog uitte wijken maar de brommer botste toch tegen de auto. Daar gaan door Sheila van Doorsselaer SINT JANSTEEN - Als bij webwaren- huis Neckermann.com in Sint Jan steen wordt aangekondigd dat la ter op de dag een bedrijfsmedede- ling volgt, slaat bij menig werkne mer de schrik om het hart: „Daar gaan we weer..." Het begon allemaal zo mooi. Op 16 augustus 1968 zette Necker mann voet op Nederlandse bo dem door de Textielcentrale Hulst over te nemen. Het Duitse moederbedrijf zette er vaart ach ter en datzelfde jaar startte ook de verspreiding van de zo bekende catalogus in Nederland, er rolden er meteen 175.000 van de pers. Acht jaar later werd het hoofdkan toor in Sint Jansteen betrokken en kon de expansie van het post orderbedrijf beginnen. Tussen 1976 en 2000 ging het Neckermann voor de wind; het ene na het andere magazijn open de of werd uitgebreid, er kwam een nevenvestiging in Terneuzen en het personeelsbestand groeide gestaag. Was er in 1987 nog sprake van 365 medewerkers, in het jaar verslag over 1995 stonden er al 661 werknemers in de boeken. Kle ding, witgoed of meubels bestel len uit een catalogus ('De dikste winkel van Nederland', volgens de slogan uit 1991) had weliswaar een suf imago; desondanks lag de catalogus, die uiteindelijk ruim duizend pagina's telde, bij zowat alle Nederlanders in huis en werd er gretig uit besteld. Het gemak diende immers de mens en het motto van oprichter Josef Necker mann sprak de Hollanders aan: „Goede kwaliteit voor een matige prijs." Na de eeuwwisseling volgde de ommezwaai; internet raakte steeds meer in zwang en Necker mann haakte in 2002 aan met de opening van de webwinkel www.neckermann.com. Ondanks deze nieuwe impuls rommelde het, magazijnen sloten en Necker mann in Sint Jansteen kreeg te maken met veel wisselingen in de directie. De ene na de andere di recteur werd aangesteld en weer overgeplaatst. Thssen 2001 en 2005 wijzigde de samenstelling van de directie liefst vijf keer, Köbe, Van der Berg, Franz, Bod- daert, ze kwamen en gingen, maar geen van allen wisten ze de oplossing voor de neerwaartse spi raal waarin Neckermann verzeild was geraakt. In 2006 begon de misère pas echt; papier had afgedaan, klanten wil den online winkelen en Necker mann, een log schip, wijzigde van koers. Overtollige bemanning werd overboord gezet, honderd medewerkers werden ontslagen. Toen volgden zeven jaren waarin het bedrijf twee keer van eigenaar wisselde en nog eens vijf ontslag rondes volgden. Met het verdwij nen van de catalogus werd Neckermann van de dikste win kel van Nederland een mager scharminkeltje. Als ook de eergis teren aangekondigde reorganisa tie is doorgevoerd, staan er nog slechts zo'n tweehonderd mede werkers in de boeken. Die kun nen niet anders dan zich schrap blijven zetten en ook zij roeren zich op internet. „Daar gaan we weer... Wanneer houdt het op?" door Frank van Cooten doet 't gewoon HEINKENSZAND - Na vijfjaar lijkt er eindelijk een definitief inrichtings plan te komen voor het gebied bij de molen de Vijf Gebroeders in Heinkenszand. Momenteel wordt in de omge ving druk gewerkt aan de aanleg van het nieuwe fiets- en wandel pad langs het voormalige Sloelijn- tracé. Een speciale werkgroep heeft in het verleden een plannetje ge maakt om het spoorwegverleden terug te laten komen in de vorm van bijvoorbeeld een afgedankt treinstel met wat spoorwegattri buten, in combinatie met pick nicktafels in de vorm van fruitkis- ten. „We hebben de wildste plannen bedacht, maar die zijn het alle maal niet geworden", aldus Ma- rijn Nelen van de werkgroep. „We hebben uiteindelijk gekozen voor een heel simpel plannetje dat volgens ons vrij eenvoudig is uit te voeren." Dat plannetje bestaat uit het plan ten van tien tot twaalf hoogstam- fruitbomen, een paneel met infor matie over de geschiedenis van het gebied en een zitbankje met uitzicht op de molen. Bij de molen komt een parkeer plaats voor mensen die over het nieuwe fietspad gaan fietsen. „Zij kunnen dan ook eten van de hoog- stamfruitbomen." De molenstichting overweegt een gebouwtje te plaatsen bij de mo len voor koffie, thee en andere ver snaperingen. Omdat de stichting te weinig vrijwilligers heeft om dit 'koffiehuis' te exploiteren, zoekt de stichting een partner.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 62