Cabaretier Dolf Jansen komt naar Vlissingen met zijn nieu we voorstelling Topvorm. Wil lem Nijssen legt uit waarom hij niet meer zo wild is van caba ret als vroeger Snellere Boeings en mist gooien schema's in de war. Toneelvereniging Kunstvrienden biedt het publiek een humoristische toneelavond met de bekende klucht Boeing Boeing. Bernard leeft een vro lijk leven met zijn drie verloofdes, de stewardessen Janet, Cina en Heidi. De zaak loopt spaak als de Boeings sneller gaan vliegen en als door mist het vliegschema wordt omgegooid. Vriend Harry probeert te helpen. Zaterdag 13 april, De Spinne, Goes, 20.00 uur. Muziektheater Zeeland manifesteert eigen talent Muziektheater Zeeland verrast in de musical De Betovering van Belle en het Beest met veel eigen talenten op het gebied van zang, spel, dans en vorm geving. Het verhaal gaat over de beto verde prins Philippe die niet in staat lijkt ooit nog lief te hebben. De char mante Nanette moet een avontuurlij ke zoektocht naar de liefde afleggen om haar droomprins te vinden. Zaterdag 13 april, Schouwburg, Mid delburg, 20.00 uur. Amsterdam Klezmer Band kan alle kanten uit. De Amsterdam Klezmer Band is een 7-koppige formatie die tijdens een li ve optreden laat horen en zien wat echt feest is. Deze muzikanten kun nen immers alle kanten uit met hun vette klezmer balkan stijl. De band staat borg voor sprankelende shows en bracht ter gelegenheid van het 15 jarig bestaan vorig jaar de cd MOKUM uit met 16 favoriete nummers. Zaterdag 13 april, Brogum, Zierikzee, 21.30 uur. Cyprus Trio te gast bij Stichting Kamermuziek Zeeland. Het internationaal bezette Cyprus Trio maakt tijdens een toernee door Duitsland een uitstapje naar Goes en is te gast bij de Stichting Kamermu ziek Zeeland. Het Cyprus Trio wordt gevormd door Wolfgang Schroder (violist), Peter Gospodinov (cellist) en Naoko Kariya (piano). Op het pro gramma staan werken van Van Beet hoven, Mendelssohn en Babajanan. Zondag 14 april,, foyer Theater De My the, Goes, 15.00 uur. Diversiteit bij Trio Strobos - Van den End - Van den Bereken. Daria van den Bereken (piano), Felicia van den End (fluit) en Karin Strobos (mezzosopraan) zijn drie musici met ieder een solocarrière die in alle gro te zalen in Nederland hebben opge treden. Als trio speelden zij in 2008 in de serie Het Debuut en wonnen toen de Debuut Publieksprijs. De vrouwen staan voor grote diversiteit in repertoire en bezetting. Zondag 14 april, Porgy en Bess, Ter- neuzen, 15.00 uur. Ooit heb ik wel eens een voorstelling meegemaakt, waarbij we met vijf in de zaal zaten. Hardnekkige acteurs zeker, of betere tij den, want zoiets komt zel den voor, tegenwoordig al helemaal niet. Zo'n klein publiek, dat geeft op zich een bevreemdend gevoel (in je eentje in de bioscoop is nog net iets be- vreemdender, maar toch is me dat al vaker gebeurd). Want naar de schouwburg ga je met de meute. En merkwaardig genoeg, gaat iedereen daar desondanks hoogst indi vidueel naartoe, met eigen verwachtingen en vooral met een eigen referentiekader. Over dat referentiekader wil ik het van daag, misschien met een omweg, eens heb ben. Je kunt nog zo professioneel naar thea ter kijken - en van mij wordt dat waar schijnlijk verwacht - maar dat kader neem je altijd mee. En ik stel eerst maar eens vast dat dat kader niet altijd hetzelfde is geble ven. Zoals je een roman die je op je twintig ste verslond, meestal tegenvalt als je die op je vijftigste nog eens herleest. Dertig jaar le venservaring, dat wil zeggen dertig jaar vol leuke momenten maar meer nog vol min der leuke momenten, dat verandert veel aan je referentiekader. Ik heb die uitleg nodig om voor mezelf te kunnen begrijpen waarom ik niet meer zo wild ben van cabaret. Terwijl ik ooit een fa natieke aanhanger was. En ondertussen is het cabaret nota bene eerder beter gewor den in al die jaren, dat ziet mijn professio- nele oog heus wel. Maar de bevestiging van 'radicale' standpunten, de herkenning en erkenning (want zo voelde dat wel) van maatschappijkritische visie, die vroeger zo belangrijk was, heb ik nu niet meer zo hard nodig. De wereldverbeteraar in mij is Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod. Dolf Jansen, foto Marco de Swart Hij zal weer als een 'stuiterbal' tekeergaan wel niet dood, maar hij leeft op een ander pitje dan vroeger. Bij Dolf Jansen is het zo ver nog niet. Ik las dat hij dit najaar vijftig gaat worden. Vijftig alweer! Waar blijft de tijd. In 1989 won hij (toen nog samen met Hans Sibbel, oftewel Lebbis) het Leids Cabaret Festival, zijn doorbraak. Dat is inderdaad een eeuwig heid geleden. Maar hij is nog altijd dezelf de gedreven cabaretier. En columnist, en ra diomaker (o.a. 'Afslag Thunderroad' en 'Spijkers met Koppen', nog altijd). Vlijm scherp, gemakkelijk 'boos' te krijgen. In de weer voor Oxfam Novib, WarChild en het KWF, om maar een paar van die organisa ties te noemen. Hij komt naar Vlissingen met de try-out van zijn show Topvorm. Daarin zal hij wel weer als een 'stuiterbal' over het toneel gaan, zijn zinnen uitspuwend als altijd, snel, sneller, snelst, met die typische stem van hem. Geweldig artiest, dat weet ik. Misschien zou ik dat ook wel willen kun nen. Misschien? Zeker weten. Maar doen (als ik het zou kunnen, ik denk dat ik te lui ben om eraan te beginnen) is anders dan toekijken. Ik wil geen 'aapje kijken' als ik naar Dolf Jansen ga. Niet staren naar het fe nomeen. Ik wil mee zijn in de opwinding. En die opwinding zit op een andere plek in mij dan vroeger. Hij is er, ik doe er mijn ding mee, maar ik hoef me er niet meer mee te identificeren. Kijk, het woord is er uit. Tussen al die men sen die naar de schouwburg gaan, ben ik de eenling die zoekt naar identificatie. Bij cabaret gebeurt dat op een ander niveau dan bij toneel. Daar wil ik gepakt worden door het thema van het 'noodlot'. De ver geefse strijd tegen het onvermijdelijke. Ik ken die. Ik wil hem in een ander verhaal ook herkennen. Maar ik hoef daar geen er kenning voor. Wat dan wel, dat wil ik een volgende keer proberen uit te leggen. Dolf Jansen met 'Topvorm', vrijdag 18 april in Ar senaaltheater in Vlissingen. Aanvang: 20.15 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 48