Elf bluesbands op elfde bluesroute in Terneuzen UIT 3 m www.pzc.nl/uit DONDERDAG 11 APRIL 2013 Soundos geeft haar mening in 'Er is geen plan B'. Soundos houdt van discussie, is niet bang haar mening te uiten en heeft een aparte kijk op de wereld. Soun dos is ook al jaren bezig met stand- up comedy en is lid van de Comedy- train. Zij is onder meer bekend van 'Wie is de Mol' en 'Meiden van Ha- ram' op televisie. Nu staat ze in de theaters en toont haar eigen mooie, kleine, lelijke, grote wereld. Donderdag 11 april, Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur. Carolien Borgers pakt breed uit met muzikant Chris Grem. Carolien Borgers pakt in haar pro gramma Happy End breed uit in verha len en liedjes. Ze doet dat samen met multi-instrumentalist Chris Grem. Met een dijk van een stem, een berg aan energie en een stort vloed aan verhalen en liedjes gaat ze het onvermijdelijke einde te lijf; het einde van dag; van de liefde; van een ruzie, van een rij en van het moment. Vrijdag 12 april, De Meiboom, Krab- bendijke, 20.00 uur. Vincent Bijlo blijft de ultieme cultuuroptimist. „Ik ben een optimist in hart en nie ren, in lever en miltmaar mild ben ik niet geworden. In tegendeel, ik stel in De Cultuuroptimist harde grenzen", zegt Vincent Bijlo zelf over zijn caba retprogramma. Hij schetst daarin de politiek in een kleine gemeente en maakt daarbij gebruik van treffende vergelijkingen met het huidige politie ke klimaat. Vrijdag 12 april, Ledeltheater, Oost burg, 20.15 uur. Beat Trippin: nieuw dansfeest met drie dj's. De Spot in Middelburg is even het do mein van de eigenzinninge Beat Trip- pin, ofwel clubnacht voor liefhebbers van dubstep, hip-hop, trap, glitch hop en drum bass muziek. Drie dj's combineren de sounds van Afrika tot Zuid-Amerika en van de Balkan tot het Midden Oosten ondersteund door visuals van TekTik visuels. Dj's zijn: Foulder, Chrisson en Sneaze(f). Vrijdag 12 april, De Spot, Middelburg, 21.00 uur. De mannen van Alderliefste streven het vrije spel na. 'Carte Blanche' is een vrijbrief voor Al derliefste, het laissez-faire van het vrije spel waar deze rasmuzikanten naar streven. Zij geven invulling aan het witte papier: van niets naar iets. In hun nieuwe theatershow blijft het Frans hun amour houden, maar het aandeel Nederlands groeit. In Carte Blanche wordt eigen werk afgewis seld met Franse nostalgie. Zaterdag 13 april, De Pompweie, Kort- gene, 20.00 uur. punchline voorbij Op de planken heeft hij de la chers op zijn hand. Als ge woon mens tim mert komiek Sil vester Zwane- veld heel wat minder humoris tisch aan de weg. Tenminste: dat beweert hij met grote stelligheid. Fans die Zwaneveld op straat te genkomen, lopen volgens hem niet tegen een onweerstaanbaar komisch persoon aan. „Ik ben meer een observator dan een gangmaker", oordeelt hij. „Als ie mand iets zegt, denk ik na over wat hij nou precies bedoelt. Veel mensen snappen dat niet." Het is geen klacht van een man die zich onbegrepen voelt. Eerder een feitelijke constatering van een professioneel grappenmaker op zoek naar de kern van de lach. „Humor zit vooral in het uitver groten van het herkenbare", ver telt Zwaneveld. „Ik zoek de inspi ratie tegenwoordig in de krochten van mijn lelijkheid. Ik zeg dingen hardop die andere mensen liever verborgen houden. Omdat ik zin nige verhalen wil vertellen die de mensen raken." Zijn derde solovoorstelling In de lift zit er vol mee: voorvallen uit het dagelijkse leven waarvan Zwa neveld de 'rare kanten' ziet. Geen punchlines meer, geen zorgvul dig uitgekiende opbouw van slim- bedachte grappen en grollen. „Het intermenselijke contact zit vol met gekke dingen. Als ik daar een beetje scheef naar kijk, kan ik er de humor uithalen. Geloof me: de normaalste dingen zijn het leukst." In zijn vorige programma zaten twintig minuten vol dergelijke ob servaties. „Ik vertelde over een ouderavond op de school van mijn kinderen. Als je dat verhaal op papier ziet staan, is er niets grappigs aan. Maar vertel ik het op toneel, dan werkt het hila risch. Mensen schieten in de lach, omdat ze herkennen wat ik be doel. Dat was voor mij een bevrij dende ervaring. Was het een toe valstreffer? Of zou ik een heel pro gramma met die aanpak kunnen maken? Ik wilde dat uitproberen met In de