Nieuwe directeur voor Willibrordusschool Hulst 6 Provincie en gemeente denken over investering in Kennedylaan-West I I I I I De liefde bracht me naar Zeeuws-Vlaanderen SMELTKROES DOW 24 ZEEUWS-VLAANDEREN DIEPTEINVESTERING Scheepswerf in Sluiskil speelt in op schaalvergroting in de binnenvaart met een langer dok. EF EF Het Dow-servicecentrum Business Process Services Center (BPSC) in Terneuzen is de wereld in het klein. Inmiddels werken er ruim 400 mensen met 48 verschillende nationaliteiten. Een aantal van hen geeft het bedrijf in deze rubriek een gezicht. Van daag: teamleader Alicia Castro (45), afkomstig uit Panama, Midden-Amerika. door Harmen van der Werf Haar vader verhuisde zestig jaar geleden voor haar moeder van Costa Rica naar Panama. Alicia Cas tro deed dertien jaar geleden het zelfde. „Ook ik ben voor de liefde verhuisd, naar Nederland", vertelt ze met een glimlach op haar ge zicht. Alicia studeerde in Saint Charles, in de Amerikaanse staat Missouri, aan de Lindenwood University. „Ik volgde een master finance en daar studeerde ook mijn latere schoonzus. Haar broer, Nelson van Parijs, kwam op bezoek. En het was liefde op het eerste ge zicht." Heel lang heeft Alicia niet hoeven na te denken om haar ge liefde na te reizen. Ze woont nu met man en twee dochters (4 en 5 jaar) in Aardenburg. „Ik heb lang in Panama City ge woond. Het is een mooie, moder ne stad met veel wolkenkrabbers. Panama leeft van de dienstensec tor, van het bankwezen. Ik heb daar ook jaren gewerkt, bij de grootste Panamese bank, de Ban co General, en later de City Bank. Maar ik wilde - ik had al een ba chelor business administration en een master marketing - verder studeren. Zo ben ik Saint Charles gekomen." Het onverwachte gebeurde daar, in Saint Charles. De Amerikaanse universiteitsstad bleek een tussen stop naar een heel ander bestaan, in Nederland. Hoe vreemd het ook mag klinken, de overstap was niet eens zo groot. Wat voor een niet onbelangrijk deel te danken is aan haar werk. Al snel kon Alicia na haar komst naar Nederland bij Dow in Ter neuzen aan de slag, dankzij haar opleidingen en talenkennis (Spaans, Engels en Nederlands). Bij het BPSC is ze nu teamcoördi nator van de financiële afdeling van het Support Team Services met vijftien medewerkers. Het is een internationaal gezel schap, afkomstig uit Nederland, HULST - Basisschool Sint Willibror- dus in Hulst krijgt een nieuwe loca tieleider. Tinta Hendriks-van Welij (31) uit Heinkenszand volgt Marie José van Hauten (61) op. Van Hauten was sinds 2007 hoofd van de Sint Willibrordusschool. Zij vindt het na bijna 42 jaar in het onderwijs tijd om andere leuke dingen te gaan doen. Hendriks-van Welij is momen De Schroef in afwachting van nieuw dok Alicia Castro, foto Mark Neelemans België, Spanje, Engeland en Sierra Leone. Zo'n mix aan nationalitei ten komt Alicia bekend voor. „Mijn vader werkte voor een Ame rikaanse ontwikkelingsorganisa tie. We hebben in Bolivia ge woond, in Costa Rica. Mijn zus woont met haar man in de Ameri kaanse hoofdstad Washington DC. Ik ben van huis uit internatio naal georiënteerd." Nederland bevalt haar, Zeeuws- Vlaanderen noemt ze het middel punt van West-Europa. „Je kunt alle kanten op." Een enkel min puntje is er ook. Na haar komst naar Nederland legde Alicia met succes een inburgeringscursus af. Tot twee jaar geleden bleek dat ze eerder, volgens nieuwe eisen, twee punten te weinig had ge haald. Vreemd, en sommige vra gen waren nog vreemder, zoals 'wat neem je mee als je voor ie mands verjaardag?' „Bloemen", herinnert Alicia zich als juiste ant woord. Ze haalde het examen twee jaar geleden opnieuw, met vlag en wimpel. Met een zekere regelmaat komt Alicia nog in 'haar' Panama City, op bezoek bij haar ouders. „Wat me dan opvalt, is het weer", ver telt ze. „Overdag is het vrijwel constant 37 graden en 's nachts 27 graden. Hier in Nederland heb je seizoenen. Ik vind dat heerlijk. Dat alles in de lente weer gaat groeien en bloeien." door Harmen van der Werf SLUISKIL - Op het terrein van scheepswerf De Schroef in Sluis kil is het druk. Een sleepboot van Multraship uit Terneuzen ligt voor onderhoud in het kleinste dok, het 45 meter lan ge dok C. Een werkschip van Mammoet staat op de helling. Het contract voor werkzaamheden in Singapore liep af. De Schroef mag het werkschip gereed maken voor een volgende, hopelijk langdurige klus. Aan een binnenvaartschip wor den herstelwerkzaamheden ver richt. En in het grootsté, 135 me ter lange dok B ligt de LS Concor de, een zeeschip van de aan De Schroef gelieerde rederij Lauran- ne Shipping. De LS Concorde wordt verbouwd tot bunkerboot om grote container- en ferrysche pen te kunnen voorzien van brandstof. Op het eerste gezicht lijkt het dus goed te gaan met de grootste scheepswerf van Zeeuws-Vlaan deren, die