Nieuwe directeur voor
Willibrordusschool Hulst
6
Provincie en gemeente denken over
investering in Kennedylaan-West
I
I
I
I
I
De liefde bracht me naar
Zeeuws-Vlaanderen
SMELTKROES DOW
24 ZEEUWS-VLAANDEREN
DIEPTEINVESTERING
Scheepswerf in Sluiskil speelt in
op schaalvergroting in de
binnenvaart met een langer dok.
EF
EF
Het Dow-servicecentrum Business Process Services Center (BPSC) in Terneuzen is
de wereld in het klein. Inmiddels werken er ruim 400 mensen met 48 verschillende
nationaliteiten. Een aantal van hen geeft het bedrijf in deze rubriek een gezicht. Van
daag: teamleader Alicia Castro (45), afkomstig uit Panama, Midden-Amerika.
door Harmen van der Werf
Haar vader verhuisde
zestig jaar geleden
voor haar moeder
van Costa Rica naar
Panama. Alicia Cas
tro deed dertien jaar geleden het
zelfde. „Ook ik ben voor de liefde
verhuisd, naar Nederland", vertelt
ze met een glimlach op haar ge
zicht.
Alicia studeerde in Saint Charles,
in de Amerikaanse staat Missouri,
aan de Lindenwood University.
„Ik volgde een master finance en
daar studeerde ook mijn latere
schoonzus. Haar broer, Nelson
van Parijs, kwam op bezoek. En
het was liefde op het eerste ge
zicht." Heel lang heeft Alicia niet
hoeven na te denken om haar ge
liefde na te reizen. Ze woont nu
met man en twee dochters (4 en
5 jaar) in Aardenburg.
„Ik heb lang in Panama City ge
woond. Het is een mooie, moder
ne stad met veel wolkenkrabbers.
Panama leeft van de dienstensec
tor, van het bankwezen. Ik heb
daar ook jaren gewerkt, bij de
grootste Panamese bank, de Ban
co General, en later de City Bank.
Maar ik wilde - ik had al een ba
chelor business administration en
een master marketing - verder
studeren. Zo ben ik Saint Charles
gekomen."
Het onverwachte gebeurde daar,
in Saint Charles. De Amerikaanse
universiteitsstad bleek een tussen
stop naar een heel ander bestaan,
in Nederland. Hoe vreemd het
ook mag klinken, de overstap was
niet eens zo groot. Wat voor een
niet onbelangrijk deel te danken
is aan haar werk.
Al snel kon Alicia na haar komst
naar Nederland bij Dow in Ter
neuzen aan de slag, dankzij haar
opleidingen en talenkennis
(Spaans, Engels en Nederlands).
Bij het BPSC is ze nu teamcoördi
nator van de financiële afdeling
van het Support Team Services
met vijftien medewerkers.
Het is een internationaal gezel
schap, afkomstig uit Nederland,
HULST - Basisschool Sint Willibror-
dus in Hulst krijgt een nieuwe loca
tieleider.
Tinta Hendriks-van Welij (31) uit
Heinkenszand volgt Marie José
van Hauten (61) op. Van Hauten
was sinds 2007 hoofd van de Sint
Willibrordusschool. Zij vindt het
na bijna 42 jaar in het onderwijs
tijd om andere leuke dingen te
gaan doen.
Hendriks-van Welij is momen
De Schroef in
afwachting
van nieuw dok
Alicia Castro, foto Mark Neelemans
België, Spanje, Engeland en Sierra
Leone. Zo'n mix aan nationalitei
ten komt Alicia bekend voor.
„Mijn vader werkte voor een Ame
rikaanse ontwikkelingsorganisa
tie. We hebben in Bolivia ge
woond, in Costa Rica. Mijn zus
woont met haar man in de Ameri
kaanse hoofdstad Washington
DC. Ik ben van huis uit internatio
naal georiënteerd."
