tot het misgaat Wie denkt dat de banken digitale forten zijn, vergist zich, zo bleek de af gelopen week. Zelf houden ze hun lippen stijf op elkaar. „ING heeft zich van zijn slechtste kant laten zien", stelt Brenno de Winter. 8 VERDIEPING CYBERCRIME Hoeveel back-ups we precies hebben, daar doen wij geen mededelingen over Balanceren door Chris van Alem illustratie Mark Reijntjens Op hoeveel harde schijven is mijn banksaldo digitaal opgeslagen? Waar vind ik die plekken? En zitten er zoveel sloten op de deur dat een dief nooit bij mijn geld kan komen? Voor de hand liggende vragen na alle tumult rond de banken vorige week. Maar probeer er maar eens een antwoord op te krijgen. „N;'et", zegt de ING, de bank die vorige week woens dag enkele uren lang omgetoverd leek in een compleet casino met op hol geslagen banksal di en waar digitale deugnieten vrijdag en za terdag het betalingsverkeer geruime tijd ontre gelden. „Daar geven wij geen antwoord op. Het gaat om gegevens van klanten. Dat is gevoelige in formatie en wij zijn zeer terughoudend in de manier waarop we daarmee omgaan. We wil len niet te veel openheid betrachten. Er zijn al tijd mensen die daarmee kwaad in de zin heb ben", aldus woordvoerder Jeroen Baardemans. „Ik weet niet wat we daarover precies naar bui ten willen brengen", aarzelt Margo van Wij- gerden van de Rabobank. „Hoeveel back-ups we precies hebben en waar, daar doen wij geen mededelingen over", zegt Brigitte See- gers van ABN Amro. Op de websites van de banken is er niets over te vinden. Wel tips hoe de klant veilig moet bankieren, maar over hoe veilig het geld van de klant bij de bank is: geen letter. Hooguit sussende woorden als 'een team van experts houdt zich dagelijks bezig met de veiligheid van de systemen' (ING) tot dooddoeners als 'Bij de Rabobank staat u als klant voorop'. „Het is niet erg transparant", beaamt Erik Poll, universitair hoofddocent computerveilig heid aan de Radboud Universiteit in Nijme gen. „Wij kennen de buitenkant van internet- bankieren een beetje. Maar hoe het er bij de bank intern aan toe gaat, daar hebben wij wei nig zicht op." Dat de bank geen ondoordringbaar fort is, is duidelijk. Vorig jaar lanceerde softwaremaker McAfee een bericht over een wereldwijde cy- beraanval op banken met malware als Zeus en SpyEye. Daarmee wisten de digitale bankro vers 35,6 miljoen euro te stelen van vijfdui zend zakelijke rekeninghouders bij ING en Ra bobank. Beide banken zeiden zich 'niet in het rapport van McAfee te herkennen' en zwegen verder als het graf. In mei 2011 werd duidelijk dat ABN Amro en Rabobank het slachtoffer waren geworden van fraude met online optiehandel. Een Neder landse bende kocht via de internetsites van de ze banken op grote schaal opties die in snel treinvaart werden doorverkocht, voordat de bank de kosten voor aanschaf van de opties kon innen. Van de 45 miljoen euro die hier door verdween, werd het grootste gedeelte bij buitenlandse banken teruggevonden. Eric Poll was vorig jaar augustus 'verbijsterd' toen hij met zijn studenten ontdekte dat de e-dentijier van ABN Amro (waarmee online be talingen worden beveiligd) zo lek was als een mandje. „Dat ze dat zelf niet gevonden heb ben bij de bank", verbaast hem hogelijk. Vol gens Poll is de e-dentifier geleverd door een Zweeds bedrijf. „Ik heb de indruk dat banken bij producten die ze inkopen denken: als er iets fout gaat, is het de schuld van de leveran cier." ABN nodigde Poll en studenten uit voor een test van de verbeterde e-dentifier. „Dat heb- Brigitte Seegers, ABN Amro. ben we niet gedaan, want we moesten teke nen voor geheimhouding van het onderzoeks resultaat en dat wilden we niet." Van de digitale blokkade waar ING en andere banken vrijdagavond en zaterdag mee te kam pen hadden is Poll niet onder de indruk. „Dat incident woensdagavond met de banksaldi, dat vond ik schokkender. Dan vraag je je toch af hoe ING de zaken geregeld heeft en of ze het daar intern wel goed voor elkaar hebben?" ING kondigde vorige week al direct een groot schalige evaluatie van het voorval aan. „Maar ik denk niet dat ze met de uitslag daarvan naar buiten komen, want dat levert slechte pu bliciteit op", zegt Poll. „ING heeft zich van zijn slechtste kant laten zien. Men heeft geen enkele opening van za ken gegeven. ING kan de integriteit van zijn systemen niet meer garanderen. Totdat ze mij kunnen bewijzen dat hun systeem betrouw baar is, heb ik geen enkele behoefte om zaken te doen met ING", zegt Brenno de Winter, on derzoeksjournalist gespecialiseerd in compu terbeveiliging. „Als zij mij er niet van kunnen overtuigen dat mijn geld veilig is in hun bank, kan ik mijn risico's niet meer inschatten." Volgens De Winter zijn de computersyste men van ING 'per definitie slecht beveiligd' en ook Poll plaatst vraagtekens: „Dat systeem is misschien dertig, veertig jaar oud en bestaat uit aan elkaar geknoopte systemen. Daarom komen ze we er misschien nooit achter wat er vorige week woensdag is gebeurd." De Nederlandsche Bank kan ook geen ant woord geven op de vraag hoe ING en andere banken hun computergegevens hebben bevei ligd. „Of er nu drie of tien sloten op de deur zitten, dat weten wij niet. Wij zeggen tegen de banken: laat maar zien dat je de maatrege len hebt genomen voor beheerste bedrijfsvoe ring, zoals de Wet Financieel Toezicht voor schrijft", zegt woordvoerder Remko Vellenga. „Daar staat niet in hoeveel back-ups ze moe ten hebben van hun bestanden. De banken moeten zelf aangeven waarom ze vinden dat ze hun bedrijfsprocessen adequaat beheer sen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 8