Eenzame reis van Tom Cruise Italiaanse visboer Luciano doet auditie voor Big Brother UIT 7 11 APRIL 2013 door Fritz de Jong Scène uit Reality De Italiaanse cineast Matteo Garrone deelde enkele jaren geleden een kei harde mokerslag uit met 'Gomorrah', een grimmige misdaadfilm die een onthut send inkijkje bood in de alledaagse praktij ken van de Napolitaanse maffia, de Camor- ra. Garrones nieuwe film Reality speelt weer in Napels, maar slaat een luchtigere toon aan. Centraal staat Luciano, een vishan delaar die bijklust met een oplichtershandel- tje. Het bestaan van de visboer en zijn uitgebrei de (en tamelijk luidruchtige) familie wordt opgeschud als hij auditie doet voor de Itali aanse versie van de realityshow Big brother. Aanvankelijk moedigen vooral zijn kinde ren hem aan, maar gaandeweg laat Luciano zich steeds verder meeslepen in de gedach te dat hij weldra zal toetreden tot het huis van 'II grande fratello', waarna roem en rijk dom zijn deel zullen zijn. De schildering van Luciano's volkse milieu is levendig en raak getroffen door Garrone, en met zijn expressieve voorkomen houdt de als filmacteur debuterende toneelspeler Aniello Arena lange tijd de aandacht vast. Maar als zijn verlangen om een tv-idool te worden omslaat in een ontwrichtende ob sessie, vervalt de vertelling steeds vaker in herhalingen. Garrones kritiek op de tv-cul- tuur is best grappig maar ook wel voorspel baar. Vergeleken met media-satires als 'The Truman show' (1998) heeft Garrone over dit onderwerp weinig interessants te melden. Reality Regie: Matteo Garrone. Met: Aniello Arena, Lo- redana Simioli Te zien in Middelburg oorlogspad prima: in bikini flaneren (zelfs in een rechtbank!) is toch wel de ultieme erotisering van het tweetal, dat bijval krijgt van Ashley Benson en Rachel Kori- ne. Toch zijn het juist de twee Disneydames die nog het meest ingetogen de film onder gaan. Geen van beiden laat zich volledig of deels naakt filmen. Gomez verlaat zelfs halverwege de film omdat haar christelijke personage Faith zich niet ver der wil inlaten met de drugs, de seks en de criminaliteit die op haar pad komen. Het maakt Korines film vele malen min der controversieel dan de ma kers doen voorkomen. Lichtelijk aanstootgevend is het wel. De film vertelt over vier schoolmeiden die tijdens de voorjaarsvakantie dreigen achter te blijven in hun ingesla pen dorp, omdat ze niet ge noeg geld hebben om de reis naar de stranden in Florida te kunnen bekostigen. Daarom overvallen ze een restaurant. Dat is pas het begin. Het biki ni-kwartet gaat op de plaats van bestemming helemaal los en belandt in een cel. Spring breakers Regie: Harmony Korine. Met: Va nessa Hudgens, Selena Gomez, As hley Benson, Rachel Korine In: Vlissingen, Goes, Terneuzen door Fritz de Jong Oblivion speelt zich af in het jaar 2077. De aarde is in 2017 verwoest in een oorlog met een bui tenaardse vijand, zo vertelt hoofd rolspeler Tom Cruise ons aan het begin. Straling heeft de planeet onleefbaar gemaakt. De mensheid heeft zijn heil elders gezocht. Al leen de door Cruise vertolkte tech nicus en zijn vrouwelijke collega annex geliefde (Andrea Risebo- rough) verblijven in een nogal luxe werkappartement (compleet met glazen zwembad!) dat boven de aarde zweeft. Van daaruit behe ren zij een aantal onbemande dro nes, die hun werkzaamheden moeten beschermen tegen enkele op aarde achtergebleven vijanden. Op een dag wordt de routine door broken als er een door mensen be mande capsule neerstort. Alleen een jonge vrouw (voormalig Bondmeisje Olga Kurylenko) over leeft het. Samen met haar gaat de technicus op onderzoek uit, om te ontdekken dat de werkelijk heid heel anders in elkaar steekt dan ze altijd is voorgespiegeld. Voor een postapocalyptische film die grotendeels aan elkaar hangt van special effects, ziet Oblivion er opmerkelijk realistisch uit. Of be ter gezegd: de wereld waarin Crui se zich beweegt, oogt heel erg tast baar. Volgens regisseur Joseph Ko- sinski komt dat door het speciale filmprocédé. Bij sciencefiction films is het gebruikelijk dat een groot deel van de scènes wordt ge draaid voor een blauw of groen scherm. Later worden de aliens, robots en andere toepasselijke sciencefictionwezens met de com puter ingevoegd. In het ergste geval levert dat vere delde animatiefilms op, met als dieptepunt de tweede 'Star Wars'-trilogie. Bij het draaien van Oblivion werden veel van de effec ten op een scherm geprojecteerd tijdens het draaien. De acteurs lij ken zich daardoor fysiek in de toe komstige wereld te bevinden en de camera kan dat live registre ren. In visueel opzicht is het resul taat verbluffend. De vertelling blijft daar helaas bij achter. Nog afgezien van een aan tal inconsequenties in de plot valt vooral het aperte gebrek aan eigen heid op. De eenzame reis van Cruise over een vernielde aarde waar alleen resten van New York- se toeristenattracties overeind staan, doet denken aan 'Planet of the apes'. De inrichting van het werkappartement lijkt met zijn re- tromeubels afkomstig uit '2001: A space odyssey', terwijl de ver vreemdende omgangsvormen aan boord herinneringen oproepen aan 'Solaris' (de remake met Ge orge Clooney, niet het oorspronke lijke Russische meesterwerk). De door Morgan Freeman aange voerde rebellen, die we halverwe ge de film ontmoeten, lijken weg gelopen uit de wereld van 'Mad Beeld uit Oblivion. Max 2'. En hoewel het leuk is dat sommige vliegopnamen opzette lijk refereren aan Cruise's door braakfilm 'Top gun', zijn de halsbrekende toeren die de pio- loot uithaalt in een kloof wel erg 'vergelijkbaar met sleutelscènes uit de eerste 'Star wars'-trilogie. En zo kunnen we wel even door gaan. Het is duidelijk dat regisseur en scenarist Kosinski een sciencefic- tionliefhebber in hart en nieren is. Dat bleek ook al uit zijn regis seursdebuut 'Tron: legacy', een remake van een computerspelle tjesfilm uit de jaren tachtig. Ko sinski kent zijn klassiekers, maar hij voegt zelf geen klassieker aan het genre toe. Op zijn best kun je Oblivion type ren als een onderhoudende, futu ristische actiefilm. Die er schitte rend uit ziet. Dat dan weer wel. Oblivion Regie: Joseph Kasinski. Met: Tom Crui se, Morgan Freeman, Olga Kurylenko Te zien in Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 47