Elf bluesbands op elfde
bluesroute in Terneuzen
UIT 3
m
www.pzc.nl/uit
DONDERDAG 11 APRIL 2013
Soundos geeft haar mening in 'Er
is geen plan B'.
Soundos houdt van discussie, is niet
bang haar mening te uiten en heeft
een aparte kijk op de wereld. Soun
dos is ook al jaren bezig met stand-
up comedy en is lid van de Comedy-
train. Zij is onder meer bekend van
'Wie is de Mol' en 'Meiden van Ha-
ram' op televisie. Nu staat ze in de
theaters en toont haar eigen mooie,
kleine, lelijke, grote wereld.
Donderdag 11 april, Arsenaaltheater,
Vlissingen, 20.15 uur.
Carolien Borgers pakt breed uit
met muzikant Chris Grem.
Carolien Borgers pakt in haar pro
gramma Happy End breed uit in verha
len en liedjes. Ze doet dat samen
met multi-instrumentalist Chris
Grem. Met een dijk van een stem,
een berg aan energie en een stort
vloed aan verhalen en liedjes gaat ze
het onvermijdelijke einde te lijf; het
einde van dag; van de liefde; van een
ruzie, van een rij en van het moment.
Vrijdag 12 april, De Meiboom, Krab-
bendijke, 20.00 uur.
Vincent Bijlo blijft de ultieme
cultuuroptimist.
„Ik ben een optimist in hart en nie
ren, in lever en miltmaar mild ben
ik niet geworden. In tegendeel, ik stel
in De Cultuuroptimist harde grenzen",
zegt Vincent Bijlo zelf over zijn caba
retprogramma. Hij schetst daarin de
politiek in een kleine gemeente en
maakt daarbij gebruik van treffende
vergelijkingen met het huidige politie
ke klimaat.
Vrijdag 12 april, Ledeltheater, Oost
burg, 20.15 uur.
Beat Trippin: nieuw dansfeest
met drie dj's.
De Spot in Middelburg is even het do
mein van de eigenzinninge Beat Trip-
pin, ofwel clubnacht voor liefhebbers
van dubstep, hip-hop, trap, glitch hop
en drum bass muziek. Drie dj's
combineren de sounds van Afrika tot
Zuid-Amerika en van de Balkan tot
het Midden Oosten ondersteund
door visuals van TekTik visuels. Dj's
zijn: Foulder, Chrisson en Sneaze(f).
Vrijdag 12 april, De Spot, Middelburg,
21.00 uur.
De mannen van Alderliefste
streven het vrije spel na.
'Carte Blanche' is een vrijbrief voor Al
derliefste, het laissez-faire van het
vrije spel waar deze rasmuzikanten
naar streven. Zij geven invulling aan
het witte papier: van niets naar iets.
In hun nieuwe theatershow blijft het
Frans hun amour houden, maar het
aandeel Nederlands groeit. In Carte
Blanche wordt eigen werk afgewis
seld met Franse nostalgie.
Zaterdag 13 april, De Pompweie, Kort-
gene, 20.00 uur.
punchline voorbij
Op de planken
heeft hij de la
chers op zijn
hand. Als ge
woon mens tim
mert komiek Sil
vester Zwane-
veld heel wat minder humoris
tisch aan de weg. Tenminste: dat
beweert hij met grote stelligheid.
Fans die Zwaneveld op straat te
genkomen, lopen volgens hem
niet tegen een onweerstaanbaar
komisch persoon aan. „Ik ben
meer een observator dan een
gangmaker", oordeelt hij. „Als ie
mand iets zegt, denk ik na over
wat hij nou precies bedoelt. Veel
mensen snappen dat niet."
Het is geen klacht van een man
die zich onbegrepen voelt. Eerder
een feitelijke constatering van een
professioneel grappenmaker op
zoek naar de kern van de lach.
„Humor zit vooral in het uitver
groten van het herkenbare", ver
telt Zwaneveld. „Ik zoek de inspi
ratie tegenwoordig in de krochten
van mijn lelijkheid. Ik zeg dingen
hardop die andere mensen liever
verborgen houden. Omdat ik zin
nige verhalen wil vertellen die de
mensen raken."
Zijn derde solovoorstelling In de
lift zit er vol mee: voorvallen uit
het dagelijkse leven waarvan Zwa
neveld de 'rare kanten' ziet. Geen
punchlines meer, geen zorgvul
dig uitgekiende opbouw van slim-
bedachte grappen en grollen.
„Het intermenselijke contact zit
vol met gekke dingen. Als ik daar
een beetje scheef naar kijk, kan ik
er de humor uithalen. Geloof me:
de normaalste dingen zijn het
leukst."
