'Meer ruimte voor fruitgaardcamping' Oplevering Havenplein loopt tien weken uit I I II PZC Like en Win! 24 SCHOUWEN-DUIVELAND Pieter Zeeman in techniekstrijd f 'itii ONDERZOEK Imago-onderzoek wijst uit dat de woningbouwvereniging het goed doet bij klanten en belanghouders. 66 We vinden het belangrijk dat medewerkers passie voor hun werk hebben Kijk voor het laatste nieuws ook op: www.pzc.nl CIJFERS UIT HET IMAGO-ONDERZOEK OP EEN RIJ EP EP b 'PZC door Melita Lanting ZIERIKZEE De bijzondere campings op Schouwen-Duiveland zouden meer ondernemersvrijheid moeten krijgen dan het college voorstelt aan de gemeenteraad. Dat bleek maandagavond tijdens de commissievergadering. Het gaat de raadsfracties vooral om de fruitgaardcampings. Maar als het verschil tussen re guliere en niet-reguliere cam pings inderdaad losgelaten wordt - zoals de provincie Zee land wil - krijgen ook de boe- renboscamping en landschaps campings meer vrijheid. En het is maar de vraag of de ge meenteraad dat ook wil. Dat zal over twee weken blij ken, als het stuk in de gemeen teraad wordt besproken. In de huidige situatie kent Schouwen-Duiveland drie soor ten campings: de reguliere cam pings (zoals bijvoorbeeld Julia- nahoeve of Duinhoeve), niet-re guliere campings en mini-cam- pings. Het grote verschil tussen regu liere- en niet reguliere cam pings zit in de vrijheid om te Zeeuwland zit kiezen voor vaste standplaatsen of niet en in zaken als groen en omvang van de campingplaat sen. De provincie Zeeland laat in het provinciaal omgevingsplan het verschil tussen regulier- en niet-regulier los. Het college van burgemeester en wethouders wil het verschil handhaven om te voorkomen dat de campings op Schou wen-Duiveland teveel eenheids worst worden. „Schouwen-Duiveland onder scheidt zich juist door de diffe rentiatie. Dat is onze kracht en maakt ons aantrekkelijk", hield wethouder Ad Verseput de raadsleden voor. De verschillende raadsfracties zijn ook voor behoud van de verschillen, maar willen de on dernemers wel meer vrijheid geven om te kiezen voor vaste standplaatsen. Zaken als grotere plekken en veel groen kunnen volgens de raadsleden ook worden vastge legd in het bestemmingsplan. De eigenaren van fruitgaard campings zelf hebben ook aan gegeven niet te willen tornen aan deze kwaliteitsverschillen. door Esme Soesman ZIERIKZEE - Het is niet dat er niets te verbeteren valt, maar bij het imago-onderzoek dat Zeeuwland heeft uitgevoerd onder 1561 res pondenten komt de woningbouw vereniging goed uit de bus. In to taal 94 procent van de huurders die hebben meegewerkt aan het onderzoek is tevreden. Vijfen twintig procent geeft zelfs aan meer dan tevreden te zijn. Onte vreden is zes procent van de klan ten. Er zijn in totaal 727 klanten (van de 4000) ondervraagd. De rest van de groep die heeft deelgeno men aan het onderzoek bestaat uit niet bij Zeeuwland hurende in woners van Schouwen-Duiveland (317), potentiële klanten (493) en belanghouders (24). Met die laat ste groep worden organisaties be doeld waarmee Zeeuwland in het dagelijks leven te maken heeft zo als gemeente, Welzijnshuis, schoolorganisaties en dorpsraden. Onder de belanghouders overi gens niets dan lof: 77 procent is 'tevreden' en 23 procent geeft aan 'meer dan tevreden' te zijn. Zowel wat deelname als wat uit komsten betreft, zeggen directeur Antoine de Ceuster en manager bedrijfsondersteuning Kyra van de Vrie van Zeeuwland 'verheugd te zijn' over het resultaat. „Vorig jaar heeft Zeeuwland een nieuwe ondernemingsstrategie ontwik keld: Voor Elkaar", omschrijft De Ceuster de aanleiding voor het on derzoek. Met huurders en belang houders is een nieuwe koers uitge zet, waarin nadrukkelijk het be lang naar voren komt dat Zeeuw land hecht aan bijvoorbeeld leef baarheid en betrokkenheid. Het imago-onderzoek, dat in no vember en december is uitge voerd door onderzoeksbureau Ma nagement Instituut Nederland, laat zien hoe Zeeuwland er op dit moment voor staat. „We zijn op de goede weg. We zitten met de ondernemingsstrategie op de juis te koers." Het overgrote deel van de onder vraagden heeft een positief (tot zeer positief) gevoel over Zeeuw land en ook het gevoel over mede werkers is opvallend