BUITEN 15 WOENSDAG 10 APRIL 2013 Bij buurtschap Burghsluis op Schouwen-Duiveland ligt de gelijknamige haven. De haven draait op de ruim tweehonderd leden van Watersportvereniging Burghsluis (W.S.V. Burghsluis) Ligplaatsen: 160 boxen Aantal passanten: in de zomer 30-40 per dag, op hoogtijdagen 100 Faciliteiten: horeca, douches, toiletten en boodschappenfietsen Horeca: 't Oliegeultje naast het havenkantoor Uitbreidingsplannen: Geen Eigenaar: W.S.V. Burgsluis pacht de haven van Rijkswaterstaat. De gebouwen en de inrichting van de haven zijn in eigendom van de vereniging. Lidmaatschap: 45,- euro per jaar Tarieven ligplaatsen: van 115,- euro voor een vissersbootje tot 1300,- euro voor een flink zeiljacht. Een 10-meterbox is 725,- euro Passantentarief: 2 euro per strekkende meter per nacht, inclusief BTW, exclusief toeristenbelasting Haven van Burghsluis. Een oude loswal herinnert nog aan de tijd dat vrachtschepen hier bieten kwamen laden, foto's Elian van 't Westeinde andere keer doe ik VW-werk." Omdat Burghsluis een verenigingshaven is, draait de haven op de leden. De onder houdskosten, geld voor verzekeringen en belastingen worden opgebracht uit het lidmaatschapsgeld. Verbouwingen en vernieuwingen aan de steigers be taalt de vereniging uit de inkomsten van de passanten. Ook het gebouw waar het havenkantoor en een restaurant in zijn, is eigendom van de watersportvere niging. Thssen oktober en maart onder houden de leden de steigers en het ge bouw. Elk lid heeft de verplichting één keer per jaar een zaterdag te klussen. „Omdat we op hoogtijdagen de drukte niet alleen aankunnen, is een aantal le den van de vereniging beschikbaar als havenmeester", zegt Ad. Komende zo mer krijgt hij hulp van Peter Weeda en Dave Borstlap. „Met drie man zijn we in de zomermaanden in 'loondienst' van de vereniging. Per toerbeurt zijn we ha venmeester. Vier dagen op, acht dagen af. We draaien soms meer dan tien uur per dag. We krijgen daarvoor iets meer dan een vrijwilligersvergoeding." Een van de werkzaamheden naast het dirigeren van passanten naar de juiste ligplaats, het innen van havengelden en het op orde houden van de planning, is het opvolgen van het vlaggenprotocol. „Elke zichzelf respecterende haven hangt de Nederlandse vlag uit. Om acht uur gaat hij in top en voor zonsonder gang halen we de vlag binnen. Naast de Nederlandse driekleur hangen we gast- landvlaggen in top. Vaart er een Duitser de haven binnen, dan hangen we de Duitse vlag uit. Komen er Belgen dan hangen we de Belgische vlag uit. Leuk voor de mensen die in de haven liggen dat ze zien welke nationaliteiten er nog meer met een bootje zijn afgemeerd." Watersporters hebben steeds meer ei sen en wensen. Om iedereen tevreden te stellen moet een havenmeester flexi bel, duidelijk en klantvriendelijk zijn. „Soms moet je een brede rug hebben. Als het druk is en de haven is vol, kan het gebeuren dat je mensen moet teleur stellen en ze een plaats moet wijzen die ze niet prettig vinden. Verder is het een leuke baan. De verscheidenheid aan werkzaamheden is leuk. Van jong tot oud komt hier. Een goede havenmeester is een goede gastheer."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15