In zijn vorige programma zaten
twintig minuten vol dergelijke ob
servaties. „Ik vertelde over een
ouderavond op de school van
mijn kinderen. Als je dat verhaal
op papier ziet staan, is er niets
grappigs aan. Maar vertel ik het
op toneel, dan werkt het hila
risch. Mensen schieten in de lach,
omdat ze herkennen wat ik be
doel. Dat was voor mij een bevrij
dende ervaring. Was het een toe
valstreffer? Of zou ik een heel pro
gramma met die aanpak kunnen
maken? Ik wilde dat uitproberen
met In de lift"
Dat viel niet mee, geeft Zwane
veld meteen toe. „Het kostte me
veel extra werk. Ik wilde grappig
zijn zonder dat ik kan uitleggen
waarom ik zo grappig ben. Verge
lijk het met de slappe lach die je
met een club vrienden kunt heb
ben. Die geeft een heerlijk gevoel,
Silvester Zwaneveld: „Hu
mor zit vooral in het uit
vergroten van het herken
bare."
ook al weet je na afloop niet pre
cies waarom je nou zo gelachen
hebt."
Hij noemt Toon Hermans als voor
beeld. „Hij kon de hele zaal laten
lachen zonder dat hij een grap
maakte. Minutenlang zorgde Her
mans met eigenlijk niets voor een
hoop hilariteit. Ik heb ontdekt dat
die vorm van humor veel dichter
bij mij staat dan alles wat ik tot
nu toe heb gedaan. Tot voor kort
had ik het gevoel dat ik alles al ver
teld had. Nu staan de luiken weer
open en voelt het alsof de bron on
uitputtelijk is. Zolang ik maar
veel meemaak."
De kunst van de grap inspireert
hem tot het schrijven van het
boek Hoe word ik grappig. Dat
moet komend najaar in de win
kels liggen. „Veel mensen zijn be
zig met die vraag", vertelt hij. „Ik
wilde van collega's horen hoe zij
daarover denken. Van hen krijg ik
veel verschillende antwoorden op
die vraag. Maar er zijn ook over
eenkomsten: grappig zijn kost
veel tijd, energie en doorzettings
vermogen."
Anders gezegd: een mens is niet
zo maar grappig. „Iemand die in
een kroeg iets leuks vertelt, denkt
al snel dat hij grappig is. Maar zet
je hem met diezelfde humor op
het toneel, dan is dat effect heel
'anders. Sfeer en omgeving zijn
van groot belang. Probeer maar
eens te achterhalen waarom een
collega bij jou op kantoor grappig
is. Wat steekt daarachter?"
Het is en blijft zoeken naar de re
den van wanneer en waarom hu
mor wel of niet werkt. Precies zo
als Zwaneveld dat ook deed voor
zijn show In de lift. „Ik ben profes
sioneel grappig. Dat kan op ver
schillende manieren. Vroeger
stond ik er versteld van dat men
sen 'zo maar' een grap konden ver
zinnen. Ik vond dat mateloos inte
ressant. Ik zie mezelf niet als een
grappig persoon; ik werk meer
vanuit de verwondering en de ver
bazing over de wereld om me
heen. Als je dat kunt, zie je veel
vreemde dingen. En dan weet je
dat er weinig klopt van onze we
reld. Het theater is mijn plek om
daarmee iets bijzonders te doen."
Silvester, zaterdag in theater De My
the in Goes. Aanvang: 20.00 uur.
Doghouse Sam His Magnatones opent de Bluesroute Terneuzen.
door Raymond de Frel
Waarom zou je een
beproefd recept
wijzigen als het al
tijd lekker smaakt?
Bluesmuziek is tijdloos, dus
houdt organisatoren Peter
Kempe en Kees Wielemaker
niets tegen om met hun blues
routes in Zeeland vast te hou
den aan 'grootmoeders recept'.
In Terneuzen doen ze dat mor
gen voor de elfde keer. In even
zoveel kroegen klinkt dan hart
verscheurend geklaag over
meisjes die worden gemist, au
to's die dienst weigeren en
uren die in de tijd van de baas
moeten worden gevuld. Wissel
dat af met vrolijke boogie en
rock-'n-roll en je hebt vanzelf
een geslaagde avond.
Het Belgische Doghouse Sam
His Magnatones mag om
half negen het spits afbijten
met een mix van ruwe slide-
boogies en traditionele blues-
klassiekers.Daarna barst het
bluesgeweld los in de tien an
dere cafés. In Du Commerce
brengt The Choax een eerbe
toon aan de stampende blues
van het Britse The Hoax. In 't
Bierwinkeltje speelt Trouble
No More uit Utrecht stevige
bluesrock. In Ter Nose trak
teert Trash Hombres het pu
bliek op een combinatie van
vette rhythm blues en rocka
billy, die de band zelf 'spanka-
billy' noemt. Betty's Doghouse
uit Middelburg staat net als vo
rig jaar in lunchroom Pays de
Mer. Terneuzenaar Herman
Brock jr is met zijn Eurocasters
bijna elke bluesroute te gast in
café Wilhelmina. Het Bel
gische Maxwell Street van Ma
rino Noppe (een van de Bel
gische bluespioniers) treedt op
in De Paerdestal, de O.D.
Rockin Bluesband uit Roosen
daal staat in De Graanbeurs.
The Blues Vision is een trio
achttienjarige Belgen, dat zich
laat inspireren door Stevie Ray
Vaughan, Jeff Beek en Jimi
Hendrix. The Blues Vision
speelt in De Kroeg. The Road
speelt in De Haan krachtige
blues en in Sydney klinkt Chi
cago Blues van Blues on Bootz.
Bluesroute Terneuzen, vrijdag vanaf
20.30 uur op elf locaties.