vaak (95 pro- Kyra van de Vrie In totaal hebben 1561 responden ten meegedaan, waarvan 727 klan ten, 24 belanghouders, 317 niet van Zeeuwland hurende inwoners van Schouwen-Duiveland en 493 potentiële klanten. Zeeuwland heeft 94 procent tevre den klanten. Daarvan geeft 25 pro cent zelfs aan 'meer dan tevreden' te zijn. Zes procent is ontevreden. Van de belanghouders is 77 pro cent tevreden en 23 procent meer dan tevreden. Eenennegentig procent van de be vraagden geeft aan een positief ge voel te hebben bij Zeeuwland, waarvan 14 procent zelfs zeer po sitief is. Eén procent is zeer nega tief en acht procent heeft een ne gatief gevoel. Over de medewerkers heeft 95 procent van de ondervraagden een goed gevoel. Het gevoel bij 20 procent daarvan is heel positief. Meer dan 85 procent van de res pondenten vindt dat Zeeuwland klaar staat voor anderen en afspra ken nakomt. De uitkomsten van het onderzoek worden intern gebruikt door Ton van den Nouweland ZIERIKZEE Hoewel de stratenma kers de komende vier zaterdagen overwerken, moet de opleverda- tum van het Havenplein in Zierik- zee met tien weken worden uitge steld. Het is de tweede keer dat de ge meente meldt dat het allemaal langer gaat duren. Oorzaak is ook nu weer het koude weer. „We blij ven vasthouden aan 1 mei," zei ge meentelijk projectleider Kees Pau- we eind maart. Nu meldt hij dat het 15 mei gaat worden. De oor spronkelijke opleverdatum was 1 maart. De aannemer gaat echter alles in het werk stellen om het plein met Hemelvaart (9 mei) af te hebben. Op Kroningsdag, 30 april, zal dat niet het geval zijn. Pauwe: „Maar we gaan ervoor zor gen dat een zo groot mogelijk deel van het plein beschikbaar is voor de festiviteiten." Over de terugkeer van de weekmarkt doet Pauwe geen uitspraak. „Dat bekij ken we van dag tot dag. Zeker is wel dat de markt er volgende week niet staat." Aannemer Traas en Ovaa hoeft geen schadeclaim te verwachten. Pauwe: „Het is ge woon het weer. Hij staat ook met de rug tegen de muur." ZIERIKZEE - Leerlingen van de Pon tes Pieter Zeeman in Zierikzee doen mee aan de uitvindwed- strijd Technasium Top Award. De Schouwen-Duivelanders be dachten een techniek die water verspilling voorkomt. Concreet gaat het om een destilleerinstalla- tie in de luchtafVoer van de douche. Die wint water terug uit de vochtige lucht. De groep gaat volgende week naar de Hoge school Utrecht waar vrijdag 19 en zaterdag 20 april het prototype de installatie wordt opgebouwd. Aan de eindstrijd doen veertien tech- nasiumopleidingen mee. Een jury bepaalt de winnaar. Stemmen kan op: www.technasiumtopaward.nl dl cent) lovend. Het persoonlijk con tact en de kernwaarde 'respect' worden hoog gewaardeerd. Bij open vragen komen met name de vriendelijkheid en behulpzaam heid van de medewerkers aan bod. Kritiek is er echter ook. Bij de zes procent ontevreden respondenten springen er twee kritiekpunten uit, vatten De Ceuster en Van de Vrie samen. „Mensen zijn ontevre den over hun woning. Over bij voorbeeld isolatie of het comfort van badkamer of keuken." Een tweede punt waarover mensen vallen, is de wachttijd waarmee woningzoekenden te maken krij gen. En dan schort er nog wat aan de bekendheid van Zeeuwland. Van de potentiële klanten (men sen die ingeschreven staan) is 93 procent bekend met Zeeuwland. Van de inwoners van Schou wen-Duiveland is opvallend ge noeg maar 62 procent bekend met de organisatie. Ook blijkt dat rela tief weinig mensen (67 procent) de missie van Zeeuwland herken nen om mensen bij elkaar te brengen, te verbinden. Activitei ten als Maltadag en Tafelen in de Buurt zijn wel zo bedoeld, maar die koppeling wordt door respon denten blijkbaar lang niet altijd gelegd. De kernwaarden 'passie' en 'moed' doen het ook lang niet zo goed als bijvoorbeeld 'betrok kenheid' en 'respect'. Niet geheel onlogisch. „Als organisatie intern vinden we het belangrijk dat me dewerkers passie hebben voor hun werk, maar voor anderen is dat natuurlijk moeilijk herken baar." www.facebook.com/De.PZC Like ons op www.facebook.com/De.PZC en maak kans op een leuke prijs zoals een Ipad, Fotocamera of een weekendje weg v.ieuws video

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 46