lift" Dat viel niet mee, geeft Zwane veld meteen toe. „Het kostte me veel extra werk. Ik wilde grappig zijn zonder dat ik kan uitleggen waarom ik zo grappig ben. Verge lijk het met de slappe lach die je met een club vrienden kunt heb ben. Die geeft een heerlijk gevoel, Silvester Zwaneveld: „Hu mor zit vooral in het uit vergroten van het herken bare." ook al weet je na afloop niet pre cies waarom je nou zo gelachen hebt." Hij noemt Toon Hermans als voor beeld. „Hij kon de hele zaal laten lachen zonder dat hij een grap maakte. Minutenlang zorgde Her mans met eigenlijk niets voor een hoop hilariteit. Ik heb ontdekt dat die vorm van humor veel dichter bij mij staat dan alles wat ik tot nu toe heb gedaan. Tot voor kort had ik het gevoel dat ik alles al ver teld had. Nu staan de luiken weer open en voelt het alsof de bron on uitputtelijk is. Zolang ik maar veel meemaak." De kunst van de grap inspireert hem tot het schrijven van het boek Hoe word ik grappig. Dat moet komend najaar in de win kels liggen. „Veel mensen zijn be zig met die vraag", vertelt hij. „Ik wilde van collega's horen hoe zij daarover denken. Van hen krijg ik veel verschillende antwoorden op die vraag. Maar er zijn ook over eenkomsten: grappig zijn kost veel tijd, energie en doorzettings vermogen." Anders gezegd: een mens is niet zo maar grappig. „Iemand die in een kroeg iets leuks vertelt, denkt al snel dat hij grappig is. Maar zet je hem met diezelfde humor op het toneel, dan is dat effect heel 'anders. Sfeer en omgeving zijn van groot belang. Probeer maar eens te achterhalen waarom een collega bij jou op kantoor grappig is. Wat steekt daarachter?" Het is en blijft zoeken naar de re den van wanneer en waarom hu mor wel of niet werkt. Precies zo als Zwaneveld dat ook deed voor zijn show In de lift. „Ik ben profes sioneel grappig. Dat kan op ver schillende manieren. Vroeger stond ik er versteld van dat men sen 'zo maar' een grap konden ver zinnen. Ik vond dat mateloos inte ressant. Ik zie mezelf niet als een grappig persoon; ik werk meer vanuit de verwondering en de ver bazing over de wereld om me heen. Als je dat kunt, zie je veel vreemde dingen. En dan weet je dat er weinig klopt van onze we reld. Het theater is mijn plek om daarmee iets bijzonders te doen." Silvester, zaterdag in theater De My the in Goes. Aanvang: 20.00 uur. Doghouse Sam His Magnatones opent de Bluesroute Terneuzen. door Raymond de Frel Waarom zou je een beproefd recept wijzigen als het al tijd lekker smaakt? Bluesmuziek is tijdloos, dus houdt organisatoren Peter Kempe en Kees Wielemaker niets tegen om met hun blues routes in Zeeland vast te hou den aan 'grootmoeders recept'. In Terneuzen doen ze dat mor gen voor de elfde keer. In even zoveel kroegen klinkt dan hart verscheurend geklaag over meisjes die worden gemist, au to's die dienst weigeren en uren die in de tijd van de baas moeten worden gevuld. Wissel dat af met vrolijke boogie en rock-'n-roll en je hebt vanzelf een geslaagde avond. Het Belgische Doghouse Sam His Magnatones mag om half negen het spits afbijten met een mix van ruwe slide- boogies en traditionele blues- klassiekers.Daarna barst het bluesgeweld los in de tien an dere cafés. In Du Commerce brengt The Choax een eerbe toon aan de stampende blues van het Britse The Hoax. In 't Bierwinkeltje speelt Trouble No More uit Utrecht stevige bluesrock. In Ter Nose trak teert Trash Hombres het pu bliek op een combinatie van vette rhythm blues en rocka billy, die de band zelf 'spanka- billy' noemt. Betty's Doghouse uit Middelburg staat net als vo rig jaar in lunchroom Pays de Mer. Terneuzenaar Herman Brock jr is met zijn Eurocasters bijna elke bluesroute te gast in café Wilhelmina. Het Bel gische Maxwell Street van Ma rino Noppe (een van de Bel gische bluespioniers) treedt op in De Paerdestal, de O.D. Rockin Bluesband uit Roosen daal staat in De Graanbeurs. The Blues Vision is een trio achttienjarige Belgen, dat zich laat inspireren door Stevie Ray Vaughan, Jeff Beek en Jimi Hendrix. The Blues Vision speelt in De Kroeg. The Road speelt in De Haan krachtige blues en in Sydney klinkt Chi cago Blues van Blues on Bootz. Bluesroute Terneuzen, vrijdag vanaf 20.30 uur op elf locaties.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 43