BUITEN 15
WOENSDAG 10 APRIL 2013
Bij buurtschap Burghsluis op
Schouwen-Duiveland ligt de
gelijknamige haven. De haven
draait op de ruim tweehonderd
leden van Watersportvereniging
Burghsluis (W.S.V. Burghsluis)
Ligplaatsen: 160 boxen
Aantal passanten: in de zomer
30-40 per dag, op hoogtijdagen
100
Faciliteiten: horeca, douches,
toiletten en boodschappenfietsen
Horeca: 't Oliegeultje naast het
havenkantoor
Uitbreidingsplannen: Geen
Eigenaar: W.S.V. Burgsluis pacht
de haven van Rijkswaterstaat. De
gebouwen en de inrichting van de
haven zijn in eigendom van de
vereniging.
Lidmaatschap: 45,- euro per jaar
Tarieven ligplaatsen: van 115,-
euro voor een vissersbootje tot
1300,- euro voor een flink
zeiljacht. Een 10-meterbox is 725,-
euro
Passantentarief: 2 euro per
strekkende meter per nacht,
inclusief BTW, exclusief
toeristenbelasting
Haven van Burghsluis. Een oude loswal herinnert nog aan de tijd dat vrachtschepen hier bieten kwamen laden, foto's Elian van 't Westeinde
andere keer doe ik VW-werk." Omdat
Burghsluis een verenigingshaven is,
draait de haven op de leden. De onder
houdskosten, geld voor verzekeringen
en belastingen worden opgebracht uit
het lidmaatschapsgeld. Verbouwingen
en vernieuwingen aan de steigers be
taalt de vereniging uit de inkomsten
van de passanten. Ook het gebouw waar
het havenkantoor en een restaurant in
zijn, is eigendom van de watersportvere
niging. Thssen oktober en maart onder
houden de leden de steigers en het ge
bouw. Elk lid heeft de verplichting één
keer per jaar een zaterdag te klussen.
„Omdat we op hoogtijdagen de drukte
niet alleen aankunnen, is een aantal le
den van de vereniging beschikbaar als
havenmeester", zegt Ad. Komende zo
mer krijgt hij hulp van Peter Weeda en
Dave Borstlap. „Met drie man zijn we in
de zomermaanden in 'loondienst' van
de vereniging. Per toerbeurt zijn we ha
venmeester. Vier dagen op, acht dagen
af. We draaien soms meer dan tien uur
per dag. We krijgen daarvoor iets meer
dan een vrijwilligersvergoeding."
Een van de werkzaamheden naast het
dirigeren van passanten naar de juiste
ligplaats, het innen van havengelden en
het op orde houden van de planning, is
het opvolgen van het vlaggenprotocol.
„Elke zichzelf respecterende haven
hangt de Nederlandse vlag uit. Om acht
uur gaat hij in top en voor zonsonder
gang halen we de vlag binnen. Naast de
Nederlandse driekleur hangen we gast-
landvlaggen in top. Vaart er een Duitser
de haven binnen, dan hangen we de
Duitse vlag uit. Komen er Belgen dan
hangen we de Belgische vlag uit. Leuk
voor de mensen die in de haven liggen
dat ze zien welke nationaliteiten er nog
meer met een bootje zijn afgemeerd."
Watersporters hebben steeds meer ei
sen en wensen. Om iedereen tevreden
te stellen moet een havenmeester flexi
bel, duidelijk en klantvriendelijk zijn.
„Soms moet je een brede rug hebben.
Als het druk is en de haven is vol, kan
het gebeuren dat je mensen moet teleur
stellen en ze een plaats moet wijzen die
ze niet prettig vinden. Verder is het een
leuke baan. De verscheidenheid aan
werkzaamheden is leuk. Van jong tot
oud komt hier. Een goede havenmeester
is een goede gastheer."