Nederland bevalt haar, Zeeuws-
Vlaanderen noemt ze het middel
punt van West-Europa. „Je kunt
alle kanten op." Een enkel min
puntje is er ook. Na haar komst
naar Nederland legde Alicia met
succes een inburgeringscursus af.
Tot twee jaar geleden bleek dat ze
eerder, volgens nieuwe eisen,
twee punten te weinig had ge
haald. Vreemd, en sommige vra
gen waren nog vreemder, zoals
'wat neem je mee als je voor ie
mands verjaardag?' „Bloemen",
herinnert Alicia zich als juiste ant
woord. Ze haalde het examen
twee jaar geleden opnieuw, met
vlag en wimpel.
Met een zekere regelmaat komt
Alicia nog in 'haar' Panama City,
op bezoek bij haar ouders. „Wat
me dan opvalt, is het weer", ver
telt ze. „Overdag is het vrijwel
constant 37 graden en 's nachts 27
graden. Hier in Nederland heb je
seizoenen. Ik vind dat heerlijk.
Dat alles in de lente weer gaat
groeien en bloeien."
door Harmen van der Werf
SLUISKIL - Op het terrein van
scheepswerf De Schroef in Sluis
kil is het druk.
Een sleepboot van Multraship uit
Terneuzen ligt voor onderhoud in
het kleinste dok, het 45 meter lan
ge dok C. Een werkschip van
Mammoet staat op de helling. Het
contract voor werkzaamheden in
Singapore liep af. De Schroef mag
het werkschip gereed maken voor
een volgende, hopelijk langdurige
klus.
Aan een binnenvaartschip wor
den herstelwerkzaamheden ver
richt. En in het grootsté, 135 me
ter lange dok B ligt de LS Concor
de, een zeeschip van de aan De
Schroef gelieerde rederij Lauran-
ne Shipping. De LS Concorde
wordt verbouwd tot bunkerboot
om grote container- en ferrysche
pen te kunnen voorzien van
brandstof.
Op het eerste gezicht lijkt het dus
goed te gaan met de grootste
scheepswerf van Zeeuws-Vlaan
deren, die werk biedt aan 74 men
sen. Toch merkt ook De Schroef
dat de economische crisis haar
weerslag heeft op met name de
binnenvaart. „We zien sinds 2009
dat binnenvaartschippers onder
houd uitstellen. Lieten ze voor
dien elk jaar groot onderhoud
doen, nu om de anderhalf a twee
jaar", ondervindt directeur Joris
Dekeyser. De Schroef heeft daar
op gereageerd. „We voeren een
zeer actief beleid om zelf klanten
te benaderen. Afwachten is geen
optie."
Afwachten is ook geen optie wat
betreft 'het gereedschap' dat De
Schroef de klanten kan aanbie
den. De werf moet mee met de
marktontwikkelingen. En één
van die ontwikkelingen is schaal
vergroting in de binnenvaart,
geeft Dekeyser aan. Binnenvaart
schepen met een lengte van 135
meter zijn geen uitzondering
meer, terwijl jaren geleden 110
zo'n beetje het maximum was.
„Willen wij meegaan met die ont
wikkeling, dan hebben we een
groter dok nodig", stelt Dekeyser.
De Schroef zat bovendien sinds
eind 2011 om een 'extra' dok verle
gen, omdat er één onverwacht
was afgezonken en onherstelbaar
beschadigde. Het dok is later ge
sloopt. Dit verlies maakte de
noodzaak extra groot om een lan
ger dok in huis te halen. Tweede-
dagen duurt de sleep
van het nieuwe dok
voor De Schroef van
het Noorse Alesund
naar thuisbasis Sluiskil.
hands, want nieuwe worden
bijna niet gebouwd en brengen
bovendien hoge investeringskos
ten met zich mee.
