Kampioen op de markt ZEELAND 29 DONDERDAG 11 APRIL 2013 Net als Culi is HZ-studentenbedrijf KingCoin door naar de fi nale van Jong Ondernemen. KingCoin is een kaartspel voor de hele familie. „Deelnemers moeten dertien opdrachten uit voeren waarbij reactievermogen een rol speelt. vertellen Jimmy de Nooijer (I) en Mehdi Abdoun. Verkoop a 10 euro op de markt of via bestelformulier a 7.50 euro loopt goed. de kassa rinkelen fotografie Lex de Meester en Mechteld Jansen Wie de ondernemers van de toekomst aan het werk wil zien, moet zich vandaag (don derdag) naar de markt in Middelburg spoe den. Tussen 11 en 16 uur houdt de Stichting Jong Ondernemen een marktdag voor stu- dentenbedrijven. De marktdag valt sa men met de weekmarkt. Ook de vm- bo-kampioen - de mini-onderneming Gift4U van het Calvijn College Krab- bendijke Kerkpolder - probeert er zijn gepersonaliseerde chocoladerepen te verkopen. Gift4U won vorige week de landelijke finale voor vmbo-bedrijfjes. Het product is simpel, maar doeltref fend. Gift4U-directeur Justin Walhout (14, sector economie afdeling handel en ver koop): „We kopen bij supermarkten in de buurt Fair Trade-chocoladerepen in. De wikkel vervangen we door eigen ont werpen. Het blijft hygiënisch, want het zil verpapier blijft netjes gesloten." De repen zijn in trek. Niet alleen vanwege de inhoud. „We hebben nogal wat bedrij ven die ze afnemen. Ze wensen een wikkel met het logo van hun bedrijf erop. Dat is leuk voor hun klanten en ze zijn er weinig geld aan kwijt De repen kosten, naar ge lang de grootte, 70 of 110 eurocent" Het is een gat in de markt Achthonderd stuks heeft Gift4U er al gesleten. Met een re- dement van 29,3 procent is het een succes vol handeltje. Bovendien dient het product ook een goede zaak. „We gebruiken Fair Tra- de-chocola, zodat boeren in de Derde We reld een eerlijke prijs krijgen voor hun ca caobonen. Daarnaast gaat er van elke reep vijf eurocent naar een school in Bangla desh, waarmee het Calvijn College een uit wisselingsrelatie heeft." TeaXperience is een HZ-studentenbedrijf dat bestaat uit bui tenlandse studenten. De mini-onderneming verkoopt dus thee. „Uit China", onderstreept Ming Yang Xie (20). „Het bij zondere is dat de we voor elk sterrenbeeld de juiste thee soort bieden. Het is dus gebaseerd op astrologie. We verko pen vooral via onze netwerken. We spelen nu bijna quitte." HZ-studenten Justin Wouters en Vera Geschiere tonen de Belle Knoppe. Met de Zeeuwse fietsbel heeft de Zeeuwse Belle Company een gat in de markt aangeboord. De bel met een kunststof kapje in de vorm van een Zeeuwse knop slaat alle records onder studentenbedrijven. Zevenduizend zijn er al verkocht. Prijs: 8,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 29