Eenzame reis van Tom Cruise
Italiaanse visboer Luciano doet auditie voor Big Brother
UIT 7
11 APRIL 2013
door Fritz de Jong
Scène uit Reality
De Italiaanse cineast Matteo Garrone
deelde enkele jaren geleden een kei
harde mokerslag uit met 'Gomorrah',
een grimmige misdaadfilm die een onthut
send inkijkje bood in de alledaagse praktij
ken van de Napolitaanse maffia, de Camor-
ra. Garrones nieuwe film Reality speelt
weer in Napels, maar slaat een luchtigere
toon aan. Centraal staat Luciano, een vishan
delaar die bijklust met een oplichtershandel-
tje.
Het bestaan van de visboer en zijn uitgebrei
de (en tamelijk luidruchtige) familie wordt
opgeschud als hij auditie doet voor de Itali
aanse versie van de realityshow Big brother.
Aanvankelijk moedigen vooral zijn kinde
ren hem aan, maar gaandeweg laat Luciano
zich steeds verder meeslepen in de gedach
te dat hij weldra zal toetreden tot het huis
van 'II grande fratello', waarna roem en rijk
dom zijn deel zullen zijn.
De schildering van Luciano's volkse milieu
is levendig en raak getroffen door Garrone,
en met zijn expressieve voorkomen houdt
de als filmacteur debuterende toneelspeler
Aniello Arena lange tijd de aandacht vast.
Maar als zijn verlangen om een tv-idool te
worden omslaat in een ontwrichtende ob
sessie, vervalt de vertelling steeds vaker in
herhalingen. Garrones kritiek op de tv-cul-
tuur is best grappig maar ook wel voorspel
baar. Vergeleken met media-satires als 'The
Truman show' (1998) heeft Garrone over dit
onderwerp weinig interessants te melden.
Reality
Regie: Matteo Garrone. Met: Aniello Arena, Lo-
redana Simioli
Te zien in Middelburg
oorlogspad
prima: in bikini flaneren (zelfs
in een rechtbank!) is toch wel
de ultieme erotisering van het
tweetal, dat bijval krijgt van
Ashley Benson en Rachel Kori-
ne. Toch zijn het juist de twee
Disneydames die nog het
meest ingetogen de film onder
gaan. Geen van beiden laat zich
volledig of deels naakt filmen.
Gomez verlaat zelfs halverwege
de film omdat haar christelijke
personage Faith zich niet ver
der wil inlaten met de drugs,
de seks en de criminaliteit die
op haar pad komen. Het maakt
Korines film vele malen min
der controversieel dan de ma
kers doen voorkomen.
Lichtelijk aanstootgevend is
het wel. De film vertelt over
vier schoolmeiden die tijdens
de voorjaarsvakantie dreigen
achter te blijven in hun ingesla
pen dorp, omdat ze niet ge
noeg geld hebben om de reis
naar de stranden in Florida te
kunnen bekostigen. Daarom
overvallen ze een restaurant.
Dat is pas het begin. Het biki
ni-kwartet gaat op de plaats
van bestemming helemaal los
en belandt in een cel.
Spring breakers
Regie: Harmony Korine. Met: Va
nessa Hudgens, Selena Gomez, As
hley Benson, Rachel Korine
In: Vlissingen, Goes, Terneuzen
door Fritz de Jong
Oblivion speelt zich
af in het jaar 2077.
De aarde is in 2017
verwoest in een
oorlog met een bui
tenaardse vijand, zo vertelt hoofd
rolspeler Tom Cruise ons aan het
begin. Straling heeft de planeet
onleefbaar gemaakt. De mensheid
heeft zijn heil elders gezocht. Al
leen de door Cruise vertolkte tech
nicus en zijn vrouwelijke collega
annex geliefde (Andrea Risebo-
rough) verblijven in een nogal
luxe werkappartement (compleet
met glazen zwembad!) dat boven
de aarde zweeft. Van daaruit behe
ren zij een aantal onbemande dro
nes, die hun werkzaamheden
moeten beschermen tegen enkele
op aarde achtergebleven vijanden.
Op een dag wordt de routine door
broken als er een door mensen be
mande capsule neerstort. Alleen
een jonge vrouw (voormalig
Bondmeisje Olga Kurylenko) over
leeft het. Samen met haar gaat de
technicus op onderzoek uit, om
te ontdekken dat de werkelijk
heid heel anders in elkaar steekt
dan ze altijd is voorgespiegeld.
Voor een postapocalyptische film
die grotendeels aan elkaar hangt
van special effects, ziet Oblivion er
opmerkelijk realistisch uit. Of be
ter gezegd: de wereld waarin Crui
se zich beweegt, oogt heel erg tast
baar. Volgens regisseur Joseph Ko-
sinski komt dat door het speciale
filmprocédé. Bij sciencefiction
films is het gebruikelijk dat een
groot deel van de scènes wordt ge
draaid voor een blauw of groen
scherm. Later worden de aliens,
robots en andere toepasselijke
sciencefictionwezens met de com
puter ingevoegd.
In het ergste geval levert dat vere
delde animatiefilms op, met als
dieptepunt de tweede 'Star
Wars'-trilogie. Bij het draaien van
Oblivion werden veel van de effec
ten op een scherm geprojecteerd
tijdens het draaien. De acteurs lij
ken zich daardoor fysiek in de toe
komstige wereld te bevinden en
de camera kan dat live registre
ren. In visueel opzicht is het resul
taat verbluffend.
De vertelling blijft daar helaas bij
achter. Nog afgezien van een aan
tal inconsequenties in de plot valt
vooral het aperte gebrek aan eigen
heid op. De eenzame reis van
Cruise over een vernielde aarde
waar alleen resten van New York-
se toeristenattracties overeind
staan, doet denken aan 'Planet of
the apes'. De inrichting van het
werkappartement lijkt met zijn re-
tromeubels afkomstig uit '2001: A
space odyssey', terwijl de ver
vreemdende omgangsvormen aan
boord herinneringen oproepen
aan 'Solaris' (de remake met Ge
orge Clooney, niet het oorspronke
lijke Russische meesterwerk).
De door Morgan Freeman aange
voerde rebellen, die we halverwe
ge de film ontmoeten, lijken weg
gelopen uit de wereld van 'Mad
Beeld uit Oblivion.
Max 2'. En hoewel het leuk is dat
sommige vliegopnamen opzette
lijk refereren aan Cruise's door
braakfilm 'Top gun', zijn de
halsbrekende toeren die de pio-
loot uithaalt in een kloof wel erg
'vergelijkbaar met sleutelscènes
uit de eerste 'Star wars'-trilogie.
En zo kunnen we wel even door
gaan.
Het is duidelijk dat regisseur en
scenarist Kosinski een sciencefic-
tionliefhebber in hart en nieren
is. Dat bleek ook al uit zijn regis
seursdebuut 'Tron: legacy', een
remake van een computerspelle
tjesfilm uit de jaren tachtig. Ko
sinski kent zijn klassiekers, maar
hij voegt zelf geen klassieker aan
het genre toe.
Op zijn best kun je Oblivion type
ren als een onderhoudende, futu
ristische actiefilm. Die er schitte
rend uit ziet. Dat dan weer wel.
Oblivion
Regie: Joseph Kasinski. Met: Tom Crui
se, Morgan Freeman, Olga Kurylenko
Te zien in Vlissingen.