Wereldwijd is gezocht, in Malta,
TLirkije en Singapore. In Noorwe
gen lukte het uiteindelijk te vin
den wat De Schroef zocht; een
dok met een lengte van 162 meter
en met genoeg diepgang. „Het
laatste is belangrijk om de nieuwe
generatie sleepboten te kunnen
dokken. Die steken diep door de
voortstuwingsschottels onder het
schip", verklaart Dekeyser. „Bo
vendien, we kunnen straks ook
grotere zee- en off shore schepen
bedienen."
Graag had Dekeyser de aanwinst,
het 'nieuwe' dok, laten zien. Alles
is al in gereedheid gebracht voor
de ontvangst. Op de plek waar
het dok komt, is het Kanaal ver
diept om schepen met acht meter
diepgang te kunnen dokken.
Maar helaas, het weer heeft roet
in het eten gegooid.
Het dok ligt nog altijd veilig gepar
keerd bij het Noorse Alesund, bij
een voormalig NAVO-bunkersta-
tion. Kalm en stabiel weer is no
dig om het transport in gang te
zetten. „De sleep neemt zes da
gen in beslag", weet Dekeyser,
„maar voor de zekerheid willen
we plusminus tien dagen goed
weer. En dat betekent dat er op
zee niet meer dan anderhalf tot
twee meter golfhoogte mag staan.
Onderweg zijn er nauwelijks uit-
wijkhavens en als er iets gebeurt,
vragen bergers natuurlijk de
hoofdprijs. Dat willen we voorko
men."
Dekeyser richt zich zijn hoop nu
op de maand mei. „Het zal toch
een keer beter weer worden."
door Henk Boot
teel adjunct-directeur aan de Mgr.
Heyligersschool in Kwadendam-
me. Volgens het bestuur van de
Stichting Katholiek Onderwijs
Hulst, waar de Sint Willibrordus
school onder resideert, werd Hen
driks-van Welij gekozen uit vijf
tien sollicitanten. Het nieuwe
hoofd van de school gaat per 13
mei aan de slag in Hulst. Leerlin
gen en docenten van de Sint Wil-
librordus zwaaien Van Hauten
binnenkort feestelijk uit.
TERNEUZEN - De provincie Zeeland
wil serieus kijken of er geld van
het Terneuzense project Kop van
de Noordstraat overgeheveld kan
worden naar de Kennedylaan-
West. Mits ook de gemeente Ter
neuzen een substantiële bijdrage le
vert, aldus gedeputeerde Ben de
Reu van economische zaken.
„We zijn benaderd door de wet
houders Van Schaik en Van Hulle
over een bijdrage in de infrastruc
tuur voor Kennedylaan-West. We
maken snelheid, maar zijn ook
zorgvuldig. Om welk bedrag het
gaat, weet ik nog niet. Maar het
moet wel volgens de regels. Het
mag niet gaan om oneigenlijke
staatssteun, door bijvoorbeeld kor
ting te geven op de grondprijs.
Het gaat hier namelijk wel om
een particuliere investeerder", al
dus De Reu. De provincie trok vo
rig jaar 6 miljoen euro uit voor de
gebiedsontwikkeling van de Ka
naalzone. Anderhalf miljoen daar
van zou bestemd worden voor
een facelift voor de Kop van de
Noordstraat, de belangrijkste win
kelstraat in Terneuzen. Dat pro
ject werd een fiasco, omdat de pro
jectontwikkelaar het anno 2013
niet meer aandurfde. De gemeen
te legt daar 4 miljoen euro op toe.
Nu proberen B en W het potje
voor de Kanaalzone dus alsnog
aan te breken voor de bouw van
een winkelcomplex met groot
schalige detailhandel, een parkeer
dek en appartementen aan de
Kennedylaan-West. Projectont
wikkelaar Lafoma wil daar na ja
ren aan de slag met bouwbedrijf
Van der Poel. In de visie van B en
W maakt het gebied Kenne
dylaan-West onderdeel uit van
het masterplan Axelsedam, waar
onder ook de Kop van de Noord
straat valt. Wethouder Frank van
Hulle hoopt binnen een maand
uitsluitsel te kunnen geven.