werk biedt aan 74 men sen. Toch merkt ook De Schroef dat de economische crisis haar weerslag heeft op met name de binnenvaart. „We zien sinds 2009 dat binnenvaartschippers onder houd uitstellen. Lieten ze voor dien elk jaar groot onderhoud doen, nu om de anderhalf a twee jaar", ondervindt directeur Joris Dekeyser. De Schroef heeft daar op gereageerd. „We voeren een zeer actief beleid om zelf klanten te benaderen. Afwachten is geen optie." Afwachten is ook geen optie wat betreft 'het gereedschap' dat De Schroef de klanten kan aanbie den. De werf moet mee met de marktontwikkelingen. En één van die ontwikkelingen is schaal vergroting in de binnenvaart, geeft Dekeyser aan. Binnenvaart schepen met een lengte van 135 meter zijn geen uitzondering meer, terwijl jaren geleden 110 zo'n beetje het maximum was. „Willen wij meegaan met die ont wikkeling, dan hebben we een groter dok nodig", stelt Dekeyser. De Schroef zat bovendien sinds eind 2011 om een 'extra' dok verle gen, omdat er één onverwacht was afgezonken en onherstelbaar beschadigde. Het dok is later ge sloopt. Dit verlies maakte de noodzaak extra groot om een lan ger dok in huis te halen. Tweede- dagen duurt de sleep van het nieuwe dok voor De Schroef van het Noorse Alesund naar thuisbasis Sluiskil. hands, want nieuwe worden bijna niet gebouwd en brengen bovendien hoge investeringskos ten met zich mee. Wereldwijd is gezocht, in Malta, TLirkije en Singapore. In Noorwe gen lukte het uiteindelijk te vin den wat De Schroef zocht; een dok met een lengte van 162 meter en met genoeg diepgang. „Het laatste is belangrijk om de nieuwe generatie sleepboten te kunnen dokken. Die steken diep door de voortstuwingsschottels onder het schip", verklaart Dekeyser. „Bo vendien, we kunnen straks ook grotere zee- en off shore schepen bedienen." Graag had Dekeyser de aanwinst, het 'nieuwe' dok, laten zien. Alles is al in gereedheid gebracht voor de ontvangst. Op de plek waar het dok komt, is het Kanaal ver diept om schepen met acht meter diepgang te kunnen dokken. Maar helaas, het weer heeft roet in het eten gegooid. Het dok ligt nog altijd veilig gepar keerd bij het Noorse Alesund, bij een voormalig NAVO-bunkersta- tion. Kalm en stabiel weer is no dig om het transport in gang te zetten. „De sleep neemt zes da gen in beslag", weet Dekeyser, „maar voor de zekerheid willen we plusminus tien dagen goed weer. En dat betekent dat er op zee niet meer dan anderhalf tot twee meter golfhoogte mag staan. Onderweg zijn er nauwelijks uit- wijkhavens en als er iets gebeurt, vragen bergers natuurlijk de hoofdprijs. Dat willen we voorko men." Dekeyser richt zich zijn hoop nu op de maand mei. „Het zal toch een keer beter weer worden." door Henk Boot teel adjunct-directeur aan de Mgr. Heyligersschool in Kwadendam- me. Volgens het bestuur van de Stichting Katholiek Onderwijs Hulst, waar de Sint Willibrordus school onder resideert, werd Hen driks-van Welij gekozen uit vijf tien sollicitanten. Het nieuwe hoofd van de school gaat per 13 mei aan de slag in Hulst. Leerlin gen en docenten van de Sint Wil- librordus zwaaien Van Hauten binnenkort feestelijk uit. TERNEUZEN - De provincie Zeeland wil serieus kijken of er geld van het Terneuzense project Kop van de Noordstraat overgeheveld kan worden naar de Kennedylaan- West. Mits ook de gemeente Ter neuzen een substantiële bijdrage le vert, aldus gedeputeerde Ben de Reu van economische zaken. „We zijn benaderd door de wet houders Van Schaik en Van Hulle over een bijdrage in de infrastruc tuur voor Kennedylaan-West. We maken snelheid, maar zijn ook zorgvuldig. Om welk bedrag het gaat, weet ik nog niet. Maar het moet wel volgens de regels. Het mag niet gaan om oneigenlijke staatssteun, door bijvoorbeeld kor ting te geven op de grondprijs. Het gaat hier namelijk wel om een particuliere investeerder", al dus De Reu. De provincie trok vo rig jaar 6 miljoen euro uit voor de gebiedsontwikkeling van de Ka naalzone. Anderhalf miljoen daar van zou bestemd worden voor een facelift voor de Kop van de Noordstraat, de belangrijkste win kelstraat in Terneuzen. Dat pro ject werd een fiasco, omdat de pro jectontwikkelaar het anno 2013 niet meer aandurfde. De gemeen te legt daar 4 miljoen euro op toe. Nu proberen B en W het potje voor de Kanaalzone dus alsnog aan te breken voor de bouw van een winkelcomplex met groot schalige detailhandel, een parkeer dek en appartementen aan de Kennedylaan-West. Projectont wikkelaar Lafoma wil daar na ja ren aan de slag met bouwbedrijf Van der Poel. In de visie van B en W maakt het gebied Kenne dylaan-West onderdeel uit van het masterplan Axelsedam, waar onder ook de Kop van de Noord straat valt. Wethouder Frank van Hulle hoopt binnen een maand uitsluitsel te kunnen geven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 62