i it i Boeren hebben goud in handen, nu de melkquotering ver dwijnt en de wereld om zuivel schreeuwt. Maar ze twijfelen ook. 10 VERDIEPING MELKPRODUCTIE Er is sprake van zware onderwaardering van eiwitten en vet uit melk Met zuivel valt door Bert Westenbrink illustratie Nourdin Kouch De melkveehouderij maakt zich op voor 2015, als de Europese melkquotering wordt afgeschaft. De sec tor staat op scherp. Boe ren mogen meer melk pro duceren. Zuivelverwer kers bouwen nieuwe fabrieken. Honderden miljoenen worden geïnvesteerd. Waar moet al die extra melk, kaas en poeder naar toe? Boeren hebben reden tot zorg, over de melk prijs, de mest, de schulden bij de bank, maar uiteindelijk hebben ze met hun melk goud in handen. Ruim dertig jaar na de invoering worden de boeren verlost van het melkquotum. En ze gaan los. Althans, dat blijkt uit een peiling van Nederlands grootste zuivelconcern Fries- landCampina onder melkveehouders. De zui velverwerker verwacht evenals de Rabobank dat de boeren tussen 2015 en 2020 meer dan 1 miljard kilo melk meer gaan produceren. Eén van die boeren is Willy Groot Koer- kamp in Wijhe. Hij heeft 225 koeien en gaat vanaf 2015115 koeien méér melken op zijn bedrijf. En als het zo uitkomt, breidt hij zijn melkveestapel uit met nog eens 250 koeien. Het tweede bedrijf daarvoor heeft hij al aan gekocht. Hij zegt: „Als je wat wilt, moet je nü investeren." Zoals Groot Koerkamp denken veel melkvee houders. Dat blijkt ook uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het bu reau becijfert dat melkveehouders de afgelo pen zes jaar voor 1,5 miljard euro hebben geïnvesteerd in de uitbreiding, bouw en mo dernisering van stallen. Vorig jaar was dat ruim 200 miljoen euro. Zoon Nick en vader Willy Groot Koerkamp op hun melkveehouderij in Wijhe. foto Maarten Sprangh Mark Voorbergen, zuivelanalist Eén miljard kilo melk méér, het lijkt veel. Maar het bedrijf A-ware heeft al meer dan driekwart van die plas nodig om de 80.000 ton kaas te maken die het wil gaan produce ren in een nieuwe fabriek in Heerenveen. De bouw van die fabriek begint in mei. Een op merkelijke ontwikkeling. Kaas maken is tra ditioneel vooral voorbehouden aan de boe ren zelf. Ze richten een coöperatie op en die verwerkt de melk. Maar A-ware is geen coöperatie. Het is een familiebedrijf dat zich bezighoudt met rijpen, versnijden en hande len in kaas. Het wil nu ook geld verdienen met kaas maken. In Heerenveen sluit het bedrijf een verbond met een van de grote zuivelconcerns in de wereld, Fonterra. Dat bouwt naast de kaasfa- briek een installatie voor de verwerking van wei. Dat is een restproduct van kaas, dat on der meer in diervoer, ijs, frisdrank en baby voeding wordt verwerkt. Fonterra, dat over de hele wereld zuivel produceert en afzet, plant daarmee een ingrediëntenfabriek mid den in het werkterrein van grote concurrent FrieslandCampina. De Nieuw-Zeelanders gaan de wei omzetten in poeder voor baby- en kindervoeding en lactose, producten waar FrieslandCampina volgens haar strategieplannen óók sterk op inzet. Het Nederlandse concern wil in Borcu- lo een fabriek bouwen voor de productie van melkpoeder. Dit poeder is geschikt voor hoogwaardige voeding voor peuters van 2 jaar en ouder. Zijn hiermee alle investeringen genoemd? Nee. Ook zuivelbedrijven als DOC Kaas, Vreugdenhil, Hyproca/Lyempf en Cono brei den hun capaciteit uit of werken aan pro ductvernieuwing. En kijk je over de grens, dan blijkt uit cijfers van het Franse onderzoeksbureau GIRA dat zuivelverwerkers in de tien grootste zuivel- landen 1,4 miljard euro investeren in extra ca paciteit om melkpoeder te maken. Zo werpt de slag om de melk z'n schaduw vooruit. Melkveehouders, waarvan velen zwaar zijn gefinancierd door de bank, zijn ge spannen over de prijs die ze voor hun melk krijgen. Gaat deze dalen als ze de productie opvoeren? Ook onder de verwerkers stijgt de koorts. Gaat het A-ware lukken voldoende boeren aan zich te binden die melk willen leveren? En als die kaasfabriek op volle toeren draait, waar moet al die kaas dan heen? Over de grens, dat is zeker, en daar ruikt A-ware ken nelijk kansen. Zuivelanalist Mark Voorbergen gelooft best dat 2015 en 2016 woelige jaren zullen wor den, maar snapt uiteindelijk het doemden ken over de melkzondvloed niet. Voorber gen, die onder meer strategieadviezen geeft aan zuivelconcerns en een veelgevraagd spre ker is op zuivelcongressen in Europa, ziet prachtige mogelijkheden voor de melk. „Als ik voor een zaal vol boeren weer alle maal negativisme op me afkrijg, dan zeg ik: kijk nou eens wat die wereldspelers allemaal aan het opbouwen zijn. Die zien meer dan jullie." En wat die grote zuivelconcerns zien, is dat de vraag naar zuivelproducten toeneemt. In landen in Azië, Zuid-Amerika en het noorde lijk deel van Afrika wordt door westerse in vloeden steeds meer zuivel geconsumeerd, zegt Voorbergen. „Dan heb je het over ijs, plakjes kaas in de cheeseburgers, de pizza's van Domino's. Over vrouwen die willen wer ken en stoppen met borstvoeding." Zo verwacht de Europese Commissie dat de export van kaas buiten de Europese Unie tot 2022 met bijna 1 miljoen ton zal toenemen. Grote zuivelconcerns zijn op zoek naar melk, zegt Voorbergen. Daarom strijkt een wereld speler als Fonterra neer in Nederland. En Voorbergen sluit niet uit dat nog een zuivel verwerker zich hier gaat vestigen. „Ik zou het zelfs niet raar vinden als er nóg meer we reldspelers zijn die met interesse naar de po tentiële groei van de productie in Nederland kijken." Voorbergen voorziet op de lange termijn geen prijsdaling, maar juist een verhoging. Ene die ook mar „Er